Alig néhány nap és elrajtol a klasszikus Kékszalag. Reméljük végre átlépi a versenyen indulók száma a 400-at. Tavaly is csak hat hajóval maradt el ettől. Itt olvasható néhány információ a versenyről.
T-MOBILE MAGYARORSZÁG NAGYDÍJ KÉKSZALAG VITORLÁSVERSENY
Előzetes sajtóinformáció
2005 július 22-én, pénteken délelőtt pontban fél tízkor az előzetes számítások szerint körülbelül négyszáz vitorlás rajtol el a balatonfüredi móló elől, hogy a lehető leggyorsabban megkerülje a Balatont.
Az első megkerülendő bója Kenese előtt lesz, aztán a siófoki következik, ezután a tihanyi szoroson vitorlázik át a mezőny Keszthely felé. A keszthelyi bójasorrend már általában sokat elárul az erőviszonyokról, persze még hátra van egy hosszú szakasz a tihanyi szorosig, hogy onnan egy izgalmas hajrával elérjék a hajók a Balatonfüred előtti célvonalat. Lehet még az utolsó kilométereken is nagyot veszíteni – és nagyot nyerni…
Idén a szabályok értelmében nem indulhatnak a trapézos hajók – tehát azok a vitorlások, amelyeken a legénység kereteket, függesztő drótköteleket használva, a hajó oldalán állva egyenlíti ki a szél döntő erejét.
Mindez azonban mit sem von le a verseny izgalmából: a klasszikus építési elveknek megfelelő, és klasszikus módon megvitorlázható hajók között is vannak igazi különlegességek.
Nagyon nehéz egy tókerülő verseny esélyeiről előre bármit is mondani, hiszen rengeteg függ az időjárástól. Minden hajótípusnak megvan a „kedvenc” szele, ez is befolyásolhatja az abszolút elsőség – azaz a legirigyeltebb, a legnagyobb hagyományokkal rendelkező balatoni vitorlástrófea, a Kékszalag sorsát.
Többszereplős dráma
Az alapsztori 1934 óta ugyanaz: a tó megkerülése. Az idei „szereposztás” azonban kivételesen izgalmasra sikeredett.
Az egyik főszereplő a Lisa nevű vitorlás, minden idők legeredményesebb Kékszalag kormányosával, Litkey Farkassal a fedélzeten. Õk tavalyelőtt már nyertek ezen a versenyen.
Legnagyobb ellenfelük az Arcadom nevű hajó lesz – amelynek építője és kormányosa is Soponyai Géza. Ez a két vitorlás még sohasem találkozott versenyben – az idei Kékszalag lesz az első. (Érdekes adalék viszont, hogy az Arcadom testvérhajója egy külföldi versenyen már legyőzte egyszer az akkor olasz legénységgel vitorlázó Lisát…)
És minden dráma kelléke a titkos esélyes, a „fekete ló”… Tavaly Paulovits Dénes és csapata második lett a Szamuráj Jack nevű saját tervezésű és építésű jolléval, és ráadásként elnyerték a leginnovatívabb magyar építésű hajónak szánt különdíjat. Az idei versenyre átépítik a hajót, úgy, hogy az megfeleljen az előírásoknak – természetesen az újabb merész ötletek sem hiányoznak majd a csapat kelléktárából.
Persze egy ilyen hosszú versenyen minden megtörténhet. A szél elképzeléseket, esélyeket is elsöpörhet – segítve ezzel másokat. Viharban megküzdhetnek az abszolút elsőségért a hetvenes cirkálók. Ha változatosak a körülmények, a 8m OD osztály egységei is ott lehetnek az élen.
Természetesen ott lesznek az idei Kékszalagon a legszebb, klasszikus balatoni hajók is. A patinás R-yachtok, a műemlék Kishamis, a cirkálók, a csodálatosan felújított Nemere II, és a Balaton legújabb ékszere, a tavaly restaurált Sirocco –a felújítást irányító hajóépítő mesterrel, Czittel Lajossal a kormánynál. (Õ is sikeres kishajós versenyző volt korábban.)
És az esélyeseken, a sportág legendáin túl: gyakorlatilag ott lesz mindenki a rajtnál, aki él és mozog a tavon.
A Kékszalag egyszerre kiélezett verseny az abszolút elsőbbségért, amelyet a vitorlássport legkifinomultabb technikai és taktikai eszközeivel vívnak meg – másrészt az év legkiemelkedőbb távolsági versenye, ahol minden vitorlázó megtalálja (és legyőzheti) a saját ellenfelét: hajóosztálytársát, kikötőszomszédját – vagy a természet erőivel küzdve éppen saját magát.
Esélylatolgatások, interjúk
Litkey Farkas,
az egykori olimpikon finndingis eddig négyszer nyerte el a Kékszalagot, túlszárnyalva ezzel az időrekorder Németh István teljesítményét. Ha minden összejön, az idei lehet az ötödik győzelem..:
„ Egyáltalán nem lesz könnyű dolgunk, ugyanis az Arcadom nagyon nehéz ellenfél. A mi hajónk, a Lisa a klasszikus tervezési elvek ellenére egy igazi high-tech vitorlás, olasz műhelyből került ki 1997-ben. A test karbonból van, és 12.7 m hosszú. A hajó mindössze 2200 kg súlyú, ebből 800 kg a tőkesúly. Cirkáló szakaszban 140 m2 vitorla van fenn és tizenöten versenyzünk a hajón, a Kenese Marina Port VSE színeiben. Az utolsó napokban is sokat edzünk – nagyon kemény meccseket vívunk az Arcadommal.
Soponyai Géza
az Arcadom építője és kormányosa:
„A hajó a már ismert Nautic 12-es továbbfejlesztett változata, egy hónapja raktuk vízre. A test karbonból van – és érdekesség, hogy a hajónkban egy kicsit továbbél a Garda-tavon szerencsétlenül járt legendás magyar hajó, a Pleasure szelleme: Brencsán Ábelék sporttársi áron átadták nekünk az elsüllyedt hajó megmaradt nagyvitorláját és bumját, ezzel indulunk. Mi tízen leszünk a fedélzeten, jelenleg a csapat végső összekovácsolása zajlik. Érdekes megoldás az Arcadomon a kettős kormánylap és a tőkesúly előtt elhelyezett hínárvágó. Rengeteg a hínár – ezért fejlesztettük ki. Úgy számolom, hogy gyengébb szélben a Lisa a gyorsabb, ha egy kicsit jobban fúj, mi lehetünk jobbak.”
Paulovits Dénes
az egyik legötletgazdagabb magyar hajóépítő. Õ is finn dingiben kezdett vitorlázni. Nevéhez fűződik a Balaton talán legelegánsabb, klasszikus vonalvezetésű hajójának a megtervezése – a 70-es cirkáló nagyon népszerűvé vált a tavon. Tavaly meglepetés volt a Szamuráj Jack abszolút második helye, hiszen a karbonból készült, mindössze 240 kg súlyú hajó, rengeteg ideiglenes megoldással a fedélzeten, gyakorlatilag csak a verseny napján került vízre:
„Idén sem lesz másképp, ugyanis két héttel a verseny előtt sajnos még hozzá sem tudtunk kezdeni a szükséges átalakításokhoz. Megszélesítjük a testet, természetesen leszereljük a trapézokat, és nem hatan, hanem tízen versenyzünk majd együtt. Az árboc és a 60 négyzetméteres vitorla marad – úgy számoljuk, hogy így többen épp elegen leszünk az egyensúly megtartásához. Biztosan jól kalkulált a hajó tervezője, Déry Attila műegyetemista, ugyanis ő is ott lesz velünk végig a fedélzeten. A rajt idejére biztosan elkészülünk!”
Pfenninberger András
, a 8m OD osztály bajnoka:
„ A 8 méteres igazi kompromisszumhajó – azaz nem a leggyorsabb gyenge szélben, de nem a leggyorsabb erős szélben sem. Viszont nagyon jól állítható, nagyon jól lehet vele követni a változó körülményeket. Ha például a verseny alatt hármastól egészen a viharosig, nyolcasig változnak a szélviszonyok – esélye lehet a nyolcmétereseknek is.”
A verseny történetéről
Ez a leghosszabb távú tókerülő verseny Európában. 1934-ben rendezték meg először – a tengeri sebességi versenyek mintájára. A háborús évek kimaradtak a verseny históriájából és volt idő, amikor csak minden második évben rendezték meg – ezért a 2005. évi Kékszalag sorrendben a harminchetedik.
2001-ben a Magyar Vitorlás Szövetség elnöksége úgy döntött, hogy ezentúl minden évben megrendezik a Kékszalagot, de azon csak a páros években indulhatnak a keretes-trapézos „rohanógépek”, a páratlan években a klasszikus módon megvitorlázható hajóké a pálya.
1955-ben futotta a máig Kékszalag rekordként nyilvántartott 10 óra 40 perces időt a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló, Németh Istvánnal a kormánynál.
Tavalyelőtt a győztes, Litkey Farkas és legénysége 9 óra 25 perc alatt körbeért a Lisa nevű hajóval – a rekordot mégsem hitelesítették, hiszen a Balaton alacsony vízállása miatt nem lehetett az eredeti helyre rakni a bójákat, és így a becslések szerint rövidebb volt a versenytáv.
Az idén van elég víz a Balatonban, ráadásul több szemtanú, egykori versenyző segítségével tavaly rekonstruálták is a kritikus keszthelyi bója helyét. Nincs tehát akadálya a rekorddöntésnek.
A versenyzők többségét egyébként legfőképp nem az időrekord érdekli, hanem az abszolút elsőség. A rekordidő ugyanis elsősorban az amúgy is bizonytalan balatoni időjárás függvénye.
A verseny fő támogatója a T-Mobile Magyarország
………
Praktikus tudnivalók
A balatonfüredi T-Mobile sátor lesz a verseny központja. Itt, a versenyirodán szerezhető meg minden friss információ. A rajt megtekinthető a balatonfüredi mólóról is. Érdemes jóval előbb a helyszínre jönni – interjúkra, fedélzeti fotózásra a kora reggeli órák alkalmasak, hiszen a versenyhajók legkésőbb fél kilenckor elhagyják a kikötőt.
Az esemény médiatámogatója a Petőfi rádió, ahol időről-időre helyszíni tudósítások hallhatók a versenyről. Az alábbi időpontokban pedig friss széljelentés hallható a Petőfi hullámhosszain: július 22., péntek 9, 13, 15, 17, 19 és 20 óra után.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat honlapján –
www.met.hu
– immáron szabadon hozzáférhetőek a balatoni mérőállomások széladatai, illetve a rövidtávú előrejelzés.
Öszeállította: Visy László
MVSZ sajtófőnök
mobiltel.: 06 30 9411261
