FórumFórum

Viharban

új üzenet
A reffelesnel az egyik fontos feltetel, hogy ne legyen nagy ero a vitorlan. Ez nem csak szelbeallassal erheto el. Raumbol hatszelbe kienegdett vitorla elengedett albaval, elso- es also ellel es kiengedett schottal mar alkalmas lehet a reffelesre. Hatszelbol pedig eleg raumig elesedni, es innentol mar az eleozo eset alkalmazhato.
Persze sok mulik azon is, hogy milyen a reff rendszer. Cockpitbol kezelheto reff kotlek es lazy bag eseten a fenti modszer konnyen mukodhet, legalbbis berefflesnel. Kireffelesnel mar a lazy bag kotelei vagy pl a backstag gondot okozhatnak.
Ha a baum kornyeken matatni kell (pl. a vitorlat rogziteni kell), akkor meg kell oldani, hogy legalabb idolegesen a baum a fedlezet fole keruljon. Itt lehet ugy taktikazni, hogy a minimlais idott kelljen erre a muveletre forditani, es a tobbi muveletet inkabb a haldasi irnayhoz kozelebbi szeliranyban elvegezni.

Minden hajo mas, a reffelest kis szelben kell kikiserletezni es begyakorolni.
214 fdavid 2017.06.11. 12:11
(Előzmény : 213)
Válasz erre
Sziasztok

Tanácsot szeretnék kérni. Tavaly mentünk erős szélben, amikor időnként reffelni kellett a vitorlát, néha kiengedni. Versenyben haladtunk raumban. Ezekhez a műveletekhez befordultunk szélbe. De ez egyrészt veszélyes volt mert a mezőny így szembe jött, másrészt nagyon sok időt vesztettünk.
Van arra mód, és ha igen akkor hogyan, hogy ezt raumban vagy hátszélben végezzük el?

Köszi mindenkinek a választ.
213 Ga214 2017.06.07. 18:21 Válasz erre
Laptopról a szüleim otthonában írok. A hajón egy régi iPhone- t használok. :-)

https://vine.co/v/MhZOwFh1XPK
212 Szanya 2014.03.26. 14:34
(Előzmény : 211)
Válasz erre
Ha legközelebb nagy szélben a parton sétálva látok egy néhány méterre tőlem elhaladó vitorlást vitorlák nélkül, mely határozottan tart egy irányba, nem kanyarodik, a fedélzetén egy szimpatikus arcú, óvatos, de bátor és önbizalomtól duzzadó kapitánnyal, aki az ölében tartva laptopját éppen elmerülten ír valamit-akkor tudni fogom, hogy Te vagy.
Én már akkor a partot el sem hagyom, vitorla pedig egyáltalán nem lesz nálam, hogy időben hazaérjek.
211 fantomasso 2014.03.26. 11:26
(Előzmény : 210)
Válasz erre
Akkor az elrontás esélye nagy. Ebben megegyezhetünk? Tessék megelőzni a bajt! Feltekerni a fokkot! Ha leveszed, és kiderül, hogy mégis kell, az sem jó. (Ha a felhúzást is fórumon tanulod.) Levenni is időben kellene. Még egy érvem van mellette. Inkább vedd le az összes vitorlát kisebb szélben, aztán húzd fel valamelyiket, ha nem nő tovább! Mikor nem így csinálom, akkor szokott kiderülni, hogy nagy az arcom, és megszívom. Ez a ritkábbik eset. Én inkább félős vagyok, és leveszem. Aztán ha nem túl nagy a szél, akkor visszahúzok belőle valamennyit. Bármelyik vitorláról legyen is szó. Ettől nő az önbizalmam. Ezért van bátorságom beírni a fórumokra.
De megint ott tartunk, hogy viharban ne menj ki, mert fel kell húzni, le kell húzni, kanyarodni kell, meg egy csomó kábel és zsinór hurkolódik színes spagettivé. Maradj közel a parthoz! Indulj haza időben! Legyen időd kikötni, és nyugodtan levenni a vitorlát! Ne a viharban tanuld meg! ELŐTTE!!!
210 Szanya 2014.03.26. 10:05 Válasz erre
Abban igazad van, hogy nem tisztázódott, hogy azért ez hajótipusonként is más lehet. Azonkívül a vitorla méret is számit, fock vagy génua nem mindegy. Aztán ha egy ember van a hajón abból nehéz kettőt csinálni.
Az hogy te meg tudod csinálni, nyilvánvaló, és az is igaz, hogy egyedül sok mást nem tehetsz mint amit írtál. Vagy leengeded oldalt és beszeded a vízből. De aki gyors és pontos bármit csinálhat az jó lesz. Aki lassú és bizonytalan ebben a helyzetben az biztosan elrontja.
A tanulásban nem tudlak megakadályozni, csak nehogy túlnyomás alakuljon ki belül, az előnytelenűl dagasztja az arcot, csak a kellően vastag bőr lehet gátja egy esetleges robbanásnak.
209 fantomasso 2014.03.25. 22:51
(Előzmény : 208)
Válasz erre
Jó, akkor ne modellezd le. De miért kéne szélbe állni? Pont aznap (vagy másnap?) vettem le egy fokkot mikor ez a téma felmerült az aznapi legnagyobb lökés 105 volt Pesten. Agárdon is nagyon fújt. 60- 70 biztos lehetett. Ráadásul álló helyben, amikor az erő is nagyobb. Ha lobog az sem jó, ha behúzod az sem, de a kettő között fél kézzel kezelhető. Meglazítod a felhúzót, és szinte magától lejön. Stágreiter minden hajón van. Ahol nincs ott profilban csúszik le. Egy Kalózon meg pont egy rántás az egész. Ha lábujjhegyre állsz felérsz a tetejéig. A fokkrollerről meg még mindig nem esett szó.
Biztosan tudunk kitalálni valamit ami nehézséget okozhat, el sem tudom képzelni mi lehet ebben bonyolult normál esetben. Szívesen tanulok. Ha valaki elmagyarázná nekem, hagynám magam meggyőzni.
208 Szanya 2014.03.25. 22:25 Válasz erre
Miért kellene nekem lemodellezni, mikor pont az ellenkezőjét mondtam?
Mielőtt bedurvul, leveszed....és ha mész 8-as szélben egy fockkal raumban, akkor nemigen fogod kontrollálni az erősödéseket, csak ha már nem tudod tartani. Akkor szélbe kell állni, és valakinek a kormánynál megoldani, hogy nagyjából ott is maradjon és a vitorla ne a vízbe menjen le. Ha magadnak oldod meg a felhúzót, ráadásul még szelet is fog-tanácsod szerint- akkor biztosan beakad. Ezért az egyik kormányoz és ereszti a felhúzót, a másik az orrban lehúzza és beszedi a vitorlát.
Nem láttál még ilyet?
207 fantomasso 2014.03.25. 20:38
(Előzmény : 206)
Válasz erre
Mielőtt bedurvul leveszed. Ebben hol a misztérium? De ha minden áron bonyolítani akarod, akkor miután bedurvul utána veszed le. A különb ség az, hogy ha pofán csap a fokk hátsó sarka, akkor a második esetben tovább fogsz emlékezni rá.
Azt meg lemodelleznéd nekem, hogy csak orrvitorlával ha elengeded a kormányt, akkor mitől áll szélbe a hajó?
Orrvitorla levétele: 1. felhúzó oldozása 2. vitorla lerántása a dekkre. Ha picit cizellálni akarom, akkor a sottot ne engedd ki teljesen.
Még jobb ötlet, ha fokrollert használsz. De ez az ördögtől való ötlet.
206 Szanya 2014.03.25. 13:00
(Előzmény : 205)
Válasz erre
Szerintem a kérdés úgy hangzott el, hogy a grószt már lehúzták addigra, aztán bedörren, és hogy szedje le a fockot. Agyonmisztifikálod ezt a helyzetet. Csak néhány apró tudnivaló, és máris lent van.
Mondjuk életszerű, hogy hatos fölött valaki leveszi a nagyvitorlát és fockkal szeretne hazamenni, mikor annyira ráerősődik, hogy a fockot sem bírja el.
Ettől még nem hülye és elővigyázatlan, hanem pont azt csinálja amit mindenki tenne logikusan.
Egy ember már biztos nem tudja ilyenkor leszedni, egyszerre engedni, szélben állva tartani a hajót, és az orrban begyűjteni a vitorlát, de kettő igen. A kormányt nem lehet elengedni már ilyenkor, mire kimész a hajó orrába, addig fel is borulsz, ha véletlenül meg le tudnád engedni bentről, akkor meg a vitorla biztos, hogy a vízbe kerül, mégpedig a hajó alá. Ha addig nem szakadt szét véletlenül, akkor majd fog.
205 fantomasso 2014.03.24. 11:55
(Előzmény : 202)
Válasz erre
A rendőrökről annyit kiegészítésképpen, hogy nem kellene rögtön feljelenteniük az áldozatot, ha az hozzájuk fordul segítségért, mert ez csak az amúgy is elég szar együttmüködésnek és megitélésnek tesz be.
Aztán nem kell csodálkozni, hogy nélkülük zajlanak le a dolgok.
204 fantomasso 2014.03.24. 11:43
(Előzmény : 203)
Válasz erre
"Köszi a tanácsokat és az érdeklődést. 6-ossal voltam és 90 literes sx-el. Az öböl közepénél nagyon bedurvult, forduló nem sikerült, wasserolásnál ment el, felkapta a deszkát és kitépte a cuccot a kezemből. Odébb dobta jó pár métert, majd ismételten ugyanez, esélyem sem volt utolérni. Brutál szél volt, porzott a víz. Ekkora szelet még nem láttam Fűzfőn és ekkora hullámokat sem. Jeleztem a parta többször is, mert voltak még sporttársak, de sajnos nem hívták ki a rendőröket. Kiúsztam, egy órába telt. Rendörökhöz elmentem, keresték is a cuccot, a gond az volt hogy rossz irányba. Fel is jelentettek, mivel szerintük 8-9 bft-ban mentem be. Megmagyarázni nem tudtam hogy kényelmesebb szélben mentem be, akkora szélben elindulni sem tudok...mindegy. A délelőtt jól indult, rekordot döntöttem (64km/h) aztán ez lett a vége. Holnap reggel megpróbáljuk megtalálni..."
"meg vagyunk még egy páran akik odáig vetemednek, hogy még mentőmellényt is hordanak) minden ilyen és ehhez hasonló, szerencsés és szerencsétlen kimenetelű estből tanulunk, ugyan úgy mint ahogy az időjárás, szél, és víz viszonyokból is, és ily módon próbáljuk megismerni a TÖKÉLETES SIKLÁS élményét!
Tudomásul kell venni, hogy ez nem egy zsebkendőnyi bánya tó, vagy a térdig (most derékig érő) deli parti víz hanem ez az ÉSZAKI part, elfújó széllel.
A deszkán állva siklásban, minden nagyon közel van. és hamar ki lehet érni a partra, de ha a vízbe kerülsz és netán a cuccod is elvész akkor hirtelen nagyon messze van a part és a segítség is. Aki idáig nem került semmilyen vészhelyzetbe annak nagyon nagy SZERENCSÉJE volt. Bármikor elég egy kis apróság és már megtörténik a BAJ!
Ne ítélkezz, hallgasd meg azt aki már átélt hasonlót, és legyen szerencséd!
További jó szelet!"
"A Tamás megtette amit lehetett, kihúzta a bajba jutott társát. Elmondása szerint a partról csak azt látták hogy az Endru egy ideig wasserol azután pedig már nem kísérletezik. Nem is látták, hogy elment a cucc. Akkora hullámok voltak, meg vízpára, hogy alig látszott! Ekkor indult el 4.2-es vityóval menteni. Igen lehet hogy ekkor inkább a rendőröket kellett volna hívni, de a partról nem látszott, hogy nincs meg a cucc és az Edru ekkora bajban van. A mentésére indult! szerintem ez elég korrekt.
A többi valóban csak duma. És ezért lehet minden esetből TANULNI!
Nem biztos, hogy mindenki a vészhelyzetben a lehető legjobban reagál!
Mi van akkor ha ez a sztori 20 perccel később történik meg. A Tamás már kezdett szétszerelni és indult volna haza! Akkor most vagdalkozunk, dumálunk vagy tényleg TANULUNK minden esetből"
203 fantomasso 2014.03.24. 11:37 Válasz erre
Ez így kicsit sarkos. Szoktam ilyet mondani viccesen. A saját hajóimon be is tartom.
A fokk lehúzása viharban egy eseménysor közepe. Előtte is sok dolog történik, és utána is. Arról nem is beszélek, hogy a vihar fogalmát idáig nem sikerült tisztázni.
Elvileg vihar előtt húzzuk le. Ha viharban húzod le, akkoe a grósz hol van addig? A kormányt ki fogja? Valószínűleg reffelni is akarsz. Ha Kalózon, vagy másik hasonló méretű hátranyilazott szálingú hajón előbb húzod le a fokkot mint a grószt, akkor nagy eséllyel az árboctól is búcsúzhatsz. De lehet, hogy csak hátrébb dől az árboc, és nem férsz el a bum alatt.
A fokkot fel is lehet tekerni. vagy kézzel, vagy rollerrel. Egyszerűen nem értem, hogy lehet valakinek ez a legnagyobb problémája. Ennél sokkal nagyobb horderejű döntéseket kell meghoznunk korábban. Aztán mikor lent van, akkor is.
Tehát a kérdés nyilván valóan csak teoretikus lehetett.
Ebben az esetben pedig igenis az a helyes válasz, hogy egyelőre kerüld a szituációt. Nagyon messziről. Ettől még szabad vitorlázni, de azt amit te viharnak élsz meg azt ne várd meg! Hallgasd a meteorológiát, figyeld a viharjelzést, maradj közel a parthoz! A vezetői engedélyed megengedi, hogy eltávolodj a parttól, csak a józan észnek mond ellent. Aztán majd eljön az idő mikor fel lehetne tenni a fokk lehúzásának kérdését, de addigra ez számodra nem lesz kérdés.
Tehát nem azért nem fejtettem ki hosszan, mert lusta vagyok írni, vagy mert féltem a drágán megszerzett értékes információt.
202 Szanya 2014.03.21. 18:45 Válasz erre
Lefordítom Szanya szavait magyarra:
Ha viharba kerültél akkor már nem kell lehúznod a fockot. Kicsit vársz. és leszakad magától.
201 fantomasso 2014.03.20. 22:34 Válasz erre
Azt kérdezted hogyan csinálják a profik. Aztán egy saját állítása szerint nem profi válaszát köszönöd meg. (Udvariassági szempontból nem találok benne kivetni valót.)

Ne menj ki viharban! Ha elmenekülni előle már nem tudsz időben, akkor legalább készülj fel rá időben. Ha ezeket és még több minden más alapvető biztonsági intézkedést nem tartottál be, akkor a hibajavítási instrukciók is teljesen feleslegesek lesznek, mert azok közül is csak találomra fogsz válogatni. Ebben az esetben pedig sokkal ésszerűbb bízni a szerencsében és/vagy imádkozni.
Nyugodj meg, hogy egy spórolósan karbantartott hajón olyan hamar elszakad, eltörik valami, hogy gyakorlatilag minden probléma egy pillanat alatt megoldódik. Aztán keletkezik más, arról viszont már ne itt beszélgessünk, hogy kidől árbocú hajó elszakadt vitorláit hol javítják meg ingyen.
200 Szanya 2014.03.20. 20:52
(Előzmény : 194)
Válasz erre
Korábbi hozzászólásokban ezt a témát már kiveséztük. Újra elölről kéne kezdeni?
Többen, hosszan vitatkoztunk, míg nagyjából használható tanácsokkal emeltük a fórum megbecsülését. Kérésre nem szívesen, de talán megismételném. Viszont elsőre inkább a visszaolvasást javasolnám.
199 Szanya 2014.03.20. 20:36 Válasz erre
Mondjuk viharban mindenképpen kösd ki magad!
Én speciel jobban szeretem ezt nem szélbe állva csinálni, hanem menetben. Így kontrollálható a hajó, lehet kormányozni.
Kis trükk az időspórolásra stagreiteres foknál, hogy még a lehúzás előtt beakasztgatod a viharfok lovasait a forstagba, hogy lehúzás után egyből mehessen fel.
198 Konok314 2014.03.20. 10:56
(Előzmény : 193)
Válasz erre
Két emberes feladat. Az egyiknek ki kell mennie az orrba, és kézzel segítve a leengedést, húzza, és maga mellé és mőgé azzal a mozdulattal 1-2m-es hajtogatást csinál. Ha ott húzod lefelé, akkor biztosan lejön. Érdemes előre felszerelt gumikötél-kampó megoldást tartani ott, hogy ilyenkor egy mozdulattal leköthesd a vitorlát a deckhez, és a szél nem tudja kifújni, aztán alkalmas pillanatban hátravinni.
A másik ember nem csak elengedi a felhúzót, hanem biztosítja, hogy a kötél szabadon csússzon, mert ilyenkor ha beakad akkor elől hiába rángatod, aztán szaladgálhatsz oda-vissza.
197 fantomasso 2014.03.20. 10:44
(Előzmény : 191)
Válasz erre
Mi a Sudáron egy 8m2es erős szeles soling fokot használtunk viharban. Ez 90+-ig tökéletesen működött. Afölött maradt az árboc vagy a horgony.
Még a '90-es évek végén Siófok előtt, kb 1,5 km-re a parttól kapott el egy vihar (utólag utánanéztem, 115km/h volt a csúcs). Mivel az első befújás elszakította az öreg vitorláinkat, így maradt a horgony 35-40 m kötéllel. Viszonylagos nyugalomban,sodródás nélkül tudtuk kivárni míg 4 óra múlva jött a motoros (helikopteres felvezetéssel), hogy kihúzzon.
A 2000-es Fehér Szalagon Szigliget és Györök között félúton kapott el a rettenet. Bő egy órát "vitorláztunk" árboccal. Ezalatt Szent Mihály-dombig jutottunk és középvízig sodródtunk. Vagyis a hajót félszélbenn tartva raumos irányban haladtunk.
A 2011-es Szalagon már nem voltolyan erős a szél,így a 8m2-es fokkal minden gond nélkül tudtunk tengelyben haladni.
196 Konok314 2014.03.20. 10:39 Válasz erre
A hajótest víz feletti része, a kajüt és az árbóc(!) is tud szelet fogni, azzal is lehet haladni.
Ha lehet, inkább menni kell, nem megállni.
És ha lehet, akkor valahol 3/4 szél és hátszél között.

Külmotor nem jön szóba.
Beépített motornál is szokott lenni max dőlési határ, ameddig működtethető. Ilyen szélben csupasz árbóccal is eléggé dőlhet a hajó.

Csukott(!) horgonnyal is lehet próbálkozni. Ez szélben tartja a hajó orrát, de nem rángatja szét a hajót, és tépi szét a kötelet.
Sok hely kell hozzá, nagyon gyorsan viszik a hullámok hátra a hajót. Arra jó, hogy a feltámadó vihar első nagy nyomását át lehet vele vészelni, aztán el kell indulni.

Üdv
Zsolt
195 meszena 2014.03.20. 09:19
(Előzmény : 194)
Válasz erre
Köszi Ben!
Akkor ezek szerint meg lehet csinálni:-)
Fux jó ötlet, nem próbáltam mert elég merev (kevláros) a genoám, de ha úgy hozza a helyzet biztos át tudnám gyömöszölni.
A viharfoknak is van határa, amit már nem bír? Volt már valaki olyan helyzetben, amikor ez is sok felületnek bizonyult? Ilyenkor mi a köv lépés? Motor vagy horgony?
194 yasi 2014.03.19. 19:50
(Előzmény : 193)
Válasz erre
Nekem még orrkorlátom sincs és a profi kategóriától is nagyon messze vagyok,de már jópárszor le kellett szednem és kisebbre cserélnem a vitorlát. Szélbe állok amennyire ez működik, kiengedem a shottot, kiveszem a rögzítőből a felhúzó kötelet és gyorsan lehúzom a vitorláz,hogy ne csapkodja a szél mert az veszélyes és szakadhat is.Aztán ülve,térdelve a viszonyoktól függ pár perc alatt leszedem és a fux nyíláson beteszem a hajóba,hogy ne kelljen hátravinni. Amikor nagyon viharos volt az idő akkor az árbocot és a kikötőbikát összekötöttem egy kötéllel,hogy ha nagyon megcsúsznék tudjak kapaszkodni.Persze ha van korlát akkor ez fölösleges!
193 Ben 2014.03.19. 13:41
(Előzmény : 191)
Válasz erre
Ha elmondom hogyan kell egy metrószerelvény tetején úgy végigszaladni, hogy ne halj meg, akkor azzal segítek a próbálkozókon?
Pökhendi vagyok. Sajnos néha túlságosan, és ezért elnézést kérek. Egy ideje már igyekszem javítani a stílusomon. Javaslom a hasznos dolgokat megjegyezni a hozzászólásaimból, és a haszontalanokat pedig figyelmen kívül hagyni.
192 Szanya 2014.03.19. 10:13 Válasz erre
Arra a kérdésre hogy erős szélben a profik hogyan veszik le a génuát,szerinted az a jó válasz hogy ők nem menek ki olyan szélben amiben nem tudnak vitorlázni? Már ne haragudj,de ez szerintem egy pökhendi válasz. Ha elmondod hogyan csinálják és hozzáteszed hogy különben jobb ha élkerülöd az ilyen hejzetet,akor avval semmi bajom.

Üdv István.
191 István 2014.03.19. 08:11
(Előzmény : 190)
Válasz erre
Jelen esetben ő a 176- os hozzászólás alanya.
190 Szanya 2014.03.18. 23:50
(Előzmény : 186)
Válasz erre
Kiemelt cikkekKiemelt cikkek

Hajosprogramok.hu

2017.02.12.   0 hozzászólás
Az egyik legdinamikusabban fejlődő charter cég az egyre magasabb...
Kiemelt adok-veszekKiemelt adok-veszek

Balatoni vitorlásbérlés

2016.04.19.
A szemesi kikötőben Balaton 25-ös vitorláshajók bérelhetőek.
EseménynaptárEseménynaptár
Legfrissebb fórum hozzászólásokLegfrissebb fórum hozzászólások

Bolygó és a YS-szám !

9 hozzászólás 2017.07.24. 20:02 - tbalazs

Kapitány és legénység börze

654 hozzászólás 2017.07.21. 05:38 - Vica

Old Timer Kalóz

12 hozzászólás 2017.07.20. 09:05 - Gábor

Túrázóknak ajánlott

781 hozzászólás 2017.07.20. 08:24 - Merlin

Albin vega

41 hozzászólás 2017.07.19. 16:50 - psmac
Hírlevél feliratkozásHírlevél feliratkozás
hírlevél Az alábbi űrlapon adja meg nevét és e-mail címét.