Site icon SAILING.HU

Lássuk a konkurrenciát! – 2. rész

A Düsseldorfi Hajókiállításon a csarnokokat járva bőséggel van mód elcsodálkozásra, meghökkenésre és gyakran meglepődésre is. Ilyen az, hogy nem találkozhat a látogató elektormos hajtású motorosokkal. Illetve eggyel igen, a magyar standon.


E-volution 620

Pedig Németországban és Nyugat-Európa számos belvizén a Balatonhoz és a Velencei-tóhoz hasonlóan tilos vagy korlátozott a belsőégésű motorok használata. Emellett a tiszta, környezetet védő energia használata is egyre terjedő, nagy divat errefelé. Ezért különösen meglepő, hogy egy ekkora hajókiállításon nem kínálják az efféle motorosokat a kereskedők. Úgy tűnik, ha valaki a nyugat-európai elektromos meghajtású motorosok iránt érdeklődik, akkor a sokkal kisebb, ám e téren komoly osztrák Tullni Hajókiállítást kell meglátogassa.

Először azt hittem rossz helyen áll a standunkon a Stickl Kft. E-volution 620 elektromos meghajtású motorosa, lévén ez és a környező csarnokok a vitorlásoké. De végül is úgysem  kerülhetett volna sehol a konkurrensek közé! Ide viszont mégis csak való a vitorlások közé, mert azokhoz hasonlóan nem szennyezi a környezetet. Egyébként megtekinthető lesz a Tullni Hajókiállításon is február 28-tól március 3-ig az 5-ös csarnokban az osztrák forgalmazójánál.

Így tehát itt Düsseldorfban úgy festett, nincs mivel összehasonlítani, míg rá nem jöttünk, hogy a Frauscher Boat a standján kiállított hajói mellett legalább a szóróanyagaival reklámozza elektromos kishajó típusait.



Az elektromos kishajónak több különleges jellemzője van, ha jó hajó akar lenni. Az egyik fontos dolog a testforma. A gyártók szeretnek siklótestekbe vagy hagyományos klasszikus úszó formákba elektromotort szerelni. Ám a speciális igény annak megfelelően tervezett testet igényel, amely nagyobb teljesítménnyel siklásra is alkalmas, ám még fontosabb feltétel lassú, úszó menetben a kis formaellenállás és az érezhető, magabiztos stabilitás. Belül pedig a tágasság, hiszen a többnyire békés  tempójú hajózáshoz a kényelmes nézelődés tartozik, jó társaságban.

Összehasonlításunkban tehát azt néztük, hogy a felsorolt hajók miként felelenek meg ezeknek a feltételeknek. Nézhetjük innen, onnan ár/érték arányban a legtöbbet a magyar hajó nyújtja.

Hossz Szél.   Súly    Befogadók.    Motor       Minősítés       Kabin     Nettó ár

E-volution 620                   6,19    2,10    900 kg            7          4,3 kW           C7      van      24 500 €

Frauscher 560 Valencia        5,60    1,80    690 kg            5          4,3 kW           D5      nincs    29 139 €

Frauscher 707 Venezia         7,07    2,44    1350 kg          7          4,3 kW           D7       van     56 718 €

Frauscher 650 Alassio          6,50    2,17    950 kg            6          4,3 kW           D6      nincs    40 106 €

Az összehasonlító árak ezúttal nem tartalmazzák az Áfát, mert a konkurrens így adta meg árait listáján.

A magyar kishajó nem egyszerűen azért került a táblázat élére, mert a legolcsóbb mind közül. Hanem azért, mert a legjobb ár mellett szinte mindenben a legtöbbet nyújtja.

Az E-volution 620-as nem a legnagyobb hajótest az összehasonlítottak között, de mind a cockpit befogadóképessége, mind a kabinjának nagysága a legjobb. A Frauscher 707 Venezia majd egy méterrel hosszabb, elég tágas cockpittel és kabinnal, szolgál, és amiben a legjobb, az a hátsó kis fürdőplatformja.

Ha viszont valaki kényelmesen napozni szeretne a fedélzeten már másznia, kapaszkodnia kell az orrfedélzetre. Az E-volution 620 aszimmetrikus elrendezésű felépítményén viszont a kormányállás mellett feljáró – nem létra, hanem lépcső – van az orrdeckre.

Az áraknál a legkisebb, 4,3 kW-os motorral szerelt verziókat hasonlítottuk össze. Tovább nő a magyar hajó árelőnye, ha az erősebb motorok beépíthetőségének a felárát vizsgájuk.



Én első megközelítésben ennyi előnyt tudtam összeszedni különösebb kutakodás nélkül a kis magyar elektromos hajó javára. Többet, alaposabbat mondhat Stickl Tamás a gyártó Stickl Yacht  Kft. egyik tulajdonosa.

Csak éppen várnom kellett a beszélgetéssel, mert éppen egy elragadtatott osztrák vevő rendelte meg a hajót, aki korábban vízen is tesztelte az E-volution 620-ast. Azóta keresgélt, összehasonlított, majd itt, a Düsseldorfi Hajókiállítás utolsó napján megkötötte az üzletet.


– Milyen érdeklődésre számítottatok  itt Düsseldorfban, tudva hogy az itteni közönség nagy tapasztalatokkal rendelkezik az  elektromos hajózás területén?

– Több éves kutató-fejlesztő munkánk eredményét sikerült megvalósítanunk az Evolution 620-ban. Olyan elvárásokra adtuk meg a választ, amit pont egy tapasztalt, igényes közönség tud igazán értékelni.


– Úgy tudom, hogy a bruttó 30.000 eurós induló áratok nagyon kedvező ebben a kategóriában, ugyanakkor sehol nem látom, hogy hirdetnétek ezt az árelőnyt. Miért titkoljátok?

– Nem titkoljuk, minden érdeklődő számára elérhető a teljes árlistánk. Az igaz, hogy nem az árát hirdetjük, mint legfőbb előnyét.  Aki egy kicsit is tájékozott az elektrohajós piacon, az hamar rájön az Evo’ előnyeire, vagy legalább egy részére.  A kedvező ár csak hab a tortán.


– Kérlek, mutasd be az E-volutiont, ezt a nevében is a fejlődést hordozó elektrohajótokat!

– Megrendelésünkre tapasztalt hajómérnökök az elektromos hajózás különleges igényeinek megfelelően tervezték ezt speciális félsikló testet, amely kiküszöböli az alapvetően kis sebességre tervezett úszó – és  a nagy sebességre tervezett siklótestek számunkra hátrányos tulajdonságait. Így megfelelő iránytartás és jó hullámállóság mellett rendkívül kis menetellenállást kaptunk eredményül. Következmény a kisebb fogyasztás, nagyobb hatótávolság, magasabb végsebesség.


– Konkrétabban?!

– 8 km/h sebességgel 10 óra alatt hosszában végig hajózhatjuk a Balatont kikötés nélkül, vagy a száguldásra vágyók akár 30-al vontathatják a vízisíelőt. Ebben az esetben a menetidő csak pénztárca kérdése. Lényeges, hogy mindkét lehetőség bent van a testben és így elég széles vevőkört lefed egyetlen konstrukció.

A kis ellenállás előnye még, hogy már egy 4 kW-s motor is vehemensen mozgatja, eléri vele a vízen nem csekély  11 km/órás sebességet és az ekkora motorral szerelt 6,19 m testhosszú Evo’ akár csónakként üzemeltethető hajóvizsga és „vizijártassági” nélkül is.  Egyébként a hajó „C” kategóriás, elsűlyeszthetetlen, a Balatonon pl. korlátozás nélkül, bármilyen viharjelzésnél használható.



A legtöbb vevőnek fontos még, hogy ne csak stabil legyen, de annak is érződjön.  Az alakstabilitást a lapos, szegletes fenékkel, a súlystabilitást pedig a vízvonal alatt tőkesúlyként elhelyezett akkumulátorokkal növeltük. A kettő kombinációjának eredményével a 86 éves nagypapám is elégedett, bátran mozog a hajón.


– Gondolom más, első látásra is megítélhető előnyöket is tudsz sorolni?

– A 7 személyes hajón egy család vagy kisebb baráti társaság kényelmesen elfér. A napozóként is használható orrdeckre biztonságos, kapaszkodóval ellátott lépcső (nem létra!) visz fel.  Alatta a kárpitozott, hőszigetelt, szellőzőablakokkal ellátott kabinban 2 fő kényelmesen pihenhet a tűző napon is. A kabinban rakodó polcok, a matracok alatt tároló rekeszek és kémiai WC lett elhelyezve.

A fényszűrős, zárható  tolóajtót nyitott állapotban a műszerfal rejti el.  A hajó retró stílusához jól illeszkedik az időjárás álló trópusi fából készült műszerfal, a fa kormánykerék, és gázkar. A tágas kokpitban kézmosó, hűtőláda,asztal, bárszekrény  pohártartók és 2 személyes heverővé alakítható párnázott felület teszi kellemessé a vízen töltött időt.


– Ez mind nagyon klassz, de mondanál valamit az akkumulátorokról is? Mennyire macerás a karbantartásuk, milyen gyakran kell kidobni őket, és mi van ha a vízen fogy el az energia?

– Teljesen zárt, mély ciklusú, a hadiiparban bevált technológián alapuló Zenith mélyciklusú AGM akkumulátorokat használunk. A saját töltőjével működő komplett rendszer egyetlen karbantartási igénye kisütés után  csatlakoztatni egy vezetékes dugaljhoz. Télen sem kell kivenni az aksikat a hajóból, csak 2 havonta pár órára áramot adni a töltőnek. Az adott akkucsomaghoz általunk felprogramozott töltő biztosítja, hogy az ügyfelektől teljesen elzárt térben elhelyezve azok legalább 6-8 évig tökéletesen működjenek. Egyébként a töltőre csatlakoztatott komputerünkön évekre visszamenőleg ki tudjuk olvasni a töltési ciklusok paramétereit, így üzemzavar esetén azonnal eldől, hogy kezelői hiba volt vagy garanciális cserét igényel.

Az akkumulátorok pillanatnyi pontos kapacitását és az adott sebességgel még megtehető időt egy a műszerfalon elhelyezett monitor mutatja, amely az energia vészes fogyása esetén időben vészjelzéssel figyelmeztet a takarékosabb üzemre.



Az elektromos meghajtás minden része a motor, a vezérlés, és különösen az akkumulátorok rengeteget fejlődtek az elmúlt két évtizedben. Közel járunk ahhoz, hogy az elektromos motorok teljes értékű alternatívát adjanak a belsőégésű motorok használatával szemben. Egyre értelmetlenebbek a viták, hogy szabad legyen azok használata vagy sem. A megoldás az elektromos meghajtás fejlődésében rejlik. Ezért különösen beleillett a magyar standba, a kiállítási összképbe az elektromos kishajó.

Exit mobile version