\n
\n<\/a><\/p>\n\n
\n Ami leny\u0171g\u00f6z\u00f6tt, hogy mekkora er\u0151k l\u00e9pnek fel egy ilyen haj\u00f3n! Megint \u00f6sszehasonl\u00edt\u00e1sk\u00e9nt: egy t\u00farahaj\u00f3n jellemz\u0151en maximum m\u00e1zs\u00e1s m\u00e9rc\u00e9vel m\u00e9rj\u00fck a k\u00f6teleken fell\u00e9p\u0151 er\u0151ket, \u00e9s nem okoz gondot egy-egy laz\u00e1bb k\u00f6t\u00e9l megh\u00faz\u00e1sa ak\u00e1r szabad k\u00e9zzel sem, ellenben egy olyan 68 l\u00e1bas haj\u00f3n, amin vitorl\u00e1ztunk, nem ritk\u00e1n tonn\u00e1nyi er\u0151k szorulnak a k\u00f6telekbe; van, hogy 2 embert is megizzaszt a cs\u00f6rl\u0151z\u00e9s, \u00e9s jaj annak, aki nem kell\u0151 \u00f3vatoss\u00e1ggal laz\u00edt meg egy megspannolt k\u00f6telet.
\n <\/span>\n<\/p>\n\n
\n V\u00e9gre kihaj\u00f3ztunk. Meglehet\u0151sen lassan ment minden. Egy vitorla felh\u00faz\u00e1shoz el\u0151sz\u00f6r f\u00e9l\u00f3r\u00e1s eligaz\u00edt\u00e1s, mindenkinek k\u00fcl\u00f6n-k\u00fcl\u00f6n sz\u00e1j\u00e1ba r\u00e1gt\u00e1k mit kell csin\u00e1lni, majd j\u00f6tt a pr\u00f3ba. Persze, hogy ez is sok\u00e1ig tartott, nem voltunk \u00f6sszeszokva, pedig ez csapatmunka n\u00e9lk\u00fcl nem megy. Egy ilyen haj\u00f3n nincsenek 1 emberes feladatok. Szinte mindenhez minimum 3-4 ember kell.
\n <\/span>\n<\/p>\n\n Ezt k\u00f6vettek a fordul\u00e1sok \u00e9s perd\u00fcl\u00e9sek v\u00e9gel\u00e1thatatlan sora. A c\u00e9l, hogy gyakoroljunk \u00e9s \u00f6sszeszokjunk. Igyeksz\u00fcnk v\u00e1ltogatni a szerepeket az egyes m\u0171veletekben, hogy mindenki lehet\u0151leg mindent kipr\u00f3b\u00e1lhasson \u00e9s begyakorolhasson.\n<\/p>\n
\n A nap elrep\u00fclt, \u00e9s kivett bel\u0151l\u00fcnk minden energi\u00e1t, amit tudott. De h\u00e1t m\u00e9g csak most j\u00f6tt a java: a kik\u00f6t\u00e9s \u00e9s a haj\u00f3 leszerel\u00e9se \u00e9s elpakol\u00e1sa \u00e9jszak\u00e1ra. Ism\u00e9t csak \u00e9rz\u00e9keltetni szeretn\u00e9m a feladatok m\u00e9ret\u00e9t \u00e9s neh\u00e9zs\u00e9g\u00e9t: a nagyvitorla leereszt\u00e9s\u00e9hez \u00e9s megfelel\u0151 \u00f6sszehajtogat\u00e1s\u00e1hoz minimum 4-5 ember kell. Az \u00e1rboc akkora \u00e9s olyan magasan van a nagyvitorla, hogy csak az \u00e1rbocra m\u00e1szva lehet el\u00e9rni, becsomagolni\u2026 Az orrvitorl\u00e1kat is sz\u00e9pen \u00f6sszehajtogatni, bezs\u00e1kolni \u00e9s lek\u00ednl\u00f3dni a haj\u00f3ba a hely\u00fckre\u2026 Sz\u00fcks\u00e9g van az utols\u00f3 energia tartal\u00e9kokra is mire v\u00e9gz\u00fcnk. Vacsora \u00e9s m\u00e1ris este 10 \u00f3ra. Nem kell senkit \u00e1lomba ringatni, pedig most sincs melegebb, mint el\u0151z\u0151 \u00e9jszaka.\n<\/p>\n
\n M\u00e1snap m\u00e1r minden \u00e9rezhet\u0151en gyorsabban \u00e9s rutinosabban megy. M\u00e1r tudjuk az alapokat, tov\u00e1bb gyakorlunk, \u00e9s \u00fajabb k\u00e9szs\u00e9geket saj\u00e1t\u00edtunk el, \u00fagy mint vitorla csere menet k\u00f6zben, vitorla kurt\u00edt\u00e1sa,\u2026 \u00e9s persze a v\u00edzb\u0151l ment\u00e9s. Ez ut\u00f3bbi kedvenc sz\u00f3rakoz\u00e1sa a kapit\u00e1nyunknak. \u00c9lvezi amikor elki\u00e1ltja mag\u00e1t \u201eember a v\u00edzben!\u201d \u00e9s mi pedig mint m\u00e9rgezett egerek pr\u00f3b\u00e1lunk eml\u00e9kezni \u00e9s rohanni, hogy kinek milyen feladata is van a szerencs\u00e9tlen\u00fcl j\u00e1rt puffer kiment\u00e9se \u00e9rdek\u00e9ben. Most ugyanis csak egy puffer az \u00e1ldozat, de, hogy m\u00e9g \u00e9letszer\u0171bb legyen, a k\u00f6vetkez\u0151 tr\u00e9ningen m\u00e1r 80 kg-os ember form\u00e1j\u00fa b\u00e1bbal fogunk gyakorolni. T\u00e9nyleg komolyan gondolja a Clipper a biztons\u00e1got!
\n
\n Hadd \u00edrjak itt kicsit a felszerel\u00e9s\u00fcnkr\u0151l is. A csomagokat m\u00e1r m\u00e9ltattam kor\u00e1bban, de k\u00fcl\u00f6n eml\u00edt\u00e9sre m\u00e9lt\u00f3k az al\u00e1bbiak:\n<\/p>\n
\n- \n a csizm\u00e1ink, az \u00edr Dubarry gy\u00e1r remekm\u0171vei. Ha nem a saj\u00e1t l\u00e1bamon van, el sem hiszem. \u00d6mlik r\u00e1 a v\u00edz, de bel\u00fcl sz\u00e1raz \u00e9s meleg. Val\u00f3di b\u0151r, nem gumicsizma, teh\u00e1t nem b\u00fcd\u00f6s\u00f6dik a l\u00e1bunk, egyszer\u0171en j\u00f3l \u00e9rezz\u00fck magunkat benne. Megjegyzem: kv\u00e1zi standardnak sz\u00e1m\u00edtanak: 12 f\u0151b\u0151l 9-nek ilyen csizm\u00e1ja volt.\n <\/li>\n
- \n A sapk\u00e1ink, a Sealskinz term\u00e9kei, teljesen v\u00edz\u00e1ll\u00f3ak, de szell\u0151znek, nem f\u0151v\u00fcnk bele, viszont meleg. Neh\u00e9z elhinni, de van ilyen. Szerintem \u00e9n ennek k\u00f6sz\u00f6nhetem, hogy megf\u00e1z\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl meg\u00fasztam a hetet, pedig nem ak\u00e1rmilyen szelek j\u00e1rk\u00e1ltak k\u00f6r\u00fcl\u00f6tt\u00fcnk.\n <\/li>\n
- \n A viharruh\u00e1zatunk, b\u00e1r a Clipper biztos\u00edt felszerel\u00e9st a tr\u00e9ningre, mi az\u00e9rt elvitt\u00fcnk Marine Pool ruh\u00e1inkat, hogy kipr\u00f3b\u00e1ljuk. J\u00f3l \u00e1llt\u00e1k a megpr\u00f3b\u00e1ltat\u00e1sokat. Megnyugtat\u00f3, hogy nem \u00e1zik be, felfogja a szelet \u00e9s nem f\u00e1zunk benne a legcudarabb id\u0151ben sem.\n <\/li>\n
- \n Az al\u00e1\u00f6lt\u00f6zetek \u00e9s a k\u00f6z\u00e9pr\u00e9teg. Ez tartott benn\u00fcnket melegen, b\u00e1r azt vett\u00fck \u00e9szre \u00c1d\u00e1mmal, hogy a v\u00e9ge fel\u00e9 kezdt\u00fcnk hozz\u00e1szokni a hideghez. M\u00edg pl. els\u0151 nap kab\u00e1tig fel\u00f6lt\u00f6zve ment\u00fcnk a zuhanyz\u00f3ba, addig a v\u00e9ge fel\u00e9 m\u00e1r egy term\u00e1l als\u00f3 is el\u00e9g volt. El kell ismerjem, hogy a merin\u00f3i gyapj\u00fanak nincs p\u00e1rja. Meleg, nem b\u00fcd\u00f6s\u00f6dik, nem nyirkos egyszer\u0171en \u00e9g \u00e9s f\u00f6ld a hagyom\u00e1nyos gyapj\u00faval \u00f6sszevetve.\n <\/li>\n<\/ul>\n
\n Visszat\u00e9rve a tr\u00e9ningre, eredetileg az volt a terv, hogy fogunk majd n\u00e9h\u00e1ny napot kik\u00f6t\u00e9s n\u00e9lk\u00fcl is vitorl\u00e1zni, hogy kipr\u00f3b\u00e1lhassuk a m\u0171szakbeoszt\u00e1st (4 \u00f3ra \u00fcgyelet, 4 \u00f3ra alv\u00e1s), de csak egy \u00e9jszakai Wight sziget ker\u00fcl\u00e9s lett bel\u0151le. Hajnal 2-re m\u00e1r vissza is \u00e9rt\u00fcnk a kik\u00f6t\u0151be \u2026\n<\/p>\n
\n \u00c9s ez \u00edgy ment tov\u00e1bb, nap mint nap gyakoroltuk a vitorl\u00e1s technik\u00e1kat, esetenk\u00e9nt arra is volt lehet\u0151s\u00e9g, hogy a leg\u00e9nys\u00e9g egy-egy tagja \u00e1tvegye az els\u0151 tiszt szerep\u00e9t. Ez praktikusan azt tette lehet\u0151v\u00e9, hogy kipr\u00f3b\u00e1lhassuk \u00e9rtj\u00fck-e a folyamatokat el\u00e9gg\u00e9 ahhoz, hogy le is tudjunk a komolyabb m\u0171veletsort (pl. nagyvitorla reffel\u00e9s\/kut\u00edt\u00e1s) vez\u00e9nyelni. Minduntalan bele\u00fctk\u00f6zt\u00fcnk abba, hogy mi eddig sok mindent m\u00e1shogy csin\u00e1ltunk \u00e9s gondolkozni kell, nehogy rutinb\u00f3l cselekedj\u00fcnk.\n<\/p>\n
\n Ugyancsak komoly kih\u00edv\u00e1st jelentett a technikus terminus. Nem csak olyan felszerel\u00e9sek voltak egy ilyen nagy haj\u00f3n, ami nincs a kisebbeken, mindezt \u00e9s mindent angolul. Fiam is \u00e9s \u00e9n is rutinosnak vagyunk mondhat\u00f3ak az angol nyelv haszn\u00e1lat\u00e1ban, m\u00e9gis koncentr\u00e1lnunk kell, hogy mikor melyik k\u00f6telet \u00e9ppen hogy h\u00edvj\u00e1k \u00e9s mit is kell vele csin\u00e1lni. Sokat tanultunk.\n<\/p>\n
\n
\n Minden nap csin\u00e1lunk v\u00edzb\u0151l ment\u00e9st \u00e9s a h\u00e9t v\u00e9g\u00e9re olyan is volt, aki t\u00e9nyleg v\u00edzben volt. Igaz \u0150 \u00e9ppen menteni ereszkedett a v\u00edzbe, csak kicsit megcs\u00faszott a leenged\u0151 k\u00f6t\u00e9l \u00e9s a kellet\u00e9n\u00e9l lentebb \u00e1llt meg\u2026, m\u00e1r a tengerben.
\n <\/span>\n<\/p>\n\n A tr\u00e9ning v\u00e9g\u00e9n megkaptuk \u00e9rt\u00e9kel\u00e9s\u00fcnket a kapit\u00e1nyt\u00f3l. Mindenki \u00e1tment \u00e9s \u201efels\u0151bb oszt\u00e1lyba l\u00e9phet\u201d. Eddig nem \u00edrogattam, de most elkezdtem gy\u0171jteni a tengeri m\u00e9rf\u00f6ldeket is. Ez azt jelenti, hogy egy kis k\u00f6nyvecsk\u00e9be az ember feljegyzi, hogy mikor \u00e9s hol vitorl\u00e1zott \u00e9s a kapit\u00e1ny al\u00e1\u00edr\u00e1s\u00e1val igazolja. Ennek bizonyos k\u00e9pes\u00edt\u00e9sekkor van jelent\u0151s\u00e9ge, amikor is bizonyos sz\u00e1m\u00fa tengeri m\u00e9rf\u00f6ld tapasztalatot \u00edrnak el\u0151 adott szint el\u00e9r\u00e9s\u00e9hez.\n<\/p>\n
\n A haza utunk ha lehet, m\u00e9g f\u00e1raszt\u00f3bb volt mint odafel\u00e9, \u00e9n pl. fel\u00e9t v\u00e9gig aludtam, annyira el voltam f\u00e1radva, s\u0151t itthon 1-2 nap elment a regener\u00e1l\u00f3d\u00e1ssal.\n<\/p>\n
\n M\u00e1r \u00edgy is t\u00fal hossz\u00fara siker\u00fclt ez a tud\u00f3s\u00edt\u00e1s. de ha valakinek tov\u00e1bbi r\u00e9szletek ir\u00e1nt maradt k\u00edv\u00e1ncsis\u00e1ga kiel\u00e9g\u00edtetlen, nyugodtan \u00edrjon \u00e9s igyekszem megv\u00e1laszolni.\n<\/p>\n<\/p>\n
\n
\n Fot\u00f3: Bacs\u00f3 Tibor
\n<\/span>
\n
\n
\n Forr\u00e1s: http\/\/clipper.bacso.hu
\n<\/span>
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"T\u00fal vagyunk az els\u0151 k\u00f6telez\u0151 gyakorlati tr\u00e9ningen! Az id\u0151j\u00e1r\u00e1s ugyan nem volt kegyes hozz\u00e1nk, folyamatos fagypont k\u00f6r\u00fcli h\u0151m\u00e9rs\u00e9klet, esetenk\u00e9nt viharos er\u0151ss\u00e9g\u0171 sz\u00e9l, ehhez n\u00e9ha egy kis h\u00f3es\u00e9s \u2026, nem \u00e9ppen az az id\u0151, amit az ember \u00e1prilis elej\u00e9n v\u00e1r, \u00e9s pl\u00e1ne nem az, amir\u0151l a vitorl\u00e1z\u00e1s jut els\u0151nek eszembe. No de kezdj\u00fck az elej\u00e9n. A […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":8723,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[413,521],"sailing_author":"Bacs\u00f3 Tibor","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1160"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1160"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1160\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/8723"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1160"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1160"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1160"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}