Site icon SAILING.HU

ORC tájékoztató

Az alábbiakban egy rövid tájékoztatót szeretnénk adni az ORC előnyszámrendszer iránt érdeklődőknek.

Az ORC alapjairól, és fontosabb ,régiónkat érintő nemzetközi ORC versenyekről az MVSZ hivatalos lapja, a ”Vitorlázás Magazin” már 2005-től folyamatosan közölt cikkeket, melyek ezáltal a szövetség tagjaihoz is eljutottak.A cikkek közül néhány a

www.sailing.hu

segítségével honlapjukon szintén elérhető.A téma iránt érdeklődők a téma alapjairól a www.orc.org honlapon is tájékozódhatnak.


Általános megjegyzések:

Az ORC-ben történő versenyzéssel kapcsolatban néhány fontos kérdést az elején tisztázni kell:

– a versenyeken csak felmért, a vitorláikon jól látható azonosító jellel ellátott hajók vehetnek részt, a jelzések a vitorlák főbb méreteit tartalmazzák

– a rendszer a számításnál figyelembe veszi a hajó korát, rudazatának, és vitorlázatának rendszerét,  anyagát, valamint a propeller fajtáját, és kialakítását egyaránt

– téves elképzelés, hogy az ORC értékelés bizonyos szélerő alatt nem alkalmazható. Gyengeszeles körülmények között a számítási módszert változtatják, mely a rendező felelőssége.

– (egyebek mellett) ugyancsak a rendező felelőssége, hogy a szélerőnek, illetve a pálya-típusnak (pálya, illetve túraverseny) megfelelő előnyszámmal kalkuláljon, a bóják helyzetét GPS pontossággal rögzítse

– az eredményszámítás külön erre a célra fejlesztett szoftverrel történik, melynek van ingyenes, és fizetős változata, ez utóbbinak éves upgrade díja is van

– a rendkívül heterogén magyar vitorlás hajópark nem teszi lehetővé, hogy első lépésben egységesen az ORC magasabb –és drágább- (ORC International) fokozatát vezessük be.Ha egy hajótípust már ismer az ORC adatbázis, a kialakult mezőny következő lépésben történő továbbfejlesztése már sokkal egyszerűbb lesz.


– a szabályos versenyzéshez szükséges Certificate kiadása külföldön történik, ennek jelenlegi belépő díja 110 Euro körüli összeg, melyhez minden évben 100 Euro körüli összegért újítanak meg. Ugyanilyen összeg fizetendő, ha a Certificate-on év közben változást kell átvezetni, mint például nagyobb vitorla alkalmazása, tulajdonosváltás, stb.

– ha egy típushajó rendelkezik ORC minősítéssel attól függetlenül minden egyes, a típusba tartozó hajónak külön, egyedi Certificate-al kell rendelkeznie. One Design hajók értékelésénél külföldön vannak olyan versenyek, ahol ettől eltekintenek, de ebben az esetben általában nevezési felárat állapítanak meg.- ha egy hajó az ORC adatbázisban fellelhető típusú, attól eltérés csak vitorlázatában, rudazatában, illetve hajócsavar rendszerében van, a rendszerbe történő belépés jelenleg 50 ezer Ft körüli keretösszegből megoldható, egyéb esetekben azt a szükséges felmérések alapján egyedileg lehet csak meghatározni.



Megjegyzések:

●Ideális esetben a típusról a hajótest, és annak víz alatti tartozékai térgeometriáját tükröző file áll rendelkezésre. Nem ideális, de kezelhető eset, ha a tulajdonos a dokumentáció hagyományos módon készült változatával rendelkezik.

●Ha egy típushoz az eredetitől eltérő, de a rendszer által ismert tőkesúly tartozik, az nem probléma, ilyenek jellemzően a tavi tőkesúllyal ellátott, egyébként eredetileg tengerre tervezett változatok

●Magyarországon rengeteg,  azonos típushoz tartozónak vélt hajó van, melyek viszont egyedi tőkesúllyal, kormánnyal vannak ellátva, ezen hajók lényegesen több munkát igényelnek

●A legtöbb munkát, és ráfordítást az egyedi konstrukciók igénylik, ugyanakkor az ő rendszerbe állításuk is megoldható.


Az ORC- jelentkezésekkel kapcsolatos fontosabb tudnivalók:

-jelen pillanatban a YS I osztályból 30, a YS II, és YS III osztályokból 3-3 biztos jelentkezőt ismerünk

– a saját lehetőségeiről kialakítandó tiszta kép érdekében kérjük a további érdeklődők mihamarabb jelentkezését.

– a cél az, hogy 2012-ben már mindenképpen legyen néhány ORC szerint értékelt verseny

Az érdeklődők kérdéseit a 30/9331-840 telefonszámon, illetve a

pelso89@t-online.hu

E-mail címen várom.

A segítséget, és a közreműködést előre is köszönöm:   Csernussi Gábor

Budapest, 2011. november 8.

Exit mobile version