Amikor ezeket a sorokat írom, már péntek reggel van, és suhanunk hazafelé az Osztrák autópályán valahol Villach magasságában. Régen nem jelentkeztünk, aminek több oka is van. Az egyik, hogy mire kiértünk a partra, leszereltünk, megvacsoráztunk, rendre elmúlt már 21 óra, és a szállásunkon nem volt internet hozzáférés, s nem volt kedvem wifit vadászni hulla fáradtan. Ennyi.
Hyeres Olympic Week 2007
Szóval hétfő.
A szél ismét elég kicsi volt. Kivittek minket időben, tehát a rajt 13:30-ra volt kiírva. Szerencsére megint a 470-esek mögött rajtoltunk. Vonta nem volt kifelé, mivel kis motorosunk olajlámpájának felvillanása némi aggodalomra adott okot, és nem akartuk lenullázni a motort. A futamra sokszori halasztások, és 470-es rajt visszalövések után került sor gyenge szélben. A szél irány megegyezett az előző napiéval. Viszonylag jó rajtot vettem luvban, és nagyon jól álltam. A szél szépen pörgött le, és jött is szépen a várt csík. Igen ám, de nem vártam meg hogy teljesen beleérjek, mivel már jött egy tízes csurma, akiket nem akartam elengedni. Hiba volt, mert közben beindult a bal oldal is, így 45 körül értem fel kreuzban. Hátszélben frissült a szél jobbról, így a jó oldalon támadva megfogtam pár hajót, és 30 körül fordultam lent. A második körben tartottam a helyemet, egészen a lee bójáig. Itt nem voltam elég határozott, nem törekedtem belső helyre, és nem álltam ki a fal alól. Alul maradtam, így szépen lassan végignéztem, ahogy elmegy fölöttem tíz hajó. Szegény Zsombi a motorosban talán még a maradék haját is kitépte. Hazafelé nem vontáztam, inkább kivitorlázva magamba szálltam kicsit. Gaszton és Marci nem alkottak maradandót ebben a futamban.
Kedden végre sikerült túllendülni a fáradságon, amit a vízen töltött 6-8 óra okozott. Szél ismét szokásos, de most talán keletiesebb. Most mi rajtoltunk először, és másodikra el is ment a rajt. Leeben helyezkedtem, alulról a második hajóként várva a balra pörgést. Az alattam levő fölött átmentem, a fölöttem levőt felszúrtam, így tiszta szélben haladhattam. A szél szépen esett, megfordultam, és mentem a bójára. Alattam egy francia tartotta magát, fölém még felálltak páran, akik elmentek mögöttem. A szél innen frissült, és látszott, hogy nem lesz rossz. A francia alatt a versenyben vezető dán igyekezett, de fölötte is szép lassan átmentünk. Sebességem ebben a szélben az egyik leggyorsabb a mezőnyben, hála a Pata árbocnak. A másik oldal bedöglött, így a francia mögött másodiknak értem fel, kb 20 méter hátránnyal. Külső körös pályánk volt, így raum következett. Mindketten egy kis mélységre törekedtünk, mivel mögöttünk a mezőny húzott felfelé. Elértük a második jelet, és leejtettünk hátszélre. A taktika maradt ugyan az, mélységet nyerni a többiekkel szemben. A lenti kaput különböző oldalról vettük. Én a pálya közepe felé lévőt, mivel úgy gondoltam, hogy itt kevésbé zavarnak majd a hátszelező hajók. Számításom bevált, jöttem fel ellenfelemre. A mezőnytől szépen távolodtunk, így egy match race alakult ki közöttünk. Megfordult, jött befelé backboardon. Kiértem elé, befordultam elé alá. Kifordult. Ezt megismételve, és a pálya jobb oldalát védve értünk fel, fél hajóhossz előnyöm volt. Közben a brazil feljött ránk, de nem volt lőtávolban. A francia kihalsolt, és ment befelé. Követtem, de egy friss pörgésbe visszahalsolva némi mélységre tettem szert. Ez fizetett is a végén, a lenti jelet 50 méter előnnyel vettem, s előnyömet tartva futottam be elsőként. Hihetetlen érzés volt, hogy egy VB szintű mezőny elején haladtam, és nem tudtak megverni. Ekkor jött a feketeleves. Kint voltam a rajtnál. Kis összeomlás, Zsombinál szintén. Nem hittük el. Elmentem a rendező hajóig, és valóban. BFD HUN 5. Elmentem a lee rajthajóhoz megkérdezni, hogy mennyivel voltam kint. 50cm. Ez volt a válasz. Semmiség, maximum 1 tized másodperc. Ennyi a világ. Ekkor tenyérrel csaptam egyet a hajóra. Pedig nem érdemelte meg, megsimogattam. A kezem viszont fájt, a hüvelyk ujjam elkezdett lilulni, és dagadni. Remek. De erre most nincs idő, indul a következő futam. A rajthoz kissé félve közelítettem, be is ragadtam, de a jó oldalon , bár kissé hátrébb haladtam. A futam végére feljöttem a 21. helyre. Vonta a partra, majd irány a hirdető tábla. Jött a második hidegzuhany. OCS. Megint egy korai rajt. Na ez már sok volt. Leültem az orvosi szoba elé, és csak néztem magam elé. Mondjuk még mindig jobb hogy itt történik, mint mondjuk az EB-n vagy a VB-n. Sorra kerülök az orvosnál, ők ficamot állapítanak meg. Sínbe rakják az ujjamat, és kapok valami kenőcsöket meg gyógyszert is. Zsombival este kielemezzük a napot, mindketten el vagyunk keseredve egy kicsit. Ezzel valószínüleg ugrott a prémium erre a versenyre.
Szerda reggel még mindig az előző nap hatása alatt vagyok. Vontázunk a pályára, a szél olyan mint eddig, mint tegnap. Tudom melyik a jó oldal, de nem merek odamenni rajtolni. Gaszton odamegy, megcsinálja, és csinál egy tizedik helyet a futamban. Én beszorulva rajtolok, majd kifordulok. Nem férek el egy holland előtt, 720. Mire megcsinálom, hátulról nézem a mezőnyt. Még rossz oldalt is húzok. Végül 55. helyen futok be. Letörten. Újabb halasztás, majd fél 5 után van a rajt. A szél elfordult nyugatira. Leeben rajtolok, a rajt jó. Hamar kiderül hogy nem ez a jó oldal, Raudaschl-el baktatok át a jobbik oldalra jobbra. A görög magasan vezet, és Bőrtok is az első tízben karcol.Gaszton a bal oldalon beragad. A második kreuzban is az jár jól, aki jobbra nyit, így én is feljövök jó pár helyet, 30 körül fordulok fent. Marci 13. helyen fut be, én 31. vagyok, Gaszton nagyon hátul. Összekötünk a futam után, és szokásos vonta a világ végéről a kikötőbe, nagyjából fél 7 körül. Kezem nem örül a mai napnak, fáj továbbra is, az orvos megnyugtat, javul! Elérek a táblához, de azt hiszem, hogy rossz papír van kint, mivel OCS-t kaptam. De kiderül, hogy ez a papír mai, így végképpen nekikeseredek. Ebben az esetben nem éreztem magam kint, de a számomat valószínűleg már álmukból felkeltve is tudják az okosok. Bosszankodok nagyokat, a mezőny többi tagja sajnálatát fejezi ki az immáron háromra növő korai rajtjaim láttán. Bevesszük a szokásos kebab adagunkat, majd aludni térünk.
Csütörtökre mindenki nagy szelet ígért. A meteorológia szerint 30-35 csomós szél várható kelet felöl. Ehhez képest szélcsend, és fülledt meleg fogad minket reggel. A dokihoz sietek, ahogy megbeszéltük, kezem elég jó. Leveszi a sínt, és kérdezi fáj e? Mondom most nem nagyon, erre megnyomott egy pontot, és én majdnem be..rtam. Utána azt kérdezte, hogy jól állok e, mivel ebben a szélben, ami időközben megjött, nem javasolja a szereplést. Így visszaballagtam az autóhoz, és elkezdtem csomagolni. Amíg a többiek futamoztak, szétszedtem és elmostam a hajómat, elővettem az utánfutót a dzsindzsából, majd amikor jött ki Zsombi a motorossal, ki is vettük a 49-esek között. Gaszton borult párat, így Bőrtokkal együtt az utolsó 15-ben végeztek. Pakolás, zuhany, majd irány haza.
Sajnos nem sikerült teljesítenem a célkitűzést, ami az első harmadba kerülés volt. Tudom, hogy a sportban nincs értelme a ha-val kezdődő mondatoknak, de valószínűleg sikerülhetett volna a célkitűzés, ha a futamokon elért helyezéseimet számoljuk. Minden esetre örülök, hogy ezen a versenyen jött ki, és nem az Európa Bajnokságon vagy a Világbajnokságon. A program tovább fut, következő verseny május első hétvégéjén a Neusiedler-see-n. Utána Balaton Bajnokság Füreden, majd az EB kezdetéig edzés a helyszínen, Földváron.
Vasárnap, azaz az első versenynap
. Szél alig lengedez, azt tippeljük, ma nem is megyünk majd vízre. Tévedünk, időben elindulnak a rendezők. A pályára vontával megyünk. Jó érzés, hogy végre van velünk is motoros, aki nagy segítségünkre lehet. Kiérünk, de a 470-eseknek még halasztás. A szél bizonytalan. Napozás a program, majd a szél élénkülésével próbálgatjuk magunkat a nemzetközi mezőnnyel. A szél valamelyest stabilizálódik, pályát raknak, és elkezdődnek a rajtok. Érdekes módon minden elmegy elsőre előttünk, még mi is. Luv rajt van, és az első kreuzban a jobb oldal a jó. A szél D-DNY-i, ereje 1-1,5. Jól rajtolok luvban, és tartom magam a 15. hely körül. Kreuz végén nem megyek át időben a másik oldalra, ez végzetes hibának bizonyul. 35 körül kezdem a hátszelet a trapéz pálya belső körén. Sajnos a rosszabbik bal oldal felé nyitok, jobbról többen elmennek, többek közt Gaszton is. A második kreuzban balra nyitunk mindketten, de én átmegyek jobbra, Gaszton nem. Mindketten visszaesünk kissé, 45 körül kezdem a raumot, irány a külső kör. Egy buzgó kínai húz fölfelé, és az előttem levő ukrán is tart vele. Egy darabig megyek így, majd megunom, és két hullámra téve a hajót átmegyek alatta. Hátszélben a jobbik jobb oldalt húzva feljövök, és 38. helyen futok be. Gaszton 53., Marci 65. a 69 indulóból.
A második futam rajtjára frissül a szél, már lógni is kell néha. A lee rajt tűnik jobbnak, Gasztonnal ide helyezkedünk. Nem néz ki túl jól a helyzet, de a másik oldal ledöglik, csak páran érnek keresztbe. Most is belső körre megyünk, 15 körül fodulok fent,. Gaszton 20. körül. Marci sajnos hátul. Hátszélben jobbra menve megyek előre, majd a második kreuzban jobbra nyitok, de nem annyira mint Gaszton. A szél teljesen leáll, és rövidítenek. Akik kintebb álltak, megkapva a frissülést haladnak fölöttem. Végül én is megkapom a szelet, de a 10. helyről visszacsúszom Gaszton mögé a 18. helyre. Marci 34. helyen végez. Sok esélyes eltévedt ebben a futamban, nem volt ritka a 40-en felüli helyezés is a menőktől. Kifelé 25 perc vonta a párás időben, majd ettünk egy jót kedvenc kebabosunknál.
A mai futamokat a dán Jonas Hoegh Christensen illetve Dan Slater ( Új Zéland ) nyerték. Összetettben vezet Slater, Florian Raudaschl és Christensen előtt. Jómagam Pallay Tibor a 23. helyen állok, Pál Gaszton 33., Beliczay Marci 53.
Szombaton már a próbafutam volt soron, ennek megfelelően alakítottuk napi programunkat is. Reggeli, majd irány a kikötő, vitorlapecsételés kissé anarchikus módon, de megvan. A sor nagyon hosszú, de mivel én már végeztem a többi dologgal, soron kívül mehettem be. Sikerült mindent elintézni, rendben voltak a dolgok. A többiek beálltak a sorba, mintegy másfél óra szabadidőtől megszabadítva magukat. Miután mindenki végzett, távoztunk a vízre. Gaszton megint nem volt sebes, így a kínaiakkal való összeméréseink az ő szempontjai szerint folytak. Az én sebességem nagyon jó volt ebben a bft. 2-3-as szélben. A próbafutam nem hozott túl sokat, de ott is látszott, a sebességgel nincs baj. A kreizbójánál 15 körül álltam, amikor mindenki kiállt. Mi is így tettünk. Gaszton cserélt először vitorlát, később én húztam fel a Pannon Sailst. Tapasztalatok gyűltek, a kikötő nem volt éppen közel. Talán a mi pályánk van a legtávolabb, amit a 470-esekkl osztunk meg. Este pihi, szuszi, majd örömködve látjuk, hogy a rajtunk 13:30-ra van kiírva, nyilván a rendkívül gyenge szél miatt, ami délután kel életre igazán.
Az edzőtábor második napján, azaz pénteken a szél nem kényeztetett el minket. Hajószerelések, állítások mérése volt a feladat, amíg a szél meg nem jött. A nevezés egy részét is elvégeztem, mire végigálltam a sort, közölték, hogy a vitorla pecsételés után kell ide jönni. Remek, de majd soron kívül jöhetek. Érdekes irányból, délről fújt. 30-40 fokos pörgések is voltak benne, ami nem segítette az összemérésünket. Gasztont továbbra is gyorsítani kellett, a nap végére viszont úgy tűnt, pontot teszünk az „ügye” végére. A nap végén kebab, videozás, megbeszélés.
A gardai verseny után otthon töltöttünk három hetet, két verseny illetve egy edzőtáborozásos hétvégével. Az edzőtábor végén összecsomagoltuk a hajókat és „új” motorosunkat, a kis Youkont. A 470-esektől örökölt utánfutóra pakoltunk két hajót a motoros fölé, ami nem volt keskeny vontatvány. A Transit tetejére feldobtunk még egy hajót, így határterhelésre rakodtuk. Még egy bevásárlás, és este 7-kor el is indultunk. Szokásos útvonalunk a Körmend-Graz-Villach-Velence-Brescia-Genova-Toulon-Hyeres. Mintegy 18 óra utazás után érkeztünk meg Hyeresbe, a riviera egyik npészerű üdülőhelyére, ami mellesleg minden évben otthont ad a legrangosabb világkupa versenynek. Erre érkeztünk mi is, előtte pár nap edzést terveztünk. Megérkezésünk után lepakoltunk a számunkra kijelölt helyen, majd a motorost is vízre raktuk. Ezek után megkerestük szállásunkat, ami a félsziget déli végén található. Az appartman nem túl nagy, 40 négyzetméteres, és erre vagyunk öten, mivel Lovas Bence alias Bobo is velünk lakik. Internet az nincs, pedig e-mailben azt írták, hogy van, így kénytelenek vagyunk a kikötőbe járni, ahol remek wifi van.
Reggel időben keltünk, majd friss baguettet és croissantot vettünk, majd megreggeliztünk. Az idő felhős, párás volt, szél kb. 2 bft. Leértünk a kikötőbe, majd mindenki szerelt még egy kicsit. Találkoztunk a 470-esekkel és a Laseresekkel is. Felöltöztünk, majd nekivágtunk víznek. Összeméréseket végeztünk egymás között, majd másokkal is. Az én sebességem igen jó volt, így maradtam én az etalon, a többiek hozzám viszonyítva állítgattak, próbáltak gyorsulni. A szél szépen erősödött, elérte néha volt 5-ös is. Az edzés vége felé kijöttünk kicserélni a vitorlámat az új Pannon Sails-re, ami nagy szélre készült a jelenlegi North mellé. Ezzel még mentünk egy kicsit, látszott rajta, hogy eltalált forma. Örülök neki, hogy végre Magyar fejlesztésű riggel tudok vitorlázni, és nem vagyok hátrányban miattuk. Köszi Pata és Lovas Andris!
Holnap edzünk tovább, a többiek tovább próbálgatják szerelésüket. Új vitorlák és árbocok várják, hogy kipróbálják őket. A népek már gyülekeznek, egyre több nagy nevet látni a kikötőben. Nálunk Finnben 76 nevezés érkezett, a mezőny rendkívül erős. Az időjárás előrejelzés nem jósol túl nagy szelet, ezt majd meglátjuk. Hyeres-t nem így ismerjük….
