Site icon SAILING.HU

Lássuk a konkurrenciát! – 3. rész

Nekünk otthon, Magyarországon már nem kell bemutatni a Pauger Carbont és Paulovits Dini innovatív munkásságát. De a világban még sokfelé hangzik a nevük ismeretlenül, igaz egyre jobban ismerik és elismerik a céget és termékeit.

Boot Düsseldorf 2013


Pauger Carbon

A Pauger Carbon egyébként különleges. Ritka ugyanis, hogy egy hajós karbon termékeket előállító műhely ne csak árbocgyártó vagy csak hajóépítő legyen. Vagy ez, vagy az. De olyat nem lehet látni sehol, hogy egy cég telephelyén világszínvonalú karbon rudazatok készülnek, ugyanakkor a szomszéd csarnokban éppen egy IMOCA 60 lábas hajó épülne a Vendée Globe-ra, vagy egy spéci Russell Coutts 44-es, netán egy olyan extrém csoda, mint a Kékszalag-rekorder Fifty-Fifty.

A cég bármelyik termékét nézzük, mellbevágó a belőlük sugárzó kreativitás, ötletesség, innovatív szellem és a minőség. Mivel évek, sőt, immár évtizedek ebben a szellemben folyik a munka, a kezdetben szinte nulla marketingtevékenység (mondhatom így, mert néhány évvel ezelőtt ott dolgozva az én feladatom volt) ellenére a termékeik most már egyre ismertebbek. Illetve most már erre is egyre több erő, energia jut, amit bizonyít düsseldorfi jelenlétükön kívül a termékeik fejlesztésében mind jobban megjelenő támogatás.

A Pauger Kft. a kutatás-fejlesztési tevékenységet támogató Euréka pályázat megnyerésével kezdte meg a költséghatékony, tömeggyártásban előállítható karbon rudazatcsalád kifejlesztését célzó nemzetközi projektjét. A kiemelten innovatív ötletek megvalósítására fokuszáló pályázatot a Magyar Gazdaságfejlesztési Központ támogatja és koordinálja.

A Pauger különleges a düsseldorfi standon megjelent magyar cégeket tekintve, hiszen több társkiállítóval igen szoros az együttműködése. A legmarkánsabb példa természetesen a standon kiállított Code8 vitorláshajó, amely konkrétan Pauger termék, az ő műhelyükben épül. De ha a Flaar felé tekintünk, ott is nyilvánvaló a folyamatos együttműködés több projektben, Például az IMOCA 60-as társtervezője Fa Nándor oldalán Déry Attila, a Flaar egyik alapítója, tulajdonosa és motorja. A Pata Finnek pedig jelenleg szintén a Pauger martonvásári műhelyében készülnek, igaz ez esetben Pata leginkább csak területet bérel, a tevékenysége független a Paugerétől.



A Pauger Carbon fokozatosan javuló elismertségének ékes bizonyítéka a megállapodás a Dehler céggel. Az 50 éves nagynevű hajógyár felvette a kínálatába a Pauger Carbon rudazatokat, és már négy típusát is kínálja a magyar karbonrudazattal, a korábban ilyen téren a Southern Spars-szal együttműködő német cég.

Beszélgető társam, és a konkurrensek termékeit nézegető sétálópartnerem Hajdú Gergő, aki a cég háromfős düsseldorfi csapatát vezeti, illetve a Pauger Carbon marketingfelelőse is.


– Légy szíves mondj pár szót a Dehlerrel kötött megállapodásról!

– Dehler 38-ra és a 41-re, illetve a 35-ös típusokra készítünk rudazatot. Mivel 50 éves a Dehler, ezért 50% kedvezményt adnak különféle termékekre. Nagyon szépen megjelent az erről szóló friss katalógusukban a Pauger Carbon. Gyakorlatilag a mi specifikációnkból átvették a lényeget. Egy lapon említenek a Liros kötéllel és az Elvström vitorlával. Nagyon szépen kitették a mintaárbocunkat is a standjukra, és az érdeklődőknek lelkesen ajánlgatják a termékeinket.




– Feltűnő, hogy a Pauger Carbon árbocok felülete sokkal szebb, egyenletesebb, mint a legtöbb, az itt kiállított hajókon látható karbon árbocoké.

– Ez a female moulding, vagyis a negatív sablonos eljárásnak köszönhető. Plusz a ragasztott karbon nut nagyon szép egységet képez az árboccal. Meglepő lehet, de a karbon száling is szinte unikum, mert a legtöbben aluminium szálingokat adnak az árbocaikhoz. Ugyanis az ilyen kisebb karbon elemeket elég nehéz és költséges gyártani. A kidolgozásunk ma már jobb, mkint a legtöbb konkurrens terméké.




– Nézzük meg például a Seldént!

– Ez itt egy Seldén orrsudár, de nézhetjük akár a bummot is. Pozitív magra tekercselik egy komputervezérelt rendszerrel. Ennek következtében a felülete egyenetlen. Van akinek ez tetszik, van akinek nem. A miénk síma. Hogy melyik jobb, vagy sem… A mi csöveinkben természetesen 0 fokban is vannak szálak, ami a tekercselt csőre ugye nem jellemző. A 0 fokos szálak a cső merevsége érdekében fontosak. Most ugyan a Seascape 27 hajónál az úriember megpróbált meggyőzni, hogy az általuk kínált Compotech rúdon tudnak 0 fokban tekercselni… 0 fokos szálak nélkül ugyanolyan erősségű csövet, mintha lenne benne, úgy lehet készíteni. hogy nehezebbre csinálják a csövet. Viszont kevésbé munkaintenzív.




– Hogy lehet egyáltalán 0 fokot tekercselni?

– Majd hogy nem sehogy! Lehetséges, de nagyon munkás dolog! Mi azt úgy csináljuk, ha tekercselünk, hogy a 0 fokos anyagot kézzel tesszük rá, és ráügyeskedjük. Ők nagyipari módon egy CNC-vezérelt rendszerrel tekercselnek. Hát, valahogy rárakják, de lehet csak duma is, mert nem látható, nem  ellenőrizhető.


– Itt van például két Hall Spar árboc profil lerakva.  Híres márka. Miben tér el a tietektől?

– Ők pozitív magra tekercselik a szálakat. Enek az a hátránya, hogy ha erősítés kell valahova, például a száling kivágáshoz vagy a vantni, forstág, beksztáég, stb. bekötéshez, akkor kívülre rakják az erősítő rétegeket. De persze minden gyártó megindokolja a saját eljárásának lényegét, előnyeit. A Hall esetében például erre a pozitív magos eljárásra azt mondják, hogy a szálak nincsenek sehol megszakítva, folyamatos anyagot tekernek körül. A Hall egyébként az egyik legelismertebb márka, szép és jó árbocokat gyártanak.




– Térjünk vissza az itt egészben látható rudazatokhoz!

– Seldén árboc sok hajón látható. Itt is az erősítések kívül vannak. Például ott a szálingnál ez látszik is. A felszín a tekercselés miatt rücskös. Hogy ez rossz-e nem tudom. Szerintünk természetesen rossz, mert mi tudunk símát készíteni. Nálunk teflonnal bélelt nagy pontosságú alumínium sablonban készülnek a profilok. Az abból kikerülő árbocokon csak egy minimális csiszolást és lakkozást kapva érjük el a síma és szép felületet.


– Abszolút negatív példát látunk itt a szomszédban két túra trimaránon!

– Igen. Velük beszéltünk, és elárulták, hogy gyakorlatilag ipari karboncsövet vásárolnak, és arra teszik a saját vereteiket. Mi például szállítunk spinnakerbummokat a Sparcraftnak. Az elődünk egy olasz cég volt, akik nagy mennyiségben gyártanak profilokat például nyomdagépekhez, és ők készítettek csöveket spibumhoz. A Sparcraft minőséget igényel, így most már mi szállítunk. Feltehetően az ilyen csövekkel mellesleg foglalkozó cég termékei gyengébb minőségűek lehettek, mint a miénk.


– Miért nem jó, amit ezek a trimaránosok tesznek?

– Bizonyára költségkímélő megoldás, de ugyanakkor a vevők részbeni átverése, a támában való járatlanságuk kihasználása. A karbon árboc nem csak azért jobb, mert az alapanyaga könnyebb, erősebb az alumíniumnál. A kész, az adott hajóhoz készülő cső azért is jobb, mert a falvastagsága nem egyenletes. Az alaposan elkészített és kiszámított rétegterv révén ott készítjük erősebbre, ahol a típus jellemzői és az árboc felszerelése megkívánja, és vékonyabb a falvastagsága, ahol felesleges anyag lenne csak benne egyenletes falvastagság esetén.


– Tehát az ipari karboncsőből „ekecselt” árboc nehezebb, mint a rendesen megtervezett és elkészített?

– Igen, nehezebb. Beszéltem velük. Ők hatméteres csövekből szerelik össze az árbocot, feltehetően egy betétcső segítségével ősszeragasztva. A másik nagy különbség a veretezésésen, a részmegoldásokon látszik. Ők úgy  készítik el az árbocot, hogy a csőre ugyanazokat, de lagalább is hasonlóan készült rozsadamentes vereteket szerelik, mint korábban az a aluárbocra. Ráadásul sokszor szakszerűtlenül rögzítve.




Nem Pauger boomveret

– Túl azon, hogy a végeredmény sokkal csúnyább, mint az ezzel alaposan foglalkozó árbockészítők termékei, még nehezebb és rossz esetben gyengébb is az ilyen karbon rudazat. Vagyis a vevő nem kap lényegesen jobb árbocot, mintha alumínium lenne, vsizont feltehetően sokkal többet fizet.




Pauger boomveret

– A gyártó szemszögéből viszont lényegesen olcsóbb, mint ha besétál a Southern Sparhoz és kér rá egy rudat, komplett árbocot.


– És ha a Pauger Carbonhoz sétál be?

– Nyitott a lehetőség! De persze tőlünk is drágább venni, mint buherálni. Akkor mutatkozik meg a termelésben annak az előnye, hogy rendes árbockészítőnél rendelik az rudazatot, ha már sikerül jól eladniuk. Például az egyik hajógyártónál mondták, hogy eddig ők is maguk rakosgatták össze az árbocokat, most viszont felfutott a megrendelés. A rudakat már egy árbockészítőtől rendelik, így azt az öt embert, aki eddig a karboncsövekkel veszkődött, be tudták állítani a testek építésébe, ami nagy könnyebbséget jelent a termelésük fokozásában.


– Tárgyaltatok velük is. Sikerült megállapodnotok a beszállításról?

– Azért ez nem megy ilyen gyorsan! Adtunk nekik profilmintát, leírást a vereteinkről, bemutatót és precíz árajánlatot fogunk készíteni a hajójukra méretezett rudazatról. Elégedettek az eddigi árbocszállítójukkal, de látják, hogy a mi termékünk sokkal minőségibb. Így ha jó áron tudjuk kínálni nekik a Pauger Carbon rudazatot, születhet majd velük is együttműködési megállapodás.


– Milyen jelentősége van az üzleti kapcsolatok fejlesztése és megrendelések begyűjtése mellett még egy ilyen nagy kiállításon való megjelenésnek.

– Fontos, hogy ismerjenek, pontosan tudják kik vagyunk, és ne keverjenek össze másokkal. Ahogy a nyugatiak, pláne a tengerentúliak hajlamosak Budapestet keverni Bukaresttel, sajnos ezt gyártókkal is megteszik. Találkoztunk olyannal, aki meghallva honnna jöttünk, azt mondta, hogy „á, Kelet-Európa? Ó Axon?” Ők például egy olyan Romániában, Brassó mellett termelő francia cég, akik megvettek egy repülőgép részeket gyártó volt üzemet, és ráálltak az árbockészítésre. Elvileg a nálunk is használatos negatív-sablonos eljárással, de már sokfelől hallottuk, hogy igen gyenge minőségben. Aki kérdezte, annak a hangja kicsit ijedten hangzott, de megnyugodott, hogy ez más, ez a Pauger Magyarországról. Akadt már olyan svéd vevőnk korábban, aki velük kezdett, majd a minőségi problémák után mérgében talált ránk, és most elégedett velünk.



A Düsseldorfi Hajókiállítás már bezárta kapuit, de még folytatódnak beszámolóim, illetve a konkurrenciát nézegető cikkek. Még írok a Code8 versenytársairól, illetve a gyönyörű daysailerek kínálatáról, ahol a Scholtz 8.8-as kitűnő holland és francia hajóépítők termékeivel versenyez.

Exit mobile version