Közvetítés a futamról, a készülődésről és persze utózöngék.


Összefoglaló:

Az ETNZ henger ismét a földbe döngölte az amerikai csapatot és megnyerte mindkét tegnapi futamot. Az OTUSA-nak nem volt túl sok esélye, főleg kreuzban. Az a sebességdeficit, amivel rendelkeznek, nem tűnik ledolgozhatónak. Hiába cserélgetik az embereket, itt valami nagyobb probléma lesz. Valószínűleg nagyobb, mint ami megoldható két nap alatt. Kostecki legalább megnyugodhat, hogy nem annyira rajta múlott a vereség. Mert ez így is van, Spithill is jobb, mint aminek tűnik, csakhát a mikrofon előtt unalmas már a ”

we can win races, we can win races, we can win races

” amiből nem látunk

a vízen


semmit. Az ETNZ innét már csak elveszítheti.


Szombat este folytatás.


A közvetítés:

Köszönjük, ha ma is velünk tartottak. Ma este is dominált Dean Barker és csapata. Előnyük kezd eldurvulni. Az OTUSA képtelen lépést tartani a kiwikkel. Lassan a csoda kategóriájába esne, ha még egy futamot képes lenne az ORACLE megnyerni.


23:45 –

Az ETNZ ezt is behúzta, és ez most pofonegyszerűnek tűnt. Mi lesz most OTUSA? Óvás, per, kézfogás, fejhajtás vagy egyéb? ETNZ – OTUSA 6:0  A kiwiknek már csak 3, amerikának még 10 futam kell a győzelemhez.


23:39 –

Az ETNZ előnye a kreuz vége fele már 400 méter.


23:32 –

Iain Percy

veszi át az irányítást

az Artemisnél. Nem meglepő Cayard kommunikációja után.


23:22 –

Az ETNZ nyerte a rajtot és hátszélben is vezet.


23:15 –

Pár perc és kezdődik a 7. futam.


dsc1343.jpg


Amerika romokban (C) ACEA / PHOTO RICARDO PINTO


22:48 –

Nos az ETNZ behúzta, ezzel hivatalosan 5-0 a javukra. Az amerikai csapatnál több név is előkerült a következő futamra beugróként. Usain Bolt és Besenyei Péter neve is felmerült, de a legvalószínűbb, hogy Felix Baumgartner ugrik

le,

be az ORACLE hajójára.


22:42 –

Na kérem, OTUSA több időt nem kérhet, kezdhetnek gondolkozni a nyilatkozatokon. Ezekután Larry Ellison lehet inkább egy bowlingcsapatot vesz.


22:38 –

A grinderek majd bele döglenek a melóba, ők nyögdécselnek. Az ETNZ magabiztosan vezet a kreuzbójánál. Előnye 44 mp. Ez sok. Nagyon sok.


22:34 –

Az ETNZ kihasználva előnyét, folyamatosan arcon kínálja OTUSA-t és balra zavarja.


22:27 –

Képes az ORACLE elöl maradni? Egyelőre úgy fest nem! Barker tolt egy dial downt, USA óvott. Semmi.


22:24 –

A hátszél végén OTUSA vezetett jó 10 mp-vel. OTUSA balra, ETNZ jobbra. ETNZ kissé tán gyorsabb.


22:19 –

Az ETNZ jól halzolt, OTUSA nem. Egymás mellett haladnak. Szoros.


22:17 –

A félszélben gyorsabb volt OTUSA, Spithill és Ainslie szépen csinálta a rajtot.


22:15

– Az ETNZ elég közel ért az ORACLE-hez a bejövetelnél. Az ORACLE tisztán az ETNZ előtt elrajtolt.

Jó estét mindenkinek, ma este is ugyanaz a két hajó versenyez egymás ellen, mint kedden vagy vasárnap vagy épp szombaton. A feleségem szerint ez gáz és unalmas. Szerintem nem.


gmr19957.jpg


trimaránok nem indulhatnak ezen a versenyen – ACEA/Photo Gilles Martin-Raget


21:46 –

A szél egyelőre 12 csomós.


21:03 –

Egy ausztrál és egy brit versenye egy amerikai hajó irányításáért!


gg13-ac34-06729-960x640.jpg


Azé a kormány, aki előbb odaér! © ORACLE TEAM USA  / Guilian GRENIER


20:55 –

Na erre már alig emlékszik az ember. Spithill 2007-ben a Luna Rossa skippereként tevékenykedett.

Egy klasszikus

szopatós

prestart 2007-ből

. Tessék-lássék!


20:45 –

Az OTUSA egyetlen amerikai tagja

Rome Kirby

!


20:42 –

A SailingAnarchyn egy komplett topikot szántak a srácok arra, hogy vajon milyen beszélgetés zajlott Couttts és Spithill között.

Érdemes beleolvasni!


20:40 –

Ha Ainslievel sem tud nyerni ma az ORACLE, akkor vajon mi következik, Larry Ellison megy a csörlő-taktikusi pozícióba és Coutts jön kormányozni? Mindenesetre Spithill arcát érdemes lesz ebben az esetben megnézni a sajtókonferencián.


20:30

– Azt valószínűsíthetjük, hogy nem Kostecki személyével van a legnagyobb baj az ORACLE-nél, de egy kulcsember esetén a személyi csere arra tökéletes, hogy a csapat hite visszatérjen. Az önfrankózásban erős amerikaiak, na jó, inkább ‘amerikainak szerződtetett csapattagok’ jól is kijöhetnek ebből a személycseréből. Ainslie taktikailag is rendkívül erős, párosverseny rutinja nem hatalmas, de azzal is nyert

WMRT

-t. Most a taktikusi pozíció mellett rárakták a grindra is, na ilyet nem szokott csinálni.


20:10 –

Russell Coutts a korábbi AC győztest Dennis Connert idézi a FB-on: „A rajt fontos, de a befutó még fontosabb”. RC:”Ma előbb kell befutnunk!”


17:26 –

Nincs tovább spekuláció: hivatalos!



Ainslie in, Kostecki out



17:25

– Friscói idő szerint hajnalban kezdnek készülődni a csapatok a megmérettetésre. Az ETNZ szárnya a sátorban robosztus.




Elne dőljön, baszki! Fotó copyright: ETNZ inhouse

Vegyes a kép arról, hogy ki mennyire súlyozza az elszúrt fordulót az ORACLE eddigi teljesítményében, de most szinte mindenki ezen pörög, pedig ez csak a hab a tortán. Hosszú út vezetett ideáig, de ez mindenképpen drámai fordulópontnak számít az ORACLE történetében. Hogy hogyan fejeződik be a sztori azt még nem tudjuk, de kis esélyt jósolnak a fogadóirodák arra, hogy a Kupa USA-ban marad.




Modernkori rabszolgák – a szuperjacht regattán

© ACEA / RICARDO PINTO

Kicsit lapszemlézünk, kiemelve pár érdekes/élces/vicces megjegyzést:


NZ Herald:

Az AC kapmány alatt szinte végig hazafias átszellemültséggel cikkező lap szerkesztője is cikkeket vadászott, és főleg a San Franciscóban mértékadónak tartott San Francisco Chronicle-t szemezgeti. Eszerint: „Az Oracle Team USA már nem favorit szurkolói körében, miután kijátszotta a halsztás kártyát a tegnapi futam után…” Meg egyébként is a Team New Zealand egy olyan nemzet büszkeségéért küzd, amely csak 4,4 millió lakosú, közpénzből támogatott és a GDP-je kisebb mint Colorádóé. Ráadásul a cikk szerint már lassan több kiwi drukker friscóban, mint az ORACLE rajongó.


Craig Leweck, Scuttlebutt

:



Képzeljék csak el a következőt… épphogy csak elvesztetted az ötödik futamot az America’s Cupon elég nagy különbséggel, ahol vezettél is és kontroll alatt tartottad a dolgokat. Szuper rajt, gyorsnak tűnsz hátszélben, aztán kicsúszik az irányítás a kezeid közül. Parádés.


A csapatod olyan taktikai hibát követett el, amelyet minden kommentátor meglovagolt és ráadásul van egy kis, úgy 100+ millió dolláros sebességhátránya is a hajódnak, amelyet a 90-lábas ‘Dogzilla’

(*a szerk – Az előző kupán használt

BOR hajó

gúnyneve)

kampány tervezői sem tudnak megoldani. Még rosszabb, hogy kihasználtátok az „újra kell szervezni a csapatot” kártyát és elhalasztottátok a következő futamot.


Ebben az esetben csak azt szeretnéd, hogy visszamehess a csapatbázisra, ránézz a 130 fős csapatodra és annyit mondjál, hogy ’Most mi a fasz van?” De ehelyett muszáj elmenni a sajtótájékoztatóra

(*mert szabály)

, konfrontálódni kényszerülsz egy teremben, amely tele van olyan emberekkel, akik valahogy sajtós akkreditációt szereztek és annak ellenére, hogy mások is vannak az emelvényen, szinte az összes kérdést hozzád intézik.




Jimmy Spithill, EZ a te életed


’”




© Luna Rossa / Carlo Borlenghi

De tényleg érdemes végignézni amúgy a sajtótájékoztatót, amelyre végül Tom Slingsbyt küldték el, a taktikus John Kostecki helyett, mert „véletlenül” így jött ki a lépés.

Spithill amúgy szépen belebújt a rá szabott gúnyába, az érzelmeit karanténba zárta a sajtótájékoztató ideje alatt és félig fapofával, olykor enyhén önelégült mosollyal válaszolgatott, hogy is fogalmazzak – érdekeseket:



Ők

(Emirates Team New Zealand)

elég lenyűgözően kreuzolnak, de képesek vagyunk futamokat nyerni, csak elég rafináltnak kell lennünk, hogy ezt hogyan csináljuk

.”



A forduló

(az ominózus forduló a leebója után)

önmagában borzasztó volt technikailag. Aztán elég hamar nyilvánvaló lett, hogy rossz irányba is haladtunk utána

.”

Megkérdezték tőle, hogy mennyire érzi biztonságban a pozícióját, amire a következőt felelte: „Lehetsz kakas egy adott napon, majd a következőn tollseprű” (ami amúgy egy szólás vagy modás vagy ilyesmi)

Rákérdeztek John Kostecki-re is, vajon ott lesz-e a mai, csütörtöki versenynapon, amire Spithill azt mondta, hogy az sem biztos, hogy ő maga a hajón lesz.

Nagyon

szuper kis cikket írt

Justin Chisholm a Sail Racing Magazine szerkesztője, aki úgy kezdete szerdai bejegyzését, hogy „

még a taxisofőröm is azon morfondírozott, vajon a keddi volt Kostecki utolsó futama

”?

„…

JK azért akart jobbra menni annyira a kreuz elején, hogy az Alcatraz-sziget által gyengitett áramlást minél hatékonyabban kihasználhassa. A kiwi taktikus Ray Davies később elmondta nekem, hogy ha az amerikai hajó biztonságosabban

(*taktikai értelemben)

folytatja útját, és később fordul kicsit, akkor ő bediktálta volna a repülő

(*foiling)

fordulót. De mivel talán Davies nagyobb bizalommal viseltetett az előtte álló emberrel, ezért nem fordultak le a csapásról.

Arra a kérdésre, hogy ki hozta meg a döntést a halasztásról miközben Spithill az 5. futam után Coutts-cal cseverészett a kísérőmotorosban, Spithill kitérő választ adott a sajtótájékoztatón: „

csapatdöntés

” és természetesen nem árulta el, miről szólt a diskurzus a CEO-val: „

Csak az időjárásról beszélgettünk

” – tette hozzá enyhén affektálva.

Aztán tegnap edzésen megjelent Sir Ben Ainslie, a taktikus Kostecki helyén. De ahogy Justin is írja, valószínűleg Ainslievel sem lesz képes a csapat, hogy „

betömje az America’s Cup döntőjében valaha ütött legnagyobb lyukat

.”




© ACEA / Gilles Martin-Raget

Justin cikkében amúgy Glenn Ashbyt magasztalja, mert szerinte a pöffös kreuzban az ő képességei (is) elősegítették az ETNZ hatalmas sebességelőnyét. Bár ehhez kell a valószínűleg kezelhetőbb tervezésű/építésű szárny is. Az ETNZ szárnyában láthatóan nagyobb és valószínűleg kezelhetőbb is a twist, ami szintén a hatékonyság kulcsa. De ne kicsinyítsük le Ashby képességeit sem:



A kreuzban tegnap Ashby a négy hidraulikus pedálon, gombon és a grószshotton keresztülvitt képessége/szakértelme segítette a kiwi hajót szuperszonikus módba olyan szélben, amelyben Davies elmondása szerint a szakasz felénél 27 csomós sebességet értek el

.”

Ben Ainslie a

Sky Sports-nak adott interjújában

arról beszélt, hogy csapata miért került hátrányba-  bár ezt nagyjából eddig is tudtuk. Hogy Ainlsie valóban a hajón lesz-e, még nem 100%, mert az ORACLE csapatösszeállítását itteni idő szerint csak úgy du 3 körül ismerheti meg csak a publikum.


rpac34sepd99888.jpg




© ACEA / RICARDO PINTO




Fotó: Guilain Grenier-Oracle Racing©