Az előző cikkben olvasható volt a One Design-ra való átváltás története.
Mégis mi következik mindebből? Van-e különség a hajók között, van-e gyorsabb leggyorsabb optimist?
Erre a kérdésre az IODA-tól mindig ugyanaz a válasz fog érkezni, miután nem kis ráfordítással 1995-ben új alapokra helyezte az egész optimist osztályt osztályszabályostul, gyártási kritériumostul:
az a hajó leggyorsabb, amelyiknek a legjobb a kormányosa
.
Csak azért ne vegyen meg az ember egy hajót, mert gyorsabbnak, élesebbnek stb. van kikiáltva, hisz ez tévhit, az összes statisztika ezt igazolja. Azért viszont érdemes hajót venni, mert:
– kedvezőbb árfekvésű
– mert tartós, időtálló (ezt majd az idő dönti el)
– mert a
saját országodban
van építve
– mert csinosabb, egyedi a dizájnja
– végül, de nem utolsó sorban, mert könnyen elérhető a gyári szerviz.
Az IODA honlapján rengeteg statisztika olvasható, melyek mind-mind azt az elvet támasztják alá, hogy a hajók azonos tulajdonságokkal bírnak. Ez tény, hisz manapság pl. egy Európa-bajnokságon a top 20-ban 10-15 különböző építő hajója van, szemben a 20 évvel ezelőtti kontinensviadalokra, ahol csak 2-4.
Minek is köszönhető ez?
Egyértelműen a szigorú gyártási szabályoknak, az osztályszabálynak!
A hajón található minden méretre:
– hossz
– szélesség
– palánkmagasság
– mélység
– fenékív
– egyéb méretek meghatározott bordametszetekben stb.
+/- 2mm-es tolerancia van, kivéve ahol ezt a szabály másképp írja elő, de ez +/-5mm-nél nem több.
Érdekes, hogy pl. a
vitorlával
valamivel több építői (pontosabban szabászati) szabadság van megengedve. Elég, ha már csak arra gondolunk, hogy súlyfüggő vitorlákat lehet beszerezni, 30, 40, 50, +60 kategóriákban, vagy épp keresztszabású, radiális szabású, vagy hibrid vitorlák léteznek.
Az IODA felmérői a kontinensviadalokon nem csak a szokásos felméréseket végzik el, hanem szúrópróbaszerűen egy-egy építő hajóját is teljes mértékben átvizsgálják, ellenőrizve, hogy az építés továbbra is a one design szabálynak megfelelően zajlik-e.
Magyar vonatkozás: a 2007-es Cagliari VB-n Péch Fanni magyar gyártású hajóját a helyszínen tartózkodó felmérő alaposabb vizsgálatnak is alávetette, mondván, hogy a hajó számára ismeretlen márkájú. A vizsgálat 0, azaz nulla gyártási hibával, elcsúszott mérettel stb. zárult!
Képeket Török Peti készítette, amint zajlik a nagy szúrópróbás ellenőrzés.
Nézzünk egy példát, hogy mit is jelent a one design számokban!
A one design előtt az optimist élei (tehát a fenék és az oldalak csatlakozásánál) kimondottan éles sarkok volt. Akkor az volt a teória, hogy a hajóval jobban lehet élezni, préselni.
Most a one design típusoknál minden sarok R10-es. Vagyis 10mm-es rádiuszok vannak +0/-1mm-es tűréssel, magyarul: 9-10 mm közötti értéket vehet ez fel.
Bármilyen állítás, ami azzal kapcsolatos, hogy egyik hajó élei szemmel láthatóan ívesebbek, vagy épp kisebb a rádiusz, az tévhit.
A legnagyobb tolerancia a hajó hosszában van megengedve, ami 2300 mm +/-7mm. Ez annyit jelent, hogy a leghosszabb megengedett méret 2307mm, míg a legkisebb 2293mm.
A 7mm differencia a középmérethez (2300mm-hez) viszonyítva 0,3% tűrést jelent!!
0,3%-os tűrést megengedni egy javarészt kézi építésű hajón elég szigorúnak tűnik.
Az összesített 14mm-es differencia két hajó között (mely esetben mindkét hajó tökéletesen megfelel az osztályszabálynak) nem idéz elő sebességkülönbséget, pláne, hogy a jól vezetett hajó orrésze is és farrésze is kint van a vízből.
Rendszerint ezek az értékek mezei eszközökkel nagyon pontatlanul mérhetőek. Alapvetően bázisvonalak, illetve referenciapontok vannak meghatározva. A különböző síkokban lévő mérési pontok meghatározásához mindenféle felvetítő, különös kinézetű mérőeszközök szolgálnak.
Természetesen nem csak a hajóra vonatkozik szigorú előírások garmadája, hanem a vitorlára, rudazatra és az egyéb beépíthető, felhasználható elemekre is.
Például az árbocgyűrű erősítésére, illetve a kopás meggátolására szolgáló műanyag gyűrűre is. Anyagára nincs korlátozás (pl. a világosszürke rendszerint olcsó műanyagból készül, míg a fekete, vagy fehér műszaki műanyagból), de méretére igen. Sőt még az árbocpad síkjából is csak max. 3mm-el magasodhat ki.
Folyt. köv.