2008. szeptember 13-án jöttem haza az adriai vitorlázásból. Miután az Adria horvát területein már sokszor voltunk, idén Montenegrót céloztuk meg. A Cattaro-i öböl a történelemből is visszaköszön, meg az 1964-es gyerekkori kirándulás emléke, a hegyek szerpentinjeivel, is vonzott. Beszámolni talán érdemes az útról, mert elég kevés információt találni a neten ezzel kapcsolatban. Az itt leírt információk nem hivatalos forrásból származnak, csak a tapasztalatom.

A hajókölcsönzést visszatérően az Ecker Yachting sok telephelyes cégnél kezdeményeztem, ahol a válasz az volt, hogy csak a dubrovniki hajóik között van olyan, amellyel elhagyhatjuk Horvátországot. Valóban később megtaláltam a hajólevélben ezt a bejegyzést valamilyen időbeli korláthoz kötve, mert a hajó a zordabb évszakban csak a III. (??) zónában lehet. A másik bejegyzés a C. vizsga igényére vonatkozott. Azt nem sikerült kiderítenem, hogy ez a bejegyzés a 44 lábas méret miatt volt, vagy a horvát vizek elhagyhatósága játszott szerepet. Szerencsére a C vizsgám miatt sem a charter cégnél sem a határon nem volt problémám. Itthon még a charter cég két hajóvezetői engedélyt kért, gondoltam hasonlóan Görögországhoz, de végül erre nem volt szükség. A parton azt az információt adták, hogy az utóbbi időben a montenegrói határon kötözködnek a licencekkel, de az én papírommal nem lesz probléma. Nem is volt. A hajó átvételnél a sárga (a belépés regisztrálásáig kell viselni a jobb oldalon) és montenegrói zászlót (a felségvizeken jobb oldalon)  kerestük, amely rendelkezésre állt. Az utóbbi felesleges, mert az országba történő belépéskor a kikötői kapitányságon adnak zászlót.


A horvát kijelentkezésre ajánlották nekünk Dubrovnik kikötőjét Gruz-t. Ez azzal a veszéllyel jár, hogy ellenőrzés esetén megkérdezik, miért vagyunk horvát vizeken. Ilyen probléma nincs, ha inkább az utolsó kb. 9 mérföldnyíre lévő határátkelőnél Cavtat-ban jelentkezünk ki. Ez is egy csinos hely, bár az éjszakázáshoz némileg hiányos az infrastruktúra. Horgonyozni lehet, illetve a parthoz, de mooring nem áll a rendelkezésre, sem víz és áram. Átlépéshez mindig a zászlóval és táblával megjelölt, továbbá elkerített részen kell. Innen vagy a kikötői kapitányságra kell menni, a szembe lévő házak közül egy zászlóval megjelölt jobbra kb. 200 méterre, vagy a rendőrségre/vámra, a házsoron balra egy udvarban alacsony üveges portállal kb. 100 méterre. Mindenki útlevele, horvát legénységi lista és a hajólevél, biztosítási papír szükséges. Az eljárás, ha nincs más hajó, kb fél óra ide-oda sétával együtt. Tárgyszerűek, barátságosak, de diszkréten ellenőrzőek is (a rendőr elsétál a hajó előtt). Illetéket nem kell fizetni.


Montenegróba a belépés kb. 20 mérföldnyire lévő Herceg Novi melletti Zelenikában lehetséges. Itt a teherhajók mólójának jobb oldala a lekerített határátlépő hely. A rendőrség és vám található ezen a területen, a kikötői kapitányság a házsoron balra kb. 150 méterre van. Normál lakóháznak néz ki. A sorrend: rendőrség, kapitányság, vám, rendőrség. A kapitányságon kell kitölteni egy új legénységi jegyzéket, amelyre rákerül az illeték befizetési igazolás. A mi esetünkben 1 hétre 137 eurót kellett fizetni. Montenegróban az euro a hivatalos pénz. A hajóra is fel kell ragasztani a befizetést igazoló bélyegeket.. 10 euró a vámvizsgálati adó. A rendőrök unatkozva, újságot olvasva, a vámos TV-t nézve szívességből teszik a dolgukat a konténer kis ablakán keresztül, ellenben igen finnyásak a bejelentkező etikett szerinti öltözékére (viselj valamilyen felsőrészt). A nem kellő alázatos viselkedésre igen érzékenyek, ezzel szemben nem ellenőriznek személyesen semmit, mert ahhoz fel kellene állni a médiáktól. Bemutatni az útleveleket, hajópapírokat kell.  Zelenika molója rossz idő esetén használhatatlan is lehet, mert nagyon nyitott. Ebben az esetben rádiózva meg kell próbálni más kikötőbe belépési engedélyt kérni.

Montenegróban egy lehetséges első célpont Herceg Novi. Itt a molónál kb. 20 hajónyi hely van. Mooring, víz, villany van, de nincs WC és zuhany. Fizetni kell (kb. 32 euro). Éttermek (elfogadható a felvezető lépcsőnél jobbra, ahol az utcán keresztül is van kiszolgálás), kávézók szép számmal, használható strand a szomszédban (hideg vizes zuhannyal). A nyilvános helyek árai a horvát áraknál kb. 30 %-kal alacsonyabbak). Látnivaló a vár, citadella, az óvárosi rész (max. 2 órás program).


Herceg Novitól Kotorig nem hosszú a hajóút. Út közben érdemes Perastra és az előtte fekvő szigetekre egy kis időt szánni. Történelmi szempontból a település jelentős, világörökségi terület. A kikötés aggályos.

Kotorban kikötni a jobb oldali mólóhoz merőlegesen lehetséges. Kb. 30 mooring lehet. Segítség nem nagyon van, kivéve ha pénzt kell szedni. Igyekeznek eltitkolni, kivéve, ha balhézik az ember, hogy WC és zuhany a Nautic jelölésű helyen van, jobbra bent a várfalon belül. Elvileg reggel 8-tól nyitva van, ami Montenegróban semmi esetre sem jelent fél 9-nél korábbi időpontot. A díj itt 37 euró volt egy napra.


A kotori régi város látogatásra érdemes. Bevásárolni a kikötővel szemközti piacon vagy a régi városban lehet. Van egy szupermarket jobbra a főút mellett kb. 600 méterre. Érdemes meggondolni egy kirándulás Nyegusi, Lovce, Cetinje irányába. A felvezető út tele szerpentinnel egy sávos úton. Lefelé esetleg lehet Budva felé visszajönni. Mi 40 euróért béreltünk egy Toyota Yarist és kb. 10 liter benzint fogyasztottunk. Az Elite autókölcsönzőt a part mellett vezető úton egy kis tábla jelzi, kb. 2 km-re egy kertben. A régi városrészen belül az étteremnek, kávézónak se szeri se száma. A városra érdemes néhány órát áldozni, esetleg a stációkkal jelzett úton a hegyfalon lévő templomba felmászni.

A kotori öbölben a víz nem nagyon tiszta. Általában elmondható, hogy Montenegróban sok a szemét, az igénytelenség sokszor bosszantó. Az árak ezt viszont nem nagyon tükrözik.


Budva néhány óra alatt kellemesen elérhető. A kikötésnél a bóják által mutatott irányt feltétlenül be kell tartani. A kikötés a külső móloknál viszonylag könnyű, segítség is van. WC, zuhany   légvonalban közeli, de gyalog a távoli vízilabda pályával szemben van, ahol a bejáratot minden félével elállják. Nyitás kb. reggel 8-kor. Papír és papucs feltétlenül kell.

A jobb kikötési feltételekhez és a zsúfolt kikötőhelyhez igazodóan itt egy napi tartózkodás 60 euró.

Budva egy élénk nyaraló hely. Oroszok által igen kedvelt, rengeteg motoros úszó-alkalmatossággal. A héten Madonna koncertezik  itt. A régi város nagyon szép, a citadellát nem érdemes megnézni. Talán a legjobb étterem (legalábbis ezt mondták nekünk) a régi városrész felé menet a parttól egy kicsit beljebb a Demijana. Jó, gyors, kulturált kiszolgálás, finom tengeri ételek. Az ár ennek megfelelő. A vízi szolgáltatások (jetski, parasailing) drágák.


Egy jó zuhanyozásra és kulturált infrastruktúrára vágyva egy nappal előbb visszamentünk Dubrovnikba. A határátlépés hasonló mint idefelé volt, de fizetni már nem kell.


Az éjszakai hajózás a part mellett kellemes, szép látvány. Dubrovnikban érdemes rádión bejelentkezni a kihajózás előtt, jelezve, hogy a hajónak ez az állandó kikötő helye. Kellemes időben egy laza napként Lopud sziget Sunj fürdőhelye kellemes időtöltés.

Ilyen módon Montenegróban is voltunk, kipipálva. Talán majd megint 44 év után, mint most.


Beliczay Tamás