{"id":1189,"date":"2013-04-15T06:54:00","date_gmt":"2013-04-15T04:54:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/04\/15\/hadur-2-resz\/"},"modified":"2017-08-01T23:56:43","modified_gmt":"2017-08-01T21:56:43","slug":"hadur-2-resz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/04\/15\/hadur-2-resz\/","title":{"rendered":"Had\u00far 2. r\u00e9sz"},"content":{"rendered":"

\n \u00e9s az Eur\u00f3pa 30-as oszt\u00e1ly\n<\/p>\n

\n A Balatonon vannak legend\u00e1s klasszikus haj\u00f3k (pl. a Nemere II., a Rabonb\u00e1n, a Tramontana stb.), de valahogy \u00fagy alakult, hogy E-30 nincs k\u00f6z\u00f6tt\u00fck. A Had\u00far pedig m\u00e9g saj\u00e1t oszt\u00e1ly\u00e1n bel\u00fcl sem szerzett mag\u00e1nak k\u00fcl\u00f6n\u00f6sebb nimbuszt a m\u00faltban. Pedig kalandos sorsa alapj\u00e1n ak\u00e1r szerezhetett volna. A haj\u00f3 t\u00f6rt\u00e9net\u00e9nek kutat\u00e1sa m\u00e9g folyik, de a jelenleg rendelkez\u00e9sre \u00e1ll\u00f3 inform\u00e1ci\u00f3k alapj\u00e1n felvillantunk n\u00e9h\u00e1ny \u00e9rdekes pillanatot a cirk\u00e1l\u00f3 \u00e9let\u00e9b\u0151l:\n<\/p>\n

\n Eredeti tulajdonosa, Ludvig \u00far a Balatonf\u00fcredi Haj\u00f3gy\u00e1rban a II. Vil\u00e1gh\u00e1bor\u00fa alatt a n\u00e9met hadsereg megrendel\u00e9s\u00e9re k\u00e9sz\u00fcl\u0151 pontonokat vette \u00e1t, \u00edgy ismerte meg ezt a t\u00edpust. Megtetszett neki, a h\u00e1bor\u00fas ell\u00e1t\u00e1si neh\u00e9zs\u00e9gek ellen\u00e9re eredeti oregon feny\u0151 anyagot tudott szerezni \u00e9s a Haj\u00f3gy\u00e1r boldogan (\u00e9s igen kedvez\u0151 kond\u00edci\u00f3kkal) \u00e9p\u00edtett haj\u00f3t az \u00e1tvev\u0151nek. Az \u00faj cirk\u00e1l\u00f3 1942-ben ker\u00fclt v\u00edzre, Had\u00far n\u00e9ven. Tulajdonosa 1944-ben vitorl\u00e1zott vele utolj\u00e1ra, majd a h\u00e1bor\u00fas k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek miatt elszakadt haj\u00f3j\u00e1t\u00f3l. Hogy mennyire bele lehet bolondulni egy haj\u00f3ba, azt j\u00f3l mutatja, hogy az els\u0151 tulajdonos az 1980-as \u00e9vek v\u00e9g\u00e9n felkutatta \u00e9s kb 45 \u00e9v eltelt\u00e9vel visszav\u00e1s\u00e1rolta hajdani cirk\u00e1l\u00f3j\u00e1t!\n<\/p>\n

\n De nem \u0151 az egyetlen, aki belebolondult a haj\u00f3ba. Az id\u00e9n ny\u00e1ron interneten keresett meg az egyik el\u0151z\u0151 tulajdonos fia, aki vagy harminc \u00e9ve D\u00e9l-Amerik\u00e1ban \u00e9l, de fiatalkori vitorl\u00e1z\u00e1sainak eml\u00e9k\u00e9t most is \u0151rzi, annyira, hogy k\u00f6zel n\u00e9gy \u00e9vtized m\u00falt\u00e1n is \u00e9rdekli a haj\u00f3 sorsa. K\u00e9peket k\u00e9rt a mai Had\u00farr\u00f3l, cser\u00e9be a \u201970-es \u00e9vekben k\u00e9sz\u00fclt fotogr\u00e1fi\u00e1kat k\u00fcld\u00f6tt.
\n
\n Egy m\u00e1sik tulajdonos annyira vigy\u00e1zott a haj\u00f3ra, hogy egy alkalommal feles\u00e9g\u00e9vel vitorl\u00e1zni indulva nem engedte meg az a feles\u00e9g\u00e9nek, hogy napolajjal kenje be mag\u00e1t, nehogy a kence foltot hagyjon a haj\u00f3n. Mire a m\u00f3l\u00f3 v\u00e9g\u00e9hez \u00e9rtek, ezen \u00fagy \u00f6sszevesztek, hogy a kardos menyecske kisz\u00e1llt. Hogy a kik\u00f6t\u00e9s ut\u00e1n mit kapott a f\u00e9rj, azt fedje j\u00f3t\u00e9kony hom\u00e1ly, de addig kedve szerint simogathatta a Hadurat.\n<\/p>\n

\n Ha lehet, m\u00e9g megsz\u00e1llottabb Had\u00far-rajong\u00f3 vagyok \u00e9n, a jelenlegi tulajdonos. Gyerekkorom \u00f3ta Eur\u00f3pa 30 cirk\u00e1l\u00f3t szeretn\u00e9k. Ehhez hossz\u00fa id\u0151n \u00e1t hi\u00e1nyzott a p\u00e9nz. Mikor nagy-nehezen \u00f6sszej\u00f6tt, nem tal\u00e1ltam elad\u00f3 klasszikus eur\u00f3p\u00e1t. (Akiket megkerestem, nem akarj\u00e1k-e eladni a haj\u00f3jukat, becs\u00fclets\u00e9rt\u00e9snek \u00e9rezt\u00e9k m\u00e1r a k\u00e9rd\u00e9st is.) M\u00e1r replika \u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9n t\u00f6rtem a fejemet, mikor meghirdett\u00e9k a Hadurat elad\u00e1sra. Amikor megl\u00e1ttam a hang\u00e1rban a haj\u00f3t, azonnal tudtam, hogy megveszem. Az\u00f3ta is, ah\u00e1nyszor kivitorl\u00e1zom vele, mindig el\u00e9neklem a haj\u00f3nak, hogy \u201eMindenkinek van egy \u00e1lma\u2026\u201d De t\u00e9rj\u00fcnk vissza \u00a0a haj\u00f3 m\u00faltj\u00e1hoz!\n<\/p>\n

\n Mivel a h\u00e1bor\u00fa ut\u00e1n t\u00fal militarist\u00e1nak tal\u00e1lt\u00e1k a \u201eHad\u00far\u201d elnevez\u00e9st, \u00e1tkeresztelt\u00e9k, el\u0151sz\u00f6r \u201ePingvin\u201d k\u00e9s\u0151bb \u201eCalipso\u201d n\u00e9vre, sokan \u00edgy ismerik a haj\u00f3t. (M\u00e9g szerencse, hogy nem \u201eV\u00f6r\u00f6s Csillag\u201d lett\u2026) Mikor els\u0151 tulajdonosa visszav\u00e1s\u00e1rolta, akkor kapta vissza eredeti nev\u00e9t.\n<\/p>\n

\n Az eff\u00e9le n\u00e9vv\u00e1ltoz\u00e1s nem egyedi eset az E-30 oszt\u00e1lyban. Az els\u0151k\u00e9nt \u00e9p\u00fclt Eur\u00f3pa, a \u201eVill\u00e1m\u201d eredetileg a \u201eH\u00e9ja\u201d majd a \u201eCsurika\u201d n\u00e9vre hallgatott. Mikor egy szovjet t\u00e1bornok pillanatnyi d\u00f6nt\u00e9se alapj\u00e1n vill\u00e1mgyorsan \u00faj klub tulajdona lett, akkor kapta a \u201eVill\u00e1m\u201d nevet. De gyorsas\u00e1ga is indokolja, sz\u00e1mos OB nyertese volt a haj\u00f3.\n<\/p>\n


\n \"\"
\n
\n Kattintson a k\u00e9pre a nagyobb m\u00e9retben t\u00f6rt\u00e9n\u0151 megjelen\u00edt\u00e9shez!
\n <\/span>
\n<\/a><\/p>\n

\n Visszat\u00e9rv\u00e9n a Had\u00farhoz: \u00dagy tudni, hogy 1954-ben egy l\u00f6khajt\u00e1sos szovjet vad\u00e1szg\u00e9p olyan alacsonyan sz\u00e1llt el a felette, hogy a torl\u00f3sug\u00e1r elt\u00f6rte az \u00e1rboc\u00e1t. A legenda szerint az \u00faj \u00e1rboc a szovjet hadsereg sz\u00e1ml\u00e1j\u00e1ra k\u00e9sz\u00fclt. (Pedig akkoriban nem volt jellemz\u0151 a szovjetekre, hogy b\u00e1rmi\u00e9rt is fizettek volna a megsz\u00e1llt Magyarorsz\u00e1gon\u2026)\n<\/p>\n

\n
\n A cirk\u00e1l\u00f3 karcs\u00fa vonalaihoz k\u00e9pest kicsit t\u00falm\u00e9retes \u00e9s robosztus orr- \u00e9s farbik\u00e1i a balatonf\u00fcredi m\u00f3l\u00f3r\u00f3l sz\u00e1rmaznak. Mivel akkoriban vitorl\u00e1s-szerelv\u00e9nyeket v\u00e1s\u00e1rolni nem lehetett, a lelem\u00e9nyes tulajdonos onnan oldotta meg az \u201eanyagbeszerz\u00e9st\u201d. Ma m\u00e1r nem lenne probl\u00e9ma kecsesebb bik\u00e1kat venni, de ezek a r\u00e9zveretek r\u00e9szeiv\u00e9 v\u00e1ltak a haj\u00f3nak. A moderniz\u00e1l\u00e1s sor\u00e1n leszerelt, hatvanas \u00e9vekb\u0151l sz\u00e1rmaz\u00f3 alum\u00ednium veretek is meg\u0151rz\u00e9sre ker\u00fcltek, felpol\u00edrozva szobad\u00edszk\u00e9nt szolg\u00e1lnak. (M\u00e1r csak a hajdani fa baumnak kellene valami funkci\u00f3t tal\u00e1lni\u2026) A megmaradt r\u00e9zveretek pedig visszaker\u00fcltek a haj\u00f3ra, igaz, olykor megv\u00e1ltozott funkci\u00f3val. Az \u00e1rb\u00f3c t\u00f6v\u00e9ben hajdan a felh\u00faz\u00f3k lek\u00f6t\u00e9s\u00e9re szolg\u00e1l\u00f3 keresztveretek most a h\u00e1travezetett fallok ford\u00edt\u00f3csig\u00e1it tartj\u00e1k.\n<\/p>\n

\n Az 1945-57 k\u00f6z\u00f6tti id\u0151szak egyel\u0151re kicsit a m\u00falt k\u00f6d\u00e9be v\u00e9sz, de \u201957-t\u0151l kezd\u0151d\u0151en m\u00e1r j\u00f3l dokument\u00e1lhat\u00f3 a haj\u00f3 t\u00f6rt\u00e9nete \u00e9s tulajdonosainak gyakran v\u00e1ltoz\u00f3 szem\u00e9lye.\n<\/p>\n

\n
\n A Had\u00far mindig er\u0151s-szeles haj\u00f3nak sz\u00e1m\u00edtott, h\u00e1rmas sz\u00e9l alatt lemaradt. Tal\u00e1n ez\u00e9rt, de a m\u00faltban nem sok kiemelked\u0151 versenyeredm\u00e9ny f\u0171z\u0151d\u00f6tt nev\u00e9hez. Bajnoks\u00e1got, K\u00e9k szalagot soha sem nyert b\u00e1r 1975-ben k\u00f6zel volt a K\u00e9k Szalag dobog\u00f3. A most a \u201eVirtus\u201d nev\u0171 eur\u00f3p\u00e1val versenyz\u0151 Haffner Istv\u00e1nnal a korm\u00e1nyn\u00e1l a 4-5. helyr\u0151l kellett ki\u00e1llnia, mert roncs m\u0171szaki \u00e1llapot\u00e1ban nem b\u00edrta a viharos szelet. (Azon a versenyen k\u00f6lcs\u00f6n g\u00e9nu\u00e1val, szt\u00e1rgr\u00f3szb\u00f3l \u00e1talak\u00edtott nagyvitorl\u00e1val mentek \u00e9s mivel csak egy backstag kocsi volt, azt minden fordul\u00f3n\u00e1l \u00e1t kellett cser\u00e9lni\u2026) A fel\u00faj\u00edt\u00e1s nem v\u00e1rhatott tov\u00e1bb, hetvenes \u00e9vek m\u00e1sodik fel\u00e9ben \u00fajrapal\u00e1nkozt\u00e1k, az eredeti oregonfeny\u0151 helyett mahag\u00f3nival. Meglehet\u0151sen szakszer\u0171tlen munka volt, a haj\u00f3 az\u00f3ta nem teljesen szimmetrikus. Ekkor t\u0171ntek el kabinablakai. Az ablaktalans\u00e1g az\u00f3ta v\u00e9djegy\u00e9v\u00e9 v\u00e1lt a Had\u00farnak.\n<\/p>\n

\n A haj\u00f3 az elm\u00falt \u00e9vekben teljes fel\u00faj\u00edt\u00e1son esett \u00e1t. Test\u00e9t \u201ebepicul\u00e1zt\u00e1k\u201d, azaz az eredeti pal\u00e1nkokra m\u0171gyant\u00e1val fabevonatot ragasztottak P\u00e1link\u00e1s Csaba (alias \u201ePicula\u201d) m\u0171hely\u00e9ben. Ett\u0151l er\u0151sebb \u00e9s teljesen v\u00edzz\u00e1r\u00f3 lett, de j\u00f3val nehezebb. Ma a Had\u00far a legnehezebb eur\u00f3pa. \u00c1t lett alak\u00edtva a fed\u00e9lzet is. Deckje az eredeti kivitelnek megfelel\u0151en festett maradt, de a kaj\u00fcttet\u0151, a fuxluk-fed\u00e9l \u00e9s a cockpit-bels\u0151 teakfa bor\u00edt\u00e1st kapott. A kor\u00e1bban t\u00far\u00e1z\u00e1sra megn\u00f6velt kaj\u00fct \u00fajra eredeti m\u00e9ret\u0171 \u00e9s magass\u00e1g\u00fa. A visszaalak\u00edtott cockpitban t\u00f6bb a hely, ami versenyen is, \u00e9lm\u00e9nyvitorl\u00e1z\u00e1skor is el\u0151ny. Most Pauger-f\u00e9le karbon \u00e1rbocot visel, rozsdamentes ROD \u00e1ll\u00f3k\u00f6t\u00e9lzettel, ezen \u00f6nt\u00f6tt North Sails vitorl\u00e1kat hord. Veretez\u00e9se is moderniz\u00e1lva lett, de a csap\u00e1gyazott tit\u00e1nium csig\u00e1kat fabor\u00edt\u00e1s teszi klasszikusabb megjelen\u00e9s\u0171v\u00e9. Teljes m\u0171szerezetts\u00e9get kapott, de a kijelz\u0151k \u00fagy lettek elhelyezve, hogy b\u00e1r j\u00f3l l\u00e1that\u00f3ak, m\u00e9gsem rontj\u00e1k az oldtimer hangulatot. Ezek a fejleszt\u00e9sek j\u00f3l seg\u00edtik a gyorsabb oszt\u00e1lyt\u00e1rsakkal szemben val\u00f3 \u00a0helyt\u00e1ll\u00e1sban.\n<\/p>\n

\n A cirk\u00e1l\u00f3 megh\u00e1l\u00e1lta a gondoskod\u00e1st, jelenlegi tulajdonosainak t\u00f6bb sz\u00e9p versenyeredm\u00e9nnyel kedveskedett. A vel\u00fck futott els\u0151, 2007.\u00e9vi K\u00e9k szalagon oszt\u00e1ly\u00e1ban harmadiknak futott be, a manschaftok \u00e1tlag\u00e9letkora 15 \u00e9v volt. A 2008. \u00e9vi, csak a II. Vil\u00e1gh\u00e1bor\u00fa el\u0151tt \u00e9p\u00fclt klasszikus haj\u00f3knak rendezett Tabu Kup\u00e1n abszol\u00fat negyedik lett a Sirocco, a Kishamis \u00e9s a K\u00e9kmad\u00e1r m\u00f6g\u00f6tt. Azaz a Wossala korm\u00e1nyozta K\u00e9kmad\u00e1r kiv\u00e9tel\u00e9vel az \u00f6sszes 40-es, 30-as, 22-es Schaerenkreutzert megel\u0151zte. A verseny Alm\u00e1dit\u00f3l Alig\u00e1ig tart\u00f3 r\u00e9sz\u00e9n t\u00edz perccel cs\u00f6kkentette h\u00e1tr\u00e1ny\u00e1t a Sirocco m\u00f6g\u00f6tt. Mindezt a tulajdonos h\u00e1zasp\u00e1rral \u00e9s tin\u00e9dzser gyermekeikkel a fed\u00e9lzeten. A 2009-es \u00e9v volt a legsikeresebb a Had\u00far 68 \u00e9ves t\u00f6rt\u00e9net\u00e9ben. Megnyerte az EGIS Kup\u00e1t, megnyerte a Ripka Eml\u00e9kversenyt, elhozva a Melha V\u00e1ndord\u00edjat is \u00e9s t\u00f6rt\u00e9net\u00e9ben el\u0151sz\u00f6r megnyerte az OB-t is.\n<\/p>\n

\n Ami\u00f3ta jelenlegi tulajdonosaihoz ker\u00fclt, a Had\u00far minden \u00e9vben aspir\u00e1lt a bajnoki c\u00edmre. A vele egy\u00edv\u00e1s\u00fa, klasszikus eur\u00f3p\u00e1k k\u00f6z\u00f6tt minden \u00e9vben els\u0151nek v\u00e9gzett, minden \u00e9vben elnyerve a Sziklay V\u00e1ndord\u00edjat, de a r\u00f6vidkieles, modernebb eur\u00f3p\u00e1k nem hogy nyerni nem engedt\u00e9k, de m\u00e9g a dobog\u00f3ra sem f\u00e9rt fel. Pedig a Bajnoks\u00e1gokon \u00e9lvonalbeli kishaj\u00f3s versenyz\u0151kkel meger\u0151s\u00edtett csapattal indult. De 2009-ben v\u00e9gre siker\u00fclt! 67 \u00e9vvel v\u00edzrebocs\u00e1t\u00e1sa ut\u00e1n a Had\u00far megnyerte a Magyar Bajnoks\u00e1got! Megnyerte hozz\u00e1 a T\u00f3th K\u00e1lm\u00e1n V\u00e1ndord\u00edjat \u00e9s term\u00e9szetesen a Sziklay V\u00e1ndord\u00edjat is. Ehhez az \u00f6sszeszokott, profi csapaton \u00e9s a haj\u00f3ra ford\u00edtott munk\u00e1n-p\u00e9nzen k\u00edv\u00fcl sok szerencse \u00e9s er\u0151s sz\u00e9l is kellett. Mert a Had\u00far mindig er\u0151sszeles haj\u00f3 volt\u2026\n<\/p>\n


\n \"\"
\n
\n Kattintson a k\u00e9pre a nagyobb m\u00e9retben t\u00f6rt\u00e9n\u0151 megjelen\u00edt\u00e9shez!
\n <\/span>
\n<\/a>
\n
\n
\n Fot\u00f3: Mag Andrea \u00e9s Tak\u00e1cs Istv\u00e1n
\n<\/span>
\n
\n
\n Forr\u00e1s: yachting.hu
\n<\/span>
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u00e9s az Eur\u00f3pa 30-as oszt\u00e1ly A Balatonon vannak legend\u00e1s klasszikus haj\u00f3k (pl. a Nemere II., a Rabonb\u00e1n, a Tramontana stb.), de valahogy \u00fagy alakult, hogy E-30 nincs k\u00f6z\u00f6tt\u00fck. A Had\u00far pedig m\u00e9g saj\u00e1t oszt\u00e1ly\u00e1n bel\u00fcl sem szerzett mag\u00e1nak k\u00fcl\u00f6n\u00f6sebb nimbuszt a m\u00faltban. Pedig kalandos sorsa alapj\u00e1n ak\u00e1r szerezhetett volna. A haj\u00f3 t\u00f6rt\u00e9net\u00e9nek kutat\u00e1sa m\u00e9g folyik, […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":8785,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[1314,382,1564],"sailing_author":"Tak\u00e1cs Istv\u00e1n","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1189"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1189"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1189\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/8785"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1189"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1189"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1189"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}