Site icon SAILING.HU

Szigorodnak a horvát tengeri vizsgák

Idén január 1-től újra változás van a Horvát tengeri hajóvezetői vizsgák terén, de most még csak egy „kisebb” jellegű. A Horvát Közlöny(Narodne Novine) 57/06-os számában megjelent Tengerészeti Törvény módosításának 2 pontja az érdekes, mégpedig a 35. szakasz (2) pontja így szól:


A Szabályzat  9. melléklet 1.7. pontja valamint a 10.melléklet 1.10-es pontja 2007. január 1-től kerül alkalmazásra.

Már csak tudnunk kell: melyik Szabályzatról szól itt a Törvény kiegészítés és pontosan miről rendelkezik ez a 2 pont?

Nos, a Szabályzat a


Kishajók és jachtokról szóló Szabályzat


, amelyik egyben a tengeri hajóvezetői okmányokról-tanfolyamokról is rendelkezik. Ezen Szabályzat nevezett pontjai a

100 BT-s


(100 bruttóregiszter tonnás)

engedélyekről szól, miszerint az új engedélyek

(tehát akik ezt a vizsgát 2007 január 1-e után teszik le)

megszerzésénél  további szigorítással kell számolni:

nem elég elvégezni az 50 órából álló elméleti tanfolyamot és levizsgázni

(ez idáig az ilyen tanfolyamokat az adriai kapitányságok 5-6 nap alatt bonyolították le

)!

A Törvény rendelkezése szerint

40 órás gyakorlatot kell szerezni

mégpedig

kishajón vagy jachton

(ez kb. 5- 6 nap hajózást jelent). Itt külön lényeges a kishajó vagy jacht meghatározás. Ismerve az adriai kikötők vizsgabiztos kapitányait, szinte biztos, hogy motoros jachtokon fogják ezt a gyakorlati-kötelező oktatást, a végén meg a vizsgát, bonyolítani!

5-6 nap motoros kishajón vagy jachton hajózni és gyakorolni, majd vizsgabizottság

(tengerész kapitányok)

előtt vizsgázni, biztos nem lesz olcsó mulatság!

Az egyik tengeri hajózási – oktatási központ előkalkulációja szerint


kb. plusz 6-700 EUR/fő


költséggel lehet majd számolni. Tehát a 100 BT-s tengeri

(már profi)

hajóvezetői tanfolyam + vizsga (elmélettel és gyakorlattal)  így kb.1950-2100,- EUR  közötti összegbe fog kerülni.

Szabad a lehetőség mindenkinek, a követelmény már nem is több mint bármilyen hajózási

(akár belvízi is) engedély megléte.

Szerintem viszont sok honfitársunknak elegendő a Tengeri kishajó vezetői engedély(30 BT-s) vagy a Nemzetközi Tengeri Hajóvezetői Engedély (szintén 30 BT-ig)-

(mindkét esetben a horvát engedélyekre gondoltam)

megszerzése is. Most még ezen engedélyek megszerzéséhez elegendő az elméleti tanfolyam és vizsga letétele, de ahogyan Horvátországban e téren szigorítják a Szabályokat, bizony hamarosan várható a nemzetközi tengeri hajóvezetői vizsgánál is a kötelező gyakorlati hajózás-vizsga és akkor: ez se lesz „olcsó mulatság!

-2-



A Tengerészeti Törvény Kishajók és jachtok Szabályzatának megváltoztatásáról és kiegészítéséről szóló Szabályzat 33.szakasza: (Narodne Novine 57/06)



A 9.mellékletben az 1.6.pont után egy új pont kerül hozzáadásra az 1.7. pont, amelyik így szól:

„1.7. A kishajón vagy jachton a gyakorlati hajózás (kihajózás,behajózás,kikötés, manőverezés, irány változtatás stb.) időtartama 40 óra.


A 10.mellékletben az 1.9. pont után egy új pont kerül hozzáadásra az 1.10. pont, amelyik így szól:

„1.7. A kishajón vagy jachton a gyakorlati hajózás (kihajózás,behajózás,kikötés, manőverezés, irány változtatás stb.) időtartama 40 óra.”


Minden hajózó kollégának  békés tengert és élményekben gazdag hajózást kívánok!



Hovanec Zoltán

Yacht master-instruktor

Exit mobile version