Site icon SAILING.HU

VOR – túlélőmód 60 csomóban

Simon Fisher and Adil Khalid about to get hit by a huge wave, onboard Abu Dhabi Ocean Racing during leg 5 of the Volvo Ocean Race 2011-12, from Auckland, New Zealand to Itajai, Brazil. (Credit: Nick Dana/Abu Dhabi Ocean Racing/Volvo Ocean Race)

60 csomós pöffök, fetrengés, kormánytörés, feladás – csak pár a VOR jelentősebb eseményei közül az Auckland – Itajaí szakaszon.

A versenyrendezők – nem szokatlan módon – még a szakasz megkezdése előtt egy határt jelöltek, melynél délebbre nem szabad vitorláznia a mezőnynek a jéghegyekkel történő ütközés reális veszélye miatt. Egy hete aztán ezt a határt 2 fokkal északabbra tolták az eredeti 50. déli szélességi körhöz képest, mert még itt is észleltek kósza jéghegyeket.

A csapatok egy elég erős frontban találták magukat, mikor ehhez a szélességi körhöz értek. A szél nem csökkent 30-35 csomó alá, sőt rendszerint 40 csomóban kellett haladniuk, ami úgy 60 km/h-t jelentett a decken. Az óceán mindössze 5°C-os, a levegő este 3°C. A meleget egyedül a járó motor biztosítja a hajó belsejében, amikor éppen az akksikat töltik.

Mike Sanderson és a Sanya csapata a hét elején szenvedett kormánytörést és visszafordult Új-Zéland felé kijavítani a hibát. Az Abu Dhabi csapata ugyan az első napi javítgatás után folytatta a versenyt (lásd korábbi cikkünk), de borzasztóan kezdenek lemaradni, miután nem érte el időben azt a frontot, amiben az első négy hajó veret keletnek.

A szél nem az egyetlen, ami próbára teszi a csapatokat, a hullámzás kavart és túlságosan erős. A csapatok így túlélőmódba kapcsoltak, jócskán visszavéve a tempóból. „A hajó akár egész nap tudna 30 csomó fölötti sebességet” – ecsetelte a hajó képességeit pár napja a Telefónica kormányosa Iker Martínez. „De nem hiszem, hogy 10 percnél tovább bírná a hajó egyben, így visszavettünk 18-20 csomóra.” A hullámok Martínez elmondása alapján pont a hajón törnek meg. Lássuk a videón:

„Jordi (Calafat, kormányos) el is repült a kormánytól, miután egy hullám elmosta és Ñeti (Cuervas-Mons, bowman) is repült, aki pont Jordin landolt,” – mesélte egy nagy hullám után Martínez.

„A tartalék vitorlák egyike – melyet a decken luvban halomba rakva tárolnak – nekivágódott a kormánykonzolnak és blokkolta a kormányt. Így nem lehetett jóideig kormányozni. Nagyon szerencsések voltunk.”




Kattintson a képre a nagyobb méretben történő megjelenítéshez!

A Camper sokáig vezetett, de a hajónak egyik első válaszfalával komoly gondok akadtak, amelyet javítani kényszerült a csapat. A hajót 10-15 csomóra lassították, nehogy lefűrészelje vagy átfúrja valaki a kezét szerelés közben. Végül nem sikerült megnyugtatóan kijavítani a hibát, így a Camper csapata Chile fele vette az irányt, ahol valószínűleg 3 nap kell míg helyrehozzák a szerkezeti károkat.

Legkeményebben a Groupama tolja, a Puma csak kicsit lassabb a viharos időben. A Camper már kiszállt, míg a Telefonica szintén kisebb szerkezeti sérülések miatt lassítani kényszerült a verdát.


Fotó: VolvoOceanRace

Exit mobile version