{"id":1164,"date":"2013-04-24T12:12:00","date_gmt":"2013-04-24T10:12:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/04\/24\/szezonkezdes-az-aranycsoportosokkal-2-resz\/"},"modified":"2017-08-02T00:16:12","modified_gmt":"2017-08-01T22:16:12","slug":"szezonkezdes-az-aranycsoportosokkal-2-resz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/04\/24\/szezonkezdes-az-aranycsoportosokkal-2-resz\/","title":{"rendered":"Szezonkezd\u00e9s az aranycsoportosokkal 2.r\u00e9sz"},"content":{"rendered":"

\n Interj\u00fa V\u00e1radi-Szab\u00f3 J\u00e1nossal \u00e9s Pethe\u0151 Tam\u00e1ssal\n<\/p>\n

\n
\n A kishaj\u00f3s vil\u00e1g felpezsd\u00fclt a katamar\u00e1n olimpiai r\u00e9sztv\u00e9tel\u00e9t\u0151l. Ri\u00f3ban csak vegyes p\u00e1rosok indulhatnak majd, emiatt \u00e1trendez\u0151d\u00e9sek v\u00e1rhat\u00f3ak a nemzetk\u00f6zi F18 mez\u0151nyben is, sz\u00e9t\u00fclnek a megszokott egys\u00e9gek. Nektek vannak olimpiai terveitek?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n VSzJ:
\n <\/strong>
\n Mi hobbi szinten vitorl\u00e1zunk. Az olimpiai szint nagyon magas p\u00e9nzbeli \u00e9s id\u0151beli korl\u00e1tokat szab az embernek. Ahhoz, hogy az olimpi\u00e1ra felk\u00e9sz\u00fclj, ki kell z\u00e1rni mindent az \u00e9letedb\u0151l, a p\u00e9nzkeresetet is. Ehhez ugye meg kell lennie egy p\u00e9nzforr\u00e1snak, az \u00e9v k\u00e9tharmad\u00e1t biztosan vitorl\u00e1z\u00e1ssal kell t\u00f6lteni, er\u0151s elm\u00e9leti, \u00e9s gyakorlati felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9sre van sz\u00fcks\u00e9g. \u00c9n ezt nem tudom, \u00e9s nem is akarom csin\u00e1lni. Azt viszont \u00fagy gondolom, hogy benn\u00fcnk van, hogy megfelel\u0151 k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6z\u00f6tt a nemzetk\u00f6zi mez\u0151nyben el tudunk \u00e9rni meglep\u0151en j\u00f3 eredm\u00e9nyeket, ezt a tavaly el\u00f6tti magyarorsz\u00e1gi vb is megmutatta. Min\u00e9l t\u00f6bb a tapasztalatunk, a rutinunk, az \u00f6sszeszokotts\u00e1gunk, egyre jobban ismerj\u00fck a haj\u00f3t. A j\u00f6v\u0151 sz\u00e1munkra most az, hogy megl\u00e1togassunk egy-k\u00e9t nemzetk\u00f6zi versenyt, \u00e9s felk\u00e9sz\u00fclj\u00fcnk a j\u00f6v\u0151 \u00e9vi olaszorsz\u00e1gi vil\u00e1gbajnoks\u00e1gra.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n Mennyit vagytok v\u00edzen, mennyi munka van az eredm\u00e9nyeitekben val\u00f3j\u00e1ban?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n VSzJ:
\n <\/strong>
\n Tavaly nem tudunk annyit vitorl\u00e1zni, mint m\u00e1skor, mert ny\u00e1r elej\u00e9n izomszakad\u00e1st szenvedtem. Az a baj, hogy a vitorl\u00e1z\u00e1st mindenki \u00f3r\u00e1kban m\u00e9ri, \u00e9s belesz\u00e1molja azt is, mikor elhagyja az Osztyapenk\u00f3t, vagy hogy megj\u00f6tt a kik\u00f6t\u0151be. Ha a k\u00e9pzeletbeli stoppert el akarja ind\u00edtani az ember, akkor azt akkor kell, mikor letolod a s\u00f3j\u00e1r\u00f3l a haj\u00f3t, \u00e9s r\u00e1h\u00fazol a vitorl\u00e1kra, ekkor kezd\u0151dik a vitorl\u00e1z\u00e1s, \u00e9s mikor j\u00f6ssz ki \u00e9s felh\u00fazod a swertet, eddig tart. Intenz\u00edv \u00f3r\u00e1kat kell a v\u00edzen t\u00f6lteni. Mi, amikor igaz\u00e1n edz\u00fcnk, 3 \u00f3r\u00e1n\u00e1l t\u00f6bbet nem megy\u00fcnk.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n PT:
\n <\/strong>
\n Mi 15 perc alatt v\u00edzen vagyunk, \u00e9s 15 perc alatt el is pakolunk. A h\u00e1rom \u00f3r\u00e1s edz\u00e9sek alatt lehet annyit vitorl\u00e1zni, \u00e9s \u00fagy elf\u00e1radni, hogy k\u00f6zben meg\u00e1llunk kb. 50 percenk\u00e9nt. De ha nagyon lim\u00e1ny van, akkor persze nem \u00e1llunk meg csak az\u00e9rt, hogy pihenj\u00fcnk. Az is k\u00e9rd\u00e9s, hogy mit akarsz fejleszteni. Ezek az edz\u00e9sek pont arra j\u00f3k, hogy a sebess\u00e9get fejlessz\u00fck, hogy milyen \u00e1ll\u00edt\u00e1sok r\u00e9v\u00e9n tudunk gyorsulni. Rengeteget j\u00e1tszunk a cunninghammel, a sottokkal. Az, hogy egy man\u0151ver j\u00f3l m\u0171k\u00f6dj\u00f6n, \u00e9s egy er\u0151s sz\u00e9lben egy halzol\u00e1s ne okozzon gondot, mert az egy t\u00e9vhit, amit a katamar\u00e1nban mondanak, hogy keveset kell fordulni, halzolni. Igenis r\u00e1 kell fordulni a szelekre, igenis r\u00e1 kell halzolni a taktikai helyzetekre, egy kapun\u00e1l ink\u00e1bb halzolj k\u00e9tszer. Ha ezek j\u00f3l m\u0171k\u00f6dnek, akkor m\u00e1r nem lass\u00edtanak, \u00e9s gyorsan meg lehet ford\u00edtani a haj\u00f3t. Ha a man\u0151verek biztons\u00e1ggal \u00e9s gyorsan m\u0171k\u00f6dnek, akkor arra m\u00e9sz, amerre akarsz.\n<\/p>\n

\n
\n VSzJ:
\n <\/strong>
\n Nagyon fontos a man\u0151verekkel kapcsolatban, hogy nem el\u00e9g tudni, hanem ezt el is kell ezt hinned, \u00e9s meg is kell merned csin\u00e1lni b\u00e1rmilyen mez\u0151nyben. Ha f\u00e9lelmeid vannak ezzel kapcsolatban, akkor nem lesz helyed. Nagyon fontos kreuzban a layline, ha tudod, hogy nagyon gyorsan meg tudsz fordulni, ez\u00e9rt mer\u00fcnk igaz\u00edtani egyet, ker\u00fclve a zavart szelet. De ugyanez igaz b\u0151sz\u00e9lben is. Mi nem \u00fagy megy\u00fcnk r\u00e1 a b\u00f3j\u00e1ra, hogy a Jani\u00e9k lesz\u00fart\u00e1k, mert kell m\u00e9g egyet halzolniuk. Ez t\u00e9vhit, \u00e9n sosem megyek b\u0151szakaszban b\u00f3j\u00e1ra, mert tudom, ha r\u00e1f\u00faj\u00f3s sz\u00e9l van, milyen az, ha t\u00fal \u00e9les a befut\u00f3, vagy a kapu, \u00e9s le kell h\u00fazni a blisztert, \u00e9s k\u00fczdeni kell. Ezt nem engedheted meg magadnak a mez\u0151nyben, ez\u00e9rt mindig f\u00f6l\u00e9 kell menni a kapunak. Mi a kapu el\u0151tt 20 m\u00e9terrel m\u00e9g halzolunk, de nem h\u00e1tszelez\u00fcnk be. Ha valaki ezt nem \u00edgy csin\u00e1lja, az borzaszt\u00f3an megbosszulja mag\u00e1t egy nemzetk\u00f6zi mez\u0151nyben,\u00a0 ez pedig 10-20 haj\u00f3 m\u00ednusz, \u00e1raml\u00e1s eset\u00e9n lehet m\u00e9g t\u00f6bb. Mindig a legnagyobb sebes\u00e9ggel kell menni. Csapatni, mint a vaddiszn\u00f3k\u2026 (nevet)\n<\/p>\n

\n
\n Ezek szerint nem \u0151riztek h\u00e9tpecs\u00e9tes titkokat\u2026
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n VSzJ:
\n <\/strong>
\n Hogy mennyire nincs nagy titok, kider\u00fcl akkor, ha valaki vel\u00fcnk edz. Akkor nem vagyunk gyorsabbak, megy\u00fcnk egy\u00fctt, he j\u00f6n egy friss\u00fcl\u00e9s, lehet, hogy elmegy valamelyik\u00fcnk. De ha elkezd\u00fcnk halzolni, akkor m\u00e1r lehet, hogy elmegy\u00fcnk, ha elkezd\u00fcnk sz\u00e9lre vitorl\u00e1zni, akkor – nem mondom, hogy minden esetben – de jobban elmegy\u00fcnk. A t\u00f6bbiek is egy csom\u00f3 dolgok l\u00e1tnak, de ha azzal foglalkoznak, hogy az el\u0151z\u0151 esti tuning bej\u00f6tt-e, emiatt nem tudnak vitorl\u00e1zni, nem tudnak a sz\u00e9lre figyelni, nem tudnak a mez\u0151nyre figyelni.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n PT:
\n <\/strong>
\n Tal\u00e1n \u00e9less\u00e9gben vagyunk jobbak.\n<\/p>\n

\n
\n VSzJ:
\n <\/strong>
\n Igen, \u00e9less\u00e9gben, de a z\u00e1rt vitorl\u00e1kkal val\u00f3 vitorl\u00e1z\u00e1st hossz\u00fa \u00e9vek alatt tanulja meg az ember. Kadettban, 420-ban, 470-ben el kell kezdeni, \u00e9s meg kell tanulni z\u00e1rtan vitorl\u00e1zni. Gr\u00f3szra, fockra j\u00f3l r\u00e1h\u00fazva z\u00e1rtan vitorl\u00e1zni. Ha ezt \u00edgy most valakinek elmondod, az j\u00f3l beh\u00fazza a vitorl\u00e1kat, \u00e9s meg fog \u00e1llni, elj\u00f6n az \u00e9lesen \u00e1ll\u00e1s tipikus esete. A fockra nagyon gyakran r\u00e1ny\u00falok, sokat \u00e1ll\u00edtom menet k\u00f6zben is, hogy ellen\u0151rizzem, hogy hol van, egyszer\u0171en az \u00e9rz\u00e9s miatt. \u00daj haj\u00f3n\u00e1l ezek az \u00e9rz\u00e9seim nem lenn\u00e9nek meg. Amikor z\u00e1rt vitorl\u00e1z\u00e1sr\u00f3l besz\u00e9lek, akkor nem azt jelenti, hogy bet\u00e9pem a vitorl\u00e1kat. A fock-kocsit be\u00e1ll\u00edtom a saj\u00e1t \u00edzl\u00e9semre, ahogy szeretem, \u00e9s ott \u00e1ll\u00edtgatom a fockot. 2005-ben a hollandiai vil\u00e1gbajnoks\u00e1gon ment\u00fcnk steierboardon bent a mez\u0151nyben, be\u00e1ll\u00edtottuk a fockot, \u00e9s iszonyat j\u00f3 helyen ment\u00fcnk, mert akkor azt az \u00e1ll\u00edt\u00e1st, azokat a szeleket tudtuk. Akkor a fockon sok m\u00falt.\n<\/p>\n

\n
\n A hazai katamar\u00e1nos mez\u0151ny egy\u00e9rtelm\u0171en fejl\u0151d\u00e9s el\u0151tt \u00e1ll, mind az egys\u00e9gek sz\u00e1m\u00e1t, mind a mez\u0151ny tud\u00e1s\u00e1t tekintve. Szerintetek mi kell ahhoz, hogy ez nemzetk\u00f6zi eredm\u00e9nyeket is hozzon?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n PT:
\n <\/strong>
\n J\u00f3 lenne, ha a magyar mez\u0151ny fejl\u0151dne, tapasztalt sportvitorl\u00e1z\u00f3k kellenek a mez\u0151nybe, az h\u00fazn\u00e1 a t\u00f6bbieket. Ahogy a Kel\u00f3\u00e9k is k\u00f3stolgatj\u00e1k az F18-at. (Kelemen Tam\u00e1s, t\u00f6bbsz\u00f6r\u00f6s magyar bajnok vitorl\u00e1z\u00f3, a Wild Joe \u00e9s a Fifty-Fifty leg\u00e9nys\u00e9g\u00e9nek tagja \u2013 a szerk.)\n<\/p>\n

\n
\n VSzJ:
\n <\/strong>
\n Az el\u0151tt\u00fcnk \u00e1ll\u00f3 fejl\u0151d\u00e9sre j\u00f3 p\u00e9ld\u00e1k voltak a mostani bajnoks\u00e1gon a fiatalok, a Rozsnyai-H\u00e9jj p\u00e1ros. Vannak alapjaik, \u00e9s ez\u00e9rt mennek a mez\u0151ny nagy r\u00e9sz\u00e9n\u00e9l jobban. Ezzel nem azokat akarom b\u00e1ntani, akiknek nincsenek meg, nekik a haj\u00f3kezel\u00e9sben kellene tov\u00e1bbk\u00e9pezni magukat, nem a tuningban.\n<\/p>\n

\n
\n PT:
\n <\/strong>
\n Az fogja h\u00fazni el\u0151re a mez\u0151nyt, ha min\u00e9l t\u00f6bb vitorl\u00e1z\u00f3 be\u00fcl ebbe az oszt\u00e1lyba. Ahogy a nemzetk\u00f6zi versenyeken is l\u00e1tszik, hogy milyen sz\u00e9les a sk\u00e1la a versenyz\u0151k \u00e9letkor\u00e1t tekintve. Az a baj, hogy itthon miut\u00e1n kin\u00f6vik a kishaj\u00f3t, nagyhaj\u00f3ba \u00fclnek. Az kellene el\u00e9rni, hogy ink\u00e1bb egy ilyen j\u00f3 kis haj\u00f3ba \u00fcljenek, ahol nagyon j\u00f3 nemzetk\u00f6zi versenyek is vannak.\n<\/p>\n

\n
\n VSzJ:
\n <\/strong>
\n A magyar F18-as mez\u0151nynek ahhoz, hogy eredm\u00e9nyt, sporteredm\u00e9nyt \u00e9rjen el, els\u0151 k\u00f6rben kell egy motoros, ebben a motorosban kellene \u00fclnie egy szakmai ir\u00e1ny\u00edt\u00f3nak. Minden egyes edz\u00e9sen be k\u00e9ne \u00fclni a versenyz\u0151knek a haj\u00f3kb\u00f3l a motorosba megn\u00e9zni, hogy milyen onnan n\u00e9zve a teljes\u00edtm\u00e9ny, a vitorl\u00e1kat megn\u00e9zve, h\u00e1ts\u00f3\u00e9l, els\u0151\u00e9l, cunningham, man\u0151verek. Kellene vide\u00f3zni, egysz\u00f3val szakmai ir\u00e1ny\u00edt\u00e1sra van sz\u00fcks\u00e9g. Mindenkinek el kell jutnia egy bizonyos szintre, de onnant\u00f3l motorossal val\u00f3 edz\u00e9sek kellenek. Ez nem csak biztons\u00e1got adna, hanem keretet is az edz\u00e9seknek. Nincsenek olyan katamar\u00e1n egys\u00e9gek, akik ir\u00e1ny\u00edtott edz\u00e9sek n\u00e9lk\u00fcl eredm\u00e9nyeket el\u00e9rtek volna. Az igazi eredm\u00e9nyek \u00edgy sz\u00fcletnek.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n Egyel\u0151re \u00fagy t\u0171nik, hogy a szervezett edz\u00e9sek helyett csak egy\u00e9ni felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9sek vannak, mert az egyes\u00fcletek nem t\u00e1mogatj\u00e1k annyira a katamar\u00e1noz\u00e1st…
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n VSzJ:
\n <\/strong>
\n Ez \u00edgy j\u00f3l hangzik, \u00e9s igazad is van, de n\u00e9zd meg, hogy h\u00e1ny haj\u00f3 van a parton, amivel nem j\u00e1rnak versenyre, de m\u00e9g csak nem is haszn\u00e1lj\u00e1k \u0151ket. Egy klubot meg kell keresni a bajnoks\u00e1g el\u0151tt, hogy van-e valaki onnan, aki indulna a haj\u00f3val, hogy egy\u00e1ltal\u00e1n tudjanak ilyen lehet\u0151s\u00e9gekr\u0151l. Ez rajtunk is m\u00falik, tov\u00e1bb kell adni az ig\u00e9t. H\u00edv\u00f3 szavakkal, lehet\u0151s\u00e9gekkel kell odacs\u00e1b\u00edtani a versenyz\u0151ket. A katamar\u00e1nt azoknak kell aj\u00e1nlani, akik s\u00falyprobl\u00e9m\u00e1kkal k\u00fcszk\u00f6dnek. Ezalatt azt \u00e9rtem, hogy egy 470-es korm\u00e1nyos kin\u00f6vi azt a haj\u00f3oszt\u00e1lyt, vagy a laseresb\u0151l a 84 kil\u00f3s helyett 90 kil\u00f3s lesz. Ezeknek a vitorl\u00e1z\u00f3knak kell megtal\u00e1lniuk azt az utat, amit a katamar\u00e1n jelent, amikor nem egy kieles haj\u00f3ban ki\u00fclsz az egyik oldalra \u00e9s trimmelsz, hanem \u00f6ssze tud \u00fclni ak\u00e1r egy 90 kg-os egy 60kg-os vitorl\u00e1z\u00f3. Mindenki, aki korosodik, az h\u00edzik, \u00e9s erre itt a megold\u00e1s.\n<\/p>\n

\n
\n PT:
\n <\/strong>
\n Aki kipr\u00f3b\u00e1lja a katamar\u00e1noz\u00e1st, az nem mondja azt, hogy rossz dolog. A katamar\u00e1nok j\u00f6v\u0151re m\u00e1r folyamatosan indulhatnak a K\u00e9kszalagon, \u00e9s ez biztos, hogy hozni fogja az \u00e9rdekl\u0151d\u00e9st.\n<\/p>\n

\n
\n VSzJ:
\n <\/strong>
\n Figyelj, az a baj, hogy itthon a nagy haj\u00f3 nagy ego, a kis haj\u00f3 kis ego. Pedig ezt k\u00fclf\u00f6ld\u00f6n nem \u00edgy l\u00e1tj\u00e1k, sok j\u00f3m\u00f3d\u00fa ember sok j\u00f3 kocsival kis haj\u00f3t h\u00faz, \u00e9s boldogan sportolnak.\n<\/p>\n

\n
\n Fot\u00f3: One d’Or Catamaran Sailing Team
\n<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Interj\u00fa V\u00e1radi-Szab\u00f3 J\u00e1nossal \u00e9s Pethe\u0151 Tam\u00e1ssal A kishaj\u00f3s vil\u00e1g felpezsd\u00fclt a katamar\u00e1n olimpiai r\u00e9sztv\u00e9tel\u00e9t\u0151l. Ri\u00f3ban csak vegyes p\u00e1rosok indulhatnak majd, emiatt \u00e1trendez\u0151d\u00e9sek v\u00e1rhat\u00f3ak a nemzetk\u00f6zi F18 mez\u0151nyben is, sz\u00e9t\u00fclnek a megszokott egys\u00e9gek. Nektek vannak olimpiai terveitek? VSzJ: Mi hobbi szinten vitorl\u00e1zunk. Az olimpiai szint nagyon magas p\u00e9nzbeli \u00e9s id\u0151beli korl\u00e1tokat szab az embernek. Ahhoz, hogy […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":8742,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[276],"sailing_author":"Csepregi Panka","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1164"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1164"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1164\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/8742"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1164"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1164"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1164"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}