Versenykiírás és versenyutasítás
T-Mobile NAGYDÍJ
36. KÉKSZALAG
NEMZETKÖZI TÁVOLSÁGI VERSENY
2004
NEMZETKÖZI TÁVOLSÁGI VERSENY
MINÕSÍTÕ VERSENY
A BALATON KUPA 6. FUTAMA
V E R S E N Y K I Í R Á S É S V E R S E N Y U T A S Í T Á S
A verseny helye és ideje: Balatonfüred, 2004 július 2-4
A verseny rendezője: Magyar Vitorlás Szövetség
MVSZ Nagyhajós Bizottság
Versenyvezető: Koltai Gusztáv
Versenybíróság elnöke: Nagy Levente
Versenyorvos: dr. Szalóczy Péter
1 VERSENYSZABÁLYOK
A versenyen a „Vitorlázás 2001-2004 Versenyszabályai” (továbbiakban
„Versenyszabályok”),az MVSZ 2004. évre érvényes Verseny Rendelkezései, az
Osztályelőírások, valamint a jelen Versenykiírás és Versenyutasítás az érvényes.
2 A VERSENY RÉSZTVEVÕI, RÉSZTVEVÕI JOGOSULTSÁG
A versenyen résztvevő személyeknek és hajóknak meg kell felelniük az MVSZ 2004.
évi Verseny Rendelkezései 1. pontjában (Részvételi jogosultság), 3. pontjában (Hatósági
jelzések, osztályjelzések, rajtszám), valamint 4. pontjában (Biztonsági rendelkezések)
előírt feltételeknek.
RAJTENGEDÉLYES SPORTOLÓ
A Magyar Vitorlás Szövetség Elnöksége 2004. március 23- án hozott határozatában az
alábbiakban határozta meg a 2004 évi T-Mobile Nagydíj 36. Kékszalag
Nemzetközi Távolsági Verseny rajtengedélyes sportoló részvételi lehetőségét:
A hajó tulajdonosa, vagy felelős személye meghívhat a versenyre a sportágban leigazo-
lással nem rendelkező vendéget vagy vendégeket is, az előírt minimális versenyzői
létszámon felül, de a hajólevélben szereplő maximális befogadó létszámot meg nem
haladva legfeljebb két személyt.
A rajtengedélyes sportoló indulásához szükséges:
• A versenyhajó felelős személyének befogadó nyilatkozata,
• A rajtengedélyes betöltött 18 éve,
• A rajtengedélyes nevére kiállított, a versenyzést engedélyező sportorvosi igazolás,
• A rajtengedélyes írásos nyilatkozata a versenyre vonatkozó valamennyi szabályozás betartásáról,
• a 15.000.- Ft belépődíj megfizetése
A verseny értékelésekor a versenyhajón résztvevő rajtengedélyes nem szerepel az
eredménylistán, díjazásban nem részesül, de a nevezéskor a versenytrikót, valamint
meghívást a verseny fogadására megkapja.
3 NEVEZHETÕ OSZTÁLYOK
Hajóosztályok Jelzésük Minimális létsz.
Klasszikus flotta osztályok:
Összevont cirkáló saját jelzésük 5 fő
(8 R, 6 R, 75-ös, 55-ös osztályok) (8, 6, 75, 55,)
70-es cirkáló osztály 70 7 fő
50-es cirkáló osztály 50 5 fő
40-es cirkáló osztály 40 4 fő
30-as cirkáló osztály 30 3 fő
22-es cirkáló és Európa 30 osztály 22, E, 3 fő
Dragon osztály D 3 fő
Összevont Yolle (30, 25) (30, C) 3 fő
One Design flotta osztályok:
Asso 99 99 6 fő
8 M One Design 8 (8mOD logo) 3 fő
Elliott 770 E770 3 fő
Sudár Regatta S (Sudár logo) 3 fő
Scholtz 22-es S22 3 fő
J 24-es osztály J24 3 fő
Sporthajó flotta osztályai:
33-as osztály 33 3 fő
Regina osztály RAX 3 fő
Sudár Sport S + csík a felső 3 fő
latnizsáknál
Dolfin DOL 3 fő
Yardstick flotta csoportok:
Yardstick I. csoport YS-szám: 98 és alatta piros szalag 4 fő
a hátsó (oldal) merevítőn
Yardstick II. csoport YS-szám: 99 – 108 sárga szalag 3 fő
a hátsó (oldal)merevítőn
Yardstick III. csoport YS-szám: 109 és felette zöld szalag 2 fő
a hátsó (oldal) merevítőn
Amennyiben a hajólevél magasabb számban határozza meg a minimum létszámot,
úgy azt kell figyelembe venni.
A YS csoportokban indulók -a vitorlán viselt jelzésüktől függetlenül- a fent megjelölt szalagokat kell viseljék versenyeken. ( mérete 5- 7 cm x 1 m )
A felsorolásban nem szereplő egytestű hajóosztályok ( Libera típusok, és minden más,
25 m2 és 25 m2 feletti orr és nagyvitorla összfelületű hajók) a részükre előírt Yardstick csoportban kerülnek értékelésre.
4 A NEVEZÉS HELYE ÉS IDEJE
Nevezni lehet előzetesen
Budapesten, a Magyar Vitorlás Szövetség irodájában
(1143 Budapest, Dózsa György út 1-3.) június 29-én, kedden 14.00-18.00 óra között
továbbá június 30-án, szerdán 14.00-18.00 óra között,
valamint a helyszínen, Balatonfüreden július 1- én, csütörtökön 18.00-23.00 óra között
a T-Mobile rendezvénysátorban működő versenyirodában.
A Versenyrendezőség elfogad még július 2-án pénteken 07.00-08.00 óra között is nevezést (T-Mobile rendezvénysátorában működő versenyirodában), amely azonban 100 %-os nevezési díj felár köteles!
2004. július 2-án, pénteken 08.00 óra után a Versenyrendezőség nem fogad el további nevezést!
5 NEVEZÉSI DÍJ
3.500,-Ft/fő
Július 2- án pénteken 07.00-08.00 közötti helyszíni nevezés esetén:
7.000,-Ft/fő
1985. január 1-jén és azután született versenyzők a nevezési díj felét fizetik.
1989- ben és azután született versenyzők (mocók) nevezési díjat nem fizetnek.
6 VERSENYPÁLYA
Rajtvonal
A balatonfüredi móló előtti vízterületen, a parttól kb. 500 méterre horgonyzó, narancs
színű lobogót viselő rajthajó árboca és az attól DK-re, merőlegesen a balatonkenesei
irányra, a nyílt vízen horgonyzó „B-31-es” hajó narancsszínű lobogóval ellátott
árboca közötti egyenes.
A rajteljárás lobogó- és hangjelzéseit a rajtvonal mindkét végén lévő verseny-
rendezőségi hajón egyidőben adják.
A B-31-es hajó mellett elhelyezett 4 sz. bója a rajtvonal hosszának végét jelzi, amelyet
jobb kézről kell elhagyni.
A rajtvonal hossza a nevezett hajók számától függően 2000–2200 m. A rajtvonalon
csíkos iránybójákat is elhelyezünk, amelyeket akadálynak kell tekinteni, s nincsen előírt
oldaluk.
A pályát határoló kerülő pályajeleket jobb kézről kell elhagyni:
1. sz. pályajel Balatonkenese kikötő előtti vízterületen (60o)
felfújható sárga műanyag bója
GPS N 47° 01,380’ E 018° 06,321’
2. sz. pályajel Siófok kikötő előtti vízterületen (204o)
felfújható sárga műanyag bója
GPS N 46° 55,204’ E 018° 02,391’
Tihany szoros (255o)
3. sz. pályajel A Keszthelyi öbölben, a mólótól mintegy 400 méterre
pályajelként horgonyon álló és zöld lobogót viselő hajó,
amely napnyugtától napkeltéig hármas, sárga villogó fény-jelzést ad.
GPS N 46° 45,333’ E 017° 15,477’
Tihany szoros (60o)
Célvonal
A célvonal a balatonfüredi Edzőtábor (a szövetségi kikötő ) előtti vízterületen, a parttól
mintegy 500 méterre horgonyzó kék lobogót viselő célhajó narancs színű lobogós
árboca és attól K-re elhelyezett 4.sz. célbója közötti egyenes.
Kiegészítő rendelkezések
A rajt és célvonal iránya és hossza lényegesen eltérő.
A rajt előtt jelentkezni nem kell.
A megadott irányszámok az előző pályajeltől értendők, azok pontatlansága óvás tárgyát
nem képezheti.
A Tihany szorosban a hajózási útvonal kezdeténél és végénél mind az északi, mind a déli
oldalon, jól látható, 2- 2 db, pályajelnek számító, sárga felfújható műanyag bóját helyez
el a Versenyrendezőség, amelyeket a hajózási útvonal felől kell elhagyni.
E bóják mellé a Versenyvezetőség – narancs színű lobogóval ellátott -ellenőrző
motorosakat rendel, amelyekről a hajók útvonalát figyelemmel kísérik és szabálytalanság
esetén óvást nyújtanak be az érintett hajók ellen.
A kitűzött hajózási útvonal csak személyhajók és más munkahajók részére
kötelező, vitorlások részére – tekintettel a homokpadokra és zátonyokra – csak ajánlott.
A Tihany szorosban, miután a hajózó út beleesik a kikötőt övező és az új Hajózási Szabályzatban meghatározott 200 m-es körzetbe, a menetrendi kompjáratnak, amely nappal zöld lobogót, napnyugta után a fehér jelzőfény felett jól látható zöld fényt visel, egyértelmű útjoga van.
A versenyzők jó előre számítsanak a kitérés módjára és lehetőségére.
Esetleges szélcsend esetén kérjük valamennyi hajózó türelmes és megértő magatartását.
7 RAJTELJÁRÁS
2004. július 2-án, pénteken, valamennyi osztály részére
09.20 órakor figyelmeztető jelzés code „V” lobogó 1 lövéssel
09.25 órakor előkészítő jelzés code „P” lobogó 1 lövéssel
09.30 órakor rajt jelzés valamennyi lobogó bevonása 1 lövéssel
Jelen rajteljárás módosítja a „Versenyszabályok” 26. pontját.
A rajteljárás a MATÁV 180 hívószámú, pontos idő szolgáltatása szerint megadott idő
alapján lesz lefolytatva.
A Versenyrendezőség a rajtnál nem alkalmazza az 1 perces szabályt, ezért korai rajt esetén a vétkes hajó, valamennyi szabályosan rajtoló hajót kikerülve, visszatérhet a rajtvonalon is. Egy hajó akkor rajtol újra szabályosan, ha előzőleg teljes terjedelmével visszatért a rajtvonal rajt előtti oldalára.
A rajteljárás ideje alatt (az esetlegesen megismételt rajteljárás ideje alatt is)
sem hátszélvitorla, sem blister nem használható!
Azok felvonása csak a rajt után 3 perccel engedélyezett, ennek időpontját külön hangjelzéssel jelzi a Versenyrendezőség.
8 MEGISMÉTELT RAJTELJÁRÁS
Tömeges, nem azonosítható korai rajtolás esetén, általános visszahívás után a rajteljárás
a következő:
szigorított 09.50 órakor figyelmezető jelzés code „V” és fekete lobogó 1 lövéssel
09.55 órakor előkészítő jelzés code „P” lobogó 1 lövéssel
09.59 órakor szigorító jelzés fekete lobogó bevonása sziréna
10.00 órakor rajt jelzés valamennyi lobogó bevonása 1 lövéssel
Jelen rajteljárás módosítja a „Versenyszabályok” 26. pontját.
A szigorító jelzés ( 09.59 óra) utáni 1 perc alatt, a rajtvonal teljes hossza előtt lévő, vagy oda a rajt előtt kivitorlázó hajókat a Versenyrendezőség a Versenyszabályok 30.3 pontja alapján óvástárgyalás nélkül kizárja a futamból. E tényről a rendező-ség hivatalos motorosa, a balatonkenesei pályajelnél táblára kiírja az érintett hajó(k) rajtszámát.
9 RAJTHALASZTÁS
A Versenyrendezőség a hajók épségét veszélyeztető viharos időjárás esetén jogosult a rajt halasztására.
10 RAJTIDÕ KORLÁTOZÁS
A rajtjelzést követő 60 perc eltelte után rajtoló vitorlás „el nem rajtolt hajóként” – DNS – kerül értékelésre.
11 IDÕKORLÁTOZÁS
Az utolsó érvényesen célba futó hajó befutási ideje 2004. július 4-én vasárnap 08.00 óra.. Az eddig az időpontig be nem érkezett hajókat a Versenyrendezőség „nem ért célba” DNF jelzéssel értékeli.
12 PÁLYARÖVIDÍTÉS
Pályarövidítés nincs.
13 NYILATKOZATTÉTEL
A célvonalon való áthaladás a verseny szabályszerű teljesítését jelenti.
14 ÓVÁS
Az óvást legkésőbb az óvó hajó célba futása után 1 órán belül írásban kell beadni a balatonfüredi telepen működő versenyirodán. Az óvási szándékról azonnal értesíteni kell az óvott felet, viselni kell az óvást jelző lobogót .
Óvástárgyalást 2004. július 4-én, vasárnap 08.00 órától kiírhatnak.
Óvási díj: 2.500,-Ft
15 A VERSENY FÉLBESZAKÍTÁSA
A Versenyrendezőség vihar esetén sem szakítja félbe a versenyt. Minden hajó kormányosa egyénileg viseli a verseny feladásának vagy folytatásának felelősségét. Az a vitorlás, amely bármely okból feladja a versenyt és az útvonal valamely szakaszán kiáll, vagy segítséget kér, értesítse a versenyirodát illetve a rendezőséget az alábbi számok valamelyikén:
Telefonszámok: versenyiroda 06 87 343 462
Versenyvezető 06 30 2415 138 Koltai Gusztáv
Rajt- célhajó 06 20 9421 976 Pallai Péter
Mentésért felelős 06 30 6805 531 Kőváry István
Vizimentők 06 30 3838 383
16 ÉRTÉKELÉS, DÍJAZÁS
Az értékelés az alábbiak szerint történik:
– Abszolút értékelésre kerül a befutás sorrendjében valamennyi nevezett és
célba ért hajó.
– Értékelésre kerül valamennyi kiírt hajóosztály befutási sorrendjük, illetve a
Yardstick csoportok a részükre kiadott előnyszámok alapján.
– Értékelésre kerül valamennyi nevezett és célba ért hajó a saját yardstic számá-
val korrigált idő alapján
A díjazás az alábbiak szerint történik:
– Az abszolút győztes hajó elnyeri a „Balaton 2004 évi Kékszalagját”, a
„2004. évi T-Mobile Nagydíj 36. Kékszalag Nemzetközi Távolsági Verseny” díszkupáját, valamint hajóplakett díjazásban részesül. Az abszolút győztes hajó versenyzői éremdíjazásban részesülnek.
– Az abszolút befutási sorrend 2-6. helyezett hajói serleg és hajóplakett díjazásban
részesülnek, az abszolút befutási sorrend 2-6. helyezett hajóinak versenyzői
éremdíjazásban részesülnek.
– Az abszolút befutási sorrend 7-10. helyezett hajói hajóplakett díjazásban, az
abszolút befutási sorrend 7-10. helyezett hajóinak versenyzői éremdíjazásban
részesülnek.
– Valamennyi értékelhető hajóosztály győztes hajói elnyerik a
– „2004. évi T-Mobile Nagydíj 36. Kékszalag Nemzetközi Távolsági Verseny” kupáját, az 1- 3 helyezett hajók versenyzői éremdíjazásban részesülnek, az MVSZ 2004. évi Versenyrendelkezései 8.3 pontjában foglaltak szerint.
– A „Klasszikus flotta legeredményesebb hajója” különdíjazásban részesül a
az Összevont, az 50-es, 40,-es, 30-as, 22-es Cirkálók, az Európa 30-as, a Dragon
és Összevont Yolle osztályok célbaért hajóegységei közül az, amely az abszolút
értékelésben a legeredményesebb.
– A „2004. évi T-Mobile Nagydíj 36. Kékszalag Nemzetközi Távolsági Verseny legjobban navigáló hajója” különdíjazásban részesül valamennyi célba érkező hajó közül az, amelyik a Yardstick előnyszám rendszerben a legjobb korrigált időt futja.
– Az 1996-ban alapított örökös vándordíjat az az 1945 előtt épült fahajó nyeri
el, amelyik elsőként kerüli a 3. sz. pályajelet. Az igényes kisplasztikát
eredetileg1941-ben a MAC vitorlásverseny tiszteletdíjaként adta ki Balaton-
újhely község vezetősége és azt 1996-ban dr. Kiss Pál ügyvéd ajánlotta fel
újólag a vitorlás sport részére.
17 DÍJKIOSZTÓ ÜNNEPSÉG
Az ünnepélyes díjkiosztó ideje 2004. július 4-én. vasárnap 11.00 óra , helye a balaton-
füredi kikötő bejáratánál lévő Móló-színpad.
18 EGYÉB RENDELKEZÉSEK
A Libera és Asso tipusú hajók nevezése csak abban az esetben fogadható el, ha
megnevezik azt a megfelelő nagyságú kísérő motorost, amely megfelelő sebességgel
bír és megfelelő létszám befogadásával rendelkezik és amely vezetője aláírással
vállalja a verseny teljes időtartama alatt a vitorlás kíséretét és mentését.
A kísérő motorosnak rendelkeznie kell az általános segélyhívásra és a Verseny-
rendezőséggel való kapcsolattartásra alkalmas rádió adó-vevővel vagy mobil tele- fonnal.
A kísérő motoros az általa biztosított vitorlást csak havaria esetén közelítheti meg 20
méteren belül és más vitorlást semmilyen körülmények között nem akadályozhat,
kivéve a mentés esetét.
– A versenyben lévő hajók kötelesek viselni a „V” versenylobogót, továbbá a
nevezéskor kapott kék jelzőszalagot (amelyet fejmagasságban a hátramerevítőre, illetve ahol ilyen nincs, a baum végére kell felerősíteni oly módon, hogy az biztonságosan fennmaradjon és jól látható legyen), valamint a főtámogató, T-Mobile Magyarország Rt logóját és a visszahívó számot tartalmazó öntapadó fóliát, amelyet a hajótest mindkét oldalán, az orrtól mért 2 méteren belül kell felragasztani
– Versenyben lévő hajó nemzeti lobogót nem viselhet.
– Motor használata tilos.
– Napnyugtától napkeltéig a kivilágítás szempontjából valamennyi, a versenyen
résztvevő hajóra a Hajózási Szabályzat vonatkozó rendelkezései lépnek hatályba,
az előírt fények használata folyamatosan kötelező, ennek hiánya kizárási ok
(„Versenyszabályok” 63.1 szabály módosítása).
Hivatalos időpontok a verseny alatt:
A Balatonnál Napnyugta 2004. 07. 2-án pénteken: 20.44
Napkelte 07. 3-án szombaton: 04.52
Napnyugta 07. 3-án szombaton: 20.44
Napkelte 07. 4-én vasárnap: 04.53
– Hirdetések az MVSZ 2004. évi Reklámszabályzatában előírtak szerint viselhetők.
– Az MVSZ elnöksége 1997. március 26-i határozata szerint tavaink vízminőségének és tisztaságának megóvása érdekében, az ISAF (Nemzetközi Vitorlás Szövetség) 1997. novemberében tett felhívásának szellemében és értelmében, a Versenyszabályok” 69 pontja szerint megítélendő „Nagyfokú helytelen magatartás”-ként kell értékelni a vizet szándékosan szennyező magatartást.
Ezért:
nehezen vagy nem bomló anyagot a vízbe dobni vagy beengedni szigorúan tilos.
Ilyenek: üveg, fém, műanyag, papírgöngyöleg stb., különös tekintettel az olajra
és származékaira. Amennyiben a Versenyrendezőség a verseny ideje alatt, illetve a
ki- és bevitorlázás alatt ilyet észlel, óvja a hajót és az óvási bizottság a tiltás ellen
vétő hajó(k)at a 69.1(b)(2) pont alapján a futamból kizárja.
Fontos tájékoztató:
A Balatonfüredi Edzőtáborban a versenyen résztvevő hajók térítésmentesen vehetnek
igénybe kikötőhelyet.
Gépkocsi parkolást biztosítani az edzőtábor nem tud.
19 RÁDIÓKAPCSOLAT
Egy hajó sem adhat le rádióadást és nem vehet olyan rádióadást, amely nem érhető el minden hajó számára. Az e pont ellen vétők megsértik a Versenyszabályok 41. pontját.
A 49/2002(XII.28) számú GKM rendelet értelmében valamennyi hajón kötelezően előírt
legalább 1 db mobil telefon, amelynek számát a nevezési lapon fel kell tüntetni, de amelyet csak segélyhívásra, vagy a verseny feladás bejelentésére lehet használni.
20 SZAVATOSSÁG KIZÁRÁSA
A Versenyrendezőség nem vállal felelősséget sem a versenyzők, sem a hajók versenyre való alkalmassága tekintetében, sem pedig a versenyen való részvétel során esetlegesen bekövetkező balesetekért vagy anyagi károkért.
21 ÉRVÉNYESSÉG
Jelen Versenykiírás és Versenyutasítás magyar és az angolnyelvű változatának esetleges
eltérése esetén a magyar változat a mérvadó.
Jó szelet!
Versenyrendezőség