7. Lágymányosi Öböl Kékszalagja

2015.12.08. 06:17  - Lgaga
7. Lágymányosi Öböl Kékszalagja

December első hétvégéjén álltak rajthoz a 80 cm-nél rövidebb hajóhosszúságú rádiótávirányítású modellvitorlások, hogy részt vegyenek a Lágymányosi Öbölben megrendezett túraversenyen, amelynek a hivatalos neve 2011 óta "Lágymányosi-Öböl Kékszalagja".

Kevesen tudják azonban, hogy mit is jelent, illetve honnan származik az eredeti elnevezése szerinti "Kék Szalag"

elismerés, vagy díj.

Hosszas ismertetés helyett csak röviden:

112239459342665866593236037242549408828321n.jpg


"Szédületes technikai fejlődés indult meg bő száz évvel ezelőtt a világban. A technikai fejlődéssel természetesen együtt járt a versengés, ez az örök emberi tulajdonság is. Kinek a hajója nagyobb és gyorsabb, ki ér előbb, több utassal Európából Amerikába? A piac elnyerése és az örök versengési kedv hozta létre az "Atlanti-óceán Kék szalagja" versenyt, amelyet lapátkerekes gőzössel 196,6 óra (14,5 csomó átlagsebességgel, azaz 26,854 kilométer per órával) alatt szelte át a nagy vizet." (Kemesei Zoltán)

A következő évszázadban ez a versengési láz elterjedt más vizekre és más hajófajtákra, így a vitorláshajókra is. Magyarországon pl. a 1934 óta rendeznek versenyt "A Balaton Kékszalagja"-ért.
A balatoni verseny legnevesebb európai „vetélytársai“ a Genfi-tavi Bol d’Or, a Boden-tavi Rund um és a Garda-tavi Centomiglia mind fiatalabbak és persze rövidebb a versenytávuk. A valaha volt legtöbb induló a svájci versenyen volt a kilencvenes évek közepén, de ma már a Balatonon vállalkoznak a legtöbben a tókerülő verseny teljesítésére.

Még rövidebben:
A Kékszalagot az a hajó nyeri el, amelyik egy adott vízterületen kijelölt távot a legrövidebb idő alatt teljesíti.

Ez a szellemiség jellemzi az idén immáron hetedik alkalommal általunk meghírdetett versenyt is. Az Öböl vizén GPS koordináták szerint elhelyezett bóják jelzik a modellhajók számára teljesítendő távot.

 

 lokbojak3.png

 

Aznapi szösszenet

A verseny napjának reggelén párás, ködszitálásos, hűvös idő várta a 29 indulót.

Regisztráció, hajószerelés, kávé, néhány falat az otthonról hozott szendvicsből, itt-ott taktikai eszmecsere és irány a víz, hogy kellő időben mindenki a rajtvonal mőgőtt várhassa a start pillanatát.

Az utóbbi évekkel ellentétben most van szél! Az első bójáig hátszeles menet. Ez nem kedvez a kisebb MM hajóknak. A hosszabb vízvonalú (80cm és RG65) hajók hamar az élre törnek. Három-négy hajó vezeti a mezőnyt. Benedek Zoli a saját építésú, vadi új és bazi nagy vitorlázatú Gerinctelenje, Schulek Jani 2013-as Kékszalagnyeres háromárbocosa, Forrai Csabi Goth XP-je, Országh Tibu Gordiusza - elég eltérő típusok - nem sokkal egymástól vitorláznak.

A színpadi bójától félszél a strandig, aztán végre lehet kreuzolni az erőműi fordító bójáig. Ezen a szakaszon a lüktető, kissé forgolódó szél időről időre átrendezi a mezőnyt. Itt már kevésbé érezhető a sebességkülömbség az RG65 és a MM között. Van aki a part alatt kockáztat, mások az Öböl közepén a bizosabb szélben cirkálnak. Néhány RG65 lemarad, néhány MM felzárkózik. Az izgalom fokozódik. Az erőműi fordító bója után ismét hátszél. Itt már bő szélben vitorlázik a mezőny eleje a szembe kreuzoló többivel. Jobb csapás, bal csapás, hátszél, kreuz. Hajótalálkozások, szabályismeret. Kinek is van útjoga? Többeknél vannak meglepetések. Néha kiabálás. 

Még mindíg világos van és még mindíg van szél. A strand bójáig hátszél. Az idén tuti mindenki időben célba ér. Van akinek a hajója előbb egy kicsit a parti kövekkel ismerkedik. Evvel sokat veszít. Káromkodik. Sokat. Aztán megint káromkodik. Ki lehet?
Később kiakad a nyakba akassztója, és a betonon koppan a rádiója. Darabjaira hullik. A rádiója is. Káromkodik. Sokat. Aztán megint káromkodik. Most már hangosabban. Ki lehet?

A többiek csöndesen baktatnak a parton. A hajójuk a vízen hol erre megy, hol arra. Koncentrálnak. Van aki a vízbe lép. Ő nagyon koncentrál. 

A színpadi bója után ismét kreuzolás a cél felé. A szél mintha csendesedne.
Húha, nagyon nem mindegy, hogy az innenső, vagy túlsó oldalon cirkálsz. A túlsó oldal messze van. Nem lehet jól látni a hajót, mert messze van. A túloldal jobban fizet. Van aki látja ezt, de már nem ér át. Van aki el sem indul oda. Minden út a célba vezet. Utóbbiak lemaradnak. Az eredmények ennek megfelelően alakulnak.

Eredmény hírdetés. Egyedi díjak, ajándékok. Öröm, bosszankodás, fáradság, elégedettség. Mindekinek jut valami. 

 
Az abszolút győztesek
 
 

VÉGEREDMÉNY

A VERSENY OLDALA

Beszámoló a szombati Micro Magic versenyről

 

 


Fotó: Országh Tibor

Kiemelt cikkekKiemelt cikkek

Négynapos VMG flottavitorlázás az Adrián idén ősszel is

2017.08.09.   2 hozzászólás
…jut eszembe: Carina földkerülő vitorlásom új helyen!
Kiemelt adok-veszekKiemelt adok-veszek

Melges 24

2017.08.08.
HUN 579 Melges 24-es vitorlás teljesen versenyre szerelt állapotban eladó.

Balatoni vitorlásbérlés

2017.09.21.
A balatonszemesi kikötőben Balaton 25-ös vitorláshajók bérelhetőek.
EseménynaptárEseménynaptár
Legfrissebb fórum hozzászólásokLegfrissebb fórum hozzászólások

Túrázóknak ajánlott

802 hozzászólás 2017.09.23. 08:41 - Merlin

Kapitány és legénység börze

662 hozzászólás 2017.09.06. 20:34 - radvattila

Albin vega

45 hozzászólás 2017.08.29. 09:12 - psmac

Alaszkában vitorlással

4 hozzászólás 2017.08.12. 09:47 - Zoli

Típus beazonosítás

6 hozzászólás 2017.08.10. 01:40 - Bogyó
Hírlevél feliratkozásHírlevél feliratkozás
hírlevél Az alábbi űrlapon adja meg nevét és e-mail címét.
Bejelentkezés
E-mail  
Jelszó  
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
×