Mielőtt belemerülnénk a vitorlázás rejtelmeibe, szeretnénk néhány apró, ám annál fontosabb dologra felhívni a vitorlázással ismerkedők figyelmét! Jelen témakörben nem térünk ki azonban minden fogalom megmagyarázására, mivel feltételezzük, hogy azok látogatják oldalunkat, aki már láttak hajót, nemcsak televízióban, vagy parton, hanem menetközben, vízen is. Amennyiben valami mégis magyarázatra szorul, azt kérjük a fórumban szóvá tenni és lehetőségeinkhez mérten, legjobb tudásunk alapján megválaszoljuk azokat.
Az első mindenekelőtt:
1. Úszni tudni kell, már mielőtt hajóra szállnánk!
2. Használjunk mentőmellényt!
– sajnálatos módon ennek az alapvető szabálynak az elhanyagolása miatt a Balatonon is történtek már tragikus kimenetelű balesetek.
Sokan hiszik azt, hogy a vitorlázás lehet veszélyes, valójában csak azóta, amióta nem tudunk vizen járni. Azért jobb, ha minden vitorlázó kissé elővigyázatos, mint minden esetben. Amikor valaki elkötelezi magát egy hivatalosan szervezett tevékenységi körbe, bizonyos óvintézkedéseket kell tennie, amelyeket egy verseny vagy edzés keretein belül az illetékes hatóság szabályoz. Autózásnál ilyen a biztonsági öv kötelező használata.
A biztonsági intézkedések elemei (főleg nagyobb hajókon):
1. Meg kell győződni a hajó biztonságáról és a mentő felszerelések meglétéről;
2. Megfelelő elsősegély és tűzoltó berendezés;
3. Célszerű egy a kötelek elvágására alkalmas kés használata. (
ez nagyon praktikus dolog és még a versenyvitorlázók is hordanak maguknál;)
4. Mentőmellény használata;
5. Felfogni, megérteni és gyakorolni azokat a szituációkat, amikor egy ember vízbe kerül és ki kell őt menteni.
Alapvetően nem árt ezeket ismerni, de gyakorlásukhoz ajánljuk valamelyik vitorlásiskolát, ahol ezt felügyelet mellett végezhetik el. Mi ezért éppen hogy csak vázlatosan bemutatnánk milyen lehetőségek léteznek a mentésre egyáltalán. Ezek közül a három legismertebb: az Anderson forduló, a Williamson forduló, és a Scharnow forduló.
Az Anderson Forduló egy olyan manőver, amit akkor szoktak használni, amikor egy hajót vissza szeretnénk irányítani arra a pontra, ahol már egyszer elhaladt, gyakran azzal a céllal, hogy felszedjék a vízbe került embert. Ezt általában akkor célszerű alkalmazni, ha a visszatérés helyszíne tisztán látható. Más szituációkban a Williamson, és a Scharnow forduló jobb eredményre vezet. Mindkettő több időt vesz igénybe, hogy visszatérjünk a kérdéses pontra.
A Williamson forduló szintén egy olyan manőver, amit akkor szoktak használni, amikor egy hajót vissza szeretnénk irányítani arra a pontra, ahol már egyszer elhaladt, gyakran azzal a céllal, hogy felszedjék a vízbe került embert. Ezt általában akkor célszerű alkalmazni, ha a pont már kikerült a látókörünkből vagy megtehetjük, hogy otthagyjuk egy pillanatra valamilyen oknál fogva, de azért mégse távolodunk el annyira.
A Sharnow Forduló, mint azt már sokan kitalálhatták, szintén egy olyan manőver, amit akkor szoktak használni, amikor egy hajót vissza szeretnénk irányítani arra a pontra, ahol már egyszer elhaladt, gyakran azzal a céllal, hogy felszedjék a vízbe került embert. Ezt általában akkor célszerű alkalmazni, ha a pont már kikerült a látókörünkből és jelentősen eltávolodtunk tőle, mintsem egy sima körívvel visszatérünk oda. .
Mindenképpen egyezzünk meg minden esetben a vízbe esettel, vagyis lehetőség szerint tartsuk a kapcsolatot és magyarázzuk el neki, hogy a hajót mindig szél felé visszük hozzá képest és onnét közelítjük meg. Állítsuk meg a hajót a vízen, de lehetőleg jóval a bajbajutott előtt, nehogy a propellerrel érintkezésbe kerüljön, mert beláthatatlan következményei lehetnek egy ilyen találkozásnak.
A vitorlázásnak vannak fontos alapvető szabályai:
– A jobb csapáson haladó hajónak mindig előnye van nyílt vízen a balcsapáson haladó hajóval szemben (vagyis, ha két hajó útja keresztezi egymást ellentétes csapáson, az a hajó, amelyiknek a bal oldala szél fele néz, helyet kell, hogy adjon a másiknak)!
– A szél felőli hajónak ki kell térnie a szél alatti hajó útjából, vagy hátszélben a felsőnek (természetesen azonos csapáson)
– A nem széllel hajtott hajók általában – kultúrált helyeken – kitérnek a vitorlás hajók útjából
– Mindenki felelős azért, hogy ne történjen ütközés, így az útjogos hajó is; még a szabályok áthágása révén is kerülnie kell az ilyen szituációkat.
