Ez a cikksorozat nem új. Már önmagában is öt éves. Igazán jelentősége nincs már. Mégis úgy vélem, hogy érdemes egy kicsit előszedni, már csak az érdekesség kedvéért. Lassacskán elővesszük a cikkeket – összesen 8 darabot – és lehet csemegézni, akit érdekel a téma.
4. rész
Amit érdemes tudni, az az, hogy a nap 20:31-kor ment le aznap.
A korabeli beszámolók és fényképek azt mutatják, hogy a Nemere II világosban futott be. Ez azt jelenti, hogy a Népsport korábban bemutatott számában a feltüntetett befutási időpont biztosan hibás, hisz 21:20-kor szinte biztosan komolyan sötétedett már.
Persze ez az idő is jelentős rekord lett volna akkor, hiszen 1951-ben szintén a Nemere II. 14 óra alatt tette meg a távot. (az már mellékzönge, hogy az elfogadott idő és a nem hivatalos beszámolók között 1951-ben is volt 2 óra eltérés) Már elég jól látszik, hogy az akkori sajtó nem volt a pontosság mintaképe. Nézzük azért meg, hogy mit írtak még 55-ben:
Szabad Nép 1955.Július 25. – A cikk szó szerinti idézete
A Balatoni Kékszalag vitorlásverseny eredménye
A Balatoni Kékszalag vitorlásverseny szombaton reggel elindult mezőnye nagyszerű versenyt vívott. Az időjárás mindvégig kedvező volt, és a viadalon az eddigi legjobb eredmények születtek. A nagy hajók csoportjában 65 hajó vett részt. A mezőny a Balatonfüred – Balatonkenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred távot tette meg. A versenyt harmadszor is Németh István nyerte meg. A csillaghajók első ízben kiírt versenyében Szemes György bizonyult a legjobbnak. Ebben a legjobbnak. Ebben a hajóosztályban az indulók a Balatonfüred – Balatonkenese- Siófok – Balatonföldvár- Balatonfüred útvonalon versenyeztek.
Nagy hajók: 1 Németh István (Bp. Vasas) Nemere 11 óra 30 perc, 2. Farkas (Bp Vasas) 12 óra, 3. Gál (Balatonalmádi Építők) 12:10. Csillaghajók 1. Szemes György (Bp. Törekvés) 2. Galambos (Bp. Vasas) 3. Tolnai (Balatonfüredi Vasas).
És van itt egy beszámoló a Szabad Ifjúságban, ami alapjaiban különbözik az előző beszámolóktól. Itt mintha az újságíró személyesen is a helyszínen lett volna és úgy írta meg beszámolóját. Bár ez a cikk is tele volt tévedésekkel.
Szabad Ifjúság cikk 1955. Július 26. – A cikk szó szerinti idézete
A BALATON KÉK SZALAGJÁÉRT
„FÚJT A SZÉL ÉS VITORLÁZTUNK” – csak ennyit mondott Németh István a Bp. Vasas versenyzője,
a „Balaton kék szalagjáért” lefolyt vitorlásverseny győztese a verseny után.
A Nemere II. kormányosa (a hajó 75 négyzetméteres cirkáló, legénysége nyolc fő) a hét végén harmadszor nyerte meg kedves hajójával a „magyar tenger” hagyományos versenyét. Ideje -11 óra 21 perc -az eddigi legjobb teljesítmény, több mint egy teljes órával jobb az előző csúcseredménynél, amit szintén ő tartott. Olyan kedvező volt a széljárás, mint még sohasem: szinte végig heves északi szél fújt, ez röpítette előre a hajókat. Ezúttal nem volt szüksége „cirkálásra”, mint az előző, két esztendeje lezajlott „kék szalag”-versenyen.
(Cirkálásnak azt nevezik, amikor a kedvezőtlen szélirány miatt cikkcakkban kell vitorlázniok a versenyzőknek, hogy a széliránnyal átellenben lévő célba jussanak.)
Szinte a legeszményibb egyenes vonalon vitorlázhattak Némethék a Füred-Kenese-Siófok-Keszthely-Füred útvonalon. Némethék kiemelkedő tudására jellemző, hogy indulás után rögtön az élre álltak és Alsóörsnél már vezettek.
„ÉS AKKOR ELTÖRÖTT A BUM” – ezt nem Németh Istvánék mondják, hanem a többi vitorlásversenyző számol be így a verseny legkritikusabb pillanatáról. Hiszen ritka dolog, hogy a „bum”, vagyis az alsó vitorlarúd eltörik, heves, erős szél kell hozzá. (Ebben, mint már írtuk, nem volt hiány.) Németh István maga is bevallja, hogy abban a pillanatban, amikor hatalmas reccsenés jelezte a bajt, gondolatban már elbúcsúzott az elsőségtől, a vitorlásversenyzők számára legnagyobb sikert jelentő „kék szalag”-tól.
Lehetetlennek látszott az erős szélben kijavítani a törött vitorlarudat. A Nemere II. legénysége azonban megpróbálta a lehetetlent.
Minden erejüket megfeszítették, hogy megbirkózzanak a széllel, amely most is fújt. Verejtékes munka volt, de – sikerrel járt.
Ezután már „csak” vitorlázniok kellett. A kenesei bólyánál hét perc, a siófokinál 14 perc a tihanyi szorosnál már 20 perc volt Némethék előnye, s a keszthelyi bólyánál már azt is lehetett látni, hogy remek idővel nyerik a versenyt, az eddigi legjobbal a Balaton kék szagjáért folyó küzdelmek során. Az idei, tizedik versenyt különösen nagy érdeklődés előzte meg:
Kíváncsian várta mindenki, hogy Németh István, az 1951-es és 1953 győztes folytatni tudja-e sikersorozatát?
Hát tudta, hiába törött el a „bum”, ez sem tudta megakadályozni a Bp. Vasas kiváló versenyzőjét abban, hogy az első helyen végezzen.
Ezzel eddig egyedülálló eredmény ért el, mert rajta kívül még nem volt senki, aki háromszor győzött volna és így hat esztendeig díszíthette volna hajójának árbocát a félméter hosszú, arannyal átszőtt kék selyemszalaggal.
SZEMES GYÖRGY HAJÓJÁNAK ÁRBOCÁN is leng a kék szalag, a „réginek” pontos mása. Szemes György, a Bp. Törekvés versenyzője nyerte ugyanis versenyzőtársával, Papp Lászlóval, a csillaghajók „kék szalag” versenyét. amelyet az idén először írtak ki. A csillaghajók külön „klaszszist” jelentettek a vitorlasportban. Azt mondják, hogy ami az 500 kcm-es versenygép a motorversenyeken, az a csillaghajó a Balatonon. Remekül lehet vele menni, de nagyon kell tudni vitorlázni a kormányosának. Szemes György tud…
A második helyezett Galambos Jenő sokáig vezetett, de náluk is, akárcsak Németh cirkálóján, eltörött az alsó vitorlarúd.
Ők nem tudták megjavítani, de két versenyzőtársa, Simon Károly és Vígh Gyula sokszor derékig a vízbe hajolva fogta, úgyhogy végül is – ha nem is győztesen – szép helyezés birtokában búcsúzhatott a Balaton legnagyobb versenyétől.
A „KÉK SZALAG” sorsa tehát két esztendőre eldőlt. Két esztendeig csak álmodhatnak róla a vitorlázók, kivéve természetesen Németh Istvánt és Szemes Györgyöt, akik ha felnéznek az árbocra és ott látják lengeni a kák selyemszalagot, nyugodtan megcsíphetik karjukat: nem álmodnak.
Az utolsó meglelt “beszámoló” igen szűkszavú.
Magyar Nemzet cikk 1955. Július 26. – A cikk szó szerinti idézete
Vitorlázás: Balatoni kékszalag verseny: 1 Németh I.
Abban az évben Magyarországon hét országos lap volt. Ebből kettőben semmiféle hír nem volt a versenyről, a többi ötöt fentebb olvashatták. Az ötből négy ír az időről. Négyből három rekord idejét 11:30-nak írta. Egy, a Szabad Ifjúság pedig 11:21-re. Az ember azt gondolná, hogy ez az időpont biztosan nem jó. Viszont ez egy perc híján összecseng a Népsport befutási idejével.
Na most mi lehet a helyzet és honnan származik a 10:40? Segítséget kértünk az Országos Meteorológia Szolgálattól, hogy milyen idő volt akkor és végeztünk néhány számítást, hogy egyáltalán megfutható lehetett ez a rekord.
Ez a következő részben olvasható.
folyt.köv.