Site icon SAILING.HU

Horvát hajóvezetői okmányok I.

Káosz, vagy nem ismerjük az új jogszabályokat? A tengeri hajóvezetői engedélyekkel kapcsolatos rémhírek és kételkedő megjegyzések helyett ezúttal kizárólagosan a tényekre – az új Horvát Tengeri Törvény ( Zakon o moru) rendelkezéseinek megismertetésére szorítkozunk.



Az új törvény 2005. március 1-től van érvényben

(Horvát Közlöny – „Narodne novine” 181/2004 számában jelent meg) és harmonizál az IMO (International Maritim Organisation of World) előírásaival, valamint az Európai Közösség ajánlásaival és a biztonságos hajózás alapkövetelményei terén hasonló minimumokat fogalmaz meg.



A Törvény 1021-es szakasza rendelkezik arról, hogy a tengeri hajóvezetői okmányok megszerzésének feltételeit, a képzési és vizsgarendszert a  Horvát Köztársaság Tengerészeti, Közlekedési, Idegenforgalmi és Fejlesztési Minisztere kell hogy rendezze, külön Szabályzatban.



A kishajókról és jachtokról szóló szabályzatot

(Pravilnik o brodicama i jahtama) a Tengerészeti Miniszter 2005. február 21-én hozta meg, mely tavaly március 1-től lépett érvénybe (Urbroj:530-03-05-11).


A jelen törvény erejű  Szabályzat már bevezetőjében sok fogalmat tisztáz, így például mi a kishajó, mi a jacht, mi a kishajóval történő gazdasági tevékenység, mi a hajó lajstrom, mekkora a legkisebb létszám-kötelező személyzet egy kis hajón vagy jachton,  mi az I, II, III és IV-es hajózási vízterület, stb.stb.


Ahhoz, hogy megértsük milyen  hajózási vízterületekre érvényes újonnan szerzett (vagy az eddig megszerzett) tengeri hajóvezetői jogosítványunk, először ismerkedjünk meg a Szabályzat által meghatározott

hajózási vízterületekkel

.



A kishajókról és jachtokról szóló szabályzat 17. szakasza a következőképpen rendelkezik:




(1) A kishajó vagy jacht nagyságától függően, tervezésének és műszaki jellemzőinek megfelelően  a következő vízterületeken hajózhat:




1.

I-es hajózási vízterület

– magába foglalja az összes nemzetközi hajózást minden tengeren, valamint azon vízterületeken, melyek a tengerekről elérhetők el.




2.

II-es hajózási vízterület

– az Adrián történő nemzetközi hajózást foglalja magába.




3.

III-as hajózási vízterület

– magába foglalja a beltengeren, a Horvát Köztársaság felségvizein történő hajózást és azon vízterületeket, melyek a tengerről közelíthetők meg.




A III-as  vízterületen történő hajózásnál a következő korlátozások lehetségesek:



III a – 6 tengeri mérföldig, a szárazföld vagy sziget partjától

III b – 3 tengeri mérföldig, a szárazföld vagy sziget partjától

III c – 1 tengeri mérföldig, a szárazföld vagy sziget partjától.



4.

(1)


IV-es hajózási vízterület

magába foglalja a kikötőkben, öblökben, a horvát Adria  vízgyűjtő területének folyóin és a Prokljani tavon történő hajózást.




(2) Az 1-es pontban kijelölt hajózási vízterületen egyes meghatározott időszakokban a kikötői kapitányság vagy más illetékes szerv korlátozhatja a kishajók vagy jachtok közlekedését.




(3) A 2. pontban megállapított korlátozást a kishajó hajózási engedélyében (hajólevél) vagy a jacht hajózási képességének bizonyítványában kell feltüntetni.


Most azokkal az engedélyekkel – vizsgákkal foglalkozzunk, melyeket a Törvény – Szabályzat „felismer”, rendez. Sajnos a felsorolás után tapasztalhatjuk, hogy több, eddig érvényben levő engedélyt egyszerűen „nem ismer fel” a Szabályzat, ez azt is jelenti, hogy valószínűleg belátható időn belül ezen engedélyek érvényessége is megszűnik.





IX. KISHAJÓ SZEMÉLYZETE






49. szakasz





(1) Annak a személynek, aki a kishajót irányítja vagy parancsnoka a jahtnak, a következő engedéllyel kell rendelkeznie:




– A  kategóriás kishajó vezető

– B  kategóriás kishajó vezető

– C kategóriás kishajó vezető

– A kategóriás jacht parancsnok (jaht 100 BT-ig)

– B  kategóriás jacht parancsnok ( jaht 500 BT-ig)



A Szabályzat a következő szakaszban rendezi az engedély  formáját, valamint tartalmát – az adatokat az engedélyen horvát és angol nyelven tünteti fel.





51. szakasz








A  kategóriás

kishajó vezetői engedélyt szerezhet az a személy, aki:

– betöltötte a 15. életévét

– leteszi a 6. mellékletben (a Szabályzat mellékletéről van szó) foglalt tanfolyam alapján a megfelelő vizsgát





52. szakasz







B  kategóriás

kishajó vezetői engedélyt szerezhet az a személy, aki:

– betöltötte a 16. életévét

– elvégzi a 7. mellékletben (a Szabályzat mellékletéről van szó) foglalt tanfolyamot és  leteszi a megfelelő vizsgát

.

(

megjegyzés:

a tanfolyam időtartama min. 8 óra és kizárólagosan a Tengerészeti Minisztérium által hitelesített intézményekben lehet végighallgatni – személyes jelenlét, mint követelmény szerepel)





53. szakasz







(1)

C  kategóriás kishajó

vezetői engedélyt szerezhet az a személy, aki:

– betöltötte a 18. életévét

– befejezte az általános iskolát

– eleget tesz az egészségügyi követelményeknek, különösen érvényes ez a látás- és hallásképességeire

– sikeresen befejezi a tanfolyamot, valamint levizsgázik a 8. Mellékletben meghatározott program szerint

(

megjegyzés:

a tanfolyam időtartama 25 óra, személyes részvétel kötelező)




(2)   Az (1)-es pontban meghatározott engedély érvényessége 5 év,  az engedély kiállításától

számítottan.



(

megjegyzés:

az érvényben levő jogszabályok szerint 5 év után csak az

egészségügyi vizsgálatot kell megismételni. Az egészségügyi vizsgálatot az arra

hivatalosított – Minisztérium szerinti, egészségügyi intézménynél kell lebonyolítani-

pillanatnyilag ez a horvátországi intézményekre érvényes)


Észrevehetjük, hogy a kishajó vezetőjét a Szabályzat kishajó vezetőnek (voditelj brodice) titulálja, míg a jachtot irányító személyt jacht parancsnoknak (zapovjednik jahte) nevezi. Ez a megkülönböztetés egyben arra utal, hogy azon hajósokat, akiket parancsnoknak nevez a törvény, professzionális – hivatásos hajósoknak tekint.  Mindez azért is lényeges, mert ellenőrzéskor vagy az esetleges felelősség megállapításánál a megítélés minden bizonnyal szigorúbb a parancsnokokkal szemben!






54. szakasz









(1)

A kategóriás

jacht parancsnoki engedélyt szerezhet az a személy, aki:

– betöltötte 18. életévét

– középiskolai végzettsége van, legalább 3 éves

– legkevesebb 12 hónapos kereskedelmi vagy közhasznú hajózási szolgálatot teljesített, vagy legkevesebb 3 éve birtokosa a C kategóriás kishajó vezetői engedélynek






– megfelel az egészségügyi követelményeknek, különösen érvényes ez a látás- és hallásképességeire






– sikeresen befejezi a tanfolyamot, valamint levizsgázik a 9. Mellékletben meghatározott

program szerint

(

megjegyzés:

a tanfolyam időtartama 56 óra, személyes részvétel

kötelező)







(2) Az (1)-es pontban meghatározott engedély érvényessége 5 év, az engedély kiállításától számítottan és meghosszabbítható ugyanilyen időtartamra, ha tulajdonosa  legkevesebb hat hónapos hajózást igazol, mint parancsnok jachton, 100 BT-ig és eleget tesz az egészségügyi vizsgálatnak különös tekintettel a hallás és látás képességeire.



(

megjegyzés:

igazán meggondolandó ezek után, hogy minden áron szükséges-e

megszereznünk ezt az engedélyt? Amennyiben 5 év múlva nem tudunk igazolni

parancsnoki beosztásban eltöltött 6 hónapos hajózást, úgy „felfüggesztik” engedélyünket

– tehát nem leszünk jogosultak 100 BT-ig  jahtot vezetni.

Magyarul: engedélyünk van, de az nem érvényes. Lehet hogy éppen ily módon is

szeretne a jogalkotó a profi és a kedvtelés céljából hajózó kapitányok között szelektálni?)





55. szakasz









(1)

B kategóriás

jacht parancsnoki engedélyt szerezhet az a személy, aki:





– betöltötte 25. életévét

– középiskolai végzettsége van, legalább 3 éves

– legkevesebb 24 hónapos hajózási szolgálatot teljesített, mint hivatásos hajós (személyzet tagjaként) vagy igazol 12 hónapos hajózást, mint jaht parancsnok hajón, 100 Bt-ig

– megfelel az egészségügyi követelményeknek, különösen érvényes ez a látás és hallás képességeire

– sikeresen befejezi a tanfolyamot, valamint levizsgázik a 10. Mellékletben meghatározott program szerint (megjegyzés: a tanfolyam időtartama 66 óra, személyes részvétel kötelező)








(2) Az (1)-es pontban meghatározott engedély érvényessége 5 év, az engedély kiállításától számítottan.








(3) Az (1)-es pontban meghatározott engedély ugyanilyen időtartamra  meghosszabbítható, ha tulajdonosa legalább 12 hónapot hajózott, mint parancsnok jachton, 500 BT-ig és eleget tesz az egészségügyi vizsgálatnak különös tekintettel a hallás- és látásképességeire.




A Szabályzat további szakaszai rendelkeznek a vizsgák megszervezéséről, vizsgabizottságról, a vizsgáztatás helyéről stb.



Információink csak akkor lesznek teljesek, ha tudjuk melyik engedély, milyen  hajózási vízterületre érvényes. Ezt a nevezett Szabályzat a X. fejezetben taglalja, amit a következő részben nézünk át.




folyt.köv.




Hovanec Zoltán



Yacht Master

Exit mobile version