{"id":1028,"date":"2013-07-05T10:01:00","date_gmt":"2013-07-05T08:01:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/07\/05\/majdnem-keszen\/"},"modified":"2017-08-01T23:57:40","modified_gmt":"2017-08-01T21:57:40","slug":"majdnem-keszen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/07\/05\/majdnem-keszen\/","title":{"rendered":"Majdnem k\u00e9szen…"},"content":{"rendered":"

\n Mint kor\u00e1bbi tud\u00f3s\u00edt\u00e1saimb\u00f3l kider\u00fclt, a h\u00e1rom szint\u0171 gyakorlati tr\u00e9ningb\u0151l el\u00e9rkezett a k\u00f6z\u00e9ps\u0151 ideje.\n<\/p>\n

\n Az els\u0151 tr\u00e9ning id\u0151j\u00e1r\u00e1si tapasztalatai alapj\u00e1n (\u00e1prilis elej\u00e9n majd megfagytunk a -3 fokos reggeli z\u00fazmar\u00e1n) igyekezt\u00fcnk mindenre felk\u00e9sz\u00fclni, \u00fagyhogy felszerel\u00e9s\u00fcnk most sem lett kisebb, s\u0151t n\u00e9h\u00e1ny melegebb holmival \u00e9s f\u00fcrd\u0151 felszerel\u00e9ssel h\u00edzott is.\n<\/p>\n

\n Ezt a kis t\u00fals\u00falyt sem kiv\u00e1l\u00f3 Ortlieb h\u00e1tizs\u00e1kunk, sem mi nem nagyon b\u00e1ntuk, de a fapados l\u00e9git\u00e1rsas\u00e1g check-in pultj\u00e1n\u00e1l \u00fcl\u0151 kisasszony ann\u00e1l ink\u00e1bb. \u00cdrd \u00e9s mond 60 dek\u00e1val voltunk a s\u00falyhat\u00e1r felett. A besz\u00e9lget\u00e9s eme kih\u00e1g\u00e1st illet\u0151en \u00fagy indult, hogy ha egy\u00e1ltal\u00e1n utazni akarunk, akkor m\u00e9lt\u00f3ztassunk elf\u00e1radni a l\u00e9git\u00e1rsas\u00e1g p\u00e9nzt\u00e1r\u00e1hoz \u00e9s azonnal fizess\u00fck be a t\u00fals\u00faly sz\u00e1ll\u00edt\u00e1si d\u00edj\u00e1t (ami olyan dr\u00e1ga, hogy t\u0151zsd\u00e9n kellene kereskedni vele). Minden t\u00e1rgyal\u00e1stechnikai tapasztalatomra sz\u00fcks\u00e9g volt, hogy eme sz\u00e1nd\u00e9k\u00e1r\u00f3l lebesz\u00e9ljem a fiatal h\u00f6lgyet, s\u0151t arr\u00f3l pr\u00f3b\u00e1ltam legink\u00e1bb meggy\u0151zni, hogy ez a k\u00e9rd\u00e9s (m\u00e1rmint, hogy tov\u00e1bb engedi-e a csomagunkat \u00fagy, ahogy van) kiz\u00e1r\u00f3lag rajta m\u00falik. Kb. 8 percbe \u00e9s n\u00e9h\u00e1ny \u0151sz hajsz\u00e1lba ker\u00fclt, mire \u00e9rveim c\u00e9lba \u00e9rtek \u00e9s meg\u00fasztuk egy \u201es\u00falyos csomag\u201d felirattal a h\u00e1tizs\u00e1kokon. Azok kedv\u00e9\u00e9rt, akik r\u00f6gt\u00f6n el\u00edt\u00e9ltek sz\u00e1nd\u00e9kaim miatt, hogy netal\u00e1n \u00e9pp ez a 60 deka fogja a l\u00e9git\u00e1rsas\u00e1got cs\u0151dbe juttatni, elmondom, hogy kor\u00e1bbi utaz\u00e1somkor m\u00e1r a jegy rendel\u00e9sekor megvettem egy \u201enagyobb k\u00e9zipoggy\u00e1sz\u201d p\u00f3td\u00edjat, amit nem tudtam kihaszn\u00e1lni. Mikor k\u00e9rdeztem, hogy visszafizetik-e, sz\u00e9les mosollyal t\u00e1rt\u00e1k sz\u00e9t karjukat \u2026 sz\u00f3val nincs lelkiismeret furdal\u00e1som a 60 dkg miatt.\n<\/p>\n

\n Gosportba \u00e9rve a szok\u00e1sos B&B-h\u00f6z (Angli\u00e1ban szok\u00e1sos fizet\u0151 vend\u00e9gl\u00e1t\u00e1s, sz\u00e1ll\u00e1ssal \u00e9s reggelivel) igyekezt\u00fcnk, ami \u00fagy 15 perc s\u00e9ta a kompt\u00f3l. Am\u00fagy nem sok, de egy ember nagys\u00e1g\u00fa h\u00e1tizs\u00e1kkal kicsit megterhel\u0151bb. \u00c1d\u00e1m fiamban az esti indiai vacsor\u00e1val \u00e9s Heather nev\u0171 h\u00e1zvezet\u0151 n\u00e9nink isteni angol reggelij\u00e9nek gondolat\u00e1val pr\u00f3b\u00e1ltam tartani a lelket. Am\u00fagy az indiai curry isteni volt \u2026\n<\/p>\n

\n \"\"
\n M\u00e1snap reggel kezd\u0151d\u00f6tt a tr\u00e9ning \u00e9s az angol id\u0151j\u00e1r\u00e1s a \u201elegjav\u00e1t\u201d pr\u00f3b\u00e1lta ny\u00fajtani. Ez annyit jelent, hogy az ember fed\u00e9l al\u00f3l kin\u00e9zve azt gondolja, hogy \u00e9ppen meg\u00faszta az es\u0151t, mert minden vizes, de nem l\u00e1tni, hogy esik az es\u0151. Azt\u00e1n kimenve az utc\u00e1ra r\u00e1j\u00f6n, hogy olyan apr\u00f3, m\u00e1r-m\u00e1r p\u00e1raszer\u0171 cseppekben esik az es\u0151, hogy b\u00e1rmit csin\u00e1l (az eserny\u0151 sem seg\u00edt) mindene k\u00edv\u00fcl-bel\u00fcl vizes lesz.\n<\/p>\n

\n Maga a tr\u00e9ning az els\u0151 nap nem telik t\u00fal hat\u00e9konyan, mert mindenki pr\u00f3b\u00e1lja felid\u00e9zni a kor\u00e1bbi tr\u00e9ningen tanultakat (olyan alap dolgokat is pl. hogy melyik vitorl\u00e1t hogy h\u00edvj\u00e1k), pr\u00f3b\u00e1ljuk megismerni tr\u00e9ning t\u00e1rsainkat \u00e9s megjegyezni egym\u00e1s nev\u00e9t, illetve picit berendezkedni a haj\u00f3n. D\u00e9l elm\u00falik mire kihaj\u00f3zunk \u00e9s nem megy\u00fcnk messzire mert este visszat\u00e9r\u00fcnk a kik\u00f6t\u0151be, hogy m\u00e1snap \u201etengeri t\u00fal\u00e9l\u00e9si\u201d tr\u00e9ningre menj\u00fcnk.\n<\/p>\n

\n A t\u00fal\u00e9l\u00e9si tr\u00e9ning el\u0151tt az\u00e9rt hadd osszak meg egy gondolatot az olvas\u00f3val, ami ak\u00e1r a tr\u00e9ning kritik\u00e1jak\u00e9nt is \u00e9rtelmezhet\u0151. Az els\u0151 nap ism\u00e9tl\u00e9se alapj\u00e1n nyilv\u00e1nval\u00f3 volt, hogy 3 f\u00e9le ember van a haj\u00f3n:\n<\/p>\n

\n

\n 1.) aki \u00e9rti mit mi\u00e9rt csin\u00e1l: na ilyen nem sok volt \u00e9s aki ebbe a kateg\u00f3ri\u00e1ba esett az nem a tr\u00e9ning \u00e9rdeme, hanem a kor\u00e1bbi haj\u00f3s\/vitorl\u00e1s tapasztalat\u00e9.\n <\/p>\n

\n 2.) aki \u00e9rti mit kell csin\u00e1lni, de nem \u00e9rti mi\u00e9rt: Igaz\u00e1b\u00f3l ilyen matr\u00f3zokat k\u00e9pez a Clipper a tr\u00e9ningeken. Olyan megb\u00edzhat\u00f3 embereket, akik pontosan v\u00e9gre tudj\u00e1k hajtani a skipper utas\u00edt\u00e1sait. Az, hogy a \u201emi\u00e9rt\u201d-r\u0151l mennyi sz\u00f3 esik, val\u00f3j\u00e1ban a skipper \u00e9s a mate (kb. els\u0151 tiszt) saj\u00e1t szorgalm\u00e1ra van b\u00edzva, mert nem r\u00e9sze a tananyagnak.\n <\/p>\n<\/blockquote>\n

\n

\n 3.) \u00e9s vannak olyanok is, akiknek l\u00f6v\u00e9s\u00fck nincs az eg\u00e9szr\u0151l, nem tudj\u00e1k mit \u00e9s mikor kell csin\u00e1lni \u00e9s csak nagyon szoros fel\u00fcgyelet alatt tudnak vesz\u00e9lytelen\u00fcl tev\u00e9kenykedni a haj\u00f3n. Nem mindegy p\u00e9ld\u00e1ul, hogy laz\u00edtani vagy h\u00fazni kell a k\u00f6t\u00e9len, de att\u00f3l is kivert a hideg, amikor egyik tr\u00e9ningt\u00e1rsam \u2013 aki mellesleg lelkesen s\u00fct\u00f6tt-f\u0151z\u00f6tt nek\u00fcnk \u2013 a ferde t\u0171zhelyen pr\u00f3b\u00e1lt egy forr\u00f3 serpeny\u0151vel zsongl\u0151rk\u00f6dni. (Azok kedv\u00e9\u00e9rt, akik nem laktak m\u00e9g haj\u00f3 elmondom, hogy a haj\u00f3kra olyan t\u0171zhelyeket \u00e9p\u00edtenek, amik egy tengely k\u00f6r\u00fcl elfordulva mindig v\u00edzszintes helyzetben tartj\u00e1k a f\u0151z\u0151 fel\u00fcletet, de ahhoz, hogy ez a billen\u0151 mechanizmus m\u0171k\u00f6dj\u00f6n, ki kell akasztani a t\u0171zhelyet a fix poz\u00edci\u00f3j\u00e1b\u00f3l. Na, ezt nem \u00e9rtette az el\u0151bb eml\u00edtett \u201ekonyhat\u00fcnd\u00e9r\u201d.)\n <\/p>\n<\/blockquote>\n

\n Sz\u00f3val egy ilyen vegyes csapatban sok\u00e1ig tart mire mindenki nagyj\u00e1b\u00f3l feleleven\u00edti mit tanult az els\u0151 tr\u00e9ningen.\n<\/p>\n

\n \"\"
\n M\u00e1sodik nap reggel a helyi iskola uszod\u00e1j\u00e1ban volt jelen\u00e9s\u00fcnk (igen itt az iskol\u00e1nak van saj\u00e1t uszod\u00e1ja, nem is ak\u00e1rmilyen). Az eg\u00e9sz nap arr\u00f3l sz\u00f3lt, hogy mit kell tegy\u00fcnk, ha haj\u00f3t\u00f6r\u00e9st szenved\u00fcnk \u00e9s el kell hagyni a haj\u00f3t. Nem volt t\u00fal biztat\u00f3 t\u00e9ma \u2026\n<\/p>\n

\n Amit nagyon bel\u00e9nk vertek: a haj\u00f3 a legjobb ment\u0151tutaj. Nem baj, ha s\u00fcllyed, ha f\u00e9lig v\u00edz alatt van stb. addig ne hagyjuk el a haj\u00f3t, am\u00edg szemernyi es\u00e9ly is van r\u00e1, hogy fent marad a v\u00edzen. Elmagyar\u00e1zt\u00e1k, hogy mit kell tenni, ha m\u00e9gis el kell hagyni a haj\u00f3t: hogy pr\u00f3b\u00e1ljuk kitolni \u00e9letk\u00e9pess\u00e9g\u00fcnket ha v\u00edzbe es\u00fcnk, hogy jussunk be a ment\u0151 tutajba \u00e9s ott mit tegy\u00fcnk. Nem vicc: a hidegebb tengereken ahol mi is megy\u00fcnk az \u00fat sor\u00e1n, \u00e9letfunkci\u00f3ink csak n\u00e9h\u00e1ny (\u00e9rtsd kevesebb mint 15) percig k\u00e9pesek m\u0171k\u00f6dni a v\u00edzben a hideg miatt. Ha ez alatt nem jutunk vagy vissza a haj\u00f3ra vagy a ment\u0151tutajba, akkor \u00e9letben marad\u00e1sunk es\u00e9lyei kezdenek null\u00e1hoz tartani. A dologban az a paradox, hogy ahhoz, hogy ez a r\u00f6vidke n\u00e9h\u00e1ny perc a lehet\u0151 legt\u00f6bb legyen, minim\u00e1lisra kell cs\u00f6kkenteni a mozg\u00e1st a v\u00edzben. Akkor mondjuk hogy \u00fasszunk a ment\u0151tutajhoz? H\u00e1t igen, ez mindig az adott helyzetben egy\u00e9ni m\u00e9rlegel\u00e9s k\u00e9rd\u00e9se \u2026 Sajnos az ember akkor d\u00f6bben r\u00e1, hogy ez nem csak elm\u00e9let, amikor belegondol, hogy volt m\u00e1r a Clipper versenyeken p\u00e9lda z\u00e1tonyra futott haj\u00f3ra, ahol ment\u0151tutajokon evaku\u00e1lt\u00e1k a teljes leg\u00e9nys\u00e9get.\n<\/p>\n

\n Az elm\u00e9let ut\u00e1n j\u00f6tt a gyakorlat, azaz az uszod\u00e1ban gyakoroltuk, hogy lehet felf\u00faj\u00f3dott ment\u0151mell\u00e9nnyel lebegni \u00e9s mozogni a v\u00edzben, hogy f\u00faj\u00f3dik fel a ment\u0151tutaj, hogy lehet belem\u00e1szni, milyen \u00e9rz\u00e9s benne lenni 10 tov\u00e1bbi \u201ehaj\u00f3t\u00f6r\u00f6ttel\u201d, hogy kell visszaford\u00edtani, ha felborul \u00e9s mit kell tenni, ha al\u00e1szorul az ember \u2026 Rem\u00e9lem soha nem kell kipr\u00f3b\u00e1lni, de ha m\u00e9gis, akkor val\u00f3sz\u00edn\u0171leg ez volt az egyik leghasznosabb tr\u00e9ning az \u00e9letemben.\n<\/p>\n

\n \"\"
\n A harmadik nap megint a haj\u00f3n telt, kint a tengeren, de megint visszament\u00fcnk est\u00e9re a kik\u00f6t\u0151be, mert v\u00e1rtuk, hogy m\u00e1snap j\u00f6nnek a karbantart\u00f3k. Itt jegyzem meg, hogy ezek a 68 l\u00e1bas haj\u00f3k, amiket az els\u0151 2 tr\u00e9ningre haszn\u00e1l a Clipper, ugyanazok a haj\u00f3k, amik m\u00e1r n\u00e9gyszer megker\u00fclt\u00e9k a f\u00f6ldet. Sajnos \u00e1llapotuk is ennek megfelel\u0151. Miel\u0151tt valaki f\u00e9lre\u00e9rten\u00e9, nagyon j\u00f3l lehet vel\u00fck vitorl\u00e1zni, de egyre t\u00f6bb olyan bosszant\u00f3, esetenk\u00e9nt ak\u00e1r vesz\u00e9lyes hiba lesz rajtuk, ami gondoskod\u00e1st ig\u00e9nyelne, de azt nem kapj\u00e1k meg marad\u00e9ktalanul a haj\u00f3k.\n<\/p>\n

\n A mi tr\u00e9ninghaj\u00f3nkon p\u00e9ld\u00e1ul folyamatosan sziv\u00e1rgott a v\u00edz a haj\u00f3fen\u00e9kbe, amit k\u00e9zzel kellett kimerni, mert az elektromos pumpa nem m\u0171k\u00f6d\u00f6tt. N\u00e9h\u00e1ny k\u00f6t\u00e9l stopper (olyan szerkezet, ami megfogja a k\u00f6telet \u00e9s fixen tartja azt, ha sz\u00fcks\u00e9ges) alkalmank\u00e9nt beragadt, a nagy cs\u00f6rl\u0151 meghajt\u00f3 szerkezete beszorult, \u2026 hogy csak n\u00e9h\u00e1nyat eml\u00edtsek. Sajnos egy ilyen beszorult stopperb\u0151l felpattan\u00f3 k\u00f6t\u00e9l \u00fagy r\u00e1 csapott a kezemre, hogy nagy val\u00f3sz\u00edn\u0171s\u00e9ggel b\u00facs\u00fat kell mondjak egyik k\u00f6rm\u00f6mnek.\n<\/p>\n

\n Persze a karbantart\u00f3k nem j\u00f6ttek, \u00fagyhogy nekiv\u00e1gtunk az el\u0151 t\u00f6bbnapos tengeri t\u00far\u00e1nknak, amit m\u00e1r olyan \u201em\u0171szakbeoszt\u00e1sban\u201d csin\u00e1ltunk, mint amilyen a versenyen is lesz.
\n
\n Mit jelent ez? El\u0151sz\u00f6r is elindultunk a francia partok fel\u00e9, de azzal a sz\u00e1nd\u00e9kkal, hogy 4 napig nem \u00e1llunk meg. Ez \u00edgy is volt. M\u00e1sodsorban a haj\u00f3 leg\u00e9nys\u00e9g\u00e9t k\u00e9t m\u0171szakba (un. \u201ewatch\u201d-ba) osztottuk, akik felv\u00e1ltva voltak szolg\u00e1latban. Ez t\u00f6bb\u00e9-kev\u00e9sb\u00e9 4-4 \u00f3r\u00e1s m\u0171szakokat jelentettek, azaz 4 \u00f3ra a fed\u00e9lzeten majd 4 \u00f3ra pihen\u00e9s. Az, hogy mit csin\u00e1l az ember 4 \u00f3r\u00e1ig a fed\u00e9lzeten k\u00f6nnyen elk\u00e9pzelhet\u0151, ha azt mondom: mindent, ami a haj\u00f3z\u00e1shoz kell. Azaz vitorl\u00e1t \u00e1ll\u00edt, kurt\u00edt, cser\u00e9l, korm\u00e1nyoz. Ez tulajdonk\u00e9ppen nem baj, ha munk\u00e1s, mert akkor jobban rep\u00fcl az id\u0151. \u00c9jszaka a k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 f\u00e9nyek (ak\u00e1r parti, ak\u00e1r m\u00e1s haj\u00f3k\u00e9) tartj\u00e1k az embert elfoglaltan.\n<\/p>\n

\n \"\"
\n Az \u00e9rdekesebb r\u00e9sz, hogy mi van a m\u00e1sik 4 \u00f3r\u00e1val szolg\u00e1laton k\u00edv\u00fcl. Ebb\u0151l nyugodtan le lehet venni 2 x 30 percet le \u00e9s fel\u00f6lt\u00f6z\u00e9sre \u00e9s n\u00e9mi tiszt\u00e1lkod\u00e1sra. Megjegyzem k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 emberek k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 norm\u00e1kkal b\u00edrnak ezen a t\u00e9ren. Volt p\u00e9ld\u00e1ul aki sim\u00e1n ruh\u00e1st\u00f3l az \u00e1gyba esve aludt. Tiszt\u00e1lkod\u00e1s kapcs\u00e1n pedig ne gondoljon senki f\u00fcrd\u00e9sre, legal\u00e1bbis ne a megszokott \u00e9rtelemben. Menet k\u00f6zben a napi zuhanyt ink\u00e1bb popsi-t\u00f6rl\u0151s alapos \u00e1tt\u00f6r\u00f6lget\u00e9s helyettes\u00edti, a fogmos\u00e1s pedig m\u00e1r-m\u00e1r \u00fcnnep\u00e9lyes ritu\u00e1l\u00e9. Persze hosszabb utakon, amikor 20-30 napig meg\u00e1ll\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl megy\u00fcnk, lesz lehet\u0151s\u00e9g zuhanyozni, de nem napi alapon \u00e9s semmik\u00e9pp sem azzal a v\u00edzmennyis\u00e9ggel, amit a sz\u00e1razf\u00f6ld\u00f6n megszoktunk. No de visszat\u00e9rve a 4 \u00f3r\u00e1b\u00f3l megmarad\u00f3 id\u0151h\u00f6z, nekem soha sem siker\u00fclt 2 \u00f3r\u00e1t\u00f3l t\u00f6bbet aludni, \u00e9s esetenk\u00e9nt azt is kisebb darabokban, mert a haj\u00f3 egy meglehet\u0151sen zajos k\u00f6rnyezet. K\u00fcl\u00f6n\u00f6sen komolyabb, szelesebb id\u0151j\u00e1r\u00e1sban. T\u00f6bbsz\u00f6r \u00e9bredtem arra, hogy – amellett, hogy a haj\u00f3 orra m\u00e9tereket leng ki f\u00fcgg\u0151legesen \u00e9s ennek megfelel\u0151 hanggal csap\u00f3dik a hull\u00e1mz\u00f3 tengerbe \u2013 a fed\u00e9lzeten az \u00e9ppen m\u0171szakban l\u00e9v\u0151 v\u00e1lt\u00e1s dobog le-f\u00f6l, recsegnek-ropognak a haj\u00f3 ereszt\u00e9kei (\u00e9rtsd a haj\u00f3test \u00e9s annak csatlakoz\u00e1si pontjai), s\u00fcv\u00edt \u00e9s s\u00edr a sz\u00e9l a vitorl\u00e1k \u00e9s a k\u00f6telek k\u00f6z\u00f6tt, \u2026\n<\/p>\n

\n Ami a leg\u00e9rdekesebb: ezzel a teljesen sz\u00e9tszabdalt alv\u00e1ssal sem voltam f\u00e1radtabb, mint \u00e1ltal\u00e1ban. Skipper\u00fcnk is mondta, hogy ne agg\u00f3djunk, teljesen megszokja \u00e9s \u00e1t\u00e1ll a szervezet\u00fcnk.\n<\/p>\n

\n \"\"
\n A n\u00e9gy napnak, amit a tengeren t\u00f6lt\u00f6tt\u00fcnk a tanul\u00e1s \u00e9s tapasztal\u00e1s mellett megvoltak a maga sz\u00e9ps\u00e9gei is. Pl. \u00f3ri\u00e1si \u00f6r\u00f6m volt, amikor utol\u00e9rt\u00fcnk \u00e9s lehagytunk egy francia lobog\u00f3 alatt vitorl\u00e1z\u00f3 r\u00e9gi fahaj\u00f3t. Azt hiszem az\u00e9rt az \u00f6r\u00f6m javar\u00e9sze nem is a haj\u00f3nak, hanem a francia z\u00e1szl\u00f3 lehagy\u00e1s\u00e1nak sz\u00f3lt :). Ugyancsak nagy \u00f6r\u00f6mmel t\u00f6lt\u00f6tt el benn\u00fcnket minden naplemente \u00e9s napfelkelte. \u00c9rdekes, hogy milyen m\u00e9ly \u00f6szt\u00f6n\u00f6ket tud az emberben megmozgatni egy-egy (egy\u00e9bk\u00e9nt mindennapi) term\u00e9szeti jelens\u00e9g, ha a civiliz\u00e1ci\u00f3t\u00f3l t\u00e1vol \u00e9lj\u00fck \u00e1t az \u00e9lm\u00e9nyt. Tal\u00e1n az esti t\u00e1bort\u0171z l\u00e1ngjainak b\u00e1mul\u00e1s\u00e1hoz tudn\u00e1m hasonl\u00edtani.\n<\/p>\n

\n A tanul\u00e1s oldal\u00e1r\u00f3l a tr\u00e9ning f\u00e9nypontja a hatalmas aszimmetrikus spinakker felh\u00faz\u00e1sa lett volna, ha ki nem der\u00fclt volna, hogy csak hagyom\u00e1nyos (azaz szimmetrikus) spinakker van a haj\u00f3n :(. No nem baj, skipper\u00fcnknek mindenk\u00e9ppen teljes\u00edteni kellett ezt a feladatot, \u00fagyhogy lelem\u00e9nyesen egy szimmetrikus spinakkert h\u00faztunk fel \u00fagy, mintha aszimmetrikus lett volna. Azt\u00e1n hozz\u00e1tette, \u201e\u00edgy kell az asszimetrikust is \u2026\u201d. M\u00e9g szerencse, hogy mi m\u00e1r l\u00e1ttunk ilyet, illetve nek\u00fcnk is ilyen van a haj\u00f3nkon, de k\u00e9tlem, hogy a t\u00f6bbiek, haj\u00f3z\u00e1si h\u00e1tt\u00e9r n\u00e9lk\u00fcl maradand\u00f3 tapasztalatot szereztek volna. No, majd a versenyen! Hiszen a verseny \u00fatvonal\u00e1nak nagy r\u00e9sze un. \u201eb\u0151 szeles\u201d ir\u00e1ny, ami azt jelenti, hogy v\u00e1rhat\u00f3an sokszor fogjuk haszn\u00e1lni a haj\u00f3 legnagyobb vitorl\u00e1it, a spinakkereket (ezekb\u0151l is 3 k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 m\u00e9ret lesz, sz\u00e9ler\u0151ss\u00e9gt\u0151l f\u00fcgg\u0151en).\n<\/p>\n

\n \"\"
\n A tr\u00e9ning v\u00e9g\u00e9re megint j\u00f3 \u00f6sszej\u00f6tt a tr\u00e9ning csapat. Rajtunk, 2 magyaron k\u00edv\u00fcl volt 4 ausztr\u00e1l, 1 \u00edr, 1 norv\u00e9g, \u00e9s 1 f\u00e9lig olasz, brazil sz\u00e1rmaz\u00e1s\u00fa de Hawaii-n \u00e9l\u0151 l\u00e1ny. \u00d6sszesen 4 l\u00e1ny \u2013 5 fi\u00fa volt az ivarar\u00e1ny. Az mindenesetre meger\u0151s\u00f6d\u00f6tt bennem, amit kor\u00e1bban is v\u00e1rtam, hogy val\u00f3sz\u00edn\u0171leg az emberi oldala lesz a legnehezebb a versenynek. Egy ilyen kis csapatban \u00e9s m\u00e1r egy h\u00e9t alatt is kezdenek el\u0151j\u00f6nni a fesz\u00fclts\u00e9gek, h\u00e1t m\u00e9g majd t\u00f6bb emberrel hetekig\/h\u00f3napokig \u00f6sszez\u00e1rva. Azt rem\u00e9lem, hogy minden fesz\u00fclts\u00e9g ellen\u00e9re a m\u00e9rleg majd a versenyen is olyan pozit\u00edv lesz, mint az eddigi tr\u00e9ningeken.\n<\/p>\n

\n A n\u00e9gy napos folyamatos vitorl\u00e1z\u00e1s ut\u00e1n Portland-ben k\u00f6t\u00f6tt\u00fcnk ki. Ez egy \u00faj fejleszt\u00e9s\u0171, nagyon modern kik\u00f6t\u0151, amit az olimpi\u00e1ra \u00e9p\u00edtettek, mert itt bonyol\u00edtott\u00e1k le a haj\u00f3s\/sz\u00f6rf\u00f6s versenyeket. Nem v\u00e9letlen v\u00e1laszthatt\u00e1k ezt a helyet, mert kif\u00fajt (folyamatos), er\u0151s szeleket tapasztaltunk a k\u00f6rny\u00e9ken. A legnagyobb benyom\u00e1st r\u00e1nk m\u00e9gis a zuhanyz\u00f3 tette. Nem csak az\u00e9rt, mert kiemelked\u0151 sz\u00ednvonal\u00fa volt, hanem ink\u00e1bb az\u00e9rt, mert nem is eml\u00e9kszem mikor nem f\u00fcr\u00f6dt\u00fcnk 4 napig \u2026
\n
\n Most kezdem meg\u00e9rteni mi\u00e9rt mondt\u00e1k a kor\u00e1bbi versenyek r\u00e9szvev\u0151i, hogy alig v\u00e1rt\u00e1k egy-egy szakasz ut\u00e1n, hogy sz\u00e1llod\u00e1ba menjenek \u00e9s ott egy forr\u00f3 f\u00fcrd\u0151t vehessenek.\n<\/p>\n

\n A tr\u00e9ning v\u00e9g\u00e9n \u2013 mint mindig \u2013 nagytakar\u00edt\u00e1s v\u00e1rt r\u00e1nk, azaz a haj\u00f3t teljesen ki kellett pakolni \u00e9s kitakar\u00edtani. Picit bosszantott, hogy szerintem nem tiszt\u00e1n kaptuk meg a haj\u00f3t, azaz olyan cuccot kellett kitakar\u00edtani, amit ki tudja ki \u00e9s mikor hagyott ott. Mindenesetre er\u0151t adott, hogy \u00c1d\u00e1mmal d\u00e9lut\u00e1n utaztunk Londonba, \u00e9s 4 nap v\u00e1rt r\u00e1nk a szeretteinkkel, miel\u0151tt az utols\u00f3, a 3. tengeri tr\u00e9ningre bevonuln\u00e1nk.\n<\/p>\n

\n Legk\u00f6zelebb err\u0151l \u00edrok.\n<\/p>\n

\n
\n Forr\u00e1s: http:\/\/clipper.bacso.hu
\n<\/span>
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mint kor\u00e1bbi tud\u00f3s\u00edt\u00e1saimb\u00f3l kider\u00fclt, a h\u00e1rom szint\u0171 gyakorlati tr\u00e9ningb\u0151l el\u00e9rkezett a k\u00f6z\u00e9ps\u0151 ideje. Az els\u0151 tr\u00e9ning id\u0151j\u00e1r\u00e1si tapasztalatai alapj\u00e1n (\u00e1prilis elej\u00e9n majd megfagytunk a -3 fokos reggeli z\u00fazmar\u00e1n) igyekezt\u00fcnk mindenre felk\u00e9sz\u00fclni, \u00fagyhogy felszerel\u00e9s\u00fcnk most sem lett kisebb, s\u0151t n\u00e9h\u00e1ny melegebb holmival \u00e9s f\u00fcrd\u0151 felszerel\u00e9ssel h\u00edzott is. Ezt a kis t\u00fals\u00falyt sem kiv\u00e1l\u00f3 Ortlieb h\u00e1tizs\u00e1kunk, sem […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[56,521],"sailing_author":"Bacs\u00f3 Tibor","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1028"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1028"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1028\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1028"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1028"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1028"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}