FórumFórum

Belmotor, külmotor és egyéb megoldások

új üzenet
Sziasztok !

Tavaly hozzájutottam egy belmotoros B25-höz, amiben egy Volvo Penta 2001-es, 1 hengeres (1990. körül gyártott) motor pöfög. Most tavassal derült ki, hogy a motor valamikor régen megfagyott egyszer már, amit ugyan meghegesztettek, de most a motorblokkon lévő varratnál ereszti a vizet. A szerelőm spec. fémragasztóval javasolja javítani, de hosszú távon nem jósol sok jót, így gondolkozom motorcserén.
Ha valakinek van ötlete/javaslata/tapasztalata B25-beépített egyhengeres Volvo Penta 2001 cseréről vagy teljes körű felújításról, köszönettel fogadom. Pl. nem tudom mit lehet különösebb átalakítás nélkül beépíteni, megéri-e komolyabb szakműhelybe szállítatni nagygenerálra, van-e eladó Vovo Penta 2001-es valahol...stb.

Köszönettel: Zichy69

98 zichy69 2017.04.16. 18:35 Válasz erre
F8BM:

F: Típus:4 ütemú
8: teljesítmény kb.: 8 lóerő
B: generáció ( A az első széria, B a második...):sztem 2002
M: indíthatóság: manual
97 gabore1974 2009.07.02. 22:41
(Előzmény : 96)
Válasz erre
A motortáblán a következő van: F8BM. alatta:6J7 L 300 599 Hogy lehet megtudni a motor évjáratát. Állítólag hozzáértő ezekböl a számokbol meg tudja állapítani. Aki tud segítsen!
96 kehonego 2009.07.02. 20:37 Válasz erre
Kb. mennyi lehet egy külmotorra felszerelt,/ irányváltó, gázkar/ távirányító ára. A motoron a kivezetés már rajta van.A motor Johnson 7.5 LE kétütemű.
95 kehonego 2009.06.21. 19:08 Válasz erre
Azt nem kérezted meg, hogy van-e benne tűgörgő?
94 nkaroly 2009.05.08. 19:02
(Előzmény : 93)
Válasz erre
... ami egy szerelőtől azért elég szomorú lenne.

Én most jövök az én szerelőmtől, akit megkérdeztem, hogy az az alkatrész szerinte mi.
Szerinte hajtórúd, de mindenki csak hajtókarnak mondja. Hozzá kell tennem, hogy az átlagot messze meghaladó képzettségű szakiról van szó.

Üdv: MaCS
93 Törölt felhasználó 2009.05.07. 09:31
(Előzmény : 92)
Válasz erre
Ha szólok egy motorszerelőnek, hogy cserélje ki a hajtórudat, valószínűleg furcsán nézne rám.
92 nkaroly 2009.05.06. 13:15
(Előzmény : 91)
Válasz erre
Halihó!

Valóban nem triviális. Annyira nem, hogy a köznyelvben 99%-ban rosszul használjuk.
Gépészetileg viszont teljesen egyértelmű, mivel a kar és a rúd más mechanikai funkciót tölt be.

Tényleg nem okoskodni akarok, csak örülnék, ha az ilyen téves szóhasználatok tisztázódnának -- és egyébként gyakran én is hajtókart mondok. :o)

Üdv: MaCS
91 Törölt felhasználó 2009.05.06. 09:14
(Előzmény : 90)
Válasz erre
Szia

bevagott link 12. oldal lapaljan "hajtokar (hajtorud)" es csak a kesobbiekben hivja hajtorudnak. Szoval nem trivialis...

Persze keverekarany szempontjabol akademikus vitanak tunik :))
90 arpad 2009.05.06. 07:45
(Előzmény : 89)
Válasz erre
Halihó!

Akkor vitatkozzunk! :o)
Tudom, hogy a hajtórudat szinte mindenki hajtókarnak hívja, szinte már ez a hivatalos népnyelvi megnevezése. Az ismeretségi körömbe tartozó gépészmérnökök ordítani tudnának emiatt -- a szerelők viszont szintén hajtókarnak hívják a hajtórudat, ami a dugattyú és a hajtókar (forgattyúkar, főtengelysonka) közötti összekötő elem!

http://www.mfk.unideb.hu/userdir/kasj/vegyesz/VG.II.Bsc.Nappali-levelezo/H%F5er%F5g%E9pek/EROGEPEK_ea3.pdf

http://www.gjt.bme.hu/figyelo/hogyan/hogyan.html

Üdv: MaCS
89 Törölt felhasználó 2009.05.05. 21:45
(Előzmény : 88)
Válasz erre
A löttyintésre teljesen igazad van. Aki nem tud löttyinteni, annak nem is ajánlom. Tudod ez szemmérték. Van akinek van, van akinek nincs. egyébként a mérnökök azt számolgatják nagy buzgalommal, hogy milyen olajszegény benzinnel működik még a motor kifogástalanul. Nos akinek rossz a szemmértéke és keveset löttyint, akkor a löttyintés mértékében akár kevesebb is lehet a motorja élettartama. Ezért csak az löttyinsen, aki tud is. De azt hiszem az élet minden részére igaz az hogy csak azt csinálja mindenki amit tud!
A tűgörgő és hajtókar problémára viszont rossz hírem számodra, hogy nincs igazad. Az amiről beszélünk - ami a dugattyú alternáló mozgását forgó mozgássá alakítja - az hajtókar. Már a kezdetektől fogva. A hajtókar felső részén, ahol a dugattyúhoz csatlakozik egy csapszegen keresztül, ott tűgörgők csökkentik a surlódást. Régebben itt bronz csapágy volt, ami meglehetősen kenőanyag igényes szerkezet volt. A hetvenes években volt hogy havonta dörzsáraztuk a Rigák ezen részét, míg a Simsonos haverok tűgörgős járgányaikkal röhögtek rajtunk. Nos ez biztos hogy így van, mert hát azóta ezt tanultam is. Ezek a motorok akkoriban 1:20, 1:25 -ös keverékekkel jártak. Ha bejáratós volt, akkor az 1:10, 1:15 - ös keverékek sem voltak ritkák.
Ez igaz az akkor készült csónakmotorokra is. Talán beírhatna egy két Neptunos, vagy Vetyerokos sporttárs, hogy motorjaik mikor láttak tűgörgőt, és hogy milyen keverékkel járnak. Na és van-e motorjukban hajtókar. Õk elég sokat látják is.
Üdv Karesz
88 nkaroly 2009.05.05. 21:19
(Előzmény : 87)
Válasz erre
nkaroly

Halihó!

Nagyon nem értek egyet Veled.

A löttyintés nem mértékegység. Van, akinél kicsi, van akinél nagy. Többszörös személyenként, hangulatonként, évszakonként, a csillagok állásától függően. Plusz-minusz 10-20% persze nem fog komolyan jelentkezni, de a keverési arányokat mérnökök állapították meg számítások alapján, nem hasraütésre.
A saját motorjával persze mindenki azt csinál, amit akar, de annak sem örülök, ha valaki feleslegesen füstöl bele a Balatonba a túldúsított keverékével, de akkor sem lennék boldog, ha vennék egy motort, és a gazdájánál a löttyintés évekig csak a kívánatos olajmennyiség felét-harmadát adta ki, én meg generáloztathatom a gépet a vételárral felérő összegért.
A nagyjából kiszámított olajmennyiség kimérése kb. 10 másodperc, a flakonok oldalán általában van skála. Ha meg nincs, egy mérőstampedli segítségével sem több az egész 20 másodpercnél.
Ezen nem spóroljunk!

Outboard olajat egyébként én eddig minden érdemi balatoni benzinkútnál láttam. Most délelőtt már csak kíváncsiságból is megnéztem hármat: mindegyiknél volt csónakmotorolaj. Robogóolajat használni szerintem nem kéne.

ÉS végül — komolyan nem piszkálódásból: a hajtókarban nincsenek tűgörgők. Semmilyen görgők nincsenek. Közkeletű, sajnos a média által is rendszeresen elkövetett hiba a hajtókar és a hajtórúd keverése. Szerintem jó tisztában lenni vele, hogy a hajtókar a főtengelysonka, amit a hajtórúd köt össze a dugattyúval (ezt mondják sokan tévesen hajtókarnak). A gépészetben a rúd mindig tengelyirányú erőt közvetít, a kar pedig forgatót (a pontos szakkifejezést nem ismerem, nem vagyok gépész.)

Üdv: MaCS
87 Törölt felhasználó 2009.05.03. 10:55
(Előzmény : 86)
Válasz erre
Régebben, mikor a hajtókarban még nem tűgögők voltak, hanem bronz perselyek, akkor kellettek az 1:10-1:25-ös keverékek. A hetvene évek vége felé már egyre több gyár alkalmazott tűgörgőket, amik már megelégedtek az 1:50-1:100 keverési aránnyal. Nem hiszem hogy bármit is befolyásol a motor használatában a löttyintés, mint mértékegység, mert azért ezek már nem annyira érzékenyek. Tehát ha 10 literes a tartályod és kicsit löttyintesz az olajból, akkor kb. pont annyit öntöttél amennyit a motor igényel. Ha nagyobb a tartályod akkor többet kell löttyinteni. A lényeg, hogy legyen benne olaj, valamennyi. Ha véletlenül nem öntesz bele semennyit, akkor már egy tartály elfogyasztása után elkezd ciripelni a tűgörgő.
Mivel nem nagyon lehet beszerezni a környezetbarát olajat és a robogókhoz gyártott szintetikusat használom. Viszont eszembe jutott az is, hogy régebben a versenymotorok ricinus olajat használtak. Elképzelhető, hogy a napraforgó olaj tökéletes megoldás lenne, mint környezetbarát és lebomló olaj.
86 nkaroly 2009.04.30. 22:16 Válasz erre
A motor táblán a következő látható-található:
6EO-L 353458, Alatta : 96.10 utána 1913
A motor műag. burkolatán: Sok japán(?) betű után 6A1-83625-01 Ezekből melyik lehet a gyártási év?
85 kehonego 2009.04.30. 21:30 Válasz erre
Halihó!

Balázshoz csatlakozva:
A japánok előszeretettel alkalmazták az 1:100-at, a többiek (komoly márkák) inkább 1:50-ben gondolkodtak. Fontos, hogy ezek a számok (főleg az 1:100) kizárólag csúcskategóriás olaj, jó minőségű benzin és rendbgen karbantartott gép esetén érvényesek!
Az olajon nem szabad spórolni, télire benzint (főleg bekevertet) eltenni tilos!
Ha a tank stabil helyen fekszik (tehát nem mozog), akkor már egyheti állás után is érdemes felrázni, még ha elvben tökéletes is a keveredés.

Annak, hogy látszólag régi technikát alkalmaznak, komoly oka van. Egy hajómotornál mindenek feletti fontosságú a megbízhatóság, amin minden extra szerkezet, így az olajadagoló is ront. A bekevert benzin nem romlik el.

Üdv: MaCS
84 Törölt felhasználó 2009.04.30. 10:42
(Előzmény : 80)
Válasz erre
Vannak a keverékolajozású és az külön olajadagoló(autolube)berendezéssel rendelkező kétütemű motorok.
Itt most röviden a keverékolajozású külmotorról van szó.
Az, hogy "általában" ahoz persze tudni kellene a motornak legalább a korát. A 80-as évektől környezetvédelmi okokból kifolyólag 1:50-es 1:100-as keverési arányokat írtak elő a gyártók. Sokkal régebben 1:30, és akár 1:10-es keverési arány is létezett.
Mivel nem tudjuk a motor pontos évjáratát, így nehéz megmondani melyik keverési arány kell.
Valószínűleg ezért írták azt előttem, hogy 1:100-as kell ha nem nagyon régi.
De ha a motor jó állapotban van, könnyen indítható, akkor az 1:50-es keverék is alkalmazható. Vagy az 1:100-as keverést picit "eltúlzod". Semmi baja nem lesz a motornak, sőt. A fölösleget úgyis "kinyomja" Talán jobban füstölhet majd szivató alatt.
ELvileg a csizma felső részénél rá van írva az arány.
Olaj választásához is tudni kellene a motor korát, üzemeltetési körülményeit. Nagyon nem lehet mellé nyúlni, ha kifejezetten lebomló "outboard" motorolajat(kevés helyen lehet kapni), vagy szintetikus kétüteműt vásárolsz. Ezek drágábbak a mezei olajoknál de nincs is káros lerakódás. Csak a kipufogó környékén lehetséges.
83 Kemény Balázs 2009.04.30. 00:29
(Előzmény : 82)
Válasz erre
Nem kekeckedés de mi az hogy "általában"?
82 kehonego 2009.04.29. 22:32 Válasz erre
Általában 1:100 az arány és "2T" jelű olaj kell hozzá.

Üdv,

ST
81 Simon Tamás 2009.04.29. 22:27
(Előzmény : 80)
Válasz erre
Yamaha 4 lóerős, kétütemű, vízhűtéses motorhoz milyen keverék arányt kell/érdemes/ használni és milyen megnevezésű olajat érdemes venni?
80 kehonego 2009.04.29. 22:18 Válasz erre
Én is a kétütemű mellett állnék ki a jobb indíthatósága miatt. Nekem van négy és kétütemű külmotorom is. A négyüteművel a bérlők rendszeresen kínlódnak, mivel a nagy kompresszió miatt nehezen tudják behúzni. Van egy séma, ami alapján könnyebb, de ezt csak az tudja elsajátítani, aki nap mint nap találkozik a motorral. Az eredmény kínlódás, kínlódás és kínlódás. A motorszerelők rendszeresen elhajtanak, hogy a motornak semmi baja, mit panaszkodok mindig. Viszont a fogyasztása nagyon alacsony. Gyakran elfelejtem mikor tankoltam utoljára.
A kétütemőekre viszont azt lehet mondani, hogy nagyon könnyen, szinte "pöccre" indulnak. Hátránya, hogy azonos teljesítménynél a fogyasztása csaknem duplája a négyüteműnek.
Az alap problémát én abban látom, hogy a külmotorok döntően egy kb. 20-30 éves technológiát képviselnek. A ma embere, főleg a fiatalok, autóknál kizárólag indítási autmatákkal találkoznak. Szivató, gázfröcs és a többi indítási varázslatok a múlté és csak a múlt emberei ismerik, használták. Nekik egy külmotor beindítása sosem nehéz, legyen az kettő, vagy négyütemű. Ezt nem lehet elmondani a mai fiatal generációról.
79 nkaroly 2009.04.22. 07:19 Válasz erre
"1/3-ad gáz és a max. gáz között, hanghatás kivételével - nem volt különbség"
Ez lehet, hogy inkább a propeller és a hajó nem megfelelő párosításából adódik, vagy nem jó helyen van a csiga, és azért kavitál.
78 allurelaci 2009.04.20. 19:50
(Előzmény : 75)
Válasz erre
Halihó!

Ez azért nem feltétlenül mázli kérdése. Egy jól karban tartott és jó benzinnel/olajjal odafigfyeléssel működtetett kétütemű motornak jól kell mennie. Az én szintén nem mai gyerek Evinrude-om is könnyedén indul még a téli álom végén is.
A négyüteműek viszont kétségtelenül előnyt élveznek -- nem szubjektív, hanem teljesen tényszerű műszaki okok miatt. Persze azzal a kitétellel, hogy berántani egy azonos teljesítményű négyüteműt valamivel nehezebb, mivel nagyobb a kompressziója (feltéve, hogy nincs rajta dekompresszor).

Az is természetes, hogy egy kétütemű jobban húz, mint egy hasonló lökettérfogatú négyütemű -- csakhogy ezt jelentősen több benzinből teszi. Egy henger főtengelyfordulatonként kétszer annyi munkafázist végez -- csakhogy óhatatlanul is öblítési veszteséggel dolgozik, tehát mindenképp rosszabb a hatásfoka.

A benzinbe kevert olajjal működő kétüteműeknél még a tiszta benzinhez képest is fokozottan aranyszabály, hogy nem szabad sokáig tárolni a tüzelőanyagot és azt rendszeresen fel kell rázni -- még a legjobb olaj használata mellett is. Szintén fontos, hogy hosszabb leállás esetén a porlasztóból ki kell fogyasztani a benzint, és akkor valóban nem lesznek indítási nehézségek.

Üdv: MaCS
77 Törölt felhasználó 2009.04.20. 17:56
(Előzmény : 76)
Válasz erre
Azannya!
Akkor nekem tök mákom van!
Kb. 15 éves 2 ütemű 5LE Yamahám egy rántás szivatóval-visszatolás-második rántásra mindig indul, míg a mólótársak 4 ütemű csodáival hosszasan bírkózni kell az életjelekért.
Ja, az enyém karban van tartva: 2 évenként új gyertya+olajcsere a hajtóműben.

BalázsT
76 tbalazs 2009.04.20. 16:10
(Előzmény : 74)
Válasz erre
Üdv,

Minden bizonnyal neked ilyen tapasztalataid vannak. Nekem az ellenkezője.
Most cseréltem le egy 2005-ös évjáratú 4 LE-s, négy ütemű Yamahát, egy 2001-es éjáratú 5LE-s, két ütemű, Yamahára.
A négy üteművel állandóan szívtam, mert egy-egy verseny után alig lehetett beindítani. Másik problémám vele az volt, hogy a 1/3-ad gáz és a max. gáz között, hanghatás kivételével - nem volt különbség.
A két ütemű azonnal indul és sokkal erősebb. Ez nekem nem csak szubjektív érzet, hanem objektív is. Sokkal jobban viszi a kétütemű a hajót, mint a négyütemű vitte.

Egyébként ezen vitázni nem érdemes, mindenki használja azt, ami szeretne. Amíg lehet.

Üdv,

ST
75 Simon Tamás 2009.04.20. 16:07
(Előzmény : 74)
Válasz erre
simitomi!

Halihó!

Nem értek egyet az alábbiak miatt:
1. Egy négyüteműből sem folyhat ki semmi. Ez nem az ütemek számától, hanem a kialakítástól függ. Nekem 25 éve volt egy négyütemű Johnsonom -- egyszer ténylegesen fejjel lefelé szállították, semmi nem folyt ki belőle.
2. A kétüteműek éppenhogy sokkal rosszabbul viselik a tárolást és a hosszú leállás utáni indítást, mivel az olaj hajlamos leülepedni a tankban és a porlasztóban.
3. A kétüteműek konstrukciójuknál fogva érzékenyebbek, a hengeren belüli egyensúly könnyebben felborul. Ezért egy kétüteműnél törvényszerűen nagyobb az indítási nehézségek előfordulásának az esélye.

Én tényleges előnynek a súlykülönbséget érzem.

Üdv: MaCS
74 Törölt felhasználó 2009.04.20. 14:34
(Előzmény : 72)
Válasz erre
1234
Kiemelt cikkekKiemelt cikkek

Négynapos VMG flottavitorlázás az Adrián idén ősszel is

2017.08.09.   2 hozzászólás
…jut eszembe: Carina földkerülő vitorlásom új helyen!
Kiemelt adok-veszekKiemelt adok-veszek

Melges 24

2017.08.08.
HUN 579 Melges 24-es vitorlás teljesen versenyre szerelt állapotban eladó.

Balatoni vitorlásbérlés

2017.09.21.
A balatonszemesi kikötőben Balaton 25-ös vitorláshajók bérelhetőek.
EseménynaptárEseménynaptár
Legfrissebb fórum hozzászólásokLegfrissebb fórum hozzászólások

Túrázóknak ajánlott

802 hozzászólás 2017.09.23. 08:41 - Merlin

Kapitány és legénység börze

662 hozzászólás 2017.09.06. 20:34 - radvattila

Albin vega

45 hozzászólás 2017.08.29. 09:12 - psmac

Alaszkában vitorlással

4 hozzászólás 2017.08.12. 09:47 - Zoli

Típus beazonosítás

6 hozzászólás 2017.08.10. 01:40 - Bogyó
Hírlevél feliratkozásHírlevél feliratkozás
hírlevél Az alábbi űrlapon adja meg nevét és e-mail címét.