Az 590 nevezettből 339 hajó futott be. Első a Lisa. Ezzel Litkey Farkas tízszeres Kékszalag győztes.

Igen küzdelmes Kékszalagon vagyunk túl. A hektikus időjárás jócskán megtizedelte a mezőnyt csütörtök késő este és részben emiatt sokáig emlékezetes marad a verseny sokunk számára. Kaptunk hideget, meleget. Koncentráció, vitorlacsere, reffelés. Mindegyikre szüksége volt azoknak, akik körbevitorlázták a Balatont. Ehhez párosult a jó taktika, hajóvezetés és a türelem azoknál, akik előrébb végeztek a versenyen. Sokan kiállni, feladni kényszerültek a szalagot és jópár hajó a déli parti strandokon vagy a maráson „kötött ki”. Mentésük most is zajlik.

De kezdjük az elején. Gyenge ÉK-ies szélben kellett elrajtolnia a 6 kilométer hosszú rajtvonalon az 590 hajónak. A rajtot követően a mezőny nagy része az északi partot húzta, míg kb 50-80 hajó a déli part fele csűrt. A napkrém mégcsak enyhe védelmet nyújthatott, mikor a szél elkezdett enyhén balra csavarni. Az esélyes sebes hajók időben fordultak és talán Világost/Akarattyát becélozva haladtak már az első óra vége fele. Õk még megúszták azt, amit a mezőny legnagyobbik része nem, azaz a beszorulást az északi part alá. A szél ugyan mindenhol gyengült, de középvízen és délen nem állt meg. Ahol még fújt ott balcsapáson úgy feltekert, hogy már bójára lehetett fordítani a hajók orrát. Kenesén első volt a Princsi, második a Lisa, kis meglepetésre a Capella a negyedik. A déli part fele kerülő hajók ténylegesen állva hagyták az északi partot választó hajókat, akiknek nagyot kellett küzdeniük azért, hogy kora délután elérjék az első pályajelet, ezért úgy alakult, hogy nagyjából a 60. hely környékén egy kisebb szakadás keletkezett a mezőny eleje és második, jóval nagyobbik része között. Északon maradt le például a Sirocco és a Nemere II is, akik nagyjából az 50. helyen vették a pályajelet, de még ki tudtak vergődni a lavorból. A két utolsó hajó délután 5 órakor ért Kenesére (Punktum illetve a Hableány nevű Bavaria 39-es). Sajnos a bójasorrendet nem találjuk.

A mezőny eleje még élesebben, a nagyja már majdnem hátszelezett Siófok fele, ahol a közben északiasra forduló szél erőre kapott, így sokkal inkább sebességivé, mintsem taktikussá téve ezt a szakaszt, ahogyan a Tihanyi cső fele sem kellett túlerőltetni az agyműködést. Mivel idén először nem kötelező betartani a hajózási útvonalat (tehát Tihany nem jel), így Siófok felöl egyenes vonalon nem a hajózási útvonalba vezetett a hajók útja, így a figyelmetlenek és a bátrak egy csoportja fel is ült arra a homokpadra, amire már hagyomány.

Késő délutánig nyugisan zajlott a verseny, a hőmérséklet a tetőfokára hágott, nagyjából háromnegyed szélben lehetett haladni a cső után Keszthely irányába. A szél úgy 5 óra környékén kezdett tovább északiasodni és erősödni, ereje ekkor már alapból 4-es volt (5-7-es pöffök). Az élen csere történt és Keszthelyen már a Budest Bank Lisa fordult elsőként. A Keszthelyi-öbölből kiérve már reffeltek az élen állók is és kisebb fockra cserélték orrvitorláikat. A Lisa látszólag simán vitorlázta meg a Szigligetiben tovább izmosodó szelet, míg a versenyre lebutított Vodafone-Budacash Principessa lobogó grósszal szenvedett visszafele menetben. A verseny kettejük között már a Szigligeti-öbölben eldőlni látszott.

A lemenő nap hozta meg csak igazán a szelet. Még bőven világos volt, amikor Keszthely irányából kelet fele húzódva 6-osra erősödött az északi szél és már 8 óra előtt sokan kényszerültek nagyvitorlájuk lehúzására. Komoly pöffök tizedelték tovább a mezőnyt. A naplementében közeledő viharfelhők pedig nyilván tovább ronthatták azok kedélyállapotát és magabiztosságát, akik még Keszthely fele haladtak. Az első brutál nyomásokat 9 óra környékén szenvedte el a Kékszalag mezőnye. A versenyzők már sötétben kényszerültek tovább kurtítani a vitorlákat. A vitorlaszakadás ekkor kezdhetett általánossá válni. A legerősebb nyomások a Szigligeti-öbölben „tisztogatták” a mezőnyt, úgy tudjuk kb. 80 km/h-s volt a legerősebb, parton mért lökés.

Részlet a hivatalos sajtóközleményből: „A versenyt – többnyire technikai okokból, valamilyen műszaki probléma, törés, szakadás miatt – mintegy 160 hajó adta fel, akik ezt bejelentették a versenyrendezőségnek. Ezeknek a hajóknak a nagy része saját erejéből jutott el valamelyik balatoni kikötőbe.

Mintegy 150 esetben olyan problémával kellett a hajósoknak szembenézniük, amely külső segítséget igényelt. A rendkívül rossz, éjszakai körülmények között végrehajtott mentés során kiválóan vizsgázott a vízirendőrség, a Magyar Vitorlás Szövetség és a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának csapata, akik közös munkával mentették az embereket és a hajókat. Az előzetes adatok szerint 350 főt mentettek ki a sérült hajókról.”

A mezőny első fele a visszautat erős északi szélben kezdte tehát meg. A zivatarzóna főként északon, a Bakony fölé beszorulva produkált intenzív villámlásokat, esőt nem nagyon hozott a Balaton fölé. A szél folyamatosan gyengült Tihany közelében, ahol újra lehetett növelni a hasznos vitorlafelületet.

Az első Lisa fél tíz előtt futott be, ezzel Litkey Farkas tízszeres Kékszalag győztes. A második Principessa (k: Rauschenberger Miklós) 26 percet kapott. A harmadik a Sponsor Wanted (k: Király Zsolt). Gratulálunk a csapatoknak!

A szél az éjjel folyamán hol visszaerősödött, hol legyengült, így a mezőnynek folyamatosan kellett alkalmazkodnia a változó körülményekhez. Pénteken, a verseny második reggelén, Füreden fújt a legerősebben a szél, a végsőkig tesztelve a koncentrációképességet és a hajókat.

Ma, szombat reggel 9.00-kor ért véget a 43. Kékszalag Telekom Nagydíj. Az 590 nevezettből az érvényes 48 órán belül 339 hajó futott be. Utoljára hajnali 5 óra 13 perckor a Kepu nevű Rebell szelte át a célvonalat. Gratula nekik is!

A szomorú tények: Becslések szerint mintegy 30-40 vitorlás futott zátonyra, borult fel, merült el, vagy sodródott nádasba csütörtök este óta. De legalább személyi sérülésről nem kaptunk hírt.

Egyelőre senki sem érti, hogy az előzetes eredményhez képest 6-24 óra elteltét követően miért került hátrébb a mezőny nagy része 4-5 hellyel, a lista még most is változik. Reméljük csak a díjkiosztóig.

A cikk részben a Kekszalag.hu információira támaszkodik.