Site icon SAILING.HU

44. Kékszalag MVM Partner Nagydíj sajtóinfók

Július 5-én rajtol a 44. Kékszalag MVM Partner Nagydíj mezőnye Balatonfüredről


Több mint félezer hajót várnak a legnagyobb magyar vitorlásversenyen

Budapest, 2012. június 18. – Július 5-én, csütörtökön 9.00 órakor rajtolnak a legnagyobb magyar vitorlásverseny, a Kékszalag résztvevői a Balatonfüred előtti rajtvonalról. A hagyományos Balaton-kerülő regatta fővédnöke Navracsics Tibor. A versenyt rendező Magyar Vitorlás Szövetség óvatos becsléssel több mint hatszáz hajót vár a versenyre – hangzott el a verseny hétfői sajtótájékoztatóján.

A Kékszalag évek óta Európa legnagyobb tókerülő versenyeként, hazánk öt legismertebb rendezvénye közé került. A több mint 3000 versenyző között évről évre több világsztár is rajtol a versenyen. A verseny és rendezvényei több tízezer nézőt és érdeklődőt vonz nyáron a Balaton partjára.

Az MVM Partner Zrt., az MVM Csoport energiakereskedelemmel foglalkozó leányvállalata a magyarországi energiapiac meghatározó szereplője. Évek óta elkötelezett támogatója a hazai sportéletnek, éppen ezért döntött úgy, hogy a nagy múlra visszatekintő Kékszalag vitorlásverseny mellé áll és névadója lesz a rendezvénynek. Az MVM Partner nemrég lépett piacra környezetbarát „Zöldáram” termékével. A Kékszalag verseny, mint a szél és a víz energiáját hasznosító sportág, természetközelségével kiválón kapcsolódik a cég célkitűzéseihez.

A 44. Kékszalag MVM Partner Nagydíj legnagyobb kérdése újra: megdőlhet-e az 1955-ben felállított Kékszalag-rekord? Akkor a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló 10 óra 40 perc alatt teljesítette a légvonalban 155 kilométeres távot.

Hihetetlennek látszik hogy a csúcsidő – amelynek körülményeit és megtörténtét sokan vitatják – ilyen hosszú múltra tekint vissza, hiszen a mai modern versenyhajók sokkal gyorsabbak, mint a ma is vitorlázó csúcstartó. Ám a sikerhez az is szükséges, hogy a verseny napján a teljes Balatonon megfelelő irányú és erejű, egyenletesen jó szél fújjon. Ez általában ritkán fordul elő, mert számtalan időjárási tényezőnek kell kedvezően alakulnia. A feladatot tovább nehezíti, hogy a Balaton több, szélviszonyaiban gyakran különböző részre osztható. Ez teszi a versenyt, a kihívást, a kalandot olyan sokszínűvé, hogy az mind több résztvevőt vonz. Többek között ezért vált a Kékszalag, a legrégebbi, és leghosszabb távon futott európai tavi vitorlás verseny, a legtöbb vitorlázót megmozgató eseménnyé az öreg kontinensen.

A verseny legnagyobb esélyesei persze a modern hajók. 2010-ben állhattak rajthoz először a  mai technikai szinten leggyorsabb, többtestű versenyvitorlások: a kéttestű katamaránok, és  a háromtestű trimaránok. Ezek részvételét 2013-ig a páratlan években nem engedik meg a szabályok, ám 2014-től végképp, minden évben nyílt lesz a verseny. Mivel idén is szabadon rajthoz állhatnak a többtestűek, ezért egyre több külföldi versenyző részvételére is számítanak a rendezők. A könnyű, többtestű hajók gazdaságosabban szállíthatók, mint a nagy egytestű vitorlások, illetve kisebb merülésük miatt nem akadályozza őket a Balaton viszonylag sekély vízmélysége.

A Kékszalagra hagyományosan nem csak külföldről érkeznek modern versenyhajók. A verseny minden évben megmozgatja a magyar tervezők és hajóépítők fantáziáját. Rendszeresen jelennek meg egyedi, győzelemre törő különlegességek. Idén is várhatóak különleges újdonságok a vízen.



„Legalább ilyen fontos azonban az a sportteljesítmény, amelyet a lassúbb hajók legénysége nyújt, akik sokszor másfél-két napot töltenek az időjárás viszontagságainak kitéve a vizen” – mondta el Szoják Balázs, a Kékszalag főrendezője.

A Kékszalag nem csak a győztesek, a leggyorsabb hajók versenye. A Kékszalag az verseny, ahol egy időben, egy pályán versenyeznek világbajnok vitorlás sztárok és amatőr versenyzők, akár olyanok is, akik életük első vízi megmérettetésén vesznek részt.

Nem kizárólag a minél nagyobb sebesség elérésére épített versenyvitorlásokkal lehet és érdemes rajthoz állni. Az abszolút befutáson kívül 29 különböző hajóosztályban hirdetnek eredményt, így a mezőny bármely sebességi rétegébe tartozó azonos vagy hasonló hajókkal versenyzők egymáshoz is mérhetik teljesítményüket. Sokan akadnak olyanok is, akiknek a fő cél a Balaton megkerülése a szabályok által megengedett limitidőn, vagyis 48 órán belül.

A Kékszalagot immár ötödik alkalommal egy ifjúsági verseny, a Kékpántlika előzi meg. A Balatonfüred-Tihany-Balatonfüred távon a vitorlás utánpótlás fiatal reménységei küzdenek meg a leggyorsabb hajó címéért. 2011-ben 118 hajó vett részt a versenyen.

A nagy távolsági verseny befutója után pedig a 2szalag katamarán regatta futamai kezdődnek Balatonfüred előtt. Ezen a regattán a Kékszalagról az ott érvényes alsó méretkorlátozás miatt kimaradó kisebb katamaránok partközeli versenyét figyelhetik az érdeklődők.

A Kékszalag eseménysorozat július 4-én, szerdán kezdődik a Kékpántlikával. A hagyományokkal szakítva, immár második éve csütörtökön – idén tehát július 5-én, 9 órakor  – rajtol a Kékszalag mezőnye a balatonfüredi móló elől, hogy végigvitorlázza a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred távot. A szél függvényében a legjobbak befutására csütörtök este és éjjel számítanak az erre az alkalomra kivilágított célvonalon a balatonfüredi móló előtt. Ezután szombat reggel kilenc óráig lehet még érvényesen célba érni.



A vitorlás verseny mellett az érdeklődőket színes parti programok is várják. A balatonfüredi mólónál keddtől vasárnapig vitorlás falu és borfalu valamint kézműves kiállítás, csütörtökön, a rajt előtt pedig műrepülő bemutató várja a közönséget. A szombati eredményhirdetést követően pedig a Kékszalag médiatámogatója, a Class FM „Class Nyár” koncertsorozatának fellépői szórakoztatják a Balatonfüredre látogatókat.

A Kékszalag szervezői idén is folytatják 2011-ben megkezdett jótékony kezdeményezésüket.  A verseny rendezői a Hospice Alapítvány gyermekhospice tevékenységét támogatják, és felhívták a résztvevő versenyzők figyelmét, hogy a nevezéskor maguk is járuljanak hozzá ehhez a nemes célhoz.


Tények és adatok a Kékszalagról

Az európai tavakon rendezett tókerülő vitorlásversenyek között a Kékszalag a legrégebbi, a balatoni versenytáv a leghosszabb, és az elmúlt években itt vitorlázik a legnépesebb mezőny is.

A Balatonon 1934 óta rendeznek tókerülő versenyeket. A Genfi-tavi Bol d’Or először 1939-ben, a Boden-tavi Rund um és a Garda-tavi Centomiglia első mezőnye 1951-ben rajtolt. A balatoni Kékszalag vitorlás verseny hagyományos útvonala: Balatonfüred-Kenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred. Ez a táv légvonalban 155 km. Természetesen a hajók a valóságban, a szélviszonyoktól függően ennél jóval többet kell vitorlázzanak, szembeszél esetén sokkal hosszabb útra kényszerülnek. A Kékszalag limitideje 48 óra, vagyis maximum két nap áll a versenyzők rendelkezésre a táv teljesítésére.

A Kékszalagra hagyományosan júliusban egy holdtöltéhez közeli napon kerül sor, hogy a telihold fénye segítse az éjszaka is tartó versenyben a hajósokat. Az első Kékszalag versenyt 1934. július 27-én rendezte a balatonfüredi Hungária Yacht Club. 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes a Rabonbán nevű 30-as cirkáló lett Ugron Gábor kormányzásával. A Kékszalagon versenyzők létszáma folyamatosan növekszik. 2010-ben már 623 hajó állt rajthoz.

Az európai tókerülők versenyek történetének eddigi legnagyobb mezőnye 1990-ben a Genfi-tavon vitorlázott. 684 hajó állt rajthoz. A résztvevők száma ott azóta csökkenő: a legutóbbi Bol d’Oron 2011. június 19-én 477 hajó vett részt.

A Kékszalagot kezdetben kétévente, minden páros évben rendezték meg. 1944-ben a világháború miatt elmaradt a versenyzés, és a hagyomány csak 1947-ben folytatódott. Ezután szintén kétévente, de a páratlan években került sor a balatoni tókerülő versenyre. 2001 óta már minden évben van Kékszalag. Az akkor, a páratlan évekre bevezetett rajtkorlátozásokat, amely kizárta a többtestű és bizonyos modern egytestű vitorlások részvételét, a Magyar Vitorlás Szövetség rendelkezései fokozatosan módosítják. 2010-ben már volt olyan Kékszalag, amelyen egy minimális méret felett bármilyen vitorlással lehetett korlátozás nélkül rajthoz állni. Ilyen az idei verseny is. 2013-tól pedig már ilyen nyílt lesz minden évben a Kékszalag.

A versenytávot eddig leggyorsabban 1955-ben a Nemere II. 75-ös cirkáló teljesítette. Németh István kormányzásával 10 óra 40 perc alatt értek célba. A verseny történetének legsikeresebb hajója a Tramontana, amely hétszer nyerte el a Kékszalagot.

A verseny történetének legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas tíz győzelmével. 2001 és 2009 között megszakítás nélkül győzött minden Kékszalagon. 2010-ben többtestű hajóval negyedik lett, majd 2011-ben ismét az ő csapata diadalmaskodott a versenyen.

Női kormányos először 1940-ben nyerte a Kékszalagot. Dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn a Tramontana nevű hajóval 1942-ben megismételte győzelmét. Rendszeresen indulnak tisztán női csapatok is a versenyen. 2010-ben a rekordtartó Nemere fedélzetén vitorlázott nő csapat. Idén is lesz tisztán női egység a mezőnyben. A legeredményesebb női kormányos pedig 2012-ben is a Gordon Evelyn Díj várományosa.


A 44. Kékszalag szervezői a verseny bevételeiből a Magyar Hospice Alapítvány gyermek otthonápolási tevékenységét támogatják

Budapest, 2012. június 18. – A Magyar Vitorlás Szövetség támogatja a Magyar Hospice Alapítványt, és arra kéri a versenyzőket, hogy lehetőségeikhez képest maguk is járuljanak hozzá ehhez a nemes célhoz. Erre a nevezésnél nyílik lehetőség, ahol az Alapítvány képviseletében többek között Liptai Claudia várja az adományokat.

„Ha minden versenyző csak ezer forinttal támogat minket, akkor tíz vitorlázó – egy nagyobb hajó legénysége – támogatásával már két betegnek és családjának tudunk otthonában magas szintű ellátást – fájdalomcsillapítást, lelki támaszt, tüneti kezelést – biztosítani, hogy a család az utolsó percig együtt lehessen” – mondta Liptai Claudia színésznő, műsorvezető.


A Magyar Hospice Alapítványról

Magyarországon 1991-ben a Polcz Alaine által vezetett Magyar Hospice Alapítvány megalakulásával jelent meg a hospice szemléletű ellátás. Az Alapítvány – felismerve a családi kapcsolatokban rejlő erőt – húsz éve dolgozik azért, hogy a daganatos betegek aktív kezelésük lezárulása után otthonukban kaphassanak teljes körű, a testi és a lelki igényeket is szem előtt tartó magas színvonalú egészségügyi ellátást.

Az ápolás, fájdalomcsillapítás egyénre szabott és térítésmentes.

Húsz év tapasztalata alapján elindult a gyermek hospice szolgáltatás. A család nyújtotta biztonság minden életkorban fontos, de különösen nagy jelentőségű a beteg gyerekek esetében, akik szülőkhöz, testvéreikhez való intenzív kötődésük révén még több előnyét élvezik annak, ha a korszerű tüneti kezelést otthonuk biztonságában kaphatják meg.

A Magyar Hospice Alapítvány költségei hatvan százalékát adományokból és pályázatokból fedezi. Művészek, közéleti személyiségek, üzletemberek személyes közreműködésükkel igyekeznek segíteni, hogy betegek százai kapjanak méltó egészségügyi ellátást és lelki támaszt. A hospice munkát több mint száz képzett önkéntes segíti.


Fotó: Magyar Vitorlás Szövetség

Exit mobile version