A tavalyi alig ötven hajós verseny után idén 116 hajó nevezett az egyik leghíresebb versenyre. Idén a 2000-es győztes Nicorette új változata győzött, a többiek még versenyben. Gyors összefoglaló….

A végső győzelemre esélyes három szupermaxi részvételével kezdődött el a 60. Rolex Sydney -Hobart verseny. Az előrejelzések 80-100 km-es szelet jósoltak  a versenyre.

A három maxi között az első pillanattól kezdve kemény küzdelem volt várható. A Skandia (tavaly nyerte a versenyt), Konica Minolta (ex-Zana tavalyi második) és a 2000-es győztes Nicorette új változata, amely  8 lábbal rövidebb, mint a másik két maxi, de bőszeles körülmények között gyorsabbnak tűnik náluk a fő esélyese a versenynek.

Sok ezer néző jelenlétében rajtolt a flotta a könnyű északkeleti szélben. A rajt a Nicorette-nek sikerült a legjobban. A rajt után közvetlenül a Skandia és a Konica Minolta felébresztette régi rivalizálását. a Nicorette nem bocsátkozott a nagyok harcába és a pálya másik oldaláról elsőnek ért ki a tengerre.

A veterán Wild Oats-nak nem kezdődött jól a verseny, mert a start előtt a motorja felmondta a szolgálatot és két órával a mezőny után tudott csak újra elindulni. Bár a kapitány lelkes volt és a hosszú versenyt emlegetve kemény menetet helyezett kilátásba, hogy ledolgozzák hátrányukat.

Viszonylag hamar fel kellett adnia a versenyt a Targé nevű Reichel/Pugh 60 lábas hajónak akinek a kormányosa Ian Murray, mert elektromos problémái támadtak. A hajó esélyesnek mutatkozott a handicap verseny megnyerésére.

Két és fél órával a rajt után a Skandia vezetett és hét órával később is tartotta azt. Mögötte három mérföldre lemaradva a Konica Minolta. Bár a hajók jelenleg jól haladnak és közel van az idejük, az 1999-es rekordhoz, ez megváltozhat hisz reggelre erős déli szelet vártak.

Sajnos 1 nap 22 óra és 3 perc vitorlázás után a Ragamuffin nevű Farr 50-es, melyet a 35. Sydney-Hobart versenyén induló Syd Fischer kormányzott a Flinder szigetektől keletre árbocát vesztette, de a legénység rendben megúszta. Az eseményről Stewart Thwaites, a tulaj így számol be…

„Az egész úgy történt, hogy én éppen a hajóban voltam, hallottam ahogy a habok a hajótesthez csapódnak, a kormányos ellenőrzése alatt tartotta a hajót és megpróbált lelassítani. Az a hullám kétszer akkora volt, mint a többi, amit ezen a versenyen eddig láttunk. Elég hajmeresztő volt.”

És ezzel még nincs vége, hiszen a Skandia a Tasmán tengeren felborult, miután elvesztette tőkesúlyát, sőt a másik esélyes Konica-Minolta is idő előtt fejezte be a versenyt sérülései miatt. Ezzel 54-re nőtt a 116 indulóból a versenyt feladó hajók száma. A Skandia éppen nyugodtabb vizeken hajózott 4-es génoával, 2 reffsorral a fővitorlán, amikor a tőkesúlyt kontrolláló hidraulikus kar „megadta” magát elengedve a tőkesúlyt, ezzel az oldalára döntve a hajót. A csapatnak sikerült stabilizálnia egy időre, így hátszélben elkezdtek motorozni. Aztán amit már senki sem tud hogyan történt, a tőkesúly ismét elengedte magát, és elkezdte csapkodni a hajótestet. A csapat attól félve, hogy a kielt végleg elhagyják és a hajó felborul, mentőcsónakokba szállt, és a rendőrség kivontatta őket a partra.

Walker, a hajó kormányosa (több, mint 20.000 mérföldet tud már maga mögött) örömét fejezte ki, hogy az egész esemény olyankor történt velük, amikor a mentőalakulatok ilyen közelségben voltak. „Ha ez ezer mérfölddel odébb történik, nagyon sokáig kellett volna várnunk.”


A Nicorette végül 2 nap 12 óra és 22 percnyi vitorlázás után elsőként futott be Hobartba, 50 mérföld előnnyel a második helyen vitorlázó AAPT előtt. Harmadik helyre ha nem változik semmi, a Brindabella várható.