A magyar érdekeltségű MINI 6.50 versenyekről

2013.05.20. 05:47  - Méder István
Rovatok: Érdekes, méder Áron  I  Kommentek: 0 hozzászólás
Cimkék: mini, fasnet
A magyar érdekeltségű MINI 6.50 versenyekről

Áron tavaly is indult e két versenyen:

 La Trinité - Plymouth 

UK MINI FASTNET 6.50

http://www.classemini.com

Mindkettő kétszemélyes verseny, mondhatjuk, hogy a hajók és gazdáik „bemelegítésére” szolgál a hosszú téli álom után. Általában mindenki fáradt és agyonhajszolt, hisz minden az utolsó pillanatban készül el...

Az első Franciaország északi részétől Anglia délnyugati csücskéig tart, tehát lényegében a csatorna átvitorlázása. 280 mérföld (520 km), széltől függően két nap +/- pár óra.

La Trinité - Plymouth 2013 

Az idei verseny gyenge bőszéllel indult. Az egyik hajó második éjszaka a lanyha szél idegtépő volta és fáradság miatt adta fel. A csatornában már javult a helyzet, egyre élénkebbé és kedvezőbb irányúvá (fél/negyed) vált a szél. A verseny érdekessége, hogy végig nagyon együtt volt a mezőny, bár a köd miatt nem látták egymást. A kb. 54 órás verseny második és utolsó előtti befutója (ez történetesen Felicity, Áron hajója) között alig több mint 2 óra volt...

(lásd még Áron rövid beszámolóját: http://meder.hu/konyv2/blog/index.php#464

Eredmények:

vit.sz.

versenynév

típus

skipper

idő

832

ABERTS & CO

NACIRA

E. Cochet/D. Beaudart

53:34:00

821

NETWERK

NACIRA

B. Bossyns/A. Francois

54:04:00

755

WE - VAN

NACIRA

Pf. Dargnies/A. de Jacquelot

54:12:00

745

STERED LOSTEK

Mini 6.50

D. Audrain/J. Barnet

54:17:00

472

TECHNEAU PLASTEAU

POGO 2

A. Daval/E. Varin

54:18:00

739

ADELAIDE II

NACIRA

A. Etchandy/C. Salzes

54:26:00

482

EIAO

Mini 6.50

C. Pelissie/F Jambou

54:27:00

455

PETIT AUGUSTE & CIE

POGO 2

J. D'aboville/G. Mouly

54:31:00

549

CHICAMOUR 4

POGO 2

H. Lemenicier/E. Greck

55:00:00

807

CLOUD 9

NACIRA

A. Crichton/B. Scott

55:17:00

440

MINGALABA

POGO 2

V. Madern/B. Culnard

55:17:00

591

MC TECHNOLOGIES

POGO II

F. Blanchard/F. Denis

55:18:00

435

FOKSAMOUILLE

POGO 2

C. Boulenger/S. Watin

55:25:00

663

GULLY VERT

ZERO

B. Verbeke/V. Guyonvarch

56:07:00

585

FREWIND.HU

TIPTOP

A. Meder/J. Fazekas

56:19:00

477

ZOT'CHE

POGO 2

F. Lahuec/E. Bonnichon

58:12:00

833

LOMIG

NACIRA

D. Cloarec/S Gresset

DNF

 

Plymouth-ban a versenyzők pár napra a Royal Western Yacht Club vendégszeretetét élvezik. Visszakapják telefonjaikat, számítógépeiket, vagy egyéb okosabbnál okosabb kütyüjeiket. Javítják/javíttatják a javítanivalókat, felkészülnek a következő (innen induló) versenyre, vagy aki azon nem vesz részt, a hazatérésre. A verseny előtt ismét szigorúan ellenőrzik a kötelező biztonsági felszereléseket, és ismét begyűjtik a már említett készülékelet (telefon, laptop, stb.), még Chartplotter (térképes GPS) használata sem megengedett. 

 

UK MINI FASTNET 6.50

http://yb.tl/minifastnet2013

Egy táblázatban megadom a nevezők listáját, és a szövegben főleg a rajszámmal fogok hivatkozni a versenyzőkre/hajóikra. Az alábbi két linken a versenyzők és a hajók elő-története tekinthető meg:

http://www.classemini.com/?mode=skippers

http://www.classemini.com/?mode=bateaux

proto

vit.sz.

versenynév

skipper

229

DANSE AVEC LES LOUPS

Axel TREHIN / Arthur NIRMA 

679

ROLL MY CHICKEN

Louis SEGRE / Benoit SINEAU 

788

CHACAHE

Louis-Marie BILLOT / Matthieu GUILLON VERNE 

790

CALBUD

Radoslaw KOWALCZYK / Wojciech SZPOR 

791

AGRO650.ORG

Annabelle BOUDINOT / Phillippa Hutton-Squire 

794

MAD DOG

Jake JEFFERIS / Andy OLLIVER 

 

series

vit.sz.

versenynév

skipper

438

ARTEMIS

Nikki CURWEN / Lizzy Foreman 

481

AVEC FRANCINE

Jean-Louis TOULEMONDE / Lohic TOULEMONDE 

566

PANNACOTA

François LAMY Eric LLULL 

583

YELLOW FIN

Thomas WEBB / Sandy Macpherson 

585

FREEWIND.HU

Aron MEDER Slobodan VELIKIC 

655

ONE GIRL'S OCEAN CHALLENGE

Diane REID / Andrew LESLIE 

663

GULLY VERT

Benoît VERBEKE / Vincent GUYOMARCH 

739

IPAR HEGO

Arnaud ETCHANDY / Bertrand SVILARICH 

743

THE POTTING SHED

Pip HARE / Phil STUBBS 

785

SEANERGY

Katrina HAM / Oliver Scrimshaw 

821

   NETWERK

Bert BOSSYNS Amaury FRANCOIS 

E verseny-táv az előző duplája, 565 tmf (1046 km). Helyi idő szerint vasárnap délben rajtolnak. Az útvonalat a várható időjáráshoz igazították: először a Conninberg-i világítótornyot kell kerülni (Írország DK-i csücske), utána a Fastnet rock, majd a Bishop’s rock kerülésével kell visszatérni a kiindulási ponthoz. 

11 „series” indult a versenyen és 6 „proto”, 4-5 Bf-os szembeszéllel. Hamarosan elindult a sajnálatos események sora is, mely aztán hétfő délutántól drasztikusan megszaporodott a 7 Bf erősségű szél hatására. Talán áttekinthetőbb pontokba szedve felsorolni ezeket:

 

Események a Twitter-ről és a nyomkövetőből kigyűjtve 

https://twitter.com/UKFastnet650

2013.05.12. 13:00 CET

  1. 788 felfüggeszti a versenyt, a reffelhető fok (solent) sérülése miatt.
  2. 788 javítja a vitorlát, folytatni szándékszik a versenyt.
  3. 788 hivatalosan feladja a versenyt.
  4. 583 visszatér Tom térdsérülése miatt.
  5. 5.Hír a kórházból: Tom térde kificamodott, ínszalag szakadás. Ügyesek voltak, hogy vissza tudták hozni a hajót ilyen körülmények között.
  6. 438 kormánytörés miatt kiáll.
  7. 438 biztonságosan halad hazafelé, miközben az első hajók elhagyják a szárazföldet és Coninbeg irányába
  8. 8.05.13. 09CET 566 ismeretlen okból visszalépett, a Parti Őrség szerint kapcsolatba lépett velük, és minden(ki) rendben.
  9. 9.05.13. 15CET Úgy tűnik, még két hajó visszafordult: 663 és 791. Az ok ismeretlen.
  10. 10.05.13. 21CET 566 és 663 vannak. 821 szintén visszafelé halad, egyelőre nem tudni miért... (Bert, Felicity előző tulajdonosa, eddig az élen haladt.)
  11. 11.05.13. 21CET Az első „proto” Coninbeg közelében jár
  12. 12.05.13. 21:30CET 481 is visszafordult.
  13. 13.05.13. 22CET A versenybizottságot értesítette az Ír Parti Őrség, hogy 679 (csirkeforgató :) kikötni készül Írországban. Még nem tudni feladja, vagy csak ideiglenesen szünetelteti részvételét...
  14. 14.05.14. 02CET 679 kapcsolatot létesített a zsűrivel, kora reggel folytatni szándékozzák a versenyt. 229 lesz az első Coninbeg-kerülő 
  15. 15.05.14. 05CET 791 révbeért.
  16. 16.05.14. 11CET 794 megállt Írországban. Nem létesített kapcsolatot a Parti Őrséggel, se segítségért, se üzenetközvetítés céljából.
  17. 17.05.14. 11:15CET 585 (Felicity/Freewind, Áron/Sloboda) visszafordul, lelassul, 20 perc múlva újra felveszi a jó irányt, de még mindig nagyon lassú. Újabb idegtépő percek, míg a nyomkövető frissül, és úgy tűnik, folytatják a versenyt...
  18. 18.05.14. 13CET 481 Newlyn-ban és minden rendben.
  19. 19.05.14. 13CET 785 és 655 azaz a „lányos hajók”, megfordultak, leírtak egy háromszöget, most ismét célra tartanak.
  20. 20.05.14. 11:30CET 794 bejelentette visszalépését: repedések az orrban, kisebb szivárgások. Waterford-ban kötöttek ki, így most biztonságban vannak.

 Május 14. 14:30-kor a táv 35-45%-án vannak túl, akik még versenyben maradtak, de alaposan megtizedelődött a mezőny: 5 „series” és 2 „proto” „maradt állva”. A két utolsó „series” (a lányok) furcsa ákom-bákomokat ír le, igen kis sebességgel, könnyen lehet, hogy ott is valami gond van. Ha ez igaz, a 11+6 indulóból lehet, hogy csak 3+2 próbálja végigfutni a versenyt. Estéttől viszont Bf 8-as vihar várható, ez újabb vízválasztó lehet, hisz nem akármilyen hajó és hajós tudja ezt megvitorlázni...

---

Izgalmas éjszaka elé néztünk (2013.05.14-ről 15 re virradóan), és úgy is alakult:

A lányok, (655 és 785), egyszer csak megindultak, és azóta rendben haladnak.

739 bevitorlázott egy öbölbe, azóta is ott van, így 585 (Felicity/Freewind, Áron/Slobodan) a 2. helyre került, majd 21:30-kor egy időre átvette a vezetést (ez a követőrendszer térképén látszott, a sorrendet mutató list nem jelezte). 

A 790 (lengyel hajó) nagyon lelassult, de aztán ismét erőre kapott. Azóta együtt halad a lányokkal.

A Fastrock megkerülése után a követőrendszer Áront (585) egy ideig az elsőnek jelezte. Ezt most a komputer butasága okozta, kompenzálva azt, amikor első volt, de másodiknak írták :)

A kedd hajnalban Írország DK-i csücskére kötött 679 (csirkeforgató :) ma reggel (szerda) elindult, és nagy iramban halad(azaz 31 órát vesztegelt, kivárta a második vihar végét is).

A lényeg, hogy az éjszakai fagyos-viharos szét nem tizedelte tovább a mezőnyt, és jelenleg 4 „series” és 3 „proto” van versenyben. Hajrá lányok, hajrá fiúk!

---

05.15. 12CET 794 elindult Waterford-ból, valószínűleg haza.

05.16. 08:30CET Tegnap 12:30 óta a nyomkövető rendszer nem produkált új adatot Felicity/Freewind-ről (585). Aki beszerelte a nyomkövetőt, azt írta, az ilyen alacsony hajókon a mostoha körülmények között előfordul jeladó-meghibásodás, ne izguljak, Áron rendben van és dobogós lesz. Való igaz, akkor hátulról kapták a hullámokat...

A jeladó meghibásodása előtt kb. 12 mérföldre volt az első hajótól, és épp sikerült picit gyorsabbnak lennie. Most vaktában tapogatózunk, de reméljük, hogy valahol az első hajók közelében van. Sajnos bejött az előrejelzés, s ezzel együtt a szélcsend is. 

Mint tudjuk, a vitorlázóknak két bajuk van: ha van szél, vagy ha nincs szél :-)  E versenyen mindkettő bejött. Röviden: hosszú még az út hazáig, akár 20 óra is lehet. Valószínűleg már csak utána kapunk hírt felőlük, addig bízva bízzunk...

---

05.16. 11:30CET !!! Friss hír a twitter-ről !!!

"felicity 2 just contacted the coastguard all is well tracker had failed, current position is about10 miles w of wolf rock", azaz minden rendben, kb. 20 mérföldre lehet az eső hajóktól..

Mivel lelassult a mezőny, van időm pár érdekességet elmesélni, persze ezeket csak a nyomkövetőt követve lestem ki, nem tudom, mi van mögötte, de remélem, nem bántok vele senkit: A két lány (655, 785) végig egymást kerülgette, talán kereszt-pár-kapcsolat van köztük, vagy csak púdereznek... :-)  A lengyel hajó (790) végig a lányokat követi, talán ő a gardedám :-)

Úgy tűnik a „csirkeforgató” (679), aki mintegy 30 órát csücsült Írország csücskén, kivárva a második vihart is, most befurakodott a két lány közé, de nemsokára el is hagyhatja őket… Nem semmi ekkora hátrányt behozni, tudhatnak valamit a skipperei, de a hajó se kutya… Ő lehet a 2. „proto” és a 4. „series”.

Hajnali 4-től Felicityre felkerült a korona (az osztályelsőt jelöli). Lehet, hogy csak a rendszer hibája, de lehet, hogy a fogadóhajók híreire alapozva (azoknak, akik nem figyeltek eléggé: 585 jeladója meghibásodott, 05.15. 12:30CET óta nem tudjuk merre jár). Mindenesetre az összevont osztályban is első. Ha ez igaz lenne, a második abszolút befutó is „series” lenne. Talán nagy szélben már nem számít olyan sokat a hajó „hight-tech” volta? /Nos, rendszerhiba volt, miután a várható két hajó futott be elsőnek./

---

05.17. 06:30CET a Twitter-ről 

"pip is in sight coming across the harbour with reasonable speed but there is a patch of zero wind at finish" A nyomkövető szerint befutott az első mini, ami nem „proto”, hanem „series”:

743 THE POTTING SHED Pip HARE / Phil STUBBS 17/05 07:01

Ekkor vált biztossá, hogy Felicityre a korona csak a komputer butaságából került fel...

05.17. 08:10CET a Twitter-ről 

"1st proto dance avec les loupes only few hundred yards to go but no wind!!!!" Farkasokkal Táncoló első „proto”-ként (2. abszolútként) pár száz méterre van a céltól, de nincs szél...

229 DANSE AVEC LES LOUPS / TY STARTIGENN Axel TREHIN / Arthur NIRMA 17/05 07:41

05.17. 10:45CET a Twitter-ről 

"we expect 585 next but there tracker is broken and they do not show on AIS so we don't know long the wait will be"   (585 vártható következőnek, de nem tudni, mennyit kell még várni, mivel rossz a jeladója.) Hát ez az, mi meg itten tűkön ülünk :-)

05.17. 12:50CET a Twitter-ről 

"little bit of breeze filling in inshore hopefully this will bring 585 into sight soon"  Jött egy kis partmenti szellő, remélhetőleg nemsokára feltűnik a 585-as hajó (Felicity, Árin /Slobodan)

(Sajnos Felicity gyenge szélben gyenge…)

05.17. 12:41CET a Twitter-ről 

"585 approaches the line", majd: 14:46-kor: "585 felicity2 finishes"

Magyar idő szerint május 17-én, 14:46-kor befutott a magyar lobogót viselő, magyar-horvát csapat, MÉDER Áron és Slobodan VELIKIC, 5 nap 1 óra 46 perc alatt tették meg a távot, két viharos éjszakával, majd a végén idegölő szélcsenddel tarkítva. Osztályukban 2., abszolútban 3. helyezettek. Felicity, Áron, Slobodan gratulálunk mindhármatoknak!

05.17. 15:20CET a Twitter-ről

"who will be next in seanergy or roll my chicken, just after midnight is the current estimate"

Míg a 790 lengyel fiúk udvariasan előreengedték a lányokat (785, 655), „csirkeforgató” barátunk (679), eléggé udvariatlanul, próbál az „óceánlány” (655) elé kerülni. Sikerül-e? Ezen morfondírozik a fenti „tweet”, de a válasz az éjféllel jön el...

05.17. 21:43CET a Twitter-ről

"roll my chicken approaches at the moment the breeze holds" Mindjárt befut a „csirkeforgató” (679), s talán 10 óra múlva véget vet a versenynek Adelaidez (739). Közöttük futnak be a „lányok” (Katrina/Oliver/785, Diade/Andrew/655), és a „lengyel gavallérok”, (Radoslaw/ Woiciech/790). Szép volt fiúk, szép leányok! :-)  

---

Az éjszaka befutottak a „lányos hajók” (1/2 1-kor 785, 2-kor 655), és reggelre a 739 „seriez”, aki 25 órát vesztegelt Crosshavenben, beérte a 790-es „protot” (sebességéből ítélve a hajó nincs teljesen rendben, ami nem meglepő a két viharos éjszaka után). Délre várható a 739-es, majd egy órára rá a 790 hajó is célba érhet.

---

05.18. 13: 06CET a Twitter-ről

"first 739 then a few minutes later 790 to complete the final places"  Itt a vége, fuss… (figyelemre méltó, hogy 144 óra vitorlázás után, 11 perc döntötte el, ki fejezi be a versenyt…)

 

A nyomkövetőn közzétett végeredmény (a „hivatalos” kb. 1 nappal később jelenik meg):

proto

vit.sz.

versenynév

skipper

idő (h:m)

229

DANSE AVEC LES LOUPS

Axel TREHIN / Arthur NIRMA 

115:41

679

ROLL MY CHICKEN

Louis SEGRE / Benoit SINEAU 

129:03

790

CALBUD

Radoslaw KOWALCZYK / Wojciech SZPOR 

143:52

 

Series

vit.sz.

versenynév

skipper

idő (h:m)

743

THE POTTING SHED

Pip HARE / Phil STUBBS 

113:59

585

FREEWIND.HU

Aron MEDER / Slobodan VELIKIC 

121:46

785

SEANERGY

Katrina HAM / Oliver Scrimshaw 

131:23

655

ONE GIRL'S OCEAN CHALLENGE

Diane REID / Andrew LESLIE 

133:04

739

IPAR HEGO

Arnaud ETCHANDY / Bertrand SVILARICH 

144:03

 

 

Pár szót az AIS-ról 

http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Identification_System

Ennek az automatikus azonosító rendszernek a szolgáltatása a radaréhoz hasonlítható, elsősorban ütközések megelőzésére szolgál, de persze egészen más elven: a hajók folyamatosan (nagy gyakorisággal) kisugározzák fontosabb (navigációs és azonosító) adataikat, és veszik a környezetükben levők ilyen adásait. Egy radarszerű képernyőn megjelenítik a hajókat és parti állomásokat, és természetesen ütközésveszély esetén riaszt. Nagyban növeli a figyelőszolgálat hatékonyságát, a hajók biztonságát. 

A nagy teher és személyszállítókon kötelező, de minden hajón ajánlott. A nagy versenyeken is kötelező használatuk, így a MINI 6.50-nek is kötelező felszerelése, amit minden verseny előtt a többi biztonsági berendezéssel együtt ellenőriznek. A parti állomások is begyűjtik az AIS információkat, vannak olyan központok, ahova a világ minden ilyen adása befut. A nagyhajók műholdon keresztül az óceán közepéről is elküldi a körülöttük levő hajók adatait. Ennek segítségével egy érdekes szolgáltatás alakult ki: Interneten megkereshetők/követhetők azok a hajók, akiknek adása bejut ezekbe a központokba (http://marinetraffic.com/ais/). Érdekességként említem, Felicity is látszik néha, de nem minden elvárható esetben. David Leven (Technologies marines, http://teckmor.free.fr/), aki mint már említettem e-mail-ben megkeresett annak kapcsán, hogy a Felicity nyomkövetése megszűnt, elmagyarázta azt is, a MINI-k AIS-követése miért ilyen bizonytalan: 

„A ’minisek’ is gyakran kérdik, miért ilyen bizonytalan az AIS követés. Amikor kötelező lett a MINI-n az AIS, úgy döntöttek, az árbocra nem tehető az antenna, hogy árboctörés esetén is maradjon működőképes. Így az antenna kb. 1 m-re van a tengerszinttől, ami gyakorlatilag azt jelenti, csak azt ’látja’ amit szemmel is látható. Most és emiatt, már megengedték, hogy az AIS a hajó VHF antennáját is használja (kb. 12 m a tengerszinttől) egy úgynevezett duplex egység segítségével. Ahol ilyen készüléket telepítettek, a hatósugár 8 mérföld + a ’partner’ hatósugara. 

Gyakorta a versenyzők, nem szeretnék felfedni, hol vannak, merre tartanak, és mekkora a sebességgel, ezért az AIS-t ’csendes’ üzemmódra állítják, azaz csak vesznek, de nem adnak.”

A központokból visszakereshetőek az AIS adások, példaként Felicity jelét vette a rendszer a Fastnet Rock kerülésekor: Felicity_at_Fastnet_Rock

205312210

 


Kiemelt cikkekKiemelt cikkek

Négynapos VMG flottavitorlázás az Adrián idén ősszel is

2017.08.09.   2 hozzászólás
…jut eszembe: Carina földkerülő vitorlásom új helyen!
Kiemelt adok-veszekKiemelt adok-veszek

Melges 24

2017.08.08.
HUN 579 Melges 24-es vitorlás teljesen versenyre szerelt állapotban eladó.
EseménynaptárEseménynaptár
Legfrissebb fórum hozzászólásokLegfrissebb fórum hozzászólások

Kapitány és legénység börze

658 hozzászólás 2017.08.23. 07:22 - nautilus

Túrázóknak ajánlott

785 hozzászólás 2017.08.19. 10:11 - Merlin

Alaszkában vitorlással

4 hozzászólás 2017.08.12. 09:47 - Zoli

Típus beazonosítás

6 hozzászólás 2017.08.10. 01:40 - Bogyó

Vitorlás bérlés idehaza...

70 hozzászólás 2017.08.07. 07:58 - bazsimoci
Hírlevél feliratkozásHírlevél feliratkozás
hírlevél Az alábbi űrlapon adja meg nevét és e-mail címét.
Bejelentkezés
E-mail  
Jelszó  
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
×