Site icon SAILING.HU

VOR – Az útvonal

Számos hasznos információ megtudható a VOR idei-jövő évi kiadásáról annak hivatalos honlapján. Az útvonal is változott 2001-2002-höz képest. Már a verseny rajtja sem azonos a múltkori kerülésével. Idén a spanyolországi Vigoból veszi kezdetét a Földet megkerülő száguldás, míg az elmúlt alkalommal Southamptonból vágtak neki a távnak.


A verseny első szakasza tehát Spanyolország északnyugati partvidékéről indul, majd a Fernando de Noronha szigeteit elhagyva Fokváros felé veszik az irányt. Ezen az úton a hajók valószínűleg erősebb szelekkel is találkoznak, ahogyan a téli Európát elhagyják. Aztán elérik az Egyenlítő tájékán a szélcsendes zónát, jöhetnek a trükközések és a még koncentráltabb figyelem, hogy mihamarabb elérjék a Fernando de Noronhat. Itt aztán végleg Dél-Afrika felé veszik az irányt és az Atlanti-óceán déli felének magas nyomású rendszereibe ütköznek.



A második szakaszon feltehetőleg leginkább azon fő majd a taktikusok feje, hogy ellenfeleik mennyire hasítanak majd délen a nyugati szelekkel, a legrövidebb megtehető út érdekében. Mielőtt a versenyzők Ausztrália déli partvidékén elérnék Melbourne-t, útba ejtik a nagy semmi közepén a Kerguelen-szigeteket is.




Új-Zélandot akkor is (2001-02) és most is útba ejtik a versenyzők. A következő szakaszon, – vagyis szám szerint a harmadikon – Wellingtont veszik célba a versenyzők, így áthaladnak a cseppet nedves Bass- és a Cook-szoroson is.



Wellingtont elhagyva a Csendes-óceánnal kell újabb csatát megvívniuk a versenyzőknek, mielőtt levitorláznának a térképről. Miután ismét felkerülnek arra, már Dél-Amerika partjai felé közelítenek. A Horn-fok nem éppen a legnyugisabb helyek egyike, várhatóan itt lesz bajuk a versenyzőknek az alvással. A Horn-fokot megkerülve éles balkanyart vesznek és becélozzák a Falkland-szigeteket, amely természetes akadályként mutatkozik a negyedik szakasz befutója, Rio de Janeiro előtt.



Ha a csapatoknak sikerül elszakadniuk Riótól, akkor az ötödik szakaszon ismét a taktikáé lesz a főszerep, ahogyan északnak vitorláznak Dél-Amerika partjai mellett, át az Egyenlítőn – immáron másodszor a verseny folyamán. Érkeznek a Karib-tenger környékére, amit a versenyzők vagy elkerülnek, vagy sem. Mindenesetre a Bermuda háromszöget nagy valószínűséggel kihagyják és innét már „majdnem” egyenes az út Chesapeake-öbölig, ahol a Baltimore-i befutó is található. Az előző VOR alkalmával Miami volt az ötödik szakasz befutója.



A hatodik szakasz igencsak rövid és természetesen Annapolisból rajtol és a 400 mérföldre fekvő New Yorkban végződik, feltehetően azért, hogy legyen egy külön szakasz a nagy USA-ban.



Az utolsó nagy dobás ekkor még hátra van – következzék hát a hetedik szakasz. Itt érkeznek vissza a versenyzők Európába. Ez az út ismét taktikus az elején, amikoris a Grand Banks felé közelítenek. A szakasz vége a brit Portsmouth, már a csatornán belül.



A versenyzők ezután nem a rövidebb úton vágnak neki a Rotterdamnak, hanem túlóráznak és megkerülik Britanniát és az Ír-szigeteket.



Egy, a türelemtől is mentes várakozás előzi meg itt az utolsó 500 mérföldes szakaszt, melynek a befutója ezúttal a svéd Göteborg lesz és nem Kiel, mint azt „megszokhattuk” 2002-ben.



Ez idő alatt 32.700 mérföldet tesznek meg a versenyzők hajóikkal. Hát valahogy így képzeli el a laikus az óceáni túrát.


.

Exit mobile version