{"id":1062,"date":"2013-06-17T06:31:00","date_gmt":"2013-06-17T04:31:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/06\/17\/uj-hajo-charter-hajo-mi-a-kulonbseg\/"},"modified":"2017-08-01T23:57:26","modified_gmt":"2017-08-01T21:57:26","slug":"uj-hajo-charter-hajo-mi-a-kulonbseg","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/06\/17\/uj-hajo-charter-hajo-mi-a-kulonbseg\/","title":{"rendered":"\u00daj haj\u00f3 \u2013 charter haj\u00f3, mi a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g?"},"content":{"rendered":"

\n Az elm\u00falt id\u0151szakban sz\u00fcl\u0151k k\u00e9rt\u00e9k t\u0151lem, ha m\u00e1r \u00fagyis j\u00e1rtas vagyok a haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u00e9sben is, fejtsem ki v\u00e9lem\u00e9nyemet az \u00faj haj\u00f3, vagy charter haj\u00f3 v\u00e1s\u00e1rl\u00e1sa kapcs\u00e1n.\n<\/p>\n

\n Miel\u0151tt b\u00e1rmelyik\u00fck elfogults\u00e1ggal v\u00e1dolhatott volna, azt mondtam nekik, hogy akkor most nem edz\u0151k\u00e9nt \u00e9s nem is haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u0151k\u00e9nt, hanem kompozit m\u00e9rn\u00f6kk\u00e9nt fogok v\u00e1laszolni. \u00c9s biztosak lehetnek benne, hogy olyanokat fognak hallani, amit az adott keresked\u0151 \u2013szaktud\u00e1s h\u00edj\u00e1n- biztosan nem mondott el.\n<\/p>\n

\n A cs\u00facsmodern epoxy-sz\u00e9nsz\u00e1las haj\u00f3kat nem tekintve, a legt\u00f6bb haj\u00f3 poli\u00e9szter-\u00fcvegsz\u00e1las kompozit szerkezet, csak\u00fagy, mint az \u00f6sszes ifj\u00fas\u00e1gi haj\u00f3oszt\u00e1ly is. N\u00e9zz\u00fck meg, hogy mi a jellemz\u0151 az ilyen szerkezeti elemre.\n<\/p>\n

\n Az \u00fcvegsz\u00e1lnak, azaz az er\u0151s\u00edt\u0151 anyagnak is \u00e9s az azt befoglal\u00f3\/be\u00e1gyaz\u00f3 m\u00e1trix anyagnak, jelen esetben a poli\u00e9szternek megvannak a szakirodalom szerinti mechanikai tulajdons\u00e1gaik, amiket nyilv\u00e1n m\u00e1s, jobb anyagokkal lehetne magasabb szintre emelni, de ezeket pl. az Optimist oszt\u00e1lyszab\u00e1ly lekorl\u00e1tozza.\n<\/p>\n

\n Mindazon\u00e1ltal amit minden m\u00e9rn\u00f6kember (\u00e9s szakember) tud, az az, hogy amikor az inici\u00e1tort hozz\u00e1adja az oligomer poli\u00e9szterhez, akkor beindul egy l\u00e1ncreakci\u00f3s folyamat, azaz elkezd\u0151dik a t\u00e9rh\u00e1l\u00f3sod\u00e1s; k\u00f6znyelven a kikem\u00e9nyed\u00e9s.\n<\/p>\n

\n El\u00e9rkezt\u00fcnk a kulcssz\u00f3hoz, a kikem\u00e9nyed\u00e9shez. Ha a r\u00e9tegenk\u00e9nt felhordott leend\u0151 haj\u00f3 a polimeriz\u00e1ci\u00f3 (kikem\u00e9nyed\u00e9s) sor\u00e1n min\u00e9l tov\u00e1bb van a szersz\u00e1mban, ann\u00e1l jobban m\u00e9reth\u0171, nagy szil\u00e1rds\u00e1g\u00fa, merev h\u00e9jat lehet el\u0151\u00e1ll\u00edtani.\n<\/p>\n

\n Erre egy egyedi gy\u00e1rt\u00e1s\u00fa, kissz\u00e9ri\u00e1s term\u00e9kn\u00e9l, ahol az id\u0151 nem befoly\u00e1sol\u00f3 t\u00e9nyez\u0151, van lehet\u0151s\u00e9g. T\u00f6megben gy\u00e1rtott term\u00e9kn\u00e9l kevesebb, charterhaj\u00f3n\u00e1l pedig id\u0151-energia-k\u00f6lts\u00e9ghat\u00e9konys\u00e1g miatt szinte a null\u00e1hoz k\u00f6zeledik.\n<\/p>\n

\n Persze vannak tr\u00fckk\u00f6k pl. h\u0151kezel\u00e9s, amivel a kikem\u00e9nyed\u00e9st fel lehet gyors\u00edtani, de \u00e9pp az im\u00e9nt eml\u00edtett id\u0151-energia-k\u00f6lts\u00e9ghat\u00e9konys\u00e1g h\u00e1rmas miatt charterhaj\u00f3n\u00e1l, illetve nagy mennyis\u00e9gben gy\u00e1rtottakn\u00e1l nem \u00e9ri meg \u00e9s nem is felt\u00e9tlen\u00fcl haszn\u00e1lj\u00e1k. Nekik maradnak a (nem m\u00e9rn\u00f6ki elvek ment\u00e9n) kital\u00e1lt marketingsz\u00f6vegek: ez a tuti, ez a pr\u00e9miumkateg\u00f3ria stb.\n<\/p>\n

\n Azon haj\u00f3k, melyek nagyon minim\u00e1lis id\u0151t t\u00f6ltenek a sablonban (max 0,5-1 nap), az id\u0151hi\u00e1ny olyan k\u00f6vetkezm\u00e9nyeket von maga ut\u00e1n, amit pl az adott charteresem\u00e9nyen m\u00e9g nem felt\u00e9tlen\u00fcl fog \u00e9rezni az els\u0151 tulaj (kiz\u00e1r\u00f3lag az \u00faj eszk\u00f6z\u00f6k sportpszichol\u00f3giai hat\u00e1sai miatt), de a v\u00e9gleges tulajdonosn\u00e1l m\u00e1r el\u0151j\u00f6nnek probl\u00e9m\u00e1k: puha h\u00e9j, tekered\u0151 test, hatalmas energianyel\u0151 tekn\u0151.\n<\/p>\n

\n Hisz ha a vitorl\u00e1ban gener\u00e1l\u00f3d\u00f3 energia nem ad\u00f3dik \u00e1t teljesen a haj\u00f3nak, hanem annak egy jelent\u0151s r\u00e9sz\u00e9t elnyeli a haj\u00f3 csavarod\u00e1sa, bizony sebess\u00e9gbeli k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9gek fognak fell\u00e9pni.\n<\/p>\n

\n Nem besz\u00e9lve az \u00e1lland\u00f3 utaz\u00e1sok, gurtniz\u00e1sok miatti gyorsabb kipuhul\u00e1sr\u00f3l sem.\n<\/p>\n

\n \u00c9s v\u00e9g\u00fcl, de nem utols\u00f3 sorban, ami szint\u00e9n a charterhaj\u00f3 h\u00e1tr\u00e1nya, hogy azokat kont\u00e9nerben, vagy szabadon t\u00e1rolj\u00e1k; t\u0171z\u0151 napon, vagy es\u0151ben, esetleg egym\u00e1sra pakolva. Ez szint\u00e9n nem \u00e9ltettartam n\u00f6vel\u0151 elj\u00e1r\u00e1s. \u00c9s egy kipihult haj\u00f3b\u00f3l hogy lehet er\u0151set csin\u00e1lni? Meglehet\u0151sen k\u00f6lts\u00e9gesen: z\u00fazda, majd \u00faj v\u00e1s\u00e1rl\u00e1sa.\n<\/p>\n

\n Sz\u00e1z sz\u00f3nak is egy a v\u00e9ge, a m\u00e9rn\u00f6ki konkl\u00fazi\u00f3 az al\u00e1bbi:\n<\/p>\n

\n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 ott vegy\u00e9l \u00faj haj\u00f3t, ahol \u201er\u00e1l\u00e1tsz\u201d a szakember munk\u00e1j\u00e1ra,\n<\/p>\n

\n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 szem\u00e9lyes kapcsolatot tudsz kialak\u00edtani vele\n<\/p>\n

\n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 nem szenvednek id\u0151hi\u00e1nyban, \u00edgy biztosan hosszabb ideig tartj\u00e1k bent leend\u0151 haj\u00f3dat a sablonban, mint az \u00e1tlag\n<\/p>\n

\n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 ne d\u0151lj be a rekl\u00e1msz\u00f6vegeknek \ud83d\ude09\n<\/p>\n

\n Az ilyen monol\u00f3gjaim ut\u00e1n jellemz\u0151en k\u00ednos csend szokott k\u00f6vetkezni, ami egy\u00e9rtelm\u0171 jele a megb\u00e1nt, p\u00e1r sz\u00e1zal\u00e9kos charterhaj\u00f3s sp\u00f3rol\u00e1snak, vagy a vakon hitt \u201epr\u00e9miumkateg\u00f3ri\u00e1s\u201d kiad\u00e1soknak.\n<\/p>\n

\n
\n Fot\u00f3: A k\u00e9p illusztr\u00e1ci\u00f3
\n<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Az elm\u00falt id\u0151szakban sz\u00fcl\u0151k k\u00e9rt\u00e9k t\u0151lem, ha m\u00e1r \u00fagyis j\u00e1rtas vagyok a haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u00e9sben is, fejtsem ki v\u00e9lem\u00e9nyemet az \u00faj haj\u00f3, vagy charter haj\u00f3 v\u00e1s\u00e1rl\u00e1sa kapcs\u00e1n. Miel\u0151tt b\u00e1rmelyik\u00fck elfogults\u00e1ggal v\u00e1dolhatott volna, azt mondtam nekik, hogy akkor most nem edz\u0151k\u00e9nt \u00e9s nem is haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u0151k\u00e9nt, hanem kompozit m\u00e9rn\u00f6kk\u00e9nt fogok v\u00e1laszolni. \u00c9s biztosak lehetnek benne, hogy olyanokat fognak hallani, […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[12],"tags":[499,737,1146,498,1384],"sailing_author":"Hod\u00e1cs Attila - kompozit m\u00e9rn\u00f6k","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1062"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1062"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1062\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1062"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1062"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1062"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}