A NÁDAS CUP sorozat célja, hogy elősegítse a kezdő szintű, utánpótláskorú résztvevők bekapcsolódását a vitorlásversenyzésbe, és helyi régiónként, vagy azon belül zónákban ezáltal szervezett helyi kisverseny sorozat révén hozzájáruljon a hazai klubbázisok szélesebb körű fejlődéséhez elősegítve a hazai pályavitorlázó versenyzőképzést.
1) Szárcsa Kupa
2017. június 4-5 (vasárnap-hétfő)
Csopak
2) Búbos Vöcsök Kupa
2017. július 1-2. (szombat-vasárnap)
Csopak
3) Telepi Pöffös Kupa
2017. július 23. (vasárnap)
Alsóőrs – TVSK
4) Újonc Kupa
2017. augusztus 5-6 (szombat-vasárnap)
Kereked, Csopak
5) Szürke Gém Kupa
2017. szeptember 2-3 (szombat-vasárnap)
Balatonfüred?
6) Nagy Kócsag Kupa
2017. október 1. (vasárnap)
Balatonfűzfő
A közelmúltban a MOB-on belül lezajlott tisztújítás / elnökváltás egyik fontos témája az volt, hogy: „Nincsenek arányban az állami milliárdok a teljesítménnyel. Nem is elsősorban az aranyérmek számával, hanem a bázis szélesítésével. Nem úgy szaporodtak az igazolt sportolók, ahogyan azt elvárták volna”. Merthogy a kettő egy jól működő rendszerben szorosan összefügg.
Bár mondhatnánk, hogy a magyar vitorlás sportágban ezen a téren jól állunk, hiszen úgy sikerült nemzetközi eredményeket elérni, hogy közben a leigazolt sportolók száma is növekedett; mégis, ki kell emelni pár területet, ami fokozott odafigyelést igényel a fenntartható sikerek érdekében, így:
Helyi kisversenyek fontosságát, amelyek a 2017. évi balatoni utánpótlás versenynaptárból gyakorlatilag teljesen kiestek, így a hazai utánpótlás versenyzés a ranglista versenyekre szűkült le (az olimpiai hajóosztályokban pedig már szinte nincsenek is idehaza versenyek – kivéve talán a főként masters korosztályban aktív finn dingit);
Vitorlásklub bázisok szélesítésének fontosságát, a Balatonfüred – Tihany – Balatonföldvár tengelyre bekoncentrálódott profi versenyzőképzés mellett hiányoznak a kis klubok;
One-design flottákban történő pályaversenyzés fontosságát – az amatőr vitorlázók által látogatott szakmailag alacsonyabb színvonalú nagyhajós túraversenyzés és rendezés helyett fontos fenntartani és növelni a kevésbé gazdaságos pályaversenyek rendezést.
És az „angolviaszt” nem kell feltalálni, elég az angolszász országok rendszerét végigtanulmányozni, ahol a vitorlásklubok komoly hagyománnyal bírnak, és ezen széles klubbázisaiknak köszönhetően váltak a legsikeresebb vitorlásnemzetekké is egyben.
Angliában például:
812 vitorlásklub van, abból 145 klub aktív az utánpótlás szintű ifjúsági versenyzés területén;
Klubszintű rendszerben működik a képzés és versenyzés első foka (club racing);
Regionális keretek között zajlik az ún „open meeting” rendszerű edzés és ranglista szintű versenyzés, amelyből a zóna válogattak (összesen 6 külön zónában) is kikerülnek;
Ezt követi a hazai közbenső, az ifjúsági, és nemzeti válogatottak rendszere;
Első lépésben a Balaton keleti régiójában pár lelkes klub és edző közreműködésével jött létre a NÁDAS CUP sorozat, amelyet aztán lehetőség van más régiókra is kiterjeszteni és egymással összhangba hozva, egymástól tanulva.
Magyarországi Régiók és Zónák:
Velencei tó (V1): Már van helyi sorozatuk
Fertő tó (F1) : Már van helyi sorozatuk
Balaton Keleti Régió:
B1 Zóna: Balatonfűzfő, Almádi, Kenese, Siófok
B2 Zóna : Balatonfüred, Tihany, Csopak, Alsóőrs
Balaton Nyugati Régió
B3 Zóna: Balatonföldvár
B4 Zóna: Balatonlelle, Révfülöp, Ábrahámhegy
B5 Zóna: Keszthely, Szigliget, Badacsony
Eddig jelentkező rendező klubok és edzők a Balaton Keleti Régióban (B1 és B2 Zónákban):
BS Fűzfő / BYC / CSVI / Kereked / MVM / THE-YKA / TVSK – Alsóőrs
Tervezett Hajóosztályok és Résztvevők:
Optimist One-Design versenyhajók (összevontan indulnak, de megkülönböztető jelekkel)
OP OD Red Fleet / Piros Flotta – Piros megkülönböztető szalaggal a gaff tetején: hazai ranglista + nemzetközi versenynaptárt teljesítő versenyzők, 100+ napos éves programokkal; részvétel lehetőség biztosított mint edzés, de díjazásban nem részesülnek.
OP OD White Fleet / Fehér Flotta – Fehér megkülönböztető szalaggal a gaff tetején: hazai ranglista versenynaptárat teljesítő versenyzők, nem csak a helyi vízterületeken (más tavakon is) 70-100 nap közötti éves programokkal;
OP OD Green Fleet / Zöld Flotta – Zöld megkülönböztető szalaggal a gaff tetején.
RS FEVA kétszemélyes hajók;
420-as kezdő egységek: elsődlegesen első éves kezdő párosok, illetve OP / RS Feva versenyzők, bár nem kezdő versenyzők is indulhatnak díjazás nélkül (preferáltan vegyes haladó és kezdő párosban).
Kövess minket a Facebookon
NÁDAS CUP SOROZAT