Szerintem a legkeményebb Transat verseny. És nem csak a hajó mérete miatt.
Vasárnap rajtolt el a Mini-Transat la Boulangére – ahogy az idei versenyt hívják hivatalosan. Maga a regatta már a 21. a Mini-Transatok sorában, de a versenyt csak két évente rendezik meg.
A versenytáv idén: La Rochelle-Las Palmas-Antigua
Először 1977 október 8-án indult útjára 24 résztvevővel az angliai Penzance-ból és első lépcsőben Teneriféig jutottak, majd onnan Antiquá-ra.
Őrülteknek nevezték őket, de megszületett a Mini-Transat.
Ezekben az években indult fejlődésnek az offshore vitorlázás. A költségvetések drámai növekedésnek indulnak. Bob Salmon azt javasolta, hogy egyszerűsítsék le a dolgokat. És bejött!
Ezzel azonban becsülettel megnövelte a kihívást. 6,5 méteres hajóval egyedül át az Atlanti-óceánon? Van benne vitamin.
A 24 hajós között ott volt Daniel Gilard, Bruno Peyron, Luc Van Den Heede – akik később az offshore versenyzés kezdőlapjait írták.
Az 1979-es második versenyre új hajókat terveznek. Megszületett a leginnovatívabb és kreatívabb osztály, a Mini 6.50.
1985-ben a verseny elhagyta Angliát és Franciaországból startolt, Brest, Cocarneau,Douarnez és La Rochelle is volt rajthelyszín. Az atlanti megálló Madeira vagy a Kanári-szigetek, míg a befutó a Nyugat-indiai-szigetek vagy Brazília.
Minden alkalommal több és több hajós tervezi a részvételt a Mini-Transaton. Az eddigi legnagyobb mezőny a 2009-es, La Rochelle-től Salvador de Bahiáig tartó versenyen jött össze, amelyen 89 vitorlázó állt rajthoz.
Magyar résztvevője is volt a Mini-Transatnak. Méder Áron földkerülő útja után belevágott egy Mini Transat projektbe és 2013-ban el is indult. Sajnos árboctörés miatt fel kellett adnia. Rajta kívül Kovács Tamás próbálkozott, de nem tudta kvalifikálni magát a 2015-ös versenyre.
A Mini 6.50
A Mini 6.50 igazi rohanógép – Cirkálásban a mérete miatt ugyan nem túl gyors, de bőszelekben elképesztő, 20 csomó fölötti rohanásokra képes. És azon az útvonalon, ahol a verseny zajlik, leginkább bőszelekben vitorláznak.
A production hajók üvegszálból készülnek, alumínium árbóccal, 1,6 méteres merüléssel. És az olyan anyagok mint a titánium, karbon és epoxi tiltottak. 10 vagy annál több megépített hajó szükséges ahhoz, hogy hivatalosan production hajó legyen belőle.
A hajótervezőknek és az építőknek kihívás, hogy ezek között a feltételek között megalkossák a leggyorsabb, legjobb hajót. 15 féle production hajó létezik hivatalosan, a legöregebb Super Calintól egészen az új Pogo3 vagy Ofcet típusokig.
Az új testforma nagyon széles vízvonalakkal rendelkezik, a mostani legújabb fejlesztések pedig a foilok. A tervezők és az építők általában a miniket használják a legújabb ötleteik kipróbálására.
A Mini-Transat nehézségét az adja, hogy modern navigációs eszközök nélkül kell a távot teljesíteni, és automata kormányt sem használhatnak a versenyzők. Kizárólag VHF rádióval kommunikálhatnak, illetve egy helyzetjelző van a hajójukba beépítve. El lehet képzelni, mennyit tudnak pihenni a hajósok menet közben.
Az idei év talán leginnovatívabb hajója