Site icon SAILING.HU

Mire jó ez? 3. rész

Néhány, fórumból és máshonnan összeszedett vélemény a teljesség igénye nélkül.



Dr. Martin János:

Véleményem szerint a jogalkotók a következő meggondolásból indultak ki: megakadályozni azoknak a „vitorlásoknak„ a közlekedését, melyek egy négyzetméter vitorlához 200LE motort szereztek be, vagyis valójában motorosok. Ezt a célt persze nem tudták szabatosan (jogilag) megfogalmazni. A jogszabályban több hiba és ellentmondás van. Persze ez számomra nem szokatlan, láttam már ilyent (pl. mi a tőkesúlyos vitorlás jogilag?). Fentiek előrebocsátása után a 30/2003. Kormányrendelettel kapcsolatosan (továbbiakban Rend.) a következő jogi észrevételeket teszem:

– A Rend.1.§-a szerint a Vkt. 58§ -ában megadott vízterületeken belső égésű motorral hajtott kishajókra és csónakok nem közlekedhetnek

– A Rend 4.§ (1) bek. szerint a belső égésű motorral hajtott kishajó fenti területeken csak üzemeltetési engedély birtokában közlekedhet.

– A Rend 5.§ (1) bek a) pont szerint a 0,4kw/m2 teljesítmény aránynál nagyobb motorral meghajtott vitorlás kishajó minősül a rendelet vonatkozásában belső égésű motorral hajtott kishajónak.

– Ennek az értelmezésnek megfelelően szerepel a jogszabályban – szerintem – a vitorlás kishajó segédmotorjának használatára vonatkozó passzusok sora.

Fentiek alapján a következőket kell megállapítanom:

– Segédmotorral szerelt vitorlásokra nem kell kérni üzemeltetési engedélyt (ha kérek és kapok, akkor szabadon motorozhatok a rendeletben foglaltak alapján. Ennek semmi értelme nem lenne.).

– A Rend. 5.§ (1) bek a) pontjának első mondata hibás, ellentmond a jogszabály egyéb részeinek és nem a jogalkotó célkítűzéseit tartalmazza

Röviden, abban az esetben ha a vizirendészet tőlem fogja kérni az üzemeltetési engedélyt az orra alá dugom a rendeletet, miszerint a Tatus nem minősül belsőégésű motorral hajtott kishajónak (5§ (1) bek. a) pontmásodik mondata), így a rendeletben foglaltak nem vonatkoznak rá (1§, 4§ (1) bek). Persze remélem, hogy erre nem fog sor kerülni és a jogalkotók a szezonig módosítják a jogszabályt, már csak azért is, mert a 6.§ (2) bek.-ben történő hivatkozás a 4.§-ra is hibás.

Budapest, 2003.04.08.

Üdv

tatus



manchaft – Sailing.hu fórum:


Mire jo ez?

Hirtelen két dolog jut eszembe!

Ahogy leérek a kikötőbe, minden tavasszal szembesülök vele, hogy ebben az évben sem lehet motoros hajóval közlekedni a Balatonon! Bár a sok motoros yacht ott úszik a kikötö vizén, és szakadatlanul kihajóznak, padlógázzal(tisztelet a kivételnek) a kikötőből. Ha azt tekintjük, ezen hajók mindegyike vizimentő vagy sétahajóztatásra engedélyezett, még rendben is van , bár mindanyian tudjuk, mi a helyzet ezen a téren.

Ezek után tényleg úgy gondolom, hogy a rendelet, amennyiben nem az a célja, hogy lehúzzon még egy bőrt a hajósokról, (Bár az összegek, a kikötői díjjakhoz képest aprópénznek tűnek) hanem a víz minőség, és az élővilág védelme, még meg is érthető. De ez a vitorlázni szerető hajósókat érinti, mert aki motorozott ezután is megteszi a kiskapuk és zsebek itt is megvannak!! megint a szelesek húzzák a rövidebbet… és a gond, hogy a hajót 20.-án raknák vízre! tehát van 11 napom., hogy rohanjak, liluljon a fejem, papírokat rendezgessek, és néhány imát is elrebegjek, hogy mindez, viszonylag gyorsan lefusson! mert mi van ha nem??

Nem beszéltem a kikötökapit. al, de 1 daruzás van és akkor mi van ha lemaradok? vagy mindenkit bevárunk? vagy a darus minden héten JÓPÉNZÉRT kiáll és ha van hajó lerakja?? vagy mi? vagy minden hajót leraknak és legfeljebb a kikötökapit. tartja a hátát? Ami legjobban bánt, hogy a mai világban, úgy érzem azt akarják elvenni tőlem, amiért októbertől áprilisig vegetálok. Ahogy megcsapja az arcom az első tavaszi szél már tudom, menthetetlenűl hív a Balaton, bőrőmön érzem a szellő bizsergetését, a tavaszi Balaton illatát, a hajó lágy ringását. Az érzést, amit 6 hónapig vártál, hogy újra átéld, az év első kifutását, ahol újra csak Te vagy a Hajód és a Balaton! Na ezt Én nem adom senkinek és semmiért!!

Jo szelet!!



Árbányi Tamás – Sailing.hu fórum:

Helló Mindenkinek!

Összességében vett véleményemet a rendelet bevezetésének körülményeiről és magáról a rendeletről inkább nem osztom meg, mert sértené a jóízlést.

Azt azonban legalább el tudom mondani, hogy most (04-09 08:30) beszéltem a Közép-dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőséggel, ahol azt a felvilágosítást adták, hogy úton van a Közlekedési Felügyeletnek egy általános környezetvédelmi állásfoglalás, mely jövő héten meg kell, hogy érkezzék oda. Ez mentesít minket a környezetvédelmi hozzájárulás beszerzésétől. Nem áll ilyen jól az ügy a Nemzeti Park Igazgatóságoknál (ahonnan szintén kell hozzájárulás) itt várják a központi útmutatást, ami alapján valószínűleg itt is általános szakhatósági állásfoglalást fognak eljuttatni a Közlekedési Felügyelethez, de erről jelen pillanatban határozat még nem született (azt sem tudják, hogy mihez kezdjenek a problémával..) Azt javasolták, hogy biztos, ami biztos adjuk be a kérelmeket szakhatósági hozzájárulás kiadására, melyhez mellékeljük a hajólevél másolatát (külön formanyomtatvány nincs, egyszerű levelet kell írni.

Ha ez megvan (a Balatonon 2 illetékes Nemzeti Park Ihgazgatóság van – Balaton felvidéki és Duna-Dráva) akkor járulhatunk a kitöltött következő kérelemmel (formanyomtatvány) a Közlekedési Főfelügyelethez 5000 Ft-tal a zsebünkbe. (Ha persze addigra a környezetvédelmi általános állásfoglalás addigra valóban megérkezik a Felügyelethez – célszerű odatelefonálni.)

A Felügyelet azt tervezi, hogy az engedélyt -minden egyéb adat hiánytalansága esetén- azonnal kiadja. ( Megjegyezem, mindenki készülhet több napos sorbanállásra, kb. 4000 db. engedélyről van szó, ami elmondásuk szerint meghaladja a tavalyi egész éves eljárásaik számát!!!)

Hát kb. így áll az ügy ma. Azt egyébként meg kell említenem, hogy minden hatóságnál meglepően segítőkésznek mutatkoznak és a rendelettel kapcsolatban hasonló véleményen vannak. Természetesen a rendelet-előkészítő fázisban egyiküket sem kérdezték…



MaCS – Sailing.hu fórum:

Halihó!

Lehet, hogy itt a vége?

2000. óta ugye nem tart6nám a hajót a stég mellett, de eddig ebből nem volt gond. Most viszont a környezetvédelmi 6óságok ki sem adják az igazolást, ha nincs kikötői helyem. Arra pedig nincs pénzem.

Az rendben, hogy ellenőrzik a hajókat, különösen környezetszennyezési szempontból.

Valahol még azt is el tudom fogadni, hogy fizessek egy elfogad6ó összeget a vízen tárolásért.

De ez az agyrém minden elképzelést felülmúl.

Legalább a naptárat vették volna elő az idióták.

Valahol olyan ez, mint az a rendelet, ahol egy az egyben átvettünk egy EU irányelvet — csak éppen az EU-s években meg6ározott türelmi időt hónapokra fordították le az okosok.

Miért akarják a vitorlásokat kiutálni a Balatonról?

Tényleg azt hiszik, hogy majd a nyugati turisták lepik el a tavat, és hozzák a millióikat? Mert a kikötői díjak kapcsán a MAHART főembere ugye ezt nyilatkozta -> a magyar árakat a svájciakhoz kell igazítani!!!

Na, egyelőre ennyit — csak úgy zsigerből.

Üdv: MaCS aki qrvára elkeseredett



Gróf Úr – Index – Törzsasztal fórum:

Motortéma:

Jelenleg a BAHART nem adott ki utasítást a kikötőmestereknek az új motorengedélyek ügyében – nyilatkozta tudósítónknak Kis Attila, a balatonlelli kikötőmester. Az egész ügy még kiforratlan és bizonytalan; pillanatnyilag csak a hajólevelet, a hajó műszaki vizsgájának meglétét és érvényességét kell vízretétel előtt ellenőriznünk. Amennyiben a hajólevél nem felel meg az elvárásoknak (lejárt) 30 napos türelmi időt adunk a pótlására, megújítására.


TopikNews

—————


Ez tök érdekes. A kikötőmester, mint hatóság? Én szeretem Attilát, gond nélkül adok neki hajólevelet, akár vérplazmát is, ha kell, de ha mondjuk a BAHART valami aktakukacot küldene le és az kérné el, akkor lehet, hogy kekec lennék… Sőt >:-]

Véletlenül sem bántásnak szánom egyik szakma felé sem, csak jó a párhuzam: a parkolóőr sem kérheti el a forgalmimat. Rendben, a kikötőmesterek magas szakmai színvonalon valósítják meg a tevékenységüket, többnyire teljesen más a kapcsolatunk velük, mint a másik szakmával, de azért mégsem kéne a személyes kontaktusra építve utasításba adni, hogy hatóságot képezzen 🙂



TTAMAS – Index – Törzsasztal fórum

Most jövök a BAZ megyei Közlekedési Felügyeletről, a hajózási csoportvezető tőlem tudta meg, hogy ilyen rendelet létezik.

Természetesen nem tudta megmondani, hogy alapesetben ki adja ki az üzemeltetési engedélyt és milyen okmányok kellenek hozzá.

Komoly szakmai előkészítés előzhette meg a rendeletalkotást. :((

Exit mobile version