Az Amerika Kupa története tele van hajónevekkel. Van közöttük sok sikeres és még több sikertelen is. A verseny optimális körülmények között mindig a hajón múlott. Persze sokszor a szabályok nagyon segítették a Kupa védőit. Most elővettük a legnagyobb klasszikust. Azt, amivel minden elkezdődött. Hamarosan még több hajóval is megismertetjük Önöket.
1851 – AMERICA
Délután 5 órakor a Hölgyekkel és az Urakkal lementünk a mólóra, ahol beszálltunk a csónakba, majd felléptünk az America fedélzetére, amely éppen magához tért – így láthattuk azt. Meglehetősen csinos… Írta Victoria királynő 1851. augusztus 23-án naplójába. Az America valóban csodálatos volt és olyan gyors, hogy az előző nap 14 jachtot győzött le a Királyi Jacht Flottából – a legjobbakat, amellyel a britek képesek voltak kiállni.
America akkoriban a legkiválóbban megépített hajók közé tartozott New Yorkban és az európaiakat már megérkezése pillanatában lenyűgözte: A fordított hajóorr, mint a Klippereken, a vékony bádog lemezelés és az árbochoz erősített, vászonból készült, függőleges szabású vitorlák, amilyet még soha nem láttak azelőtt.
Teljesítménye azon a nyáron a brit jachttervezésre 25 évnél is tovább volt hatással. Igaz volt akkor éppúgy, ahogyan ma is – az Amerika Kupa egy inspiráció a tervezők, hajóépítők és vitorlázók számára, illetve lehetőséget teremt az innovációra.
Az America egy mítosz. Számos probléma felmerülése után, 1870-ben versenyzett újra, az első Amerika Kupán és a Kupa történetének utolsó mezőnyversenyében vett részt egészen a 32. Amerika Kupa Louis Vuitton Fordulók megjelenéséig. 1870-ben az America negyedik lett, a Magic, a korábbi Kupagyőztes mögött, de James Ashbury, a brit kihívó Cambriaja előtt, amely csak nyolcadik lett.
Tények:
Hajótípus: Szkúner
Hajóépítő: William H. Brown (New York, USA).
Vitorlakészítő: R.H. Wilson, New York és Port Jefferson, Long Island.
Árboc/Rig: William H. Brown.
Kivitelező: George Steers a Great Necktől (Long Island, New York)
Vízrebocsátás: 1851. május 3.
Legénység: 14 fő
Adatok:
A test fából készült (fehér tölgy, fehér akác, cédrus, gesztenye).
Szélesség: 6,95 m
Merülés: 3,33 m
Teljes hossz: 30,85 m
Vízvonal hossz: 27,39 m
Vitorlafelület: 498 m2
Vízkiszorítás: 170 tonna
