Az alábbiakban a Fare Vela egy interjújának részletei olvashatóak, amely arra keresi a választ, hogy ma mennyibe kerül egy csapatnak az Amerka Kupája felkészülés. Pár évvel korábban már boncolgattuk mi is a témát és már akkor arra a meglátásra jutottunk, hogy az ne nagyon akarjon indulni, aki újságkihordással keresi meg a mindennapi betevőjét.

Az újságírónál valószínűleg az csapta ki a biztosítékot, hogy az AC Versenymenedzsment vezérigazgatója Iain Murray nemrégiben – nyilván hivatali kötelességtudatból – azt találta mondani, hogy 20 millió euró elég ahhoz, hogy az AC-n részt vehessen egy csapat.

És ez nyilván így is van, de hogy ez mire elég, azt nem tudom, de vele ellentétben Sir Keith Mills, a Team Origin atyja azért húzta rá a rolót nemrég alakult csapatára, mert szerinte 100 millió font (azaz 120 millió euró) szükséges egy potenciális brit csapat sikeres kampányához.

Russell Coutts tavaly szeptemberében azt állította, hogy a legkisebb csapatok 40 milliós költségvetéssel is működhetnek, aminek folyománya, hogy a nagyobb csapatoknak ennél jócskán többet kell áldozniuk.

Michele Tognozzi, a FareVela szerkesztője faggatta Silvio Arrivabenet, hogy adjon felvilágosítást a dolgokról. Arrivabene két AC kampányt tudhat a háta mögött a Mascalzone Latino csapatával, míg a 33. AC-n ő volt az Alinghi5 építő és tervező menedzsere.


FareVela:

Iain Murray 20 millió euróról beszélt a 34. AC-n történő részvétel kapcsán. Ez a szám elfogadható az ön számára?


Silvio Arrivabene

: Először is meg kell állapodnunk abban, hogy mit jelent a „részvétel”. Ha valaki ott szeretne lenni győzelmi ambíciók nélkül, akkor ez a szám rendben van, ami egy AC45-ös és egy AC72-es jelent egy szárnyvitorlával és egy alapcsapattal, de semmi több. Valami olyasmi, mint amilyen a kínai csapat volt 2007-ben Valenciában. … Más oldalról és ez tűnne logikusnak egy olyan jelentős eseményen, mint az AC, a győzelmi ambícióval indulók esetében ez jócskán alulméretezett és meg sem közelíti azt, amennyit el kell költenünk.


FareVela

: Nyilvánvalóan a második eset érdekel bennünket, amikor egy csapatnak győzelmi ambíciói vannak. Belemehetnénk a részletekbe?


Silvio Arrivabene

: Azzal kezdeném, hogy valósítottam már meg Protokoll tanulmányt néhány projekthez és ennek eredményeként objektív adatokra támaszkodhatok. Összességében egy csapatnak, amely törekszik a győzelemre, már most rendelkeznie kell pár Extreme 40-sel az edzésekre. Ehhez jön pár AC45-ös (600.000 USD/hajó), két AC72-es  és egy fejlesztési terv amely előreláthatólag 8 szárnyvitorlát feltételez (azaz a maximálisan engedélyezett), nagyjából 10 kormánylapot és svertet (katamaránban ugye mindent duplán számolunk) és hagyományos vitorlafejlesztést. Az aerodinamikai kutatásra felveszünk pár mérnököt az AC45-ösökhöz és egy 3-4 fős mérnökcsapatot az AC72-es és a szárny fejlesztéséhez, azon emberek mellé, aki részt vesznek majd az építésben.


FareVela

: Mennyibe kerülhet ez?


Silvio Arrivabene

: Egy új csapat esetén feltételezzük a tejes elszántságot és egy bejáratott hajóépítő műhelyt, mint a Green Marine, amellyel már dolgoztam együtt néhány évvel korábban. Az USA17 64 méteres szárnya esetében a BMW Oracle 100.000 óra munkát ismert el. A megosztott know-how és az AC72 40 méteres szárnya esetében 15.000 órával számolhatunk nagyjából 50 eurós kezdeti óránkénti díjszabással. Ez csak a műhely költsége anyagok, emberek és kutatás nélkül. Ennek eredményeként, egy darab szárny építése 750.000 euró. És most csak egy szárnyról beszélünk.

Egy nagy csapatnak 8 szárnyra van szüksége 15.000 munkaórával egyenként, 4 testre 3.000 munkaórával/darab, kb. 4 kormányra és 4 svertre. Csak az órákkal számolva egy kalkulátorral a kezünkben 6 millió eurónál tartunk, amihez jön a tervezés és kutatás-fejlesztés illetve az emberek, akik megcsinálják. Egy AC45-ös építéséhez kb. 21.000 munkaórára van szükségünk. Mindössze egyetlen szárny megfelel egy ACC 5-ös verziójú hajó kétharmadának.


FareVela

: További kiadások?


Silvio Arrivabene

: Nem becsülhetjük le az anyagjellegű költségeket sem. Vannak karbonigényes darabok, mint a svert, a kormány, melyek egyenként 80.000 eurót kóstálnak. Emellett fejben kell tartanunk, hogy csak a pénz megléte kevés, de speciális tudás is szükséges, mely akár megvan, akár felépíthetjük. Ehhez azonban időre van szükség kompetens emberekkel, akik képesek fejleszteni és tesztelni két éven át. Az AC nem one-design verseny, a többtestűeknél a sebesség minden és az e szektorban tapasztalatokat szerezett emberek nagyon sokat számítanak. Az ilyen specialisták drágák.


FareVela

: Mi a helyzet a vitorlázó csapattal?


Silvio Arrivabene

: Azt mondtuk, hogy az AC45-ös 5 személyes, az AC72 viszont 11, de azért hogy legyen AC72-esed, kell 22 vitorlázó is …

Ráadásul többtestűeken nem lehetséges izmos újoncok berántása a konditeremből vagy akár az evezősök beültetése havi 2.500 euróért, csak mert szeretnék, ha ott lennének. Tapasztalt és készséges vitorlázókra van szükség tehetséggel és technikai tudással, hacsak nem akarsz pár ügyes srácot kikapni a 470-esből és edzeni velük, de nem ezt választja az elképzelt csapatunk, amely sikerre éhes. A tervező, vitorlázó és parti csapat költségei gyorsan fognak növekedni a 2 éves kampány alatt, ez a minimum, ha azt reméled, hogy elég közel kerülhess a címvédő lehetőségeihez.


FareVela

: Miután megvan minden, mennyi lesz nagyjából az egész?


Silvio Arrivabene

: Úgy gondolom, hogy az elfogadható szám nagyjából 100 millió euró, akárhogyan is, de jóval több, mint Coutts és Onorato 60 milliója. A Iain Murray féle 20 millió euró, ismétlem, azoknak szól, akik csak indulni szeretnének, komoly ambíció nélkül.


FareVela

: És a jól beígért show?


Silvio Arrivabene

: Ezekben a napokban láttuk Dubaiban, milyen is a közeli párharc és a küzdelem, amely a párosverseny esszenciája. Az LVT-n nem hiányoztak a showelemek. A sebesség nem garantálja önmagában az izgalmakat, 25 csomóval teperni egyedül a tenger közepén nem olyan fontos, hacsak az nem a Volvo Ocean Race. … Ha nincs harc, gyorsan jön az unalom. Ha a látványos vitorlázásra gondolok akkor nem a februári 33. AC jut eszembe, hanem sokkal inkább a Volvo Ocean Race és a TP52-esek. …