Káosz, vagy nem ismerjük az új jogszabályokat? A tengeri hajóvezetői engedélyekkel kapcsolatos rémhírek és kételkedő megjegyzések helyett ezúttal kizárólagosan a tényekre – az új Horvát Tengeri Törvény (Zakon o moru) rendelkezéseinek megismertetésére szorítkozunk. Sorozatunk második, befejező része.
X. KISHAJÓ ÉS JACHT BIZTONSÁGOS HAJÓZÁSKOR A LEGKISEBB KÖTELEZÕ LÉTSZÁMÚ SZEMÉLYZET
69. szakasz
Az I és II-es hajózási vízterületen közlekedő kishajót a következő legkisebb létszámú személyzetnek kell vezetnie:
– a hajó irányítójának C kategóriás hajóvezetői engedéllyel kell rendelkeznie
– a személyzet egy tagjának B kategóriás hajóvezetői engedéllyel kell rendelkeznie
70. szakasz
(1) A III és IV-es hajózási vízterületen közlekedő kishajót a következő legkisebb létszámú személyzetnek kell vezetnie:
– a hajó irányítójának B kategóriás hajóvezetői engedéllyel kell rendelkeznie
(2) Saját célra történő 6 m-nél nem hosszabb és 8 kW teljesítményt nem meghaladó kishajó vezetéséhez a III a, III b, III c és IV vízterületeken történő hajózásnál a szükséges legkisebb kötelező létszámú személyzet:
– a hajó irányítójának A kategóriás hajóvezetői engedéllyel kell rendelkeznie
Itt említeném meg, hogy kishajót saját célú felhasználásra, melyet evező segítségével hozunk mozgásba, csak 12 évnél idősebb személy irányíthat. Valószínű ezt a rendelkezést a nyári idegenforgalmi szezonban a „koca hajósok”- turisták köreiben többet kell majd népszerűsíteni!
Mi, hajósok ne feledjük el ezt a jogszabályt a „bocival” történő játszadozásnál, mert a hatóság a szabálysértésért minden bizonnyal nem a kiskorút, hanem a hajó kapitányát fogja büntetni.
A Szabályzat több szakasza foglalkozik a kishajók és jachtok gazdasági tevékenységével, utasszállítás esetén történő kötelezettségekkel. Erre most nem térek ki, talán csak annyit, hogy mind a B, mind a C kategóriás kishajó vezetői engedéllyel is lehet már gazdasági tevékenységet folytatni.
Igazán figyelemre méltónak tartom a kishajókról és jachtokról szóló szabályzat jachtokkal kapcsolatos rendelkezéseit.
80. szakasz
A jachtnak 20 Bt-ig, mely az I és II-es vízterületen hajózik, a következő legkisebb létszámú személyzettel kell rendelkeznie:
– a hajóparancsnoknak C kategóriás hajóvezetői engedéllyel
– plusz egy fő, mint személyzet
81. szakasz
(1) Gazdasági tevékenységet folytató jacht, 20 BT-ig, mely személyzettel van kibérelve és
a III, III a, III b, III c és IV-es vízterületen hajózik a következő legkisebb létszámú
személyzettel kell rendelkeznie:
– hajóparancsnok, C kategóriás hajóvezetői engedéllyel
(2) A jachtokat ezen szakasz 1. pontja szerint, melyeket személyzet nélkül bérelnek, vagy személyes célokra használnak, B kategóriás hajóvezetői engedéllyel rendelkező parancsnokok irányíthatják.
82. szakasz
20-100 BT közötti jachtnak, független hajózási rendeltetésétől és a hajózó vízterülettől, a következő legkisebb létszámú személyzettel kell rendelkeznie:
– hajóparancsnok, A kategóriás jacht parancsnoki engedéllyel
– a személyzet egy tagjának B kategóriás hajóvezetői engedéllyel
Mi van a már meglevő engedélyekkel?
A
Szabályzat 91. szakasza
foglalkozik a jelen törvény életbelépése előtt megszerzett engedélyekkel. Így a kishajó vezetői engedély („régi engedély”) tulajdonosa jogosult ugyanazon kishajó vezetésére, amelyre az új
A kategóriás kishajó vezetői engedéllyel
rendelkező személy is. Továbbá jogosult a Szabályzat X. Fejezetében meghatározott feltételek betartásával olyan kishajó vezetésére is, melyeket B kategóriás kishajó vezetői engedéllyel rendelkező személyek irányíthatnak.
Fontosnak tartom megjegyezni, hogy a „régi engedély” kizárólagosan a Horvát felségvizekre érvényes (Montenegróra és Szlovéniára már nem) annak ellenére, hogy az új jogszabály életbelépése előtt a reciprocitás elve alapján azon országokban is elfogadott volt, melyek bilaterális szerződéssel (Horvátországgal) azt elismerték.
Ezért a régi engedély, mint azt a hátlapján is olvashatjuk csak
b e l v i z e k r e
érvényes, az előző időszak jogszabályai szerint is csak 15 BT-ig. Azt is szem előtt kell tartanunk, hogy a hajózáshoz VHF engedély is szükséges (a „régi engedélyek” többségénél már ez megvolt).
Mivel az új előírások a hajótulajdonosok felé is szigorúbbak, ezért várhatóan megnő az ellenőrzések száma, tehát ne kockáztassunk, ne vegyünk át nagyobb BT-s hajót ha engedélyünk nincs rá.
Emlékeztetésül: a régi engedély csak 15 BT-ig érvényes.
Javaslom mindenkinek, cserélje ki régi engedélyét az új-„nagyobb”, 20 BT-s
B kategóriás kishajó vezetői engedélyre
, még akkor is, ha esetlegesen szükséges egy plusz VHF vizsgát letennie (mint jól tudjuk, egy nap alatt minden megoldható).
A
Szabályzat 91. szakasza
rendelkezik a
tengerész – gépész
(mornar motorista) engedélyről is. Ezek szerint az ilyen engedély tulajdonosa jogosult olyan kishajó irányítására, melyre jogosult az új jogszabály szerint a
C kategóriás kishajó vezetői engedéllyel
rendelkező személy is, de köteles a
X. Fejezetben
meghatározott rendelkezések betartására. Ez annyit jelent, hogy csak 20 BT-ig jogosult az engedély tulajdonosa hajót vezetni ! Egy plusz VHF vizsgával ezen engedélyt is ki lehet cserélni az új
C kategóriás kishajó vezetői engedélyre
.
Végezetül de nem utolsósorban jegyzem meg:
A kishajókról és jachtokról szóló szabályzat
folyamatosan sugallja, felhívja a figyelmet a hajó vezetőjének felelősségére. Kizárólagosan a hajó parancsnoka felel az átvett-irányított hajó érvényben levő okmányaiért, hajóbiztonsági tartozékok (mentőövek, jelzőfáklyák,érvényes tűzoltó készülékek, elsősegély doboz stb.,stb.) meglétéért-érvényességéért. Amennyiben a Kikötői Kapitányságok ( Luèka Kapetanija) részéről ellenőrzésre kerül sor, hiány vagy nem megfelelő felszerelés esetén elsődlegesen a hajó
p a r a n c s n o k á t
büntetik és sajnos(ezt is az új jogszabály hozta) nem kis összeggel.
Kedves hajózó barátaim, továbbra is békés tengert és jó szelet kívánok mindenkinek!
Hovanec Zoltán
Yacht master
