{"id":1178,"date":"2013-04-18T10:39:00","date_gmt":"2013-04-18T08:39:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/04\/18\/vizengedes-a-sio-csatornan\/"},"modified":"2017-08-01T23:56:46","modified_gmt":"2017-08-01T21:56:46","slug":"vizengedes-a-sio-csatornan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/04\/18\/vizengedes-a-sio-csatornan\/","title":{"rendered":"V\u00edzenged\u00e9s a Si\u00f3-csatorn\u00e1n"},"content":{"rendered":"

\n N\u00e9h\u00e1ny inf\u00f3 az aktu\u00e1lis k\u00e9rd\u00e9sr\u0151l.\n<\/p>\n

\n A Si\u00f3-csatorna egy id\u0151szakosan haszn\u00e1lt csatorna, ez\u00e9rt a haszn\u00e1lata sor\u00e1n bizonyos \u00fczemeltet\u00e9si folyamatokat be kell tartani.A csatorna csak nagyon minim\u00e1lis r\u00e9sze betonpartfalas, a nagy r\u00e9sze f\u00f6ldbe v\u00e1jt mederb\u0151l \u00e1ll. A mederpartfal szinte v\u00e9gig t\u00f6lt\u00e9s is egyben. Az \u00fcres meder kisz\u00e1rad, a t\u00f6lt\u00e9s f\u00f6ldszerkezete kiss\u00e9 fellazul. A v\u00edzereszt\u00e9s kezdetekor els\u0151 l\u00e9p\u00e9sben p\u00e1r napig kis v\u00edzmennyis\u00e9ggel (5-10 m3\/s) tel\u00edteni kell a medret, ekkor a t\u00f6lt\u00e9sek f\u00f6ldje sz\u00e9p lassan feltel\u00edt\u0151dik v\u00edzzel, \u00e1tnedvesedik, stabiliz\u00e1l\u00f3dik a szerkezete. Ezt a v\u00edzmennyis\u00e9get folyamatosan kell n\u00f6velni, \u00edgy 1-2 h\u00e9t alatt el\u00e9rhet\u0151 a haj\u00f3z\u00e1si v\u00edzszint, amely 20-30 m3\/s \u00e1tfoly\u00e1st jelent si\u00f3foki zsilipn\u00e9l. Ha hirtelen indulna nagy m\u00e9rt\u00e9k\u0171 v\u00edzereszt\u00e9s, akkor a csatorna kisz\u00e1radt medre nem b\u00edrn\u00e1 el a v\u00edz nyom\u00e1s\u00e1t, sok helyen \u00e1tszakadhatna \u00e9s kimos\u00f3dhatna a t\u00f6lt\u00e9s. Haj\u00f3z\u00e1si program el\u0151tt \u00e1ltal\u00e1ban alkalmaznak egy \u00e1tmos\u00e1st is, azaz a v\u00edzereszt\u00e9st 30-50 m3\/s nagys\u00e1g\u00fara emelik folyamatosan, mely sor\u00e1n az uszad\u00e9kokat \u00e9s egy\u00e9b mederben l\u00e9v\u0151 szennyez\u0151d\u00e9seket a v\u00edz kimossa. A csatorna teh\u00e1t 1-3 h\u00e9t alatt v\u00e1lik haj\u00f3zhat\u00f3v\u00e1. A zsilip maxim\u00e1lis kapacit\u00e1sa kb. 80 m3\/s, de az ut\u00f3bbi \u00e9vekben a Balaton alacsony v\u00edz\u00e1ll\u00e1sa \u00e9s az ereszt\u00e9sek elmarad\u00e1sa miatt a meder \u00e1llapota leromlott, \u00e9s emiatt legfeljebb kb. 65 m3\/s m\u00e9rt\u00e9k\u0171 v\u00edzhozam lehet a v\u00edzereszt\u00e9s m\u00e9rt\u00e9ke (2006. janu\u00e1ri \u00e9rt\u00e9k).\n<\/p>\n

\n A v\u00edzenged\u00e9s v\u00e9g\u00e9n szint\u00e9n egy apaszt\u00e1si folyamatot kell v\u00e9gezni. Ennek l\u00e9nyege, hogy lassan \u00e9s fokozatosan cs\u00f6kkentik az ereszt\u00e9s m\u00e9rt\u00e9k\u00e9t, \u00edgy fokozatosan sz\u00e1rad ki a t\u00f6lt\u00e9sek f\u00f6ldszerkezete. Ha a v\u00edz hirtelen elt\u0171nne a csatorn\u00e1b\u00f3l, akkor a partfalakon a nyom\u00e1s megsz\u0171nne, az \u00e1t\u00e1zott t\u00f6lt\u00e9sek f\u00f6ldr\u00e9gei megcs\u00faszn\u00e1nak \u00e9s beomlana a partfal. A v\u00edzereszt\u00e9s m\u00e9rt\u00e9k\u00e9t\u0151l f\u00fcgg\u0151en kb. 1-2 h\u00e9t alatt teh\u00e1t ki\u00fcr\u00edthet\u0151 a csatorna.\n<\/p>\n

\n
\n Mindezek azt is jelentik, hogy a Balatonb\u00f3l leengedhet\u0151 v\u00edzmennyis\u00e9get a csatorna \u00fczemeltet\u00e9se is er\u0151sen befoly\u00e1solja. Nyit\u00e1skor a meder tel\u00edt\u00e9se, az uszad\u00e9kok kimos\u00e1sa, a haj\u00f3z\u00e1si program \u00e9s a z\u00e1r\u00e1skori apaszt\u00e1s miatt legal\u00e1bb 8-10 cm-t cs\u00f6kken a Balaton v\u00edzszintje, ekkora v\u00edzmennyis\u00e9get egy-egy ereszt\u00e9s alkalm\u00e1val minim\u00e1lisan le kell engedni. Teh\u00e1t a Balaton v\u00edzszintszab\u00e1lyoz\u00e1sa sor\u00e1n kis m\u00e9rt\u00e9kben, 1-2 cm-rel nem cs\u00f6kkenthet\u0151 a v\u00edzszint. Fontos megeml\u00edteni, hogy a Si\u00f3-csatorna megfelel\u0151 \u00e1llapotban tart\u00e1s\u00e1hoz sz\u00fcks\u00e9ges is lenne \u00e9venk\u00e9nti legal\u00e1bb egyszeri haszn\u00e1lat (v\u00edzenged\u00e9s).\n<\/p>\n

\n
\n Fot\u00f3: A k\u00e9p nem az aktu\u00e1lis \u00e1llapotot t\u00fckr\u00f6zi
\n<\/span>
\n
\n
\n Forr\u00e1s: http:\/\/www.siocsatorna.hu\/vizrajz\/vizengedes
\n<\/span>
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

N\u00e9h\u00e1ny inf\u00f3 az aktu\u00e1lis k\u00e9rd\u00e9sr\u0151l. A Si\u00f3-csatorna egy id\u0151szakosan haszn\u00e1lt csatorna, ez\u00e9rt a haszn\u00e1lata sor\u00e1n bizonyos \u00fczemeltet\u00e9si folyamatokat be kell tartani.A csatorna csak nagyon minim\u00e1lis r\u00e9sze betonpartfalas, a nagy r\u00e9sze f\u00f6ldbe v\u00e1jt mederb\u0151l \u00e1ll. A mederpartfal szinte v\u00e9gig t\u00f6lt\u00e9s is egyben. Az \u00fcres meder kisz\u00e1rad, a t\u00f6lt\u00e9s f\u00f6ldszerkezete kiss\u00e9 fellazul. A v\u00edzereszt\u00e9s kezdetekor els\u0151 l\u00e9p\u00e9sben […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[408,1371,1397],"sailing_author":"sailing.hu","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1178"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1178"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1178\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1178"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1178"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1178"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}