Az EPIFANES a METS 2006 alkalmával 2006 novemberében bemutatta a forradalmian új festékrendszerét, mely évekre garantálja a hajótest vízvonal alatti algamentességét és egyben ozmózisvédelmet is ad..

A hajófestékeiről világhírű holland Epifanes meghökkentő újdonsággal jelent meg a METS-en. Az új Epifanes Neosil rendszer alapvetően megváltoztathatja a hajókarbantartási szokásokat és gyakorlatot. Elsősorban a vitorláshajóknál várható a gyors elterjedése, ezen belül is a versenyhajók esetében különös jelentőséggel bír, hogy a bevonat tükörsima, kemény és síkos felületet ad a hajófenéknek. A motorcsónakos társadalom pedig nagyobb sebességet vagy kisebb üzemanyag-felhasználást remélhetnek a Neosil használatától.


A Neosil rendszert a legújabb kutatási eredmények nyomán kidolgozott FRS (Fouling Release System) szisztéma alapjain, egy különleges szilikonos technológia kombinálásával fejlesztette ki az Epifanes.  A bevonat záró rétege olyan sima és síkos felületet ad, amelyen nincs esélye az algák megtapadásának. Bár az algák a sokáig kikötőben álló hajó fenekén látszólag megtelepednek, elindulás után kb. 5 csomós sebességnél az algamoszat leválik és a hajófenék teljesen megtisztul. Az eljárás semmiféle környezeti kárt nem okoz. Sem fémet, sem biológiai mérgeket, mindössze csekély mennyiségű illékony szerves vegyületet tartalmaz.


A Neosil bevonat évekre garantálja a hajófenék algamentességét. Hogy pontosan ez az idő hány év, azt ma még nehéz megjósolni. Nagyban függ a víz minőségétől és a hajó használatának módjától, intenzitásától. Várakozás szerint az algamentes időszak 3-10 évre tehető, édesvízben ezt meg is haladhatja. A festékréteg felújítása azonban nem jelent nagyobb procedúrát, mint a ma megszokott algagátlózási eljárás.


A Neosil bevonati rendszer alkalmazható fából, üvegszálerősítésű műanyagból, alumíniumból és nem vastartalmú fémekből készült hajótesteken. Bizonyos feltételek mellett vashajókon is alkalmazható. Felhordható 10-30°C közötti hőmérsékleten, maximum 85%-os relatív páratartalom mellett, hengerrel, hagyományos és levegőnélküli szórási eljárással, új vagy használt hajón egyaránt. A használt hajók esetében kemény algagátló rétegre (klórral telített gumi vagy vinyl alapú) a szokásos felület-előkészítés után közvetlenül felvihető, a puha, ún. önfényező algagátló réteget alapos csiszolással el kell távolítani.


A Neosil rendszer 3 elemből áll:



Epifanes Neosil WB Epoxy primer:

kétkomponensű, vízbázisú, korrózió-álló epoxy alapozó fehér színben. 100-125 micron vastagságú réteget kell felhordani, ami átlagosan két réteg felvitelével érhető el. Kiadóssága 10 m2/l 60-75 micron vastagságú réteg esetén. Kiszerelés 2000 (A komp.) + 300 ml (B komp.).



Epifanes Neosil Midcoat:

kétkomponensű, szilikon technológián alapuló közbenső réteg szürke színben, mely kellő tapadást biztosít az alapozó és fedőréteg között. 150 micron vastagságban kell felhordani. Kiadóssága 5 – 5,5 m2/ liter 120-150 micron vastagságú réteg esetén.  Kiszerelés: 2000 + 133 ml.


Epifanes Neosil Topcoat:

kétkomponensű, szilikon technológián alapuló epoxy záróréteg kék, piros, barna, fehér és fekete színben. Szükséges száraz rétegvastagság 150 micron. Kiadósság 5 – 5,2 m2/liter 120-150 micron vastagságú rétegnél. Kiszerelés: 1500 + 467 ml.

A rendszeranyagok áráról egyelőre nincs információ. Biztosan nem lesz olcsó, de az egyre dráguló munkadíjakat figyelembe véve jelentős megtakarítást fog eredményezni.


forgalmazó:

Marina Yacht Sport –

www.marina.hu