Site icon SAILING.HU

Kékszalag a Pécsi-tavon

Hogyan lehet lemásolni a honi vitorlázás legnagyobb médiaérdeklődésre számot tartó vitorlás regattáját, a Kékszalagot? A válasz szinte egyértelmű, sehogy. Vagy talán mégis utánozható? A recept nem más, mint a zsugorítás. Végy egy kisebb tavat, végy hozzá kisebb hajókat, nagyjából tartsd meg az arányokat és kész a mini Kékszalag. Ezen recept előírásai alapján készült a Tókerülő Modellvitorlás Túraverseny.

A Pécsi Ércbányász Modellező Klub és a Compass magazin 2010-ben dolgozta ki a tókerülő verseny (

http://www.tokerulo.hu/

) megvalósításának alapjait. Azonnal partnerre találtak a kezdeményezők az orfűi TDM szervezet vezetője és a település polgármestere személyében, akik minden rendelkezésre álló eszközzel segítették a rendezvény sikeres lebonyolítását.

Az orfűi vitorlás klub, az OVE szintén az elképzelés pillanatában állt a szervezők mellé és segítette a rendezvényt. Az első évben, 2011-ben csak remélték a rendezők, hogy az ötlet nem csak nekik, de majd a versenyzőknek is tetszeni fog. Az ötlet és a megvalósítás is folytatásra lett ítéltetve. Az első tókerülést követően már mindenki tudta, hogy lesz második alkalom, viszont annyi különbség mindenképpen volt a két verseny között, hogy a másodikra sokkal hosszabb felkészülési idő állt a versenyzők rendelkezésére.




A galéria megtekintéséhez kattintson a képre!

Nem is maradt el az ötletbörze, számtalan innovatív megoldás született a téli szünet nyugalmát kihasználva. Idősebb Csóka László a garázs mélyéből horgászott elő egy katamaránt, majd a két testet felhasználva trimaránt épített az M hajóból. Székely Antal is ezt a vonalat vélte követendőnek és ő is trimaránt épített, csak éppen a Micro Magic hajó alapjait felhasználva. Az első verzió „lábai” még almaecetes üvegekből készültek, de a fejlesztés során ezeket mosószeres palackokra cserélte. Tokodi Zoltán a tavalyi 70- osztály győztese is úgy gondolta, a háromtestű hajó a jó választás. Neki is az MM hajó szolgált alapul és ehhez fejlesztett talpakat. Voltak, akik megmaradtak az egy testnél, de kielt és rigget fejlesztettek a hajóhoz. Ifjabb Csóka László már a pénteki edzéseken döbbenetet ültetett a versenytársak ábrázatára, amikor elővette az M hajójának kiegészítőit. Több mint 70 cm hosszú kiel és egy Optimistnek is dicsőségére váló vitorlázat váltott ki rémületet az abszolút győzelemre készülők táborában. Forrai Csaba a legújabb fejlesztésű öntött vitorlával szerelte fel az egyméteres hajót. Páncél Bence a Csóka fejlesztésű Maxi Micro Magic kormányához „ült.” Ez a hajó is a hosszabb kiel, nagyobb rigg recept alapján készült és már az Öbölkerülőn bizonyított.

Szombaton reggel kilenc óra előtt a rendezők kitűzték a pályát, pontosan elhelyezték a bójákat. A tó északi végén 46.16308 N,18.131662 E koordináták jelölte helyre, a déli végén a 46.147172 N,18.142193 E GPS által meghatározott területre. Minden évben pontosan ugyan ott vannak a pályajelek és a rajtvonal is azonos helyen, az evezősklub előtt, a partra merőlegesen.

Nevezni fél tíztől lehetett, a rajt időpontja 11 órára volt meghirdetve. Az első rajtprocedúra sikertelen volt, mivel két trimarán is „ölbe vett” egy egy versenytársat. A második rajt már tisztán sikerült. Északi szélben krajcolva vette célba a mezőny az első pályajelet. Ifjabb Csóka László szinte azonnal az élre állt, a vitorlás klubig hatalmas előnyt szerzett. Nagy meglepetésre második helyen Vönöczky András vitorlázott egy IOM (egyméteres) fahajóval. Vönöcky András több mint 15 éve hagyta abba modellvitorlázást, mint hatszoros Európa-bajnok. Azóta viszont egyáltalán nem versenyzett, a tókerülőn egy kölcsönhajóval és legfeljebb 60 perc edzéssel a háta mögött vágott neki a távnak. A krajc szakaszon kiemelkedően teljesített Kiss Péter is, aki szintén kezdő a modellvitorlázásban, de jelentős vitorlázó múlttal rendelkezve gyorsan akklimatizálódott az új kihíváshoz. Az élbolyban ott volt még Forrai Csaba és idősebb Csóka László a trimaránnal.

Az északi bója előtt Vönöczky visszaesett az 5. helyre, Forrai és idősebb Csóka előrébb lépett. Hátszélben csökkent az esély, a helyezések megváltoztatására. Ifjabb Csóka utcahosszal nyert 1 óra, 10 perc, 43 másodperc versenyidővel, ami egyben rekordnak is minősül, hiszen a címvédő 13 perccel jobb időt teljesített, mint 2011-ben. Az is valószínű, hogy a Kékszalag jellemzők közül, a zsugorítók Litkey Farkasa is készülőben van, ifj. Csóka László személyében.

Második helyen Forrai Csaba, harmadikon idősebb Csóka László futott be. A 100+ osztályban ifjabb Csóka László, idősebb Csóka László, Forrai István sorrendben értek célba a hajók. A 70-100 osztályt Forrai Csaba nyerte Kiss Péter és Vönöczky András előtt. A legkisebbek (70-) versenyét Benedek Zoltán nyerte, második helyen Rodau Viktor végzett, harmadik Páncél Bence lett.

A verseny után a Polgármesteri Hivatal dísztermében Horváth Viktória TDM menedzser köszöntötte a résztvevőket, majd vacsorával és eredményhirdetéssel folytatódott a rendezvényprogram. A gasztronómiai produkció feltételeit az ajkai Füstöltárú és Csemege Kereskedés, a kovácsszénájai Nyírő Tamás, a szintén kovácsszénájai Novák Sajtmanufaktúra és a villányi Polgár Pincészet biztosította. Az eredményhirdetés alkalmával kiderült, hogy ifjabb Csóka László megőrizte a vándorkupát. A méretek szerint besorolt osztályok mellett abszolútban és yardstick rendszerben is hirdettek eredményt a verseny kiírói.

A díjátadót követően Székely Antal tartott előadást a rajt, a krajc és hátszél szakaszok témakörben, majd idősebb Csóka László beszélt a kötelek és csomók témakörről. A tartalmas, programokban gazdag napot követően még nem volt vége az orfűi modellvitorlás hétvégének, vasárnapra is jutottak izgalmak, hiszen erre a napra maradt a Micro Magic hajóosztály ranglista és EB válogató versenye. A modellvitorlázók átköltöztek a tó túlsó partjára az OVE klubba, ahol az elmúlt években ideális RC vitorlás helyszínt alakítottak ki számukra. Az időjárás ezen a napon nem bánt bőkezűen a résztvevőkkel, az első fuvallatokra majdnem délig kellett várni és ezt követően is többször kellett futamot lelőni a szél hiánya miatt. Nehezen, de sikerült 6 értékelhető futamot rendezni, ebből kettőt stabil kifújt szélben. A versenyt vasárnap is ifjabb Csóka László nyerte a százhalombattai Forrai Csaba előtt. A bronzérem Székely Antal nyakába került, negyedik Bodnár Imre, ötödik Tokodi Zoltán, hatodik Országh Tibor lett. A verseny utáni késői ebédet az orfűi Mediterrán Pizzéria és Kávézó biztosította.


Eredmények


Fotó: Leiner András



Forrás: compass magazin

Exit mobile version