{"id":1184,"date":"2013-04-16T11:10:00","date_gmt":"2013-04-16T09:10:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/04\/16\/az-elmelet\/"},"modified":"2017-08-01T23:56:44","modified_gmt":"2017-08-01T21:56:44","slug":"az-elmelet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/04\/16\/az-elmelet\/","title":{"rendered":"Az elm\u00e9let \u2026"},"content":{"rendered":"

\n Hogyan is k\u00e9sz\u00edtik fel a Clipper r\u00e9sztvev\u0151ket a megm\u00e9rettet\u00e9sre. \u00c1lljon itt az r\u00e9szleteiben.\n<\/p>\n

\n Ahogy mondani szok\u00e1s, a \u201epuding pr\u00f3b\u00e1ja az ev\u00e9s\u201d. Igen \u00e1m, de miel\u0151tt megehetn\u00e9nk, meg kell \u00e9rteni, hogyan csin\u00e1ljunk pudingot. Miel\u0151tt arra gondoln\u00e1tok, hogy szak\u00e1csk\u00f6nyvet akarok \u00edrni, vissza is t\u00e9rek a vitorl\u00e1z\u00e1shoz\u2026\n<\/p>\n

\n Sz\u00f3val, a versenyszervez\u0151 4 tr\u00e9ninggel hozza szintre a r\u00e9szvev\u0151ket, amik k\u00f6z\u00f6tt \u2013 a 3 tengeri kik\u00e9pz\u00e9s mellett \u2013 van egy elm\u00e9leti oktat\u00e1s. Sz\u00e1nd\u00e9kosan, \u00e9s n\u00e9mi szerencs\u00e9vel, siker\u00fclt \u00fagy int\u00e9zni, hogy el\u0151sz\u00f6r ezen vehess\u00fcnk r\u00e9szt. (Pontosabban vehessek, mert \u00c1d\u00e1mnak az iskola miatt nem volt szabads\u00e1ga, hogy r\u00e9szt vegyen, \u00edgy h\u00e1t r\u00e1m v\u00e1r a feladat, hogy megtan\u00edtsam neki a tanultakat.)\n<\/p>\n

\n B\u00e1r h\u00e9tf\u0151n reggel kezd\u0151d\u00f6tt a tr\u00e9ning, nekem m\u00e1r vas\u00e1rnap reggel el kellett indulni Sajnos mi\u00f3ta nincs magyar kir\u00e1lyi l\u00e9gi flotta, az\u00f3ta legink\u00e1bb olyan j\u00e1ratok vannak (jobb\u00e1ra fapados t\u00e1rsas\u00e1gok), amik vagy nagyon kor\u00e1n indulnak, vagy olyan k\u00e9s\u0151n \u00e9rnek Londonba, hogy praktikusan a rept\u00e9ren kell aludni. Sz\u00f3val vas\u00e1rnap hajnali 4:00-kor \u00e9bred\u00e9s, hogy id\u0151ben kint legyek a 6:15-\u00f6s g\u00e9phez. \u00c9n \u00e1ltal\u00e1ban 1 \u00f3r\u00e1val el\u0151bb \u00e9rkezek, hogy mindenre legyen id\u0151m. Meg is lep\u0151dtem, hogy az engem sz\u00e1ll\u00edt\u00f3 (egy\u00e9bk\u00e9nt fapados) t\u00e1rsas\u00e1g m\u00e1r sz\u00e1ll\u00edtja be az utasokat. Mindez persze az\u00e9rt van, hogy menetrend szerint induljanak \u00e9s \u00e9rkezzenek. Becs\u00fclet\u00fckre legyen mondva, \u00edgy is volt.\n<\/p>\n

\n Ez persze r\u00f6gt\u00f6n bonyodalmakat okozott, mert \u2013 a magyar viszonyok k\u00f6z\u00f6tt szocializ\u00e1l\u00f3dott \u2013 emberfia, nem gondolja, hogy id\u0151ben \u00e9rkezik valahov\u00e1. Sz\u00f3val \u00e9rkez\u00e9s ut\u00e1n \u00e9rdekl\u0151dtem a helyi t\u00e1vols\u00e1gi buszt\u00e1rsas\u00e1gn\u00e1l, hogy mehetek-e kor\u00e1bbi j\u00e1rattal. Mondt\u00e1k, hogy mi sem term\u00e9szetesebb, mutassam a k\u00e9s\u0151bbi jegyem a sof\u0151rnek, \u00e9s ha felf\u00e9rek, mehetek. \u00cdgy is tettem, \u00e9s l\u00e1ss csod\u00e1t, m\u0171k\u00f6d\u00f6tt a dolog. Ezen felbuzdulva r\u00f6gt\u00f6n elkezdtem tervezgetni, hogy mit fogok csin\u00e1lni a rengeteg id\u0151vel vas\u00e1rnap d\u00e9lut\u00e1n, mivel hamarabb \u00e9rek oda \u2026 No, ezt a dilemm\u00e1mat gyorsan megoldott\u00e1k. Kik? K\u00e9t er\u0151s term\u00e9szet\u0171 jelens\u00e9g:\n<\/p>\n

\n

\n – az egyiket \u00fagy h\u00edvj\u00e1k, hogy \u201eproced\u00fara\u201d. Ez nagyj\u00e1b\u00f3l azt jelenti, hogy \u201ene gondolkozz, csak csin\u00e1ld, amit mondanak\u201d. Ezt a magatart\u00e1st vette fel a londoni buszsof\u0151r, amikor mutattam neki, hogy kor\u00e1bban \u00e9rkeztem \u00e9s m\u00e1r menn\u00e9k is tov\u00e1bb Portsmouthba. (Ugyanis nincs k\u00f6zvetlen j\u00e1rat, sem busz, sem vonat a rept\u00e9r \u00e9s Portsmouth \u2013 majdnem utic\u00e9lom \u2013 k\u00f6z\u00f6tt.) A sof\u0151r t\u00e1gra ny\u00edlt, procedur\u00e1lis \u2013 \u00e9rtsd: nem gondolkoz\u00f3 \u2013 szemekkel r\u00e1m n\u00e9zett, mintha az k\u00e9rdezn\u00e9, hogy ismerem-e az \u00f3r\u00e1t; majd k\u00f6z\u00f6lte, hogy az teljess\u00e9ggel lehetetlen, hogy kor\u00e1bbi j\u00e1rattal menjek, hacsak nem veszek m\u00e1sik jegyet. Az sem gy\u0151zte meg, hogy elmondtam, hogy \u00e9pp most hozott ilyen \u201elehetetlen\u201d m\u00f3don egyik koll\u00e9g\u00e1ja a rept\u00e9rr\u0151l\u2026, a szab\u00e1ly az szab\u00e1ly. Sz\u00f3val visszat\u00e9rtem az eredeti tervhez \u00e9s megv\u00e1rtam az 1 \u00f3ra m\u00falva indul\u00f3 j\u00e1ratot. Portsmouth fel\u00e9 k\u00f6zeledve m\u00e1r messzir\u0151l lehetett l\u00e1tni, hogy valami nincs rendben, koromfekete volt az \u00e9g alja arrafel\u00e9.\n <\/p>\n

\n – Igen, a helyi id\u0151j\u00e1r\u00e1s volt a m\u00e1sik, aki azt tan\u00e1csolta, hogy ne nagyon akarjak \u00e9n semmit csin\u00e1lni vas\u00e1rnap d\u00e9lut\u00e1n Gosportban.\n <\/p>\n<\/blockquote>\n

\n Gosport egy kis v\u00e1roska Portsmouth-szal szemben, 5 perc komp\u00fatra a Portsmouth-i buszp\u00e1lyaudvart\u00f3l. Itt sz\u00e9kel a Clipper, a versenyszervez\u0151. Sz\u00f3val meg\u00e9rkez\u00e9semkor m\u00e1r szakadt az es\u0151 \u00e9s mire \u2013 a n\u00e9h\u00e1ny sz\u00e1z m\u00e9terre l\u00e9v\u0151 \u2013 sz\u00e1ll\u00e1shoz \u00e9rtem, folyt r\u00f3lam a v\u00edz (k\u00edv\u00fclr\u0151l). Estefel\u00e9 el\u00e1lltak az \u00e9gi csatorn\u00e1k \u00e9s nem \u00e1lltam meg, hogy ne tegyek egy felfedez\u0151 s\u00e9t\u00e1t. Akit \u00e9rdekel, a v\u00e1rosk\u00e1r\u00f3l k\u00e9sz\u00fclt
\n
\n k\u00e9peket itt tal\u00e1lja
\n <\/a>
\n .\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n Maga a kik\u00e9pz\u00e9s h\u00e9tf\u0151n reggel kezd\u0151d\u00f6tt. 11 \u201enebul\u00f3\u201d (velem egy\u00fctt) v\u00e1rta az ok\u00edt\u00e1st az iskolapadban. A nebul\u00f3k kora kb. 30 \u2013 60 \u00e9v k\u00f6z\u00f6tt volt, vegyesen n\u0151k \u00e9s f\u00e9rfiak, t\u00f6bbs\u00e9g\u00fck brit, de volt szingap\u00fari, Kanad\u00e1ban lak\u00f3 \u00faj-z\u00e9landi is, sz\u00f3val nem \u00e9n voltam a legmesszebbr\u0151l. Ahogy az lenni szokott, az egy\u00fctt t\u00f6lt\u00f6tt n\u00e9h\u00e1ny nap alatt megismerkedt\u00fcnk \u00e9s m\u00e1r bar\u00e1ts\u00e1gok is kialakultak az emberek k\u00f6z\u00f6tt. J\u00f3 csapat, mindenki m\u00e1s h\u00e1tt\u00e9rrel: Volt k\u00f6zt\u00fcnk g\u00e9p\u00e9szm\u00e9rn\u00f6k, technikus, \u00e9lelmez\u00e9si projekt menedzser, informatikus, biztons\u00e1gi szakember, vend\u00e9gl\u00e1t\u00f3s, \u00fajs\u00e1g\u00edr\u00f3 \u2026, sz\u00f3val szinte minden, amit csak el lehet k\u00e9pzelni. Itt is igaz volt, amit az eg\u00e9sz versenyr\u0151l mondanak, hogy k\u00f6zel fele a r\u00e9szvev\u0151knek nem vitorl\u00e1zott ezt megel\u0151z\u0151en. Egy k\u00f6z\u00f6s viszont volt a csapat minden tagj\u00e1ban: az elsz\u00e1nts\u00e1g, hogy r\u00e9szt vegyenek a versenyen.\n<\/p>\n

\n A tananyag roppant kiterjedt \u00e9s \u00e9rdekes volt. B\u00e1r j\u00f3magam t\u00f6bb \u00e9ve vitorl\u00e1zok, m\u00e9gis sok \u00e9rdekeset tanultam. Els\u0151sorban olyanokat, amikre eddig nem volt sz\u00fcks\u00e9gem. N\u00e9h\u00e1ny a t\u00e9m\u00e1k k\u00f6z\u00fcl (nem elrettent\u00e9snek sz\u00e1nom):\n<\/p>\n

\n

\n –
\n
\n T\u00e9rk\u00e9polvas\u00e1s:
\n <\/span>
\n \u00c9n jellemz\u0151en komfortosan \u00e9rzem magam egy t\u00e9rk\u00e9p t\u00e1rsas\u00e1g\u00e1ban, de most realiz\u00e1ltam, hogy (lehet, hogy megszok\u00e1sb\u00f3l) m\u00e9g tal\u00e1n egyszer sem olvastam el az apr\u00f3 bet\u0171s r\u00e9szeket. Ebb\u0151l pedig mindenhol van a t\u00e9rk\u00e9pen b\u0151s\u00e9ggel\uf04a. Most m\u00e1r \u00e9rtem, mi-mit jelent \u00e9s mi\u00e9rt fontos. Pl. az egyik Clipper haj\u00f3 a 09-10-es versenyen az\u00e9rt futott z\u00e1tonyra \u2013 \u00e9s s\u00fcllyedt el \u00f6r\u00f6kre az \u00f3ce\u00e1n fenek\u00e9re \u2013 mert nem kell\u0151 alaposs\u00e1ggal tanulm\u00e1nyozt\u00e1k \u00e1t a t\u00e9rk\u00e9pet \u00e9s nem olvast\u00e1k el a kisbet\u0171s r\u00e9szt. (Itt jegyzem meg, hogy az angolnak k\u00e9t k\u00fcl\u00f6n szava van a sz\u00e1razf\u00f6ldi (map) \u00e9s a haj\u00f3z\u00e1si t\u00e9rk\u00e9pre (chart), \u00e9s aki ezeket \u00f6sszekeveri, ki\u00fcltetik a tr\u00e9ningen a sarokban, sz\u00e9gyenpadra. Komolyan. Ezzel csak arra akartam utalni, hogy a haj\u00f3z\u00e1si t\u00e9rk\u00e9pek jelent\u0151sen elt\u00e9rnek a k\u00f6z\u00faton megszokott t\u00e9rk\u00e9pekt\u0151l, mert mindent, ami az utakon k\u00f6zleked\u00e9si jel, t\u00e1bla, l\u00e1mpa, stb., a v\u00edzen a t\u00e9rk\u00e9peken kell felt\u00fcntetni.)
\n
\n –
\n
\n Helymeghat\u00e1roz\u00e1s, ir\u00e1ny meghat\u00e1roz\u00e1sa
\n <\/span>
\n (val\u00f3s-, m\u00e1gneses-, kompasz ir\u00e1ny, ill. ezek k\u00f6z\u00f6tti \u00f6sszef\u00fcgg\u00e9sek). Nem f\u00e1rasztalak benneteket a r\u00e9szletekkel, de amit esetleg fixnek gondoltok egy t\u00e9rk\u00e9pen (pl. milyen ir\u00e1nyba kell haj\u00f3zni A-b\u00f3l B-be), az \u00e9vr\u0151l \u00e9vre v\u00e1ltozik. No, nem A vagy B v\u00e1ndorol, hanem a m\u00e1gneses p\u00f3lusok a f\u00f6ld\u00f6n, \u00e9s mivel jellemz\u0151en egy m\u00e1gneses ir\u00e1nyt mutat\u00f3 ir\u00e1nyt\u0171 (haj\u00f3s nyelven kompasz) alapj\u00e1n korm\u00e1nyozzuk a haj\u00f3t, ez\u00e9rt ez az ir\u00e1ny is folyamatosan v\u00e1ltozik. Vannak olyan helyek a f\u00f6ld\u00f6n, ahol \u00e9vente t\u00f6bb fokot! Sz\u00f3val, ha pl. el\u0151vesz\u00fcnk egy n\u00e9h\u00e1ny \u00e9ve kiadott t\u00e9rk\u00e9pet, ami alapj\u00e1n pl. \u00e9szakra gondoltunk volna indulni (ha nem olvassuk el az apr\u00f3 bet\u0171s r\u00e9szeket), k\u00f6nnyen lehet, hogy most az ir\u00e1nyt\u0171nk keleti szektor\u00e1t kell k\u00f6vetn\u00fcnk.
\n
\n – Most haszn\u00e1ltam el\u0151sz\u00f6r
\n
\n Portland plottert
\n <\/span>
\n . J\u00f3pofa dolog \u00e9s legal\u00e1bb k\u00e9t vonalz\u00f3t helyettes\u00edt!\n <\/p>\n


\n
\n <\/a><\/p>\n

\n
\n –
\n
\n \u00c1rap\u00e1ly sz\u00e1m\u00edt\u00e1s
\n <\/span>
\n : Erre eddig nem nagyon volt sz\u00fcks\u00e9gem, nem okoz gondot az Adri\u00e1n (a Balatonon meg m\u00e9g\u00fagy sem), viszont ha elgondolkozok rajta, hogy vannak olyan helyek, ahol a v\u00edzszint ap\u00e1ly \u00e9s dag\u00e1ly k\u00f6z\u00f6tt 16 !!! m-t is v\u00e1ltozhat, akkor \u00e9rdemes elgondolkodni a probl\u00e9m\u00e1n. Csak viszony\u00edt\u00e1sk\u00e9nt, ez a v\u00edzszintmozg\u00e1s Gosportban 3-5 m k\u00f6z\u00f6tt van! Ha van Almanach-unk (amit \u00e9vente meg kell venni), akkor mindent tudunk. Gyakorlatilag el\u0151re ki van sz\u00e1molva, hogy a vil\u00e1gtengerek b\u00e1rmely pontj\u00e1n adott nap adott perc\u00e9ben mekkora a v\u00edz\u00e1ll\u00e1s (vagyis h\u00e1t az ebben megl\u00e9v\u0151 adatokb\u00f3l nek\u00fcnk kell kisz\u00e1molni, de nem olyan bonyolult, mint gondolhatn\u00e1nk). Szenz\u00e1ci\u00f3s! A szomsz\u00e9dos k\u00e9p a tr\u00e9ning utols\u00f3 napj\u00e1n k\u00e9sz\u00fclt Portsmouth-ban, ap\u00e1ly idej\u00e9n.
\n
\n –
\n
\n \u00c1raml\u00e1sok:
\n <\/span>
\n Itt az \u00e1rap\u00e1ly jelens\u00e9g miatt bek\u00f6vetkez\u0151 later\u00e1lis v\u00edzmozg\u00e1sokra gondolok. Maga az \u00e1rap\u00e1ly jelens\u00e9g \u00e9s annak jelent\u0151s\u00e9ge vil\u00e1gos volt sz\u00e1momra, de nem gondoltam volna, hogy e miatt ak\u00e1r olyan v\u00edz\u00e1raml\u00e1sok lehetnek pl. foly\u00f3torkolatokban, csatorn\u00e1kban, hogy bizonyos helyzetekben ak\u00e1r nem lehet kihaj\u00f3zni (vagy behaj\u00f3zni) az er\u0151s ellen\u00e1raml\u00e1sok miatt.
\n
\n –
\n
\n B\u00f3j\u00e1k:
\n <\/span>
\n Ezeket el\u00e9g j\u00f3l ismertem eddigi tapsztalatomb\u00f3l, de az\u00e9rt meglepett hogy a vil\u00e1gon k\u00e9t k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 b\u00f3lya (\u00e9s f\u00e9ny-) rendszer van: egy, mondjuk \u00fagy eur\u00f3pai, \u00e9s egy amerikai. A kett\u0151 k\u00f6z\u00f6tt \u2013 leegyszer\u0171s\u00edtve \u2013 csak annyi k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g van, hogy az eur\u00f3paiban jobb oldalon van a z\u00f6ld sz\u00edn \u00e9s baloldalon a piros, m\u00edg az amerikaiban ford\u00edtva. J\u00f3pofa, nem? Pl. mikor egy kik\u00f6t\u0151be pr\u00f3b\u00e1lunk este, s\u00f6t\u00e9tben behaj\u00f3zni \u00e9s csak egy z\u00f6lden vil\u00e1g\u00edt\u00f3 b\u00f3ja ad ir\u00e1nyt \u2026.
\n
\n –
\n
\n Z\u00e1szl\u00f3k, nappali \u00e9s \u00e9jszakai jelz\u00e9sek, hangjelz\u00e9sek:
\n <\/span>
\n \u00c9rdemes megtanulni, pl. ha elgondoljuk, hogy tejk\u00f6dben vitorl\u00e1zunk, \u00e9s k\u00f6dk\u00fcrt jelz\u00e9sekb\u0151l kell t\u00e1j\u00e9koz\u00f3dni, hogy van a k\u00f6zel\u00fcnkben \u00e9s mit csin\u00e1l. (A k\u00f6d egy\u00e9bk\u00e9nt nem ritka dolog a tengeren. Alapvet\u0151en k\u00fcl\u00f6nb\u00f6zik a sz\u00e1razf\u00f6ldi k\u00f6dt\u0151l, mert m\u00edg azt a naps\u00fct\u00e9s feloszlatja, addig a tengeri k\u00f6d egyre s\u0171r\u0171bb lesz a napt\u00f3l. Egyed\u00fcl a sz\u00e9l a tengeri k\u00f6d ellenszere.)
\n
\n –
\n
\n Tengeri k\u00f6zleked\u00e9si szab\u00e1lyok (IRPCS):
\n <\/span>
\n Pl. kinek van els\u0151bbs\u00e9ge a tengeren, ha egym\u00e1st keresztez\u0151 haj\u00f3k eset\u00e9n fenn\u00e1ll az \u00fctk\u00f6z\u00e9s vesz\u00e9lye. A v\u00e1lasz, senkinek. Leegyszer\u0171s\u00edtve: a tengeren senkinek sincs els\u0151bbs\u00e9ge; van els\u0151bbs\u00e9get ad\u00f3 haj\u00f3 \u00e9s \u201evigy\u00e1zva tov\u00e1bbhalad\u00f3\u201d (KRESZ terminusban ez ut\u00f3bbinak lenne els\u0151bbs\u00e9ge), de ez ut\u00f3bbinak is k\u00f6teless\u00e9ge kit\u00e9rni \u00e9s elker\u00fclni az \u00fctk\u00f6z\u00e9st, ha az els\u0151bbs\u00e9get ad\u00f3 nem tesz k\u00f6telezetts\u00e9g\u00e9nek eleget.
\n
\n –
\n
\n Biztons\u00e1g a tengeren, ill. biztons\u00e1gi\/ment\u0151 felszerel\u00e9s:
\n <\/span>
\n Ez a t\u00e9ma olyannyira kiemelt fontoss\u00e1g\u00fa a Clippernek (ez az\u00e9rt megnyugtat\u00f3), hogy mindenkinek vizsg\u00e1t kellett bel\u0151le tenni \u00e9s ezt k\u00e9pzetts\u00e9get igazol\u00f3 (angol) kir\u00e1lyi tenger\u00e9szeti diplom\u00e1val jutalmazz\u00e1k. Olyanokat kell megtanulni, hogy hogy kell elhagyni a haj\u00f3t, ha s\u00fcllyed (ezt gyakorlatban is elsaj\u00e1t\u00edtjuk k\u00e9s\u0151bb tengeri tr\u00e9ningen), hogy ments\u00fck ki a v\u00edzbe esetteket, hogy h\u00edvjunk seg\u00edts\u00e9get, hogy \u201efoltozzuk\u201d be a haj\u00f3t, ha l\u00e9ket kap, hogy \u00e9p\u00edts\u00fcnk \u201e\u00e1tmeneti\u201d \u00e1rbocot, ha elt\u00f6rik, \u2026\n <\/p>\n


\n
\n <\/a><\/p>\n

\n


\n
\n Meteorol\u00f3gia:
\n <\/span>
\n sz\u00e1momra ez volt a leg\u00e9rdekesebb t\u00e9ma. Sajnos rengeteg mindent vett\u00fcnk, de nem tudtunk elm\u00e9lyedni a t\u00e9m\u00e1kban. Tanultunk a f\u0151bb sz\u00e9lj\u00e1r\u00e1sokr\u00f3l, \u00e1ramlatokr\u00f3l, a Coriolis hat\u00e1sr\u00f3l (\u00e9rdemes ut\u00e1na n\u00e9zni, roppant \u00e9rdekes \u00e9s sok mindent megmagyar\u00e1z!). Most m\u00e1r tudok szinoptikus t\u00e9rk\u00e9peket olvasni, \u00e9rtem mik a hideg-meleg frontok, s\u0151t az okkl\u00fazi\u00f3s frontr\u00f3l is tudom mi f\u00e1n terem.
\n
\n – Viharok, hurrik\u00e1nok, ciklonok, torn\u00e1d\u00f3k, monszun, t\u00e1jfun \u00e9s t\u00e1rsaik.
\n
\n – Most tudtam meg, hogy hol van gyermekkorom kedvenc term\u00e9szetfilm sorozat\u00e1nak, a Cousteau kapit\u00e1nynak, az egyik kedvenc helysz\u00edne, a Sargasso-tenger, aminek nincs sz\u00e1razf\u00f6ldi partja.
\n
\n –
\n
\n Tanultunk elektronikus navig\u00e1ci\u00f3t
\n <\/span>
\n (GPS) \u00e9s t\u00e1rsait (radar, EPIRB, SART, AIS, ECS, ECDIS,\u2026). Ez volt tal\u00e1n a legkev\u00e9sb\u00e9 \u00faj sz\u00e1momra, de itt is volt, amit most tanultam.
\n
\n – Volt n\u00e9mi
\n
\n gyakorlati oktat\u00e1s
\n <\/span>
\n a haj\u00f3kon, pl. navig\u00e1ci\u00f3s \u00e1llom\u00e1s, alapvet\u0151 karbantart\u00e1sok (pl. hogy kell sz\u00e9tszedni \u00e9s karbantartani egy cs\u00f6rl\u0151t. Err\u0151l k\u00e9peket itt tal\u00e1ltok.), k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 vezet\u00e9kek a haj\u00f3n (elektromos, v\u00edz, g\u00e1z, stb.), k\u00f6t\u00e9lzet, k\u00f6telek, \u2026\n <\/p>\n<\/blockquote>\n

\n
\n A teljess\u00e9g ig\u00e9nye n\u00e9lk\u00fcl k\u00e9sz\u00fclt a fenti lista (mind\u00f6sszesen 5,5 nap oktat\u00e1sr\u00f3l), hiszen nem akarok a t\u00fcrelmetekkel vissza\u00e9lni. A l\u00e9nyeg, hogy nagyon sokat tanultam, \u00e9s mi lehet egy tr\u00e9ningen ett\u0151l fontosabb.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n No \u00e9s persze, olyan emberekkel ismerkedtem meg, akik k\u00f6z\u00fcl lehet, hogy n\u00e9h\u00e1nnyal egy \u00e9vet p\u00e1r m\u00e9ter t\u00e1vols\u00e1gra \u00f6sszez\u00e1rva fogok t\u00f6lteni az \u00e9letemb\u0151l\u2026\n<\/p>\n

\n R\u00f6viden ennyit az elm\u00e9letr\u0151l, ha r\u00e9szletekre vagytok k\u00edv\u00e1ncsiak, k\u00e9rdezzetek, sz\u00edvesen veszem. M\u00e1rcius 29.-\u00e9t\u0151l kezd\u0151dik a gyakorlati k\u00e9pz\u00e9s, ahol rem\u00e9nyeim szerint ki tudjuk nagy gonddal \u00f6sszegy\u0171jt\u00f6tt felszerel\u00e9s\u00fcnket pr\u00f3b\u00e1lni. Izgalommal v\u00e1rom, \u00e9s majd tud\u00f3s\u00edtok.\n<\/p>\n

\n
\n Fot\u00f3: Bacs\u00f3 Tibor
\n<\/span>
\n
\n
\n Forr\u00e1s: http:\/\/www.clipper.bacso.hu\/
\n<\/span>
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hogyan is k\u00e9sz\u00edtik fel a Clipper r\u00e9sztvev\u0151ket a megm\u00e9rettet\u00e9sre. \u00c1lljon itt az r\u00e9szleteiben. Ahogy mondani szok\u00e1s, a \u201epuding pr\u00f3b\u00e1ja az ev\u00e9s\u201d. Igen \u00e1m, de miel\u0151tt megehetn\u00e9nk, meg kell \u00e9rteni, hogyan csin\u00e1ljunk pudingot. Miel\u0151tt arra gondoln\u00e1tok, hogy szak\u00e1csk\u00f6nyvet akarok \u00edrni, vissza is t\u00e9rek a vitorl\u00e1z\u00e1shoz\u2026 Sz\u00f3val, a versenyszervez\u0151 4 tr\u00e9ninggel hozza szintre a r\u00e9szvev\u0151ket, amik k\u00f6z\u00f6tt […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":7584,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[56,1010,1017],"sailing_author":"Bacs\u00f3 Tibor","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1184"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1184"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1184\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/7584"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1184"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1184"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1184"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}