Fordulópontot jelenthet a csapatok kakaskodása bő egy héttel a Louis Vuitton Kupa kezdete előtt.

Az Artemis tragikusan végződő borulásának hatására elkezdődött a halászás a zavarosban. Mindenki a maga hajójára kívánja még egy kicsit igazítani a szabályokat és a kezdő időpontot. Új-Zéland szeretett volna 1-2 hetet nyerni, hogy a repülve halzolást rutinszerűen végezhessék, amellyel hatalmas előnyre tehetnek szert, de végül nem nyertek. Időközben az is egyre bizonyasabbá vált, hogy az Artemis július vége előtt nem fog versenyezni, vagy lesz abból még augusztus is.


Előző cikkünkben

bemutattuk pár biztonsági intézkedést, amelyekre javaslatot tett az AC menedzsment. Ebben szerepelt a kormánylap állítható trimmjénke felvetése is, ami most az egyik legnagyobb vitát gerjeszti.

A történet röviden a következő: A csapatok szóban egyhangúlag fogadták el a biztonsági javaslatokat, de írásban ezt nem erősítették meg. A 37 biztonsági intézkedés végrehajtásához ugyanis módosítani kéne a versenyt szabályozó Protokollt, a versenyutasítást és az osztályszabályt is. Van, amelyikhez döntő többség kell, és van amihez mindenkinek egyet kell értenie. A kiwik és az olaszok mérlegelték a változtatásokat és rájöttek, hogy van, ami abból hátrányosan érintené őket vagy inkább másokat előnyösen. De a lényeg a követlező: Iain Murray versenyigazgató eltökélt célja, hogy ő ezt a 37 pontos intézkedést így is, úgy is átveri a versenyzőkön, mert a versenyzők élete a tét – szerinte. A protokoll szerint a versenyzőknek meg kell felelnie minden szövetségi, állami, városi joghatóságnak a verseny helyszínén, így a Golden Gate Yacht Club meglehetősen ragaszkodik a US Coast Guard engedélyéhez. Azaz, ha nincs engedély, akkor nincs verseny sem.

A verseny rajtáig állítható kormánylapokból vélhetően az ORACLE profitálna a legtöbbet és ezt az ETNZ-Luna Rossa páros érthető okok miatt nem szeretné. A csapatok egymás mellett vitorláznak hetek óta, így most már tisztában vannak az erőviszonyokkal és nem véletlen ez a vétó. Látják Amerika gyenge pontjait és nem is hagyják ezt megerősíteni a verseny kezdetéig. Ráadásul az ETNZ-nek, Luna Rossának csak másfél hete lenne olyan változtatást eszközölni a hajón, amely nagyban befolyásolja a hajó menettulajdonságát, míg az ORACLE-nek még 2 hónapja van azt tesztelni, amit tulajdonképpen eddig is teszteltek – kényszerből. A Sail-World szerkesztőjével Richard Gladwell-lel egyetértve azt is nehéz elfogadni, hogy ez biztonsági intézkedés, mivel két hajó több mint fél éve nem szenvedett a kormánytrim hiányától 30 csomós szél fölött sem, míg az Artemis baleset 11-18 csomós szélben történt.

Murray most erőből próbálja legalizálni az intézkedéseket, amire válaszul a kiwik és az olaszok amerikai szakjogászokkal konzultálnak. Eddig mediáció keretében próbáltak megállapodni a csapatok a vitatott kérdésekben, de ez az egyeztetés zátonyra futott, a kérdéskör ezúttal a nemzetközi zsűri elé kerül. De Cory E Friedman a vitorlázásban meglehetősen jártas jogász szerint a zsűrinek nincs lehetősége sem a protokoll, sem a biztonsági intézkedések, sem az osztályszabály módosításához. És kezdődik, a mi lenne ha… kezdetű okoskodás, ugyanis, ha mégis így döntene a zsűri, akkor a sértett csapat mehet a New Yorki Legfelsőbb Bíróságra, hogy az lépjen közbe a ’szövetségi döntőbírósági törvény’ értelmében. Ugyan a protokoll tiltja a csapatoknak ezt a lépést, de a protokoll pont e ’szövetségi döntőbírósági törvény’ hatálya alá tartozik.

Szomorú, de ez van, és csak reménykedhetünk, hogy jövő hét végén vagy kicsit később több vitorlázást láthatunk San Francisco vizein.

Addig is lássuk az új-zélandi levitációt: