Site icon SAILING.HU

Vitorlások filmszerepben

Amikor egy amerikai film a pasztellszínű romantikától csepeg, vagy klasszikus szuperkémektől hemzseg, feltételezhető, hogy szerepel benne egy hipermodern vagy egy gyönyörű klasszikus vitorlás hajó – de legalább egy modell vagy íróasztalon álló fotó a főhős apósának irodájában.

A vitorlázó pedig néha némán, néha hangosan sikolt fel, úgy érezve, hogy megtalálta a nézett film egyetlen értelmét.


A régiek, a klasszikusok, és azok, amelyek ősöregnek tűnnek

Ezek azok a hajók, amelyeknek történelmük van. A kosztümös filmek korhű ábrázolása, vagy a hajó muzeális jellege miatt néha még háncsból van rajtuk a kötél, és vászonból a vitorla. Ne higgyünk mindig a szemünknek, a Greenbox és a CG (számítógépes grafika) korában leginkább trükkökkel operálnak a filmekben, ami olcsóbb és gyorsabb, mint mindent megépíteni.


Karib tenger kalózai filmek (Pirates of the Caribbean)

A Disney Stúdió által megalkotott, évszázados legendákra épülő látványos kalandfilmek ezidáig négy részt éltek meg, de valószínűleg készül az ötödik is. A filmekben több keresztvitorlázatos hajó is feltűnik, de közülük az egyiktől a közelmúltban el kellett búcsúznunk: a H.M.S. Bounty-t a 2012 őszén a Sandy hurrikán emberáldozatot is követelve, hollywoodi drámába illő módon süllyesztette el Észak-Karolina partjainál. A Bounty egy 1787-ben épült brit hadihajó pontos mása volt, és az MGM FIlmstúdió megrendelésére készült el 1960-ban a brit tengerészeti irattárban őrzött eredeti tervek alapján.

Illúzióromboló, de a Fekete Gyöngy valójában nem is vitorlás: propeller hajtja, és Sunset a neve. Bár külsejét tekintve teljesen a 18. századi bárkákat idézi, mégis fémből épült. Számos filmben szerepelt, mindig más felépítménnyel, a Karib tenger kalózaiban a vitorlákat digitális utómunkával illesztették a hajóra.


Mamma mia, 2008

Az ABBA dalaira épülő színpadi musical filmváltozatában is feltűnik egy hajó egy svéd tengerész kormányzásával a görög partok közelében. A filmben Fernandonak hívott hajó a valóságban sokáig brit felségjel alatt hajózott, és Tai Mo Shan néven 1933-ban Hong Kongban került vízre, így kétségtelenül válogatásunk legpatinásabb vitorlása. Hossza 54 láb, két árbóca van, teakfából és kámforfából épült. Legelső útja talán mindezidáig a leghosszabb is, amikor Hong Kongból Dartmouthba végig motor nélkül vitorláztak vele, és amely egy 2007-ben publikált kutatás alapján több volt, mint egyszerű hajóút: a legénység tagjai kémek voltak, és a japán haditengerészet kikötőiről gyűjtöttek információt. A vitorlást jelenlegi tulajdonosa 2004-ben átépíttette és felújíttatta.


Ünneprontók ünnepe (Wedding Crachers, 2005)

Klasszikus modernkori amerikai vígjáték klasszikus gazdag és befolyásos amerikai családdal. Nem róluk szól a film, de övék a hajó: egy 74 lábas scooner. A 49 személy szállítására alkalmas vitorlás első látásra klasszikus fahajónak tűnik, így meglepő, de 1998-ban készült el, és Woodwind II. a neve. Azonos építésű és nevű testvérhajójával együtt kirándulóhajóként üzemel a Washingtontól 50 km-re található Annapolisban. A szinkron ebben a filmben sem hibátlan, a szinkronos verzió furcsaságai után az eredeti nyelvűt megnézve kiderült, hogy a starboardot focknak fordították


Versenylázban

Egy vitorlázó számára szinte álomba illő, ha a filmben nem csak egyszerű kellék a hajó, hanem ő maga az egyik főszereplő. Visszafojtott lélegzettel figyelünk minden jelenetet, vájtfülűként hallgatjuk a szinkront. De tényleg, vajon miért nem kérnek segítséget a fordítók egy vitorlázótól?!


Szelek szárnyán (Wind, 1992)

A fiktív történet az 1987-es Amerika kupájáról szól. A főhős elveszti, majd visszanyeri a Kupát és a jó csajt. A jelenetekben a főhősöktől eltekintve javarészt profi vitorlázók szerepelnek, így a nem túl hihető cselekmény nagyon is reális eseményekből áll össze. A film International 14-es szkiffek versenyével kezdődik, de a nagy részét az AC-n akkoriban szereplő 12R yachtokkal forgatták. A főszereplők Geronimo nevű hajója az 1984-es ausztráliában rendezett AC-n szereplő America II volt, még pedig az US-42, ami a New York Yacht Club három hajós projektjének az első hajója volt. Mindhármat America II-nek hívták, de filmbéli hajó került elöször Fremantle-be. A szóbeszéd szerint a Dirty dancingből ismert női főszereplő, Jennifer Grey a forgatás végén vett magának egy hajót. A film minden szerelmi szálával együtt kötelező darab, a főhősök elkötelezettsége a vitorlázás iránt mindenki szívében húrokat pengethet meg, aki akár csak egyszer is cirkált a célvonal felé.


Hív az óceán (Morning Light, 2008)

A Disney valóságshow sorozatából lett dokumentumfilm a Transpac óceáni versenyen induló a legfiatalabb csapat útját követi végig. A fiatalok 6 hónapos tréninget követően 2500 mérföldnyi távolságon küzdenek meg a legtapasztaltabb csapatokkal, hogy a végére igazi profikká váljanak. A magyar szinkron a szakszavak tekintetében legendásan tragikusra sikerült, ezért ha az idegen nyelv nem jelent akadályt, érdemes angolul nézni. Nem közönségfilm, és valószínűleg nem fog senkinek a kedvencévé válni.


Szuperjachtok

Ezek a hajók különlegesek. Nem csupán a dollárban is sok számjegyű áruk miatt, hanem mert kiérdemelték az amerikai szuperprodukciókban való szereplést.


James Bond: Skyfall, 2012

A legutóbbi James Bond filmben feltűnő kétárbocosról annyira sokat lehet tudni, hogy még az a hír is bejárta az internetet, hogy a Regina nevű hajót török tulajdonosa charterezteti, de akár 11 millió euróért meg is lehet vásárolni. A Med Yachts által épített 56 méter hosszú szuperjacht fedélzetén 12 vendég 6 kabinban élvezheti azt a luxust, amelybe a film is bepillantást engedett. Az interneten minden részletét és titkát feltáró hajó egyik szalonjában egy fehér zongora is helyet kapott, így a körülményeket tekintve inkább hasonlít egy óceánjáró üdülőhajóra, mint vitorlásra.


James Bond: Casino royale, 2006

A 007-es nem a Skyfallban ült először csodaszép vitorlás fedélzetén, a Casino royale-ban egy olyan hajón érkezik a Bahamákról Velencébe (és küldi el a felmondását M-nek), amely láttán valószínűleg minden szakavatott felsóhajtott a moziban. A Spirit Yachts által gyártott közel 17 méteres, fából épült Spirit 54-es árbocát le kellett dönteni a Canal Grandén felvett jelenetekhez (a hidak miatt), és talán nem titok, hogy a gyártó először nem volt boldog a filmesek kéréseitől, mert a hajó eljuttatása a forgatási helyszínekre a rövid határidő és a logisztika sajátosságai miatt komoly fejtörést okozott. Hogy mindez mennyire extrém, jelzi az, hogy a Canal Grandén a Spirit előtt 350 évvel járt utoljára vitorlás.


Többtestűek filmszerepben

Ha Batman vitorlázna, egészen biztosan egy winggel felszerelt karbon katamaránon tenné. A tapasztalatok szerint ha egy filmben egy rendkívül gyors többtestű hajó szerepel, azzal a filmesek valami extrémet próbálnak üzenni.


Vízivilág (Waterworld, 1995)

A sarki jégtakarók elolvadnak, a Föld egyetlen hatalmas tengerré válik. A néhány túlélő megszállottan keresi a szárazföldet, amely valószínűleg nem létezik többé. A vizeket egyedül járja, és a kalózok ellen harcol a magányos, tengerész, aki egy csata után a hajójára vesz egy kislányt az édesanyjával. A szárazföld térképe a kislány hátára van tetoválva, ezért üldözni kezdik őket a kalózok. Trimaránon menekülnek, és az interneten kering a pletyka, hogy állítólag azon a hajón, amelyen Dennis Conner megvédte az új-zélandiakkal szemben a Kupát. A legendává vált szóbeszéd sajnos könnyen cáfolható, mert Conner hajója katamarán, a filmben használt 60 lábas trimaránt pedig a Jeanneaunál tervezték és gyártották le, mindjárt kettőt: egy gyors hajót, amely 30 csomó feletti sebességre is képes, egy másikat pedig a közeli jelenetekhez.  A forgatás közben egy alkalommal kidőlt az árboc, és majdnem agyoncsapta a főszereplőt játszó Kevin Costnert, akinek filmbéli dublőre a világhírű szörfös, Laird Hamilton volt.


Thomas Crown ügy (The Thomas Crown Affair, 1999)

A zseniális tolvaj nagyvilági élete, és románca az őt üldöző nyomozónővel. Az egyik jelenetben feltűnik két katamarán, mi több, az egyik fel is borul Pierce Brosnannal a fedélzetén! A filmben egy D-type és egy Prosail Formula 40 versenyzik egymással. Az első D-type 1963-ban épült a gyorsasági rekord megdöntésére, és egyszer még az olimpiai szerepeltetése is felmerült. A Prosail Formula 40 one design katamarán 1989-ben az Egyesült Államokban egész versenysorozatot tudhatott magáénak, amelyet az ESPN televíziós csatorna is közvetített.

A jelenet természetesen megtalálható a nagy videómegosztó oldalakon, így legendává vált az is, ahogy Pierce Brosnan kesztyű nélkül sottol, majd a halzolást követően hevesen tekeri azt a csörlőt, amelyben történetesen nincs kötél…


The internship, 2013

A legújabb: Vince Vaughn és Owen Wilson komikus páros új vígjátéka idén kerül a mozikba. A történet szerint két negyvenes üzletkötő gyakornoki pozicíót szerez a Google-nél, hogy a digitális világról ismereteket szerezve jussanak álláshoz. A sztoriról mindössze ennyit lehet tudni, de az előzetesben pár másodpercre feltűnik két AC 45-ös katamarán. A hajóknak valószínűleg nem jut több szerep, de arra lehet következtetni, hogy a száguldó többtestűek a San Franciscó-i városkép részeivé váltak, hiszen a történet ott játszódik.


Magyar filmek


Pogány Madonna, 1980

Nagy sikerű, és mára legendássá vált színes magyar nyomozós akcióvígjáték. A pofonosztó Ötvös Csöpi és a csetlő-botló Kardos doktor kalandjait újabb és újabb filmek követték. A cselekmény hátterében épp vitorlásverseny zajlik a Balatonon, a film korabeli versenyzők, csillaghajósok közreműködésével készült.


A vitorlázó, 2013

Bár Bujtor István filmjeiben néha egészen fontos szerepet kaptak a balatoni vitorláshajók, fájó hiányérzetet okozna, ha magyar vitorlázók saját film nélkül maradnának. 2013 áprilisában mutatják be azt a filmet, amely végre betölti ezt az űrt. Ez az első átfogó dokumentumfilm a magyar vitorlázásról amely elsősorban a nagyközönségnek szól. A film Litkey Farkas személyiségén keresztül ábrázolja a sportágat, de mellette megjelennek a profi vitorláscsapatok, az utánpótlást jelentő fiatal vitorlásnemzedék és a hazai hajóépítő műhelyek.

Még van hátra néhány borongós, esős vagy havas tél végi este, még van idő a kanapén kuckózva vitorlázós filmet nézni. Rövidesen viszont vége a vágyakozásnak, ideje lesz vitorlát húzni, vár a Balaton, várnak a kikötők!

Exit mobile version