Ebben a fejezetben vázlatosan azokkal az alapvető tényekkel ismertetnénk meg a kedves érdeklődőt, amely révén megértheti, hogy mitől halad a hajó előre (és/vagy oldalra, hátra) és milyen irányokban, hogyan használhatjuk ki hajónk ezen remek tulajdonságát.
A szél energiája hatást gyakorol a hajón található vitorlázatra és azon felhajtóerő keletkezik. A levegő mozgása a vitorlák íve mentén éppen úgy alakul, mint egy repülőgép szárnyprofilján, csak éppen elforgatva, vagyis a vitorla (szárnyprofil) két oldalán nyomáskülönbség jön létre. Ez kiegyenlítődésre törekszik a kisebb nyomás (szél alatti oldal) irányában és így a hajó elmozdul előre és egyúttal könnyedén oldalra is. Ezt az oldalirányú csúszás komponenst iktatjuk ki a vízben található laterál felülettel, legyen az svert – mozgatható, könnyen elmozdítható lap, – vagy tőkesúly, amelyek alakja megakadályozza az oldal irányú elmozdulást, de az előre haladásban segít és ebben az irányban kicsi az ellenállása is. Tőkesúly vagy svert nélkül cirkálni, vagyis szél felé vitorlázni virtuálisan lehetetlen.
A vitorlán ébredő felhajtó erő azonban megdönti a hajót – amely hatás káros – valamelyik oldalára, amit hajódőlésnek nevezünk. Ezt ballaszttal egyensúlyozzuk, akár sűrű anyaggal a tőkesúlyban (általában vas vagy ólom, de a profik a legsűrűbb anyagokkal próbálkoznak, mint például a wolfram) vagy vízballaszttal, de az emberi testsúly áthelyezése is sokat számít egy hajó esetében, hogy a dőlést korrigáljuk.
Az ősi időkben (lásd Odüsszeia), a hajók általában hátszéllel vagy háromnegyed széllel vitorláztak. Ezért sokszor a kikötőkben kellett megvárniuk, hogy kivitorlázhassanak a nyílt tengerre.
Manapság viszont a legtöbb ember számára a vitorlázás hobby. A kedvtelésből vitorlázók két nagyobb csoportját különböztethetjük meg, ami itthon egy harmadik sajátos ággal bővült: Versenyvitorlázás, túrázás és a harmadik a horgászvitorlázók köre, akik alapjában véve szinte sosem vitorláznak csak azért van hajójuk, hogy ne csónakból kelljen horgászniuk.
És akkor most a vitorlázás haladási irányairól röviden, amely keretében azt boncolgatjuk miképp is függ össze a vitorlás hajó haladási iránya a szél irányával.
A mellékelt ábra jól mutatja, hogy a szélnek van egy bizonyos tartománya, amelyben, ha bele is pusztulunk, akkor sem fogunk előrébb jutni, mert olyan hajó még nem készült, amely széllel szemben képes lenne haladni – azért azt tegyük hozzá, hogy ami késik nem múlik, de egyelőre ezt felejtsük el. Emellett van egy másik szögtartomány, ahol viszont nem érdemes vitorlázni, ez pedig közel van a teljes hátszélhez. Itt ugyanis a hajók teljesítménye drasztikusan lecsökken. Ezért amikor valójában hátszélről beszélünk, akkor úgy haladunk hajónkkal, hogy nem pont hátulról kapjuk a szelet, hanem nagyjából 150-160 fokról – ez csak irányadó, ennek nagysága nagyon sok mindentől függ.
Először is különbséget kell tennünk jobbcsapás és balcsapás között azért, hogy az ütközéseket elkerülhessük és valamelyik irányt útjogosnak nevezhessünk. Ha a szél bal oldalról érkezik, a hajó balcsapáson van. Ebből kifolyólag, ha a szél jobb oldalról érkezik, akkor jobbcsapáson van a hajó. Utóbbi hajónak általános esetekben, két hajó találkozásánál előnye van és az itthon használatos „backbord” felszólítással igyekszik ennek érvényt szerezni. De hallhatunk: „Előny itt!” vagy „Útjog” felszólítást is, de akkor se lepődjünk meg, ha valamelyik hazánkba szakadt turista fennhangon „Aqua” vagy „Water” kiáltásokat zúdít ránk. Õk mind helyesen járnak el és ilyen esetekben jobb, ha ki is térünk előlük.
-
Szél féle vitorlázás. Ebben az esetben a hajó orra majdnem abba az irányba néz, ahonnét a szél fúj.Fordulónak
nevezzük, amikor a hajó orra mutat abba az irányba, ahonnét a szél fúj, miközben a vitorla az egyik oldalról a másikra kerül. Ebben a pillanatban a vitorlák lobognak és a hajó nincs se jobb-, se balcsapáson. Ha ebben az állapotban tartanánk a hajót, azt tapasztalnánk, hogy lassan hátrafele kezdenénk sodródni. Hogy megmeneküljünk egy ilyen szituációból, toljuk ki a fokkot (beggeltessük) valamelyik irányba és a kormányt toljuk el nagyjából 45 fokos szögben. Tartsuk mindkettőt ebben az állapotban mindaddig, amíg a hajó oldalról nem kapja a szelet. Viszont abból a szempontból nagyon hasznos a nem vitorlázható zóna, hogy a vitorlákat felhúzzuk, illetve levonjuk kikötőből ki, vagy kikötőbe be haladáskor.
-
Nem vitorlázható zóna – A szél nem tud megfelelő felhajtóerőt generálni a vitorlákon és a vitorlák lobognak szemmel látható, füllel hallható módon, mint egy zászló.
-
Cirkálás – Így tudunk a szél felé haladni. Ez a „legélesebb” menet, amely még nincs benne a nem vitorlázható zónában. A vitorlák ilyenkor a lehető legjobban be vannak húzva középre
-
Éles félszél – A cirkálás és a félszelezés közötti futtatott, relatív gyors menet.
-
Félszél – Amikor a szél éppen 90 fokban oldalról érkezik.
-
Háromnegyed szél (rammolás) – A szél már egy bizonyos szögben hátulról éri a hajót és a vitorlák jócskán ki vannak engedve, de még nem teljes mértékben. Ez az egyik leggyorsabb iránya a vitorlázásnak, főleg, ha ez hátszélvitorlával ki van egészítve
-
Hátszél – Bizonyos helyzetekben ezt hívjuk Nem hatékony iránynak, mivel ahhoz, hogy elérjünk egy a széltől és tőlünk távolabb eső pontot, ahhoz egyáltalán nem valószínű, hogy ebben a zónában vitorlázva jutunk el a leggyorsabban. Emellett nem rutinos vitorlázók számára a spontán perdülés (halzolás) lehetősége is fennáll, ami káros lehet személyre és a hajóra egyaránt.
Perdülésnek
nevezzük, amikor a hajó fara mutat abba az irányba, ahonnét a szél fúj, miközben a vitorla az egyik oldalról a másikra kerül. Ebben a zónában tehát a szél teljes mértékben hátulról érkezik, a vitorlák pedig teljesen ki vannak engedve úgy, hogy majdnem hozzáérnek a vantnikhoz – a vitorlák hozzá is érnek. Ekkor használjuk a hátszélvitorlákat igazán, amelyek formája jóval ívesebb, mint a többi vitorláé.
A fordulóról és a perdülésről (halzolásról) már ejtettünk szót, de az élesedésről és a leejtésről nem.
-
Élesedésnek nevezzük, amikor közelebb kívánunk vitorlázni a szél tengelyéhez.
-
Leejtésnek nevezzük (esetleg leesés) azt, amikor szél felől távolodunk a hajó orrával.
Kérdésével, panaszával, javaslataival kérem forduljon szerkesztőjéhez közvetlenül emailben vagy keresse meg a fórumban.
