Site icon SAILING.HU

Horvát hajóvezetői okmányok II.

Káosz, vagy nem ismerjük az új jogszabályokat? A tengeri hajóvezetői engedélyekkel kapcsolatos rémhírek és kételkedő megjegyzések helyett ezúttal kizárólagosan a tényekre – az új Horvát Tengeri Törvény (Zakon o moru) rendelkezéseinek megismertetésére szorítkozunk. Sorozatunk második, befejező része.




X. KISHAJÓ ÉS JACHT BIZTONSÁGOS HAJÓZÁSKOR A LEGKISEBB KÖTELEZÕ LÉTSZÁMÚ SZEMÉLYZET






69. szakasz







Az I és II-es hajózási vízterületen közlekedő kishajót a következő legkisebb létszámú személyzetnek kell vezetnie:



– a hajó irányítójának  C  kategóriás hajóvezetői engedéllyel kell rendelkeznie

– a személyzet egy tagjának B kategóriás hajóvezetői engedéllyel kell rendelkeznie





70. szakasz





(1) A III és IV-es hajózási vízterületen közlekedő kishajót a következő legkisebb  létszámú személyzetnek kell vezetnie:



– a hajó irányítójának  B kategóriás hajóvezetői engedéllyel kell rendelkeznie



(2)  Saját célra  történő 6 m-nél nem hosszabb és 8 kW  teljesítményt nem meghaladó kishajó vezetéséhez a III a,  III b,  III c  és  IV vízterületeken történő hajózásnál a szükséges legkisebb kötelező létszámú személyzet:



– a hajó irányítójának  A  kategóriás hajóvezetői engedéllyel kell rendelkeznie


Itt említeném meg, hogy kishajót saját célú felhasználásra, melyet evező segítségével hozunk mozgásba, csak 12 évnél idősebb személy irányíthat. Valószínű ezt a rendelkezést a nyári idegenforgalmi szezonban a „koca hajósok”- turisták köreiben többet kell majd népszerűsíteni!



Mi, hajósok ne feledjük el ezt a jogszabályt a „bocival” történő játszadozásnál, mert a hatóság a szabálysértésért minden bizonnyal nem a kiskorút, hanem a hajó kapitányát fogja büntetni.


A Szabályzat több szakasza foglalkozik a kishajók és jachtok gazdasági tevékenységével, utasszállítás esetén történő kötelezettségekkel. Erre most nem térek ki, talán csak annyit, hogy mind a B, mind a C kategóriás kishajó vezetői engedéllyel is lehet már gazdasági tevékenységet folytatni.



Igazán figyelemre méltónak tartom  a kishajókról és jachtokról szóló szabályzat  jachtokkal kapcsolatos rendelkezéseit.





80. szakasz





A jachtnak 20 Bt-ig, mely az I és II-es vízterületen hajózik, a következő legkisebb létszámú személyzettel kell rendelkeznie:

– a hajóparancsnoknak C kategóriás hajóvezetői engedéllyel

– plusz egy fő, mint személyzet





81. szakasz





(1)  Gazdasági tevékenységet folytató jacht, 20 BT-ig, mely személyzettel van kibérelve és

a III, III a, III b, III c és IV-es vízterületen hajózik a következő legkisebb létszámú

személyzettel kell rendelkeznie:



– hajóparancsnok, C kategóriás hajóvezetői engedéllyel



(2) A jachtokat ezen szakasz 1. pontja szerint, melyeket személyzet nélkül bérelnek, vagy személyes célokra használnak, B kategóriás hajóvezetői engedéllyel rendelkező parancsnokok irányíthatják.





82. szakasz





20-100 BT közötti jachtnak, független hajózási rendeltetésétől  és a hajózó vízterülettől, a következő legkisebb létszámú személyzettel kell rendelkeznie:



– hajóparancsnok, A kategóriás jacht parancsnoki engedéllyel

– a személyzet egy tagjának B kategóriás hajóvezetői engedéllyel



Mi van a már meglevő engedélyekkel?

A

Szabályzat 91. szakasza

foglalkozik a jelen törvény életbelépése előtt megszerzett engedélyekkel. Így a kishajó vezetői engedély („régi engedély”) tulajdonosa jogosult ugyanazon kishajó vezetésére, amelyre az új

A kategóriás kishajó vezetői engedéllyel

rendelkező személy is.  Továbbá jogosult a Szabályzat X. Fejezetében  meghatározott feltételek betartásával olyan kishajó vezetésére is, melyeket B kategóriás kishajó vezetői engedéllyel rendelkező személyek irányíthatnak.


Fontosnak tartom megjegyezni, hogy a „régi engedély” kizárólagosan a Horvát felségvizekre érvényes (Montenegróra és Szlovéniára már nem) annak ellenére, hogy az új jogszabály életbelépése előtt a reciprocitás elve alapján azon országokban is elfogadott volt, melyek bilaterális szerződéssel (Horvátországgal) azt elismerték.


Ezért a régi engedély, mint azt a hátlapján is olvashatjuk csak

b e l v i z e k r e

érvényes, az előző időszak jogszabályai szerint is  csak 15 BT-ig.  Azt is szem előtt kell tartanunk, hogy a hajózáshoz VHF engedély is szükséges (a „régi engedélyek” többségénél már ez megvolt).

Mivel az új előírások a hajótulajdonosok felé is szigorúbbak, ezért várhatóan megnő az ellenőrzések száma, tehát ne kockáztassunk, ne vegyünk át nagyobb BT-s hajót ha engedélyünk nincs rá.

Emlékeztetésül: a régi engedély csak 15 BT-ig érvényes.


Javaslom mindenkinek, cserélje ki régi engedélyét az új-„nagyobb”, 20 BT-s

B kategóriás kishajó vezetői engedélyre

, még akkor is, ha esetlegesen  szükséges egy plusz VHF vizsgát letennie (mint jól tudjuk, egy nap alatt minden megoldható).


A

Szabályzat 91. szakasza

rendelkezik a

tengerész – gépész

(mornar motorista) engedélyről is. Ezek szerint az ilyen engedély tulajdonosa jogosult olyan kishajó irányítására, melyre jogosult az új jogszabály szerint a

C kategóriás kishajó vezetői engedéllyel

rendelkező személy is, de köteles a

X. Fejezetben

meghatározott rendelkezések betartására. Ez annyit jelent, hogy csak 20 BT-ig jogosult az engedély tulajdonosa hajót vezetni ! Egy plusz VHF vizsgával ezen engedélyt is ki lehet cserélni az új

C kategóriás kishajó vezetői engedélyre

.


Végezetül de nem utolsósorban jegyzem meg:


A kishajókról és jachtokról szóló szabályzat

folyamatosan sugallja, felhívja a figyelmet a hajó vezetőjének felelősségére. Kizárólagosan a hajó parancsnoka felel az átvett-irányított hajó érvényben levő okmányaiért, hajóbiztonsági tartozékok (mentőövek, jelzőfáklyák,érvényes tűzoltó készülékek, elsősegély doboz stb.,stb.) meglétéért-érvényességéért. Amennyiben a Kikötői Kapitányságok ( Luèka Kapetanija) részéről ellenőrzésre kerül sor, hiány vagy nem megfelelő felszerelés esetén elsődlegesen a hajó

p a r a n c s n o k á t

büntetik és sajnos(ezt is az új jogszabály hozta) nem kis összeggel.


Kedves hajózó barátaim, továbbra is békés tengert és jó szelet kívánok mindenkinek!




Hovanec Zoltán

Yacht master



Exit mobile version