Ezen cikknek a lényege elsősorban a figyelemfelkeltés és tájékoztatás egy Magyarországon már tradicionálisnak nevezhető hajóosztály feltámasztása és újjászervezése érdekében! Nemsokára itt az évadnyitó és a Soling Osztályszövetség is megtartotta rendhagyó éveleji ülését Balatonalmádiban. Sajnos a hajóosztály jelen helyzete hazánkban nem túl rózsás. A hajópark viszonylag korosnak mondható, és számszerűen is kevés használható hajó van az országban, azonban a legnagyobb problémát mégsem ez jelenti. A gond alapvetően az aktívan Solinggal versenyezni vágyó emberek számában rejtőzik, ugyanis még mindig több használható hajó hever parlagon, mint ahány aktív egység képviseli a soling színeket.

Tisztában vagyunk azzal, hogy a Soling nem egy túrahajó, és ez sajnos sok versenyezni és vitorlázni vágyó embert elriaszt. Azonban az tény, hogy a Soling, mindig is egy olyan telivér versenyosztály volt, amely a versenyvitorlázók krémjét gyűjtötte össze, és így egy eredményorientált olimpiai osztály volt mindenütt a világon. Emellett jellege és mérete alapján talán a legköltségesebb versenyosztály címet is kiérdemelte.

A legjobb magyar egység
2000-ben a Sydney Olimpia volt az Osztály hattyúdala olimpiai osztályként, mely gyökeres változást eredményezett az elmúlt öt esztendőben az Osztály életében mind nemzetközi, mind pedig nemzeti szinten.
A leglényegesebb változások egyike az, hogy a korábban méregdrága hajók és felszerelések ára az olimpiai status elvesztésével jelentős mértékben mérséklődött, mivel a nemzetközi élmezőny igyekezett megszabadulni a hajóktól, mert ezen osztályban már többet olimpiai sikereket nem lehet elérni. Figyelemmel arra, hogy a hajónak relatíve nagy az előírt súlya, a gyártók olyan hajókat tudnak és tudtak készíteni, amelyek még akár 8-10 évesen is nemzetközi szinten esélyesnek számítanak. Jó példa erre Gyenese Balázsék Európa Bajnoki címe is, ahol egy akkor 8 éves hajóval verték meg az egész európai elitet. Ennek megfelelően ma már viszonylag olcsón hozzá lehet jutni egy jó minőségű, teljes versenyfelszereléssel, szállítható trélerrel rendelkező hajóhoz, mely körülbelül 2-4 millió forint összeget jelent. Ez az árfekvés bármely nagyhajós osztályban való versenyzéssel abszolút kedvezőnek számít különös tekintettel arra, hogy három embernek adja meg azt a vízközeli élményt, melyre általában más, hazánkban elterjedt tőkesúlyos hajók nem alkalmasak. Adja mindezt azzal, hogy egyben magában hordozza mindazt a biztonság érzését is, melyet egy tőkesúlyos hajótól elvárnak. A fentiek ellenére a hajó egy 4-es szélben, raumban képes siklani, és annál nagyobb élmény nincs, mikor egy tőkesúlyos hajó egy tonna súly felett siklik a vízen.

A hajó másik nagy előnye az, hogy szigorú osztályelőírás szerint épült meg, így a hajók között gyakorlatilag nincs érdemi különbség, az eredmény elérésben a vitorlázók tudása a meghatározó. Kétségtelen tény, hogy a hajó érzékeny az állításokra és a jó eredmény egyik záloga annak megfelelő beállítása. Az sem titok, hogy a hajón a túra-verseny hajóktól eltérően többet kell mozogni, „sportolni”, de ez senkit ne riasszon el, ugyanis a solingozás egy átlagos fizikummal könnyedén űzhető, maximum a regatta végére lesz egy kis izomláza a delikvensnek. Jó példa erre, hogy itthon és nemzetközi szinten is, számos egységben az versenyzők átlagéletkora eléri az ötven évet.

Mint minden társasjáték, így a solingozás is akkor érdekes, ha abban sokan vesznek részt. Minderre figyelemmel az Osztályszövetség azt határozta el, hogy alapvetően új szerveződési struktúrát alakít ki annak érdekében, hogy az osztály itthon megerősödjön és az ebben az osztályban vitorlázók számára tartalmasa kikapcsolódást nyújtson.

Soling Tihany alatt
Figyelemmel arra a tényre is, hogy hazánk ebben az évben május 13-20 között Európa Bajnokságot rendez egy tagtoborzó „Soling Klinikát” szeretnénk tartani az Európa Bajnokság előtti héten. Ennek a lényeg abban foglalható össze, hogy a vállalkozó kedvű és jelentkező, háromfős csapatoknak hathatós segítséget nyújtsunk a solingozás megismerésben, megszerettetésben. Az osztályszövetség a Balatonfüredi Yacht Clubbal karöltve vállalja, hogy a jelentkező csapatoknak hajót biztosít használatra, amellyel az EB-n és annak az előversenyén, a Balaton Bajnokságon el lehessen indulni. A „Soling Klinika” hete alatt edző mellett, kirakott pályán segítséget nyújtunk a hajó megismerésében, beállításában, taktikai felkészülésben, helyes hajókezelésben. Mindehhez a hajónak kikötőhelyet és a csapatnak szállást és élelmezést biztosítunk a BYC keretein belül az Soling Osztályszövetség terhére. Természetesen az Osztályszövetség támogatása nem karitatív jellegű, így azt szeretnénk, hogy a vállalkozó kedv ne csak az EB eseményére korlátózódjon, hanem a felvállalt úton az újdonsült csapatok tovább is aktívan részt vegyenek a magyar soling életben. Ennek érdekében segítséget nyújtunk abban, hogy az adott hajók használatára egy hosszú távú (legalább 3 éves) szerződést lehessen megkötni jelképes összegért, melynek fejében az aktív részvételt és a hajók jó gazda módjára való karbantartását vállalni kell a csapatoknak.

Az Osztályszövetség Wossala György jóvoltából előrehaladott tárgyalásokat folytat az Osztrák és a Német Soling Szövetségekkel annak érdekében, hogy a regatták létszámát, egymást kölcsönösen segítve emelni tudjuk. Ennek érdekében kiírásra kerül a „Monarchia” Kupa elnevezésű regatta, melynek lényege, hogy a magyar és az osztrák bajnoki címen kívül egy összetett értékelésre is sor kerül. A verseny célja, hogy a két ország bajnokságain minél nagyobb létszámban képviseltessék az egységek magukat annak érdekében, hogy minél nagyobb létszámú mezőnyben vitorlázva élhessük át a versenyvitorlázás élményét. A fenti erőfeszítések azt a célt szolgálják, hogy újra minimum 10-13 egységből álljon a hazai Soling flotta, és a versenyek ennek következtében érdekesek és örömteliek legyenek.

Amennyiben bárkinek is sikerült a figyelmét és az érdeklődését felkelteni, úgy kérjük, hogy mielőbb ragadjon telefont, vagy írjon egy e-mailt annak érdekében, hogy a pontosabb részletekről és az elképzelésekről tájékoztatást tudjunk adni. Sajnos a hajók száma korlátozott, így a komoly szándék és a gyorsaság előnyt jelent. Az érdeklődéseket az alábbi címekre várjuk:


Titkár:

Dr. Szűcs Péter (HUN-53)

–  1107 Budapest, Kékvirág u. 14. 2/8. (Szűcs Péter Ügyvédi Iroda egyben a Soling Osztályszövetség levelesládája)

–  e-mail:


drszucspeter@axelero.hu


(vagy ma már


drszucspeter@t-online.hu


)

–  tel: 06-30-9702-695

Baráti és Sporttársi Üdvözlettel minden solingozni vágyónak!

Budapest, 2006. február 13.


Soling Osztályszövetség