Idén beállította Németh István rekordját a harmadik Kékszalag győzelmével. Ráadásul az eddigi leggyorsabb körrel. Sudár Regattában és Yardstick 2-ben is bajnoki címet szerzett.


szül. dátum:

1966 március 5


magasság:

188 cm


súly:

105 kg


egyesület:

Kenese-Marina Port


hajóosztály:

Libera


nevelôedzõ:

Stéger József


edzõ:

Hegedûs Tibor, Horlay Béla,  Sipos Péter, Erdélyi István, Lovas András


szponzor:

Sagem, Hansgrohe


eredmények:

Finn:

Kieli hét 5. hely 1996

Olimpia 26. hely 1996

Európa-bajnokság 18. hely 1989 (Helsinki) és 1995 (Balatonfüred).

Hyeres 15. hely 1988.

Cannes 3. hely 1988.

Cannes sí vitorlás összetett első 1986

Malcesine első hely 1986

Tavaszi Garda második hely 1988

Nyári Garda (Intervela) második hely 1994

Tavaszi Garda ötödik hely 1996

Libera:

Classe-libera Euro challenge 2. 2001

Centomiglia 3. 2001

Rund um 3. 2002

Kékszalag első 2001, 2002, 2003


hobbi:

– síelés



Mikor ismerkedtél a vitorlázás alapjaival?

Talán 1970-ben ültem először optimistben. 1975-ben igazoltam Agárdra. Optimisteztem, de az első érmemet cadetban Haranghy Csaba manschaftjaként nyertem. Akkoriban divat volt, hogy az opések cadettoztak is. Indultak az ifi bajnokságon, meg ősszel is, hogy változatosabb legyen az évad. Egy ilyen őszi versenyen lettünk harmadikok.


Milyen hajóosztályokban, kik ellen versenyeztél?

Optimistben eleinte mindenki ellenfél volt. 1977-ben a nagyok között lettem bajnok. Tizenegy éves voltam. A többieket tizennégy. Akkor Horváth Zsolt alias Paradicsom volt az ellenfél. Õ a Mélyépítők sztárjaként bajnok volt 76′-ban. 77′-ben kétfordulós volt a bajnokság, hét futam Földváron és hét Agárdon. Az első fordulót is a Paradicsom nyerte a másodikat és az összetettet én. Szilva negyedik lett.


Hetvenkilencben kezdtem molyozni. Még kicsi voltam, de utáltam opézni a cadetban pedig zavart a manschaft. Gyenge szélben jó voltam, de erősben megvertek. Harmadik lettem a bajnokságon.  Szilva nyert, Sin János a BKV-ból lett a második, én a harmadik. A következő évben 1980-ban jöttek az OK jollék. Tavasszal azonban még nem voltak meg. Akkor 420-assal mentem  Szentkúthy Ákossal. Az nagyon jó volt. Jól is mentünk és a hajó is nagyon tetszett. Sajnos azonban  edzőnk, Hegedűs Tibi nem engedte, hogy húszasozzak. Érdekes, hogy az OK-ban azonnal jó voltam erős szélben is. Valószínűleg akkor nőhettem meg. Szilva azonban okosabb volt. Mindig megvert. Õ lett a bajnok én a második. Egy év múlva ugyanígy. Még 1983-ban is OK-val versenyeztem akkor  Berecz Botond vert meg. Így nem lettem OK bajnok.


Pályafutásod leghosszabb időszakában Finneztél….


Az agárdi rend szerint már 1981-ben beültettek finnbe a felnőtt bajnokságra. Talán tíz hajót ütöttem. 1984 volt az első év amit végig finneztem. Két hajóval. Volt egy lengyel, mert az ifibe csak lengyel hajóval lehetett versenyezni és a Taylor, amit  Ruji (Ruják István) Végelgyengülésnek nevezett. Néhány éves – talán öt – szövetségi hajó volt, de senki nem akart vele menni. Nekem azonban tetszett mert szép hajó volt, duplafenekű, műanyag. Csak hát lassú volt szegény. Különösen gyenge szélben. Az ifi bajnokságot megnyertem a junioron negyedik lettem.


1985-ben kerültem a Medoszba, ahol akkor Horlay Béla volt az edző. Neki és Demeter Miklósnak nagyon sokat köszönhetek. Vettek nekem egy Vanguardot, ami nagyon nagy dolog volt akkoriban. Négy volt addig az országban. Három a BKV-ban, egy pedig a Mahartban.  Ruji és  Tonyó (Székely Antal) voltak akkor a legjobbak, de a két Vadnai ( Péter és Tamás ),  Pata és  Szilva is komoly ellenfél volt. A junior bajnokságot én nyertem Szilva (Szilvássy Attila) előtt. A felnőttön meg harmadik lettem. Korábban ez csak Hegedának sikerült. Ruji lett akkor a bajnok egy Füke hajóval.


1986-ban a Balatonon volt a junior Eb. Ebben az évben már sokat utaztam. Cannesban nyertem egy futamot és összetettben kilencedik lettem. Ez arra volt jó, hogy szegény Tonyó kimaradt az EB csapatból. Hyeresben volt az EB a hyeresi hét után. Az év elején nem állt össze a cájg rendesen. A balatoni junior EB-n csak kilencedik lettem. Igaz akkor 42 induló volt. 1985-ben a junior és ifi bajnokságon 40 hajó indult. 25 junior és 15 ifi. Az eb után jöttek csak meg a Carlson vitorlák. Kipróbáltam  klubtársam Radics János árbocán és akkor nagyon elindult a hajó.

A bajnokságon három futam után  Tonyó annyira vezetett, hogy csak akkor verhettem meg, ha minden futamot megnyerek. Valahogy ez reálisnak tűnt. Nyertem egyet. A következőn erős szél volt. Emlékszem, hogy gyorsabb voltam nála az elsô kreuzban. Mentünk együtt és át tudtam törni fölötte. Akkor dőlt el az a bajnokság. Én voltam az első aki junior  és felnőtt bajnok is tudott lenni egy éven belül.


Õsszel Malcesinében nagyon gyors voltam. Talán nyertem két futamot amikor az egyikből  Spitzauer ki akart óvni. Ruji jött tolmácsolni. Jó kis tárgyalás volt. A bírók csak olaszul beszéltek egy ember ezt lefordította angolra, majd  Ruji nekem. Az olasz tanú hosszan beszélt, kicsit rövidebben lefordították  Rujinak, ő meg mondta, hogy ez nem látott semmit. Kérdezték, hogy elmondta-e?  Mondta, hogy igen. Szerintem azt gondolták a magyarnál nincs egyszerűbb nyelv a világon. A vége az lett, hogy elutasították az óvást. Mi eljöttünk, Spici nagyon ideges volt üvöltözött az olaszokkal. Gondolom jó sokáig mert reggel láttuk, hogy őt kizárták. A versenyt én nyertem.


Szilva és Te viszonyod milyen volt?

Nem szerettük egymást. Õ olyan kis ügyetlen de precíz volt a parton. Én meg talán lazább, de keményebb. Nem ijedtem meg ha mondjuk megállt a Barkas az autópályán hanem igyekeztem megjavítani. Ez általában sikerült is. A vízen nagyon pontos volt. Okosan, jól vitorlázott, de nem töltötte föl mindig a súlymellényét, mert vigyázott a derekára. Nagy szélben mindig jobb voltam nála. Gyenge és középszélben azonban nagyon kellett küzdeni és rendszerint kétesélyes volt a dolog. Sokat edzettünk együtt, ami nagyon jót tett. Korrekt edzőpartner volt soha nem titkolt semmit. A mai eszemmel is kiváló finnesnek tartom őt. Mint ahogyan a másik nagy ellenfelemet  Székely Tonyót is. Mind ketten nagyon nagy vitorlázók, akik ellen élmény volt versenyezni.


Az Atlantai olimpiára kijutásod hogy történt?

Atlanta egy kicsit későn jött. Igazából 1988-ban voltam a legjobb akkor kellett volna utaznom az olimpiára. Akkor  Tonyó mehetett, ami így utólag nagyon jó, mert jól szerepelt és több esélyt ő már nem kapott. Én 1990-ben kiültem a finnből. Nagyon erős vágyam volt a sikló hajó után. Ezt annak idején a 420-asban kellett volna kiélni. Erre ráment a Barcelonai olimpia. 1992-ben ültem vissza, de akkor már csak munka mellett készülhettem. Jó évek voltak, de több időre lett volna szükség ahhoz, hogy a húszba kerüljek az olimpián. A felkészülés nagyon jó emlék. Majthényi Zsombival sokat vitorláztunk. A legtöbbet a Gardán januárban és februárban. Hideg volt és fújt a szél. Erdélyi Pistának és a Hajó Magazinnak sokat  köszönhetek ők támogattak akkoriban.


Szerinted melyik kvalifikációs rendszer jobb, amiben te mentél, vagy ami most van?

Ez nehéz kérdés. Az akkorinak előnye, hogy jobban hasonlított az olimpiára hiszen egy versenyen dőlt el minden. A mai talán mégis jobb mert nem egy versenyen dől el az ország továbbjutásának a sorsa. A nagy nemzeteknek így van idejük bonyolult szofisztikált válogatási rendszereket kitalálni. Nekünk kis nemzeteknek is jó mert korábban elkezdhetünk pénzt gyűjteni és készülni.



Miért hagytad abba a finnezést?

Eleget csináltam. Kiváncsi természet vagyok. Ha tovább finnezek akkor úgy éreztem volna, hogy nem halad az életem előre hanem körne jár. Ugyan azok az ellenfelek, ugyan azok a versenyek, ugyan azok a problémák. Árboc, vitorla több vízen töltött óra. Elég volt. Most is úgy érzem, hogy elég volt. Nem rég elgondolkodtam a finnezésen, de még mindig nem vágyom rá igazán. Talán jövőre.


Kivel Solingoztál?


Az olimpia után egy évet csak nagyhajóztam. Akkor hívtam el Litkey Árpit és Pető Endrét a Scholtz 22-es bajnokságra, amit akkor BX-nek hívtak. Jó volt együtt és kitaláltuk, hogy 1998-tól solingozunk. Két évet csináltuk. Nyertünk egy bronz és egy ezüst érmet. Az idén a világbajnokságra beültünk Bánkúty Nyúllal meg a Stefivel. Jó kis csapat voltunk. Élveztük ezt a versenyt. A kilencedik helyet nem kell szégyellnünk.


Match Race?

1998-ban rendezték az első Match Racet. Jó kis verseny volt, főleg azért mert nyertünk. Tetszett az a feszültség, ami ott van. Más versenyeken nincs ilyen. Kár, hogy nincsenek match race versenyek itthon.


Szerinted a Match Race mért nem honosodott meg Magyarországon?

Mert senkinek nincs pénze megfinanszírozni hat-nyolc azonos minőségű hajót.


Mikor kerültél a Hajó Magazinhoz?

1997 őszén. Leho-val akartunk vitorlavarró műhelyt csinálni, de  Szekeres Laci rádumált minket, hogy inkább Hajó Magazint csináljunk. Nem bántam meg.


Szereted a vitorlás teszteket csinálni?

Néha igen néha nem. Több idő kéne hozzá, de nincs. Van, hogy nem fúj a szél akkor elég rossz a dolog. A motoros tesztek egyszerűbbek.


A Match Race nyereményből vettétek a Szfinxet. Bevált nektek?

Bevált. Nagyon jókat vitorláztunk vele fillérekért. Most Bazsa megvette és megint menni fog. Sajnálom, hogy nem tudtunk egy Szalagot sem végig vitorlázni. 1998-ban tört el az árboc 2000-ben meg már meg volt a Pleasure. Bizonyos szelekben fantasztikusan gyors kishajó. Nagyon érzékeny sokat kell állítani és elég nehéz vele vitorlázni, mert kevés a kéz és nagyok a vitorlák. Ugyanakkor jó stabil jószág ami miatt gyenge szélben lassú.



Miért pont a Pleasuret vettétek meg 2000-ben?

1999-ben kint voltunk a Centomiglián egy Fly 26-ossal. Akkor annyira vágytam egy libera után, hogy nem mentem oda megnézni őket, mert nem tudtam elviselni azt, hogy nekem nincs. A La Vellében lehetett hallani, hogy eladó a Pleasure 70 ezer márkáért. Ez egy reális összegnek tűnt. Nem igaz, hogy ennyi pénzt nem tudunk összeszedni! Gondoltam akkor.Végül tavaszra lett meg rá a pénz amelynek nagy részét Vas Gyuri és Gyulai Gusztáv adta össze. Persze én voltam, aki levezényelte a dolgokat. Végül is az év végére nem tartoztunk senkinek.


A Viharos Fehérszalagról mesélnél kicsit?

Sok szenvedéssel járt a Pleasure birtoklása az első évben. A Fehérszalag máig kísért. Tanultuk a hajót és közben rendre elvert bennünket az Ábel az Azzardissimóval. Talán a szalag előtti utolsó két versenyt sikerült csak megnyernünk. Volt egy verseny talán a Horváth Boldizsár amikor elszakadt a grószunk a rajt előtt és csak a harmadik sorra lereffelve tudtunk elindulni. Fújt egy jó hatos szél, de nagyon kevés volt a vitorla. Még az assók is megvertek. Ez az élmény bennünk maradt. A Fehérszalagon négyen voltunk a hajón akik részt vettek a döntésekben. Árpi, Füli és Goszleth Marcell. Szép verseny volt. Eleinte az Azzardissimoval, Ábelékkel küzdöttünk, később  Detréék kerültek közel a katamaránnal. Élesebbek voltunk náluk. Jó verseny volt. Aztán amikor este lett,  Schirmer odajött és szolt, hogy nyolcas szél fúj Keszthelyen. A katamarán látótávolságba volt. Addig cirkáltunk keleti szélben topgénuával. Mind a ketten az északi part felé mentünk mert a jobbcsapás volt a pozitív. Amikor jött  Schirmer már megfordultunk bal csapásra.

Gyengült a szél. Nem kellett trapézolni a topgénuát sem. Nagyon nehéz döntés volt, hogy lehúzzuk a vitorlákat. Már egy órája villámlott a Bakony felett, de nem jött közelebb a vihar. Zánkánál jártunk ekkor. Ok, nem kockáztatunk. Levettük a ricsert és fockot húztunk. És lereffeltünk egy sort, aztán még egyet. Szél semmi. Álltunk és azt gondoltuk most kurva óvatosak vagyunk. És akkor megindult a katamarán mint az állat. Nem tudtuk azonban, hogy ez mit jelent. Talán lett volna még idô lehúzni a grószt ha valami másik hajó van ott, aminek értjük a sebességét. Talán egy perc múlva megkaptuk a szelet mi is. Beleejtettem és a sima vízen nagyon stabilan elkezdtünk rohanni. Az volt a fura, hogy a hajó nagyon ment a rudazaton és a kötélzeten azt éreztem, hogy mégis túl van terhelve. Nem tudtunk olyan gyorsan menni, mint ahogyan a szél fúj. Megpróbáltuk lehúzni a grószt, de az reménytelen volt. A Fock lejött. Ettől nyilván

lúvgirigebb lett a hajó. Állva két kézzel kormányoztam és egyszerűen letörtem a karbon kormányt. A lap elúszott. Lassan fellúvoltunk és felborultunk. Szar érzés volt. A versenyt sajnáltam. Le kellett volna húzni a grószt és a ricsert fenntartani. Az majdnem akkora felület, de le lehet húzni. Ha lett volna sín és kocsi a nagyvitorlán akkor is megúsztuk volna. Nem volt. Szerintem a Pleasure képes lett volna kiállni azt a vihart. A Nemere II. húzott ki minket. Cibak nagyon profin csinálta. Alulról jött nagy lendülettel és a hajó orra elôtt húzta föl szélbe. Ahogy elmentek mellettünk két kötelet dobtak. Mind a kettőt el tudtuk kapni. Az egyikre heten a másikra nyolcan kapaszkodtunk. Én utoljára. Előtte megszámoltam az embereimet. Nagy megkönnyebbülés volt.


És a Kékszalag gyõzelem?

A kévetkező évben Dubi Zoli beszállt a csapatba. Jobb körülmények lettek. Megszűnt az állandó pénztelenség. Az alaptevékenységre lett  pénz. Akkor kerültünk át Kenesére ahol otthon érezhettük magunkat. Sokat utaztunk ebben az évben. A Chiemseen kezdtük az évet. Ott harmadikok lettünk, úgy, hogy a Raffica eltörte az árbocát. A Kékszalag vitát mindenki ismeri nem akarom elismételni.



Cento harmadik hely…

A Centóra nagyon összeállt a csapat és végre újra északnak indult a verseny. Nagyon bíztunk magunkba. Jók voltunk. Sokáig vezettünk. Fél körnél egy percre voltunk az elsőtől. Végül így lettünk harmadikok, hogy húsz percet kaptunk a Pincipessától és ötvenet vertünk a Rafficára. Nagy tapsot kaptunk. Pasotti meg lapolgatta a hátamat. Jó volt.


Miért pont Gardazzura jött a Pleasure után?

Reális áron ez a hajó volt eladó. Szeretjük, de nem léptünk vele előre. Ma is a negyedik hajó a miénk, ugyanúgy minta amikor a Pleasure-t megvettük.


Szó volt róla, hogy esetleg Starozni fogsz Árpival. Miért esett kútba?

Soha nem merült fel komolyan. Mindig csak beszélgetés szintjén. Így kútba sem eshetett. Ha igazán vonzana már rég sztároznék. A soling sokkal jobban érdekel, de ott sajnos már nincs semmi.


Vannak még olimpiai ambícioid?

„Csak” kijutni az nem már nem motivál. Éredményt pedig csak nagy pénzből lehet csinálni. Az érdekelne, de nincs realitása.



Lisa?

A Lisa egy kicsit fájdalmas kiadás, hiszen ha nem kellett volna megvenni, most a libera programban előrébb tartanánk. Megértem, hogy itthon nagy a feszültség bár még 2001-ben is 70%-os volt a liberák támogatottsága a Kékszalag előtt. Pedig akkor a döntés után kérdezte meg  Belo az olvasókat. Mindegy. Nagyon jó hajó a Lisa. Ha egyszer egy olyan liberám lehetne mint ő, az lenne az igazi. Kemény terhelhető és pille könnyű. Szeretek vele vitorlázni, de a libera az igazi.


Idei első Bajnokságodat Sudárban nyerted. Élvezted?

Éppen a Lisa miatt az idén kevesebbet vitorláztunk a liberával. Az egész év megoszlott emiatt. A Lisával közel sem kell annyit vitorlázni, mint a liberával. A fiúk pillanatok alatt megtanulták. Jutott idő másra is. Scholtz Imre kért meg, még tavasszal, hogy induljak a Scholtz 22-es bajnokságon. Mondtam, hogy ok. Aztán valahogy Sudár lett belőle. Egy kicsit bántam mert a 22-est sokkal jobban szeretem. Szerencsénk volt mert erős szél fújt és akkor sokkal egyszerűbb minden.

Nincsenek finom állítások, nem múlik centiken semmi. Ha jól vezeted a hajódat akkor gyors vagy és kész. A vitorlákat pedig úgy kell állítani, hogy ne dőljön a gép és könnyű legyen a kormány. Ha elrontod az állítást azonnal érzed mert markáns jelek jönnek. Dől a hajó mint az állat és lúvgirig. A gyengeszél sokkal nehezebb dió.

A soling világbajnokságon vitorláztunk együtt Nyúllal. Õt hívtam el. A harmadik ember a hajó tulajdonosa Popp Pál volt. Jó csapat voltunk. Mind a hárman azt gondoltuk, hogy itt nekünk kell nyerni. Tudtam, hogy a Pallay Tibor és csapata lesz a legnagyobb ellenfél, hiszen ő sokat vitorlázik, de azt gondoltuk, hogy a soling vb tapasztalata a mi oldalunkra billenti a mérleg nyelvét. Végül nagy fölénnyel nyertünk, de a hatodik futam előtt még csak egy pont volt az előnyünk.


YS II. Bajnokság, hogyan jött, milyen volt a Liberánál és a Lisa-nál lassabb hajókkal versenyezni?


A Kékszalag után nincs túra verseny. Sorra jöttek a bajnokságok és már nagyon hiányzott a vitorlázás. A Ruji mondta, hogy miért nem indulok el a Dolfin 28-assal, mert az egy jó hajó. Élvezni fogom. Alig jöttünk össze. Úgy tűnt ketten indulunk Ronival. Aztán az utolsó pillanatban beszállt Szamódy Zsolt, az utolsó napra pedig  Marton Bazsa. Jó volt. Fújt a szél.

Mint mondtam az nekem könnyebb. Talán három futamot is megnyertünk abszolútban.

Pályán majd nem mindegy hogy mivel versenyzel. A lassabb hajóknak kisebb a pálya és lassúak az ellenfelek is. A túra az más. Ott igazi élmény a libera. Régen amikor finneztem azt irigyeltem a holladisoktól, hogy azok simán átmentek Földvárra edzeni, mert az egy reális távolság volt. Most a liberában ezt élvezem nagyon. Egy egy tak a Gardán Málcesine előtt faltól falig tart ha jó ütemben jó helyen vagy. A Balatonon is mások a dimenziók.


Tókerülõ egykezes… Készülsz e rájuk?

Szeretem nagyon ezt a versenyt. Bár jobb lenne ha többen lennék. Hiányzik nekem innen jó néhány ember. Azt sajnálom a legjobban, hogy nem tudok felkészülni. Se hajóm, se időm nincs hozzá. Kétszer is a legnehezebb hetemre esett a verseny. Tavaly jobb volt mert akkor egy héttel előtte már nyomdába ment a magazin. A hajókat kölcsön kérem vagy bérlem. Az idén a verseny előtt négy nappal kaptam meg. Egy alkalommal sem vitorláztam előtte négy óránál többet. Így nehéz, de jó. A gyenge szél különösen nehéz itt a Balatonon. Néha nagyon ki van szolgáltatva az ember.


Milyen fejlesztéseket végzel a hajódon?

Az első év után csak annyit amennyit komoly átalakítás nélkül meg lehet tenni. Lyukat egyik nyolcméteresre sem fúrtam Pedig kéne, nem is egyet. Kéne még egy pár csörlő, egy nagyon komoly állítható topgénua sín, egy erős megbízható automata kormány. Az idén szereltem orrsudarat, toppgénuát és bliszter. Sokat küzdöttem a rossz helyre szerelt csörlők miatt.  Sokkal többet kellene nyolcméteresben vitorlázni. Több ilyen verseny kéne.


Nem gondolkoztál az edzõi pályán?

Érdekes munka, de vitorlázni jobb.


Az ARC nem érdekelt sosem? Téged nem kerestek meg az Extra Dry-ról?

Azt hiszem csak a jelentkezők közül válogattak. Most nem tudok elmenni két hétre egyhuzamban. Havonta egy hetet vitorlázhatok akár minden hónapban is, de kettôt nem. A minitransat jobban érdekel.