Site icon SAILING.HU

Ben Ainslie Interjú

Ben Ainslie Robert Deaves-nek adott interjút az ötödik Olimpiájáról és a felkészülés végéről a kétség kívül élete legfontosabb versenyére

Miután 96-ban ezüstöt, majd 2000-ben aranyat nyert Laserben, Ainslie Finnben folytatta és 2004-ben és 2008-ban is megnyerte az Olimpiát. Most 2012-ben, ha aranyat nyer, akkor ő lesz minden idők legsikeresebb olimpiai vitorlázója. Ezt a címet jelenleg egy másik finnes,  Paul Elvstöm birtokolja, aki 1948 és 1960 között nyerte a játékokat, először Firefly osztályban, majd Finnben. Ha Ainslie Augusztus 5-én aranyat nyer, megdönti Elvström rekordját és újfent bekerül a történelemkönyvekbe.

Ugyan még mindig az abszolút favorit, hogy megnyerje a versenyt, nem lesz könnyű dolga. 35 évesen az egyik legöregebb a mezőnyben és vitorlázóként valószínű ez lesz az utolsó Olimpiája. De ebben az erős mezőnyben 2011-ben és 2012-ben szinte végig domináns volt főleg a tavalyi Elő Olimpián és az idei VB-n, ahol a 6. Finn világbajnoki címét zsebelte be.

Először arról kérdeztük, mi ennyire különleges ezen az Olimpián?


„Igazából mert hazai Olimpia, ez teszi igazán különlegessé. Ott voltam a Trafalgar téren, amikor bejelentették, hogy London rendezheti a 2012-es Olimpiát. Ekkor döntöttem el, hogy folytatom olimpiai pályafutásomat és a részese akarok lenni.”

Ben profilja a vitorlázáson és a brit sporton belül elképesztő szintre jutott. Az ő képét úgy használták az olimpiai játékok reklámozására, mint soha egy vitorlázóét eddig. Egy egész ország reményét hordozza, hogy megnyerje az aranyat. Ennek fényében gondolod, hogy ez a verseny a legfontosabb az életedben?


„Ez a legfontosabb verseny az életemben jelenleg, de az összes eddigi versenyem is fontos volt, hogy eljuthassak erre a pontra. Csak erre a versenyre koncentrálok és arra, hogy mit kell tennem a sikerhez. Nem aggódhatok semmi más miatt.”

Mennyiben különbözött a felkészülésed a 2008-hoz képest?


„Úgy gondolom, több időm volt felkészülni és erre szükség is volt, hiszen a hazai verseny nehezebb és a helyszín maga is nehéz stratégiailag. A mezőny ereje nagyon hasonló a négy évvel ezelőttihez, de a körülmények nagyon is különböznek.”

Kínában ben edzője a régi brit finnes Jez Fanstone volt, aki most az Új-Zélandiak olimpiai managere. Weymouthra Ben újra David ’Sid’ Howlettel alkot újra csapatot.



Mindketten rendkívül tapasztaltak. Szerintem Sidnek több olimpiai tapasztalata van, de mind Sid és Jez nagyon profik és elkötelezettek és ez az, amire szüksége van az embernek egy edzőben. Olyat keresek, akivel jól kijövök és megvan a tapasztalata. Szintén fontos, hogy meglegyen az eltökéltség, hogy sikeres legyen a kampány. Hozzá kell tennem, hogy nagyon szerencsés voltam, hogy ennyi segítséget és támogatást kaptam annyi különböző embertől az évek során.”

Egyesek szerint Ben nagyon szerencsés, hogy egy olyan ország színeiben versenyezhet, ahol ilyen erős finn mezőny van. Az utóbbi években 2-en is megnyerték a VB-t és többen is mindig az élmezőnyben vitorláznak. Ez igencsak megnövelte a tétet, az évek alatt és ez elég nehéz is a két nagy riválisnak, mint Ed Wright és Giles Scott, akik leginkább megszenvedik az 1 vitorlázó 1 országból szabályt az Olimpián vitorlázásban.  Gondolod, hogy ezt a szabályt fel kéne oldani, hogy az összes élversenyzőnek meglegyen az esélye az indulásra?


„Elitistaként az kell mondanom, igen, az összes élversenyzőnek ott kéne lennie, de nem szabad elfeledkeznünk a vitorlázás szerepéről az olimpián. Ha a fejlődő országokat elkezdjük kiszórni, a vitorlázás könnyen kikerülhet az olimpia műsoráról. Nagyon nehéz a srácoknak, mint Giles és Ed, de ennek rendeled alá magad és az eredményektől élsz, vagy halsz.




Ennyi éven át készülni egy egyszemélyes dingivel az Olimpiára nem nehéz motiválni magadat?


Próbáltam mindig az Amerika Kupa és az Olimpiai felkészüléseket keverni. Nem egyszerű, de az embert végig elfoglalja és figyelni kell, hogy az embernek legyen elég ideje. Mindig amikor visszajövök, frissen közelítem meg a dolgokat és így könnyebben fejlődök.”

Megéri az áldozatot a küzdelem?


„Kitűztem magam elé egy célt és szeretném elérni azt. Bármi másban ugyan ez lenne, de ebben az esetben az Olimpia az és a sportban ennél már nincs feljebb. Nem mondanám, hogy normális életem van. Egy bőröndből élek és ez nagyon nehéz a családnak és a barátoknak. Néha elég nehéz és eltűnődöm , mit is csinálok, de a nap végére rájövök, hogy a mi a célom és hogy milyen szerencsés vagyok, hogy megvannak a lehetőségeim és a támogatóim és örülök, hogy bejárom ezt a hosszú utat.”

A Weymouthba vezető út eseményekkel gazdag volt, volt pár amit Ben szívesen el is felejtene. A Perth-i média motoros incidens és a téli hát operáció után mi volt a legnehezebb része a felkészülésednek?


„Talán a szabad pumpáláshoz való alkalmazkodás. Rendkívül sok erőnlétet és technikát igényel. Ez leginkább a magasabb srácoknak kedvez.”




A felszerelés kiválasztásához Ben próbálgatott egy Wilke hajót egy ideig a 2004/2008-as olimpiai hajója mellé. Ben 4 hajótestet, 6 árbocot és 150 vitorlát használt el 10 év alatt az osztályban, míg megtalálta a tökéleteset. Van valami teljesítménybeli előny a Devoti hajóban, amit használsz?


„Ezt a hajót Tim Tavinor nagyon jól megépítette és a tény, hogy 8 év után még mindig nagyon erős, ezt bizonyítja. Egy átlagos hajótól különbözik és szerintem ez megadja a magabiztosságot, hogyha jól vitorlázom, akkor ott lehetek az elejében. De jó volt Wilkével együtt dolgozni a testeken és az árbocokon. Jó volt a fejlesztési folyamaton végigmenni és kidolgozni, mi a valóság és milyen lehetőségeink vannak. Még mindig dolgozunk a felszerelésen és csak az utolsó pillanatban döntjük el, mi kell a játékokra.

Mint minden brit atlétán és vitorlázón, hatalmas helyi érdeklődés lesz a közönség és a média részéről, ami nagyban növelheti a nyomást a versenyzőkön. Fel tudsz rá készülni?


„Szerintem a tömeg inkább segíteni fog, mint zavarni. A média meg mindig ott van és ebbe bele kell törődni.”

Mi a helyzet a Nothe pályával?


„Szerintem kelettől délnyugatiig minden jól fog működni, de ha más irányból fog fújni, remélem elvisznek minket egy másik pályára.

Fogsz még Finnezni az Olimpia után?


„Őszintén nem tudom. A játékok után az Amerika Kupára fogok koncentrálni, aztán majd meglátjuk, hogy alakulnak a dolgok. Imádtam a Finnben vitorlázni, de csak a céljaimon fog múlni, hogy mi lesz.”

Mi a véleményed az Olimpiáról általánosságban?


„Az ISAF-nak meg kéne erősítenie az osztályokat. Túl sok az osztály. Nem kéne két kétszemélyes hajó nőknek és férfiaknak. (470,49er, Mackay FX) Végül úgyis látványosabb, érdekesebb hajóosztályokra kell majd váltani.”

Szerinted ki szerez érmet az osztályban?


„Ez egy annyira nyílt osztály, hogy nehéz megmondani, de az első 12 hajóból bárki képes rá.”

És végül, mit vársz a legjobban a következő hetektől?


„Ennyi idő után alig várom már, hogy versenyezhessünk.”

Az első futamra vasárnap 1 órakor kerül sor a Nothe pályán 4500 néző előtt, majd a második már valamelyik külső pályán lesz megrendezve.


Fotó: finn osztály

Exit mobile version