Site icon SAILING.HU

MINDEN IDÕK LEGIZGALMASABB KÉKSZALAGJA

A Kékszalag a leghosszabb távú tókerülő verseny Európában. Ráadásul a legrégebbi alapítású, azaz a legnagyobb hagyományú is: 1934-ben rendezték meg először – a tengeri sebességi versenyek mintájára. (Emlékezetes, hogy a Titanic a Kékszalagot szerette volna megszerezni, miközben 1912 április 14-én jéghegynek ütközött és elsüllyedt.)SAJTÓANYAG

A háborús évek kimaradtak a verseny történetéből, és volt idő, amikor csak minden második évben került rá sor – ezért a 2006. évi Kékszalag sorrendben a harmincnyolcadik.


A versenyen résztvevő hajók száma évről évre rekordokat dönt: tavaly például 432 vitorlás indult. (Érdekesség: az első balatoni Kékszalagon mindössze 21 hajó rajtolt…)

Az idei tókerülőt példátlan várakozás előzi meg: soha nem indult ugyanis egyszerre ennyi nyerőesélyes vitorlás ezen a versenyen. Az idén nincsenek leosztott lapok: annyi új hajó érkezett a mezőnybe, kiváló csapatokkal a fedélzeten, hogy akár kilenc-tíz vitorlás is esélyes  az abszolút első helyre.

Az izgalmakat növeli, hogy az idén újra indulhatnak a legkorszerűbb, csak akrobatikus ügyességgel megvitorlázható trapézos hajók. 2001-ben a Magyar Vitorlás Szövetség elnöksége ugyanis úgy döntött, hogy ezentúl minden évben megrendezik a Kékszalagot, de azon csak a páros években indulhatnak a legmodernebb keretes-trapézos „rohanógépek”, a páratlan években a klasszikus módon megvitorlázható hajóké a pálya.

Érdekessége a versenynek, hogy bár a cél az abszolút győzelem, tehát hogy az egyszerre rajtoló majd félezer vitorlás közül melyik kerüli meg elsőnek a Balatont, mégis számon tartanak egy ötven éve mért időeredményt.


1955-ben futotta a máig Kékszalag rekordként nyilvántartott 10 óra 40 perces időt a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló, Németh Istvánnal a kormánynál. Az idei versenyen megdőlhet ez a csúcs is: van elég víz a Balatonban, kitűzhető a teljes méretű pálya, a leggyorsabb hajók ott lesznek a mezőnyben – csak a szélen múlik minden.


Az esélyekről

A Kékszalag vonzereje támogatókat, csapatokat mozdított meg, soha nem látott munka folyik a színfalak mögött, több mint egy éve.

Természetesen indul a tavalyelőtti győztes hajó, a Gardazzurra (Brokernet-Winterthur III. néven) Litkey Bencével a kormánynál. A taktikus a solingos Európa-bajnok Gyenese Balázs lesz.

Hosszú szervezőmunka eredményeképp újabb Libera került az idén a Balatonra, a Raffica – amely szakértők szerint egyenlő erőt képvisel a Gardazzurrával. Itt a kormányos Király Zsolt, a taktikus az olimpikon finnes, Szilvássy Attila lesz.


Hortobágyi Gábor, a Raffica sajtófőnöke: „

A korábbi hajónkhoz, az Azardissimohoz képest a mostani sokkal gyorsabb és érzékenyebb. Többet számít a legénység képzettsége. Azaz: adott esetben nem a hajó fogja megnyerni a versenyt, hanem az, hogy mi milyen gyorsan mozgunk a trapézon. Ezért rengeteget vitorlázunk az utolsó napokban is

.”

De hogy semmiképpen ne legyen kétesélyes a küzdelem, a címvédő és ötszörös Kékszalag-győztes kormányos, Litkey Farkas tizenkilencre lapot húzott: kibérelték ugyanis erre a hétvégére a Garda-tó leggyorsabb Liberáját, a Clan des Team-et (Brokernet-Winterthur).


Litkey Farkas:

„ Az utolsó napokban érkezik a hajónk a Balatonra, ennek ellenére úgy látom, mi vagyunk a legesélyesebbek. Szerintem hetven százalék esély van arra, hogy a három nagy Libera közül fut be valamelyik elsőnek – de közülük egyik sem verte még meg soha a miénket. Harminc százalék esélyt adok a 18 lábas szkiffeknek – erősen időjárásfüggő az ő nyerési esélyük.”

És persze ott lesz a rajtnál a tavalyi győztes hajó, a Lisa (Brokernet-Winterthur II.) Pallay Tiborral, az Azzardissimot Rauschenberger Miklós viszi.


A hajóépítő Paulovits Dénes Szamuráj Jack-je ( a tavalyelőtti ezüstérmes) pedig lényeges átalakítások nélkül vesz részt az idei regattán.


Paulovits Dénes:

„Terveztük, hogy átalakítjuk a svertet, a kormányt – és hogy végre bekerül a hajó eredetileg tervezett hosszú karbonárboca a helyére, de ezek sajnos csak elképzelések maradtak. Rengeteg a munka a cégünknél, folyamatosan mennek a hajóátadások, nem maradt időnk erre. A technikai hátrányt rengeteg vitorlázással próbáljuk meg pótolni. Úgy érzem, középszéltől felfelé lehet esélyünk.”

Az idén az élmezőny legérdekesebb társasága bizonyára az a négy 18 lábas szkiff lesz, amelyek fedélzetükön három-három emberrel, a Spartacus Vitorlás Egylet színeiben indulnak a tókerülőn. A kormányosok: a tavalyelőtti abszolút harmadik Újhelyi Gáspár Miklós, a szóló Balaton-kerülő specialista Pfeningberger András, és az egyébként 49er jolléban versenyző Hamrák Péter és Németh Iván.

Pfeningberger András:

„Úgy érzem, a Liberáknak van nagyobb esélyük a győzelemre – de ígérem, nem lesz könnyű dolguk. Több hajóra is varrattunk illetve béreltünk reachereket (nagy bőszeles vitorlákat), ezekkel várhatóan kevésbé leszünk lassúak gyenge szélben. Hármas-négyes egyenletes szélben, ami kedvező irányból is fúj, tehát fel tudjuk húzni a blisztert – akár jobbak is lehetünk a Liberáknál.”

A már tavaly is remekül vitorlázó, az abszolút második helyen befutó Arcadom, Soponyai Géza hajója jelentős fejlesztéseken esett át.

Hallani híreket egy eddig még nem említett Liberáról is, amely esetleg egy külföldi csapattal szintén részt vesz a versenyen.

Hogy az esélyesek közül végül is ki nyer, az nem csak a pillanatnyi formától, hanem a szél sebességétől, jellegétől is függ. Minden vitorlásnak megvan ugyanis a „kedvenc” szele, amelyben a legnagyobb sebességre képes.


Összefoglalva: Gyengébb, leállós szélben a Liberák verhetetlenek, egyenletes, kifújt szélben a 18 lábas szkiffek lehetnek a leggyorsabbak, viharos időben pedig akár a szintén trapézos, siklótestű Asso-k közül is kikerülhet az első.


A Kékszalag titka

Sokan csak ezen az egy versenyen indulnak el családi túrahajójukkal évről-évre – pedig emberi számítás szerint esélyük sincs az abszolút győzelemre. Vajon mi lehet a Kékszalag varázsa?

Egyrészt a verseny valódi kihívás. Motorhasználat nélkül meg kell kerülni a tavat, a füredi rajt után a kenesei, a siófoki és a keszthelyi bója érintésével – és végül be kell futni Balatonfüred előtt. Ez – akárhányadik helyen is fut át a hajó a célvonalon – igazi teljesítmény. Ha erős szél fúj, azért – ha meg gyenge: akkor még inkább…

Társadalmi eseménnyé, társasági sporttá vált az utóbbi időben a vitorlázás, különösen ez a verseny. A résztvevő hajókon és a parti rendezvényeken, fogadásokon évről-évre ott vannak a sportvilág és az üzleti élet ismert személyiségei.

Az új iránt fogékony, a sportot arculatukba illesztő, színvonalas ügyfélkört elérni kívánó cégek logói és neve ott vannak a hajókon. Évek óta támogatja a Kékszalagot a T-Mobile  –  fantáziát látnak ebben a rendezvényben.



HÁTTÉR


Dávid és Góliát: 18 lábas szkiffek a Liberák ellen

Az idei verseny legnagyobb csatája – ha a szél is úgy akarja – várhatóan a Liberák és a 18 lábas szkiffek között zajlik majd.

A Liberák nagy versenyszemélyzettel, 14 fővel vitorlázó hatalmas vitorlások, árbocuk hossza templomtoronnyal vetekszik. A viszonylag sekély Balatonra új tőkesúlyt kellett terveztetni hozzájuk.

A 18 lábas szkiff kisebb, könnyebb hajó, három ember vitorlázik rajtuk. Ausztráliában származik, igen látványos és gyors hajóosztály.

Mindkét hajótípus tervezésénél, építésénél a legkorszerűbb elveket és anyagokat alkalmazzák. (Érdemes megnézni a súly és méret adatokat!)

Összehasonlításképp a két hajótípus jellemzői:




Raffica Libera hajó technikai leírása


Exit mobile version