Péntektől vasárnap estig a Budapest Boat Show idei díszvendégeként az Innováció és tradíció standon mutatták be az ősi polinéz hagyományokat megújító első balatoni versenyproát, a Vulkánt,
mely egybehangzóan, a szervezők szerint is a stand és a kiállítás legnagyobb meglepetésének és fő vonzerejének bizonyult. A földkerülő vitorlázóként ismert Méder Áronnal már novemberben kipróbálták a Balatonon és a Boat Show színpadán is bemutatták különleges bambusz rudazatos vitorlázatának működését.
Nem egy új termékről van szó, hanem egy ősi hagyományokat folytató újfajta vitorlázási és hajóépítési koncepció meghonosításáról hazai vizeinken, főként a Balatonon. Közösségi hajóépítéssel már egy használt szörfdeszka árából, akár 150000 forintból bárkinek lehet sportos és környezetbarát vitorlása, amiben a vitorlázat ára is benne van! (Ez töredéke a piacon elérhető legolcsóbb vitorlások árának.) Ez tehát nem üzleti vállalkozás, hanem (a Linux mintájára szerveződő „nyílt forráskódú” fejlesztést célzó) újfajta közösség, ezért is indították el közösségi oldalukat, ahol várják az újabb érdeklődőket:
Eddig húszan jelentkeztek és májusban tartanák az első hajóépítő hétvégét. Egy forradalmian egyszerű módszerrel gyakorlatilag két hétvége alatt elkészíthető a hajó. Így már idén nyáron elindíthatják e hajók szintén újfajta, strandtól strandig versenyét Badacsonyban. A partról indított verseny sokkal látványosabb, a nagyközönség számára érthetőbbé és testközelből nézve jóval átélhetőbbé válna a sokak szemében úri huncutságnak tartott regattáknál. A bólyafordulónál például ki kellene szaladni a partra a versenyzőknek, ahol egy almafröccs megivása jelentené a bólyaforduló teljesítését, majd a befutónál az lesz a győztes, aki a rajtvonalra helyezett serleget először felemeli. Folyik az egyeztetés a Magyar Szörf Szövetséggel, hogy a strandtól strandig versenyt közösen rendezzék és szörfös akrobatikus bemutatókkal egészülhessen ki. Ezen felül a legszebb saját építésű hajót is díjaznák és kooperatív futamot is indítanának, melyen egy vonalban kell haladni a hajóknak és az élre törőket zárnák ki.
A polinéz proa rendkívül gyors, könnyű és sportos hajó, így a könnyű szállítás miatt drága kikötőbérlet és regisztráció, hajólevél vagy kishajóvezetői engedély sem szükséges hozzá. Lehetővé teszi, hogy a lényeg valóban a vitorlázás szabadsága legyen mindenki számára és ne az, hogy kinek mennyi pénze vagy támogatója van.
INFORMÁCIÓK, KÉPEK, VIDEÓK:
A Boat Show oldalán:
http://www.boatshow.hu/programok-innovaciok
http://www.boatshow.hu/programok-szinpad
A magyar proa közösségi oldalon:
Fotók:
http://www.sailing.hu/egyebek/technika/lehet-mas-a-vitorlazas/488130
A Vulkánt bemutató rövid video-slide show:
Nyári tesztvitorlázás-videó Kiss Tibivel, a Quimby énekesével a proa korábbi, kezdetlegesebb prototípusán (DunaTV) :
http://www.youtube.com/watch?v=IyxsT8DH4dg
(16:12-nél kezdődik)
Novemberi Vulkán-tesztvitorlázás Méder Áronnal (+két videó a sajátos polinéz fordulási és irányváltási technikáról):
http://porthole.hu/horizont/hogy-mik-nem-vannak-keves-penzbol-is-lehet-nagy-elvezet-7644/
http://porthole.hu/horizont/strandtol-strandig-vitorlasverseny-a-balatonon-7648/
https://picasaweb.google.com/115198297995058032777/TestSailingWithAProaLakeBalaton2012NovWwwMederHu
Összefoglaló írás, az eddigi legátfogóbb magyar nyelvű dokumentáció a proa-vitorlázásról :
http://www.sailing.hu/egyebek/technika/lehet-mas-a-vitorlazas/488130