Mint ahogy azt már tavasszal írtuk, A Genua Tengeri Vitorlás Egylet évente két alkalommal rendez versenyt Biográd körzetében. A tavaszi Genua kupát és a késő őszi Genua Training Kupát. A nemrég, talán idén az utolsó versenyként lezajlott „tréning kupa”, hihetetlenül jó, szinte nyárias meteorológiai viszonyokat húzott az égi kalapból. Nappal 20-25 fok, felhőtlen ég, símogató langyos, (de sajnos) egy kicsit gyenge szél jellemezte mind a négy napot. Ennek ellenére maga a verseny nappal ismét izgalmas csatározásokat hozott, este pedig fergeteges hangulatú „molópartikat” eredményezett.

A regatta hajóit a már bevált ELAN 340 race hajóosztály adta. Meglepően tapasztaltuk, hogy az idő de inkább az egymásra kilincselő töménytelen regatta vasfoga nem ette meg őket. Sőt talán szerencsénkre, a flotta nagy részének szinte újszerű vitorlázata volt, kivéve talán néhány genuát. A mozgó kötélzet, shotok, hugók, felbák, lebák  rendben voltak, a spinakkerek használtak, de „ehetőek” voltak. Néhány csörlő viszont ködben jó szolgálatot tehetett volna irdatlan kellemetlen, rikácsoló,  haldokló sirályhangjával. Ezek (reméljük) már nem élik meg a következő szezont. A chartercég menedzsmentjének viselkedésében is, gondolom  a válság hatására,   érzékelhető némi pozitív elmozdulás,  hiszen a hajók átadásakor nem kezdődött el a már megszokott „lehúzási protokoll”, azaz minél több  valótlan kárt,  vagy  valósakat többszörös áron kifizettetni, levonni a kaukcióból.  Talán az áraikat lehetne egy kicsit még faragni,  ennyire szezonon kívül…

A forgatókönyv a szokásos módon alakult. Nulladik nap megérkezés és hajóátvétel után a maradék időt a korai sötétedésig vizen töltöttük , beállításokkal, gyakorlással.

Este ünnepélyes megnyitó,  zászlósorsolás, itinerek kiosztása.


A verseny első napja :

A reggeli skipper értekezleten már tisztán érzékelhető volt a vízre kinézve, hogy  reffelésre („magyarember amúgy sem nem reffel…”) a mai nap nem lesz szükség, hiszen az  olajsíma  vízfelszínt, csak foltokban érdesítette valami gyenge Yugo irányú lehelet. A 11 órás rajtot is át kellett helyezni a  délkeletibb Vrgada – csatorna ÉNY-i területére már Murter közelében, ami   eredetileg a futam  3. ellenőrző pontja lett volna.  Itt  a nyílt vízről érkező, takarásmentes erősebb légmozgás  már alkalmas volt a start ellövésére. A pálya még így is adott munkát a csapatoknak, hiszen  Veli Arta és Radelj főbb szigeteit körülvevő zátonyokat kellett nyolcasban kerülgetni kizárólag a megadott útvonalrajz alapján, ami folyamatos állításokat igényelt. Ez a mai nap, mint egy  előző hétvégén ugyanitt, a Spirit kupán vegytiszta női csapattal induló  Sabján Annamari, valamint Bartucz Gergely és más ügyes vitorlázók által vezett Alfának  sikerült a legjobban. Ezüstérmes a finnes Bende Attila és Sipos Péter által(ARSC) fémjelzett Charlie, míg harmadik a Szentendrei  Református Gimnázium (Refi) szemtelenül fiatal titánokat is felvonultató  ASC 3/BRAVO csapata lett. A regatta ezen a napon a murteri Marina Hraminában hirdetett eredményt.


A második nap :

Valamivel kellemesebb délies irányú szélben sikerült elrajtolni az első futamban az e  napra kitűzött két futam közül. Ez egy rövidebb 3-4 mérföldes gyors cirkáló-raum-cirkáló szakaszból állt amit az erősödő szélben hamar teljesített a csapat. A befutó volt egy kissé trükkösebb, mert pont egy takart szélárnyékos folton volt a célvonal, melynek átszakítása a tejesen lelassult egymásra torlódott hajókkal okozott némi versenyizgalmat. A következő futam egy 12 mérföldes túraszakasz, mely megtétele nagyrészt spinakkerrel történt, néhány negyedszeles szigetkerülő beiktatásával. A végén Biográd előtt záróakkordként az izmosodó szélben spiről gyors váltás krajz majd megint háromnegyedes spi és a befutó.

Az élen az Alfa és a Charlie gyurmázták egymás bőszeles vitorláit kitakarásokkal, halzolásokkal, de végül a nevéhez híven az Alfa ért be nem is kis előnyt összeszedve a végére. Sőt tenyérbe mászóan szemtelen módon tréfálták meg ellenfelüket és persze a célban lehorgonyzott zsürihajót. Vásott kölykökként azt eszelték ki, hogy a befutótól párszáz méterre , véglegesen belőtték a spinakkert, majd autopilotra kapcsoltak, és mindannyian lebújtak a hajó szalonjába, így a célvonalon mint egy kísértett hajó haladtak  át, a zsűrihajó legnagyobb megdöbbenésére. A meredt csendet  aztán a mint két oldalról felszakadó röhögés és taps  törte szilánkokra.  Ahhoz képest, hogy a szél nem adott rá komoly okot, a csapatok az eredményhirdetéskor mégis szinte mind arról beszéltek, hogy mindannyian átéltek néhány izgalmas „helyosztó” manővert a szigetek, zátonyok közötti tekergés közben. Nekünk az Indián ezen a napon  a  nem olyan rossz,  összetett ötödik helyet sikerült besöpörnünk.


A harmadik napon

is rajthalasztást kellett beiktatni a szél hiánya miatt. Összekötözött hajók sodródtak a Pasman és Babac közötti csatorna erősödő áramlatában. Szólt a zene, fürdőhuhára hámozott testek élvezték a késő őszi júniust. Rádión ment a poéncsata. Egyszóval lustálkodó békés fókacsapatként ettük a D vitamint.

Aztán dél körül megjelent egy egyre hízó plüss folt délről a nyílt víz felöl, ami noszogatni kezdte a kómában lévő ernyedt vitorlákat. A zsűri villámgyorsan kihírdette a 10 percest, és pezsegni kezdett a levegő. A rajt már teljesen versenyképes 2-3-as szélben dördült el, és ki is tartott a futam végéig. Az Alfa szinte már unalmasan hozta az 1 pontos helyezését, viszont a másodikként a szentendreiek Köck tanárúr által irányított ASC 1 csapata futott be az ECHO-val. A CHARLIE „ csak” hamadikként. A többiek is remekül mentek. Sajnos nekünk a rajtnál elkövetett hibánk miatt a zsűri kiszabott egy 360-ast amit a futam alatt bármikor leróhattunk.A taktikánk az volt, hogy a cél előtt pördülés és befutás. Mondhatnám, hogy bejött, mert a minket üldöző hajókat ha milliméterekkel is de sikerült magunk mögött tartani, de közben a kb 100 méter hosszú célvonal másik végén besurrant egy ravaszul taktikázó ellenfelünk a FOXTROT,  Így visszacsúsztunk a 6.ik helyre.

Az eredményhirdetés ceremóniája, és díjak kiosztása is igen rendhagyó volt az egész verseny alatt. Ugyanis minden este a napi futameredmények éremkiosztása színesedett az utolsóként befutó egység számára létesített „Citrom-Díj”-ként átnyújtott 130 cm magas, arányos testalkatú guminő átadásával, amit a következő estig „birtokolhat, és szedheti javait”…

Valamint a záró ünnepségre a skippereknek egy szavazólap kitöltésével jelöltet kellett állítani a „Gyökér-Díj” várományosára. Ezt a Németh Károly  zsűrielnökünk kertjéből származó,  szépen lakkozott és dekoratív faragott fa talpra rögzített öregszőlő-gyökeret   azon személy viheti magával 1 évre, (mert hogy ez egy vándordíj) aki negatív viselkedésével ezt a regatta alatt legjobban  kiérdemli. Jelenleg a díjat erre rátermett delikvens hiányában, inkább csak tréfából, a zsűri vihette haza.



VÉGEREDMÉNY:

A szervezőknek és a zsűrinek köszönjük a remek lebonyolítást, Boros Ferencnek pedig a kiváló képeket !

2011. április  újra GÉNUA KUPA !


Horpitány


(Horváth-Gál Zoltán)