{"id":1170,"date":"2013-04-22T12:56:00","date_gmt":"2013-04-22T10:56:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/04\/22\/szezonkezdes-az-aranycsoportosokkal-1-resz\/"},"modified":"2017-08-01T23:56:48","modified_gmt":"2017-08-01T21:56:48","slug":"szezonkezdes-az-aranycsoportosokkal-1-resz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/04\/22\/szezonkezdes-az-aranycsoportosokkal-1-resz\/","title":{"rendered":"Szezonkezd\u00e9s az aranycsoportosokkal 1.r\u00e9sz"},"content":{"rendered":"

\n Interj\u00fa V\u00e1radi-Szab\u00f3 J\u00e1nossal \u00e9s Pethe\u0151 Tam\u00e1ssal\n<\/p>\n

\n A katamar\u00e1nosok nem szokv\u00e1nyos tagjai a vitorl\u00e1s t\u00e1rsadalomnak. Olyan kishaj\u00f3r\u00f3l van sz\u00f3, amibe egykori nagyhaj\u00f3sok \u00e9s kor\u00e1bbi sz\u00f6rf\u00f6s\u00f6k egyar\u00e1nt be\u00fclnek, gyors, \u00e9s val\u00f3di felk\u00e9sz\u00fclts\u00e9get k\u00edv\u00e1n. 2016-ban Ri\u00f3ban ism\u00e9t olimpiai sz\u00e1m lesz, ez\u00e9rt a katamar\u00e1n nemzetk\u00f6zileg \u00e9s haz\u00e1nkban is egyre n\u00e9pszer\u0171bb. A hazai legn\u00e9pesebb k\u00e9ttest\u0171 oszt\u00e1ly, a Formula 18 n\u00e9gyszeres magyar bajnokaival besz\u00e9lgett\u00fck.\n<\/p>\n

\n
\n Hogyan lesz a vitorl\u00e1z\u00f3b\u00f3l katamar\u00e1nos?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n V\u00e1radi-Szab\u00f3 J\u00e1nos:
\n <\/strong>
\n H\u00e9t \u00e9vesen kezdtem, v\u00e9gigmentem a l\u00e9pcs\u0151fokokon: optimist, kadett, 420, 470. H\u00fasz \u00e9ves koromban hagytam abba, munka, p\u00e9nz, tanulm\u00e1nyok miatt. Mindketten elkezdt\u00fck, azt\u00e1n abbahagytuk, majd 2004-ben kezdt\u00fck \u00fajra, az m\u00e1r versenyz\u00e9s volt F18-cal. Nem a versenyz\u00e9s motiv\u00e1lt, hanem hogy ez nem nagyhaj\u00f3, hanem sportos, \u00e9s lehet vele sz\u00e1guldani.\n<\/p>\n

\n
\n Pethe\u0151 Tam\u00e1s:
\n <\/strong>
\n R\u00e9gen sz\u00f6rf\u00f6ztem, azt\u00e1n 1999-t\u0151l 3-4 \u00e9ven \u00e1t ass\u00f3ztam, majd vett\u00fcnk egy r\u00e9gi Dart 18-ast, \u00e9s onnant\u00f3l k\u00e9ttest\u0171vel vitorl\u00e1ztunk. 2002-ben vett\u00fck Gard\u00e1r\u00f3l az els\u0151 F18-ast, egy Matti\u00e1t, majd 2003-ban a Cirrust, a k\u00f6vetkez\u0151 \u00e9vben pedig a Tigert. Janinak kor\u00e1bban volt egy A-catje is, amit 2000 k\u00f6r\u00fcl vett, az is olasz haj\u00f3 volt. Az ember kipr\u00f3b\u00e1lja, \u00e9s \u00fagy marad!\n<\/p>\n

\n
\n M\u00e1r n\u00e9gyszeres orsz\u00e1gos bajnokok vagytok, tavaly egy kiv\u00e9tel\u00e9vel az \u00f6sszes futamot megnyert\u00e9tek. Mi az oka, hogy mindig gyorsabbak vagytok a t\u00f6bbiekn\u00e9l?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n PT:
\n <\/strong>
\n Szerintem az sokat sz\u00e1m\u00edt, hogy r\u00e9g\u00f3ta, 2004 \u00f3ta egy\u00fctt megy\u00fcnk. 2005-ben volt az els\u0151 komoly verseny\u00fcnk, egy vil\u00e1gbajnoks\u00e1g Hollandi\u00e1ban, m\u00e9g a Tigerrel, akkor kezdt\u00fcnk el fejl\u0151dni. Kint volt Litkey Csabi is, aki sokat seg\u00edtett, el\u0151tte amat\u0151rk\u00e9nt futk\u00e1roztunk fel-al\u00e1 a Balatonon.\n<\/p>\n

\n
\n A youtube-on van egy r\u00e9gi vide\u00f3 r\u00f3latok, amikor nagyon sz\u00e9pen verettek a Balatonon a Tigerrel, ott az\u00e9rt m\u00e1r l\u00e1tszik, hogy nem ismeretlen a haj\u00f3.
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n VSzJ:
\n <\/strong>
\n Igen, az 2006-ban volt! Amit ott l\u00e1tsz, hogy sz\u00e9p \u00e9s j\u00f3, az m\u00e1s dolog. Ahhoz, hogy sebess\u00e9ged legyen, \u00f6sszeszokott csapat kell, t\u00f6k\u00e9letes fordul\u00f3k, indul\u00e1s, man\u0151verek. A katamar\u00e1non a vitorlakezel\u00e9s nagyon fontos, mert p\u00e1r man\u0151vert\u0151l eltekintve mindig a mancsaft kezeli a vitorl\u00e1t, az \u00f6sszeszokotts\u00e1g pont ezen m\u00falik. A m\u00e1sik a haj\u00f3vezet\u00e9s, \u00e9s ezek ut\u00e1n j\u00f6n a sz\u00e9lre vitorl\u00e1z\u00e1s, hogy valaki j\u00f3l tudjon friss sz\u00e9lben haladni, j\u00f3 ir\u00e1nyba menni.\n<\/p>\n

\n
\n Ha ell\u00e1togatunk egy katamar\u00e1nos sporttelepre, azt l\u00e1tjuk, hogy mindenki folyamatosan szereli a haj\u00f3j\u00e1t, m\u00e9g versenyek el\u0151tt is. Ti mi\u00e9rt nem?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n PT:
\n <\/strong>
\n Egyszer \u00f6sszerakjuk a haj\u00f3t, verseny el\u0151tt sosem ny\u00falunk hozz\u00e1. Nem v\u00e1ltoztatunk dolgokon. Ha ki is cser\u00e9l\u00fcnk egy k\u00f6telet, akkor azt is verseny el\u0151tt k\u00e9t nappal, hogy ki tudjuk pr\u00f3b\u00e1lni.\n<\/p>\n

\n
\n VSzJ:
\n <\/strong>
\n Egyszer \u00f6sszerakod, nem kell folyamatosan szerelni. Ez a haj\u00f3 egy v\u00e9gtelen\u00fcl egyszer\u0171, technikailag j\u00f3l megoldott, \u00e1tgondolt konstrukci\u00f3. Ez egy olyan katamar\u00e1n, aminek b\u00edrnia kell azt is, ha ki-be r\u00e1ngatj\u00e1k a homokon, vagy ha kint \u00e1ll az \u00e1rboccal a t\u00e9lben. Amikor t\u00fals\u00e1gosan sokat tuningolj\u00e1k, szerelik, akkor azt hiszik az emberek, hogy ett\u0151l megy, pedig szerel\u00e9s helyett ink\u00e1bb vitorl\u00e1zni kellene. Aki egy id\u0151sebb haj\u00f3t vesz, annak persze karban kell tartani, de arra itt a t\u00e9l. Szezonban elk\u00e9pzelhetetlen, hogy crossbeamet vagy egy testet sz\u00e9tszedj\u00fcnk az\u00e9rt, hogy valamit szerelj\u00fcnk rajta.\n<\/p>\n

\n
\n Ezek szerint a napi rutinotokban sincs a kishaj\u00f3sokn\u00e1l olyan jellemz\u0151 szerel\u00e9s?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n VSzJ:
\n <\/strong>
\n N\u00e1lunk munkamegoszt\u00e1s van, mindenki azt csin\u00e1lja, ami a saj\u00e1t dolga. Amikor mi kimegy\u00fcnk, akkor tudom, hogy t\u00f6k\u00e9letes \u00e1rboc\u00e1ll\u00edt\u00e1ssal megy\u00fcnk ki, mert azt nekem kell fejben tudnom, ez\u00e9rt csin\u00e1lom \u00e9n. \u00c9n be\u00e1ll\u00edtom a diamondot \u00e9s az \u00e1rbocot, \u00e9s tudom \u2013 vagy legal\u00e1bbis abban a hitben vagyok – hogy az \u00fagy j\u00f3, \u00e9s ez magabiztoss\u00e1got ad. Ugyan\u00fagy, ahogy a futam el\u0151tt felh\u00fazzuk a swertet, vagy tolatunk egyet, hogy a v\u00e9lt vagy a val\u00f3s h\u00edn\u00e1r lej\u00f6jj\u00f6n a korm\u00e1nyr\u00f3l \u00e9s a swertr\u0151l, ez\u00e9rt tudom, hogy nincs rajta semmi, \u00e9s nyugodt vagyok.\n<\/p>\n

\n
\n PT:
\n <\/strong>
\n Ha \u00e9rzi az ember a haj\u00f3t, akkor nem arra figyel, hogy mit hogy \u00e1ll\u00edt, hanem a sz\u00e9lfordul\u00f3kra \u00e9s a taktik\u00e1ra.\n<\/p>\n

\n
\n Meg\u00e9rkezett az \u00faj haj\u00f3tok, m\u00e1r a harmadik ugyanabb\u00f3l a t\u00edpusb\u00f3l. Kapott valami extr\u00e1t a kor\u00e1bbiakhoz k\u00e9pest?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n PT:
\n <\/strong>
\n Nincs tuning. Egy blistert \u00e9vente illik venni, a gr\u00f3sz \u00e9s a fock az j\u00f3 sok\u00e1ig b\u00edrja.\n<\/p>\n

\n
\n VSzJ:
\n <\/strong>
\n Azok, akik s\u0171r\u0171n cser\u00e9lgetik a haj\u00f3kat, borzaszt\u00f3 energi\u00e1t \u00e9s p\u00e9nzt vesztenek el azzal, hogy nem jutnak el arra a szintre, hogy megismerj\u00e9k a haj\u00f3t. Akik haj\u00f3kat cser\u00e9lgetnek, azoknak abb\u00f3l \u00e1llnak a h\u00e9tk\u00f6znapjaik, a versenyid\u0151szakaik, hogy pr\u00f3b\u00e1lj\u00e1k jav\u00edtgatni azokat a hib\u00e1kat, amiket elk\u00f6vetnek amiatt, mert \u00e1lland\u00f3an a haj\u00f3t figyelgetik.\n<\/p>\n

\n
\n Mi volt a legnagyobb pofon amit kaptatok eddig a katamar\u00e1noz\u00e1s sor\u00e1n?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n VSzJ:
\n <\/strong>
\n A legnagyobb pofon pont az volt, hogy a haj\u00f3k nagyon egyform\u00e1k, ugyanolyan min\u0151s\u00e9g\u0171ek, nem is tenn\u00e9k k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9get haj\u00f3 \u00e9s haj\u00f3 k\u00f6z\u00f6tt. A haj\u00f3t nagyon ki kell ismerni, \u00e9s nem lehet \u00fagy \u00f6sszehasonl\u00edtani, hogy cser\u00e9lgeted a korm\u00e1nyosokat, a mancsaftokat haj\u00f3r\u00f3l haj\u00f3ra, mert ha ismered a saj\u00e1t haj\u00f3dat, abban jobban muzsik\u00e1lsz, mintha beraknak egy m\u00e1sikba. Nekem az volt az egyik nagy megd\u00f6bben\u00e9s, hogy amikor haj\u00f3t v\u00e1ltottunk a Tigerr\u0151l a Nacr\u00e1ra, akkor majdnem egy \u00e9vbe ker\u00fclt megtal\u00e1lni, hogy hogyan kell vinni azt a haj\u00f3t, nagyon neh\u00e9z volt. Am\u00edg azt tanulod, hogy megfelel\u0151 sebess\u00e9g legyen, addig nem tudsz j\u00f3l vitorl\u00e1zni, mert arra figyelsz, hogy mit hogyan kell \u00e1ll\u00edtani – ahogy Tomi is mondta – \u00e9s nem arra, hogy merre kell menni. Mindenkinek megvan a haj\u00f3vezet\u00e9si st\u00edlusa, a vitorl\u00e1z\u00e1si st\u00edlusa, azon bel\u00fcl lehet mozgol\u00f3dni, de az\u00e9rt nem mindegy, hogy ki, milyen haj\u00f3val megy.\n<\/p>\n

\n
\n PT:
\n <\/strong>
\n Eml\u00e9kszem, pont a bajnoks\u00e1g el\u0151tt kaptuk meg az el\u0151z\u0151 Nacr\u00e1t, iszony\u00fa h\u00e1trad\u0151lt \u00e1rboccal pr\u00f3b\u00e1ltunk meg vitorl\u00e1zni, de ennek teljesen m\u00e1shogy volt az \u00e1ll\u00edt\u00e1sa. Egy\u00e9bk\u00e9nt a legnagyobb pofont Jani t\u0151lem kapta: amikor egyszer h\u00faztam fel a spit, \u00fagy orrba v\u00e1gtam, hogy v\u00e9res arccal futottunk be. (nevet)\n<\/p>\n

\n
\n Az er\u0151s vagy a gyenge szelet szeretitek?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n PT:
\n <\/strong>
\n Az er\u0151s szelet \u00e9lvezz\u00fck a legjobban, na nem a t\u00fal\u00e9l\u0151set, hanem a kif\u00fajt 5-\u00f6s szelet. Nemzetk\u00f6zi viszonylatban viszont a gyenge, tr\u00fckk\u00f6s sz\u00e9lben vagyunk j\u00f3k.\n<\/p>\n

\n
\n VSzJ:
\n <\/strong>
\n A vitorl\u00e1z\u00e1s r\u00e9sz\u00e9ben a sebess\u00e9g a j\u00f3, de a versenyz\u00e9s r\u00e9sz\u00e9ben mindkett\u0151ben van \u00f6r\u00f6m. A 2-3-as szeles tavi versenyz\u00e9st szeretj\u00fck, azt tudjuk, azt ismerj\u00fck, azt gyakoroljuk. Nem biztos, hogy nem vagyunk j\u00f3k tengeren, de azt nem tudjuk annyit gyakorolni, nem tudunk sokat ott vitorl\u00e1zni, nem is vitorl\u00e1ztunk annyit, mint m\u00e1sok. Tavon, ott jobbak vagyunk.\n<\/p>\n

\n
\n Tavalyel\u0151tt a balatonf\u00fcredi vil\u00e1gbajnoks\u00e1gon legjobb magyark\u00e9nt az aranycsoportban v\u00e9geztetek. Tavaly a kaliforniai Long Beachre nem mentetek el. Id\u00e9n Olaszorsz\u00e1gban, Grossetoban rendezik a vb-t, mire sz\u00e1m\u00edtotok?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n PT:
\n <\/strong>
\n Szerint\u00fcnk er\u0151s lesz a mez\u0151ny. Ha az arany csoport els\u0151 harmad\u00e1ba be tudunk jutni, az m\u00e1r egy nagyon j\u00f3 eredm\u00e9nynek sz\u00e1m\u00edt.\n<\/p>\n

\n
\n VSzJ:
\n <\/strong>
\n Most m\u00e1r minden vil\u00e1gversenyen beker\u00fcl\u00fcnk az aranycsoportba. Borzaszt\u00f3 er\u0151s lesz a mez\u0151ny, er\u0151sebb, mint valaha, mert mindenki itt akarja kipr\u00f3b\u00e1lni mag\u00e1t. Azok is, akik az olimpi\u00e1ra k\u00e9sz\u00fclnek, \u00e9s nem csak a vegyes p\u00e1rosokra gondolok, hanem a f\u00e9rfiakra is, akik majd az olimpia el\u0151tt fogj\u00e1k kiv\u00e1lasztani a megfelel\u0151 alanyt. Hatalmas mez\u0151ny lesz, ez\u00e9rt nem tudok sz\u00e1mot mondani, de ez nagyon f\u00fcgg att\u00f3l, hogy a helysz\u00ednen mennyit tudunk vitorl\u00e1zni addig.\n<\/p>\n

\n
\n Hogyan k\u00e9sz\u00fclt\u00f6k fel ezekre a versenyekre? Sz\u00e1razf\u00f6ldi edz\u00e9s, v\u00edzi edz\u00e9s?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n VSzJ:
\n <\/strong>
\n Nagyon fontos a s\u00faly! A vil\u00e1gversenyeken nem lehetsz az optim\u00e1lis 150 kg f\u00f6l\u00f6tt 3 kil\u00f3n\u00e1l t\u00f6bbel. Le kell fogyni arra a s\u00falyra. A mancsaftnak olyan fizikai megterhel\u00e9sben van r\u00e9sze, hogy Tomit kell elk\u00fclden\u00fcnk edzeni kettlebellre \u00e9s trx-re! (nevet) \u00c9n is szoktam futni, odafigyelni a s\u00falyomra, de legink\u00e1bb \u00faszni szoktam.\n<\/p>\n

\n
\n folyt.k\u00f6v.
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n
\n Fot\u00f3: One d’Or Catamaran Sailing Team
\n<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Interj\u00fa V\u00e1radi-Szab\u00f3 J\u00e1nossal \u00e9s Pethe\u0151 Tam\u00e1ssal A katamar\u00e1nosok nem szokv\u00e1nyos tagjai a vitorl\u00e1s t\u00e1rsadalomnak. Olyan kishaj\u00f3r\u00f3l van sz\u00f3, amibe egykori nagyhaj\u00f3sok \u00e9s kor\u00e1bbi sz\u00f6rf\u00f6s\u00f6k egyar\u00e1nt be\u00fclnek, gyors, \u00e9s val\u00f3di felk\u00e9sz\u00fclts\u00e9get k\u00edv\u00e1n. 2016-ban Ri\u00f3ban ism\u00e9t olimpiai sz\u00e1m lesz, ez\u00e9rt a katamar\u00e1n nemzetk\u00f6zileg \u00e9s haz\u00e1nkban is egyre n\u00e9pszer\u0171bb. A hazai legn\u00e9pesebb k\u00e9ttest\u0171 oszt\u00e1ly, a Formula 18 n\u00e9gyszeres […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[641,1617],"sailing_author":"Csepregi Panka","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1170"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1170"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1170\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1170"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1170"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1170"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}