{"id":1190,"date":"2013-04-14T21:02:00","date_gmt":"2013-04-14T19:02:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/04\/14\/balaton-csavargozos-muemlekhajo-balatonboglar\/"},"modified":"2017-08-01T23:56:43","modified_gmt":"2017-08-01T21:56:43","slug":"balaton-csavargozos-muemlekhajo-balatonboglar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/04\/14\/balaton-csavargozos-muemlekhajo-balatonboglar\/","title":{"rendered":"Balaton csavarg\u0151z\u00f6s m\u0171eml\u00e9khaj\u00f3, Balatonbogl\u00e1r"},"content":{"rendered":"

\n B\u00e1r nem vitorl\u00e1z\u00e1s, de sok szempontb\u00f3l szervesen k\u00f6t\u0151dik.\n<\/p>\n

\n
\n M\u00f3l\u00f3 s\u00e9t\u00e1ny
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n 140 \u00c9VES A
\n
\n BALATON
\n <\/em>
\n CSAVARG\u0150Z\u00d6S. A BALATON ELS\u0150 CSAVARG\u0150Z\u00d6S VONTAT\u00d3JA 1873-BAN TETTE ELS\u0150 MENETRENDSZERINTI \u00daTJ\u00c1T A TAVON. A G\u0150Z\u00d6S \u00daJ \u00c9LETRE KELT, SZ\u00c9PEN FEL\u00daJ\u00cdTVA M\u0170EML\u00c9K \u00c9S M\u00daZEUM HAJ\u00d3K\u00c9NT SZOLG\u00c1L A BALATONBOGL\u00c1RI KIK\u00d6T\u0150BEN. SZOLG\u00c1L MINKET, HOGY NE FELEDJ\u00dcK A M\u00daLTAT, S P\u00c9LD\u00c1T MUTASSON.\n<\/p>\n

\n
\n A balatoni g\u0151zhaj\u00f3z\u00e1s eszm\u00e9j\u00e9t els\u0151k\u00e9nt Kossuth Lajos vetette fel 1842-ben: \u201eSz\u00e9p ez a Balaton\u2026, m\u00e9gis az embernek sz\u00edves f\u00e1j, mid\u0151n e roppant v\u00edzre tekint\u2026 H\u00faszm\u00e9rf\u00f6ldnyi sima \u00fat, nagyobb, mint n\u00e9mely v\u00e1rmegye. S rajta m\u00e9gis egyetlen haj\u00f3 sem libeg. Volna csak m\u00e1sutt e t\u00f3, amarra nyugat fel\u00e9, s vir\u00edt\u00f3 v\u00e1rosok k\u00f6r\u00edten\u00e9k, s f\u00fcrge g\u0151z\u00f6s\u00f6k \u00fcnnepeln\u00e9k az ember\u00e9sz diadal\u00e1t\u2026\u201d (Kossuth Lajos: F\u00fcredi f\u00fcrd\u0151lev\u00e9l)
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n 1845. szeptember 1-j\u00e9n a zalai alisp\u00e1n \u201eG\u0151z\u00f6st a Balatonra!\u201d c\u00edmmel megjelentette felh\u00edv\u00e1s\u00e1t, s gr\u00f3f Sz\u00e9chenyi Istv\u00e1n seg\u00edts\u00e9g\u00e9t k\u00e9rte. Sz\u00e9chenyi sz\u00e1mba vette az akad\u00e1lyokat, amelyekkel a balatoni haj\u00f3z\u00e1snak szembe kellett n\u00e9znie: kik\u00f6t\u0151k \u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9nek sz\u00fcks\u00e9gess\u00e9ge, v\u00edzszab\u00e1lyoz\u00e1s \u00e9s a Si\u00f3-csatorna meg\u00e9p\u00edt\u00e9se; \u00e9s persze a lehet\u0151s\u00e9geket is, milyen hat\u00e1sokkal j\u00e1rhat a g\u0151zhaj\u00f3z\u00e1s megind\u00edt\u00e1sa a tavon: a hal\u00e1szat \u00e9s az iparosod\u00e1s, valamint az idegenforgalom fejl\u0151d\u00e9se. M\u00e9g abban az \u00e9vben kar\u00e1csonykor megalakult a Balaton G\u0151zhaj\u00f3z\u00e1si T\u00e1rsas\u00e1g, s k\u00f6vetkez\u0151 \u00e9v szeptember\u00e9ben m\u00e1r v\u00edzre is bocs\u00e1tott\u00e1k a
\n
\n Kisfaludy
\n <\/em>
\n g\u0151z\u00f6st. A rendszeres j\u00e1ratok k\u00f6vetkez\u0151 tavasszal indultak Miut\u00e1n 1861-ben meg\u00e9p\u00fclt a D\u00e9li vas\u00fat, a haj\u00f3 csak Si\u00f3fok \u00e9s F\u00fcred k\u00f6z\u00f6tt k\u00f6zlekedett. 1887-ig j\u00e1rt a tavon, \u00e9s meghonos\u00edtotta a balatoni g\u0151zhaj\u00f3z\u00e1st.\n<\/p>\n

\n A
\n
\n Balaton
\n <\/em>
\n a t\u00f3 m\u00e1sodik g\u0151zhaj\u00f3ja, \u00e9s els\u0151 csavarg\u0151z\u00f6se 1872-ben a Zala-Somogyi G\u0151zhaj\u00f3z\u00e1si T\u00e1rsulat sz\u00e1m\u00e1ra \u00e9p\u00fclt. A haj\u00f3test \u00dajpesten, Veruda P\u00e9ter haj\u00f3gy\u00e1r\u00e1ban, a 80 l\u00f3er\u0151s kompaund g\u0151zg\u00e9pe B\u00e9csben, a Schimmelbusch G\u00e9pgy\u00e1rban \u00e9p\u00fclt. 1876-ig R\u00e9vf\u00fcl\u00f6p, Badacsony \u00e9s Bogl\u00e1r k\u00f6z\u00f6tt k\u00f6zlekedett. A haj\u00f3 post\u00e1t is sz\u00e1ll\u00edtott, a levelek b\u00e9rmentes\u00edt\u00e9s\u00e9hez saj\u00e1t b\u00e9lyeget is nyomtattak. A b\u00e9lyeg akkor m\u00e1r nem volt \u00faj dolog, az els\u0151 b\u00e9lyeggel ell\u00e1tott levelek 1840. janu\u00e1r 10-\u00e9n indultak \u00fatnak Angli\u00e1ban. Ahogy ezek az egypennys b\u00e9lyegek is igen ritk\u00e1k \u00e9s magas az \u00e9rt\u00e9k\u00fck, a ZSGT b\u00e9lyegei is k\u00fcl\u00f6nlegess\u00e9geknek sz\u00e1m\u00edtanak.\n<\/p>\n

\n A t\u00e1rsas\u00e1g 1876-ban cs\u0151dbe ment, a haj\u00f3t el\u00e1rverezt\u00e9k. 1879-ben a Dun\u00e1ra ker\u00fclt \u00e9s
\n
\n Alexandra
\n <\/em>
\n n\u00e9ven vontat\u00f3haj\u00f3k\u00e9nt dolgozott. 1892-t\u0151l
\n
\n Moh\u00e1cs
\n <\/em>
\n , 1901-t\u0151l
\n
\n Irma
\n <\/em>
\n n\u00e9ven, m\u00e1s-m\u00e1s tulajdonos lobog\u00f3ja alatt haj\u00f3zott a Dun\u00e1n. 1930-ben \u00e9s \u201931-ben a Fleischmann Antal Duna kotr\u00f3 \u00e9s G\u0151zhaj\u00f3z\u00e1si V\u00e1llalat
\n
\n J\u00f3zsef Lajos
\n <\/em>
\n elev\u00e1torhaj\u00f3val egy\u00fctt t\u00f6lt\u00f6tt\u00e9k fel a L\u00e1gym\u00e1nyosi tavat; az elev\u00e1torhaj\u00f3 az 1871-ben v\u00edzre bocs\u00e1tott
\n
\n SMS Leitha
\n <\/em>
\n dunai monitor test\u00e9re \u00e9p\u00fclt. Az
\n
\n Irma
\n <\/em>
\n a h\u00e1bor\u00fat k\u00f6vet\u0151en \u2013 ahogy sok m\u00e1s haj\u00f3t is \u2013 nyugatra vitt\u00e9k, s 1945 tavasz\u00e1n Aggsbachn\u00e1l els\u00fcllyesztett\u00e9k, hogy ne ker\u00fclj\u00f6n az el\u0151renyomul\u00f3 szovjetek kez\u00e9re. Csak 1951 nyar\u00e1n siker\u00fclt kiemelni, s miut\u00e1n visszaker\u00fclt Magyarorsz\u00e1gra, az \u00e1llamos\u00edtott haj\u00f3t motorhaj\u00f3v\u00e1 alak\u00edtott\u00e1k \u00e1t. 160 l\u00f3er\u0151s n\u00e9gy\u00fctem\u0171 n\u00e9gyhengeres Storck-f\u00e9le d\u00edzelmotort kapott, s a FOKA- hoz ker\u00fclt FK-312 n\u00e9ven. Mint egy rabszolga\u2026 Az 1973-ban b\u0151v\u00edtett haj\u00f3t 1978-ban leszerelt\u00e9k \u00e9s a L\u00e1gym\u00e1nyosi \u00f6b\u00f6lben f\u00e9lre\u00e1ll\u00edtott\u00e1k. Itt tal\u00e1lt r\u00e1 dr. B\u00edr\u00f3 J\u00f3zsef, a K\u00f6zleked\u00e9si M\u00fazeum Haj\u00f3z\u00e1si Oszt\u00e1ly\u00e1nak akkori vezet\u0151je. Neki k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151, hogy az alaposan \u00e1talak\u00edtott \u00f6reg haj\u00f3test 1981-ben visszaker\u00fclt a Balatonra. Si\u00f3fokig m\u00e9g \u00f6ner\u0151b\u0151l \u00e9rkezett, onnan viszont m\u00e1r vontatt\u00e1k Bogl\u00e1rig. 1984-ben a Balatonbogl\u00e1ri Tan\u00e1cs a kik\u00f6t\u0151part keleti m\u00f3l\u00f3sz\u00e1r\u00e1ra kiemeltette.\n<\/p>\n

\n 2012 nyar\u00e1n megny\u00edlt m\u00fazeumhaj\u00f3 belseje h\u00e1rom ki\u00e1ll\u00edt\u00e1si r\u00e9szre tagol\u00f3dik, itt k\u00e9pekkel, korabeli t\u00e1rgyakkal, le\u00edr\u00e1sokkal ker\u00fclhetnek k\u00f6zelebb a l\u00e1togat\u00f3k a balatoni g\u0151zhaj\u00f3z\u00e1shoz. A farr\u00e9szben arch\u00edv vide\u00f3kkal, fot\u00f3vet\u00edt\u00e9sekkel elevenedik fel a m\u00falt. Se a g\u0151zg\u00e9p, se a d\u00edzel\u00fczem\u0171 g\u00e9p nincs m\u00e1r a hely\u00e9n, csak a csavartengely egy darabja l\u00e1that\u00f3 a padl\u00f3zatban kialak\u00edtott \u00fcveglap alatt.\n<\/p>\n

\n A csal\u00e1dbar\u00e1t bemutat\u00f3 ter\u00fcleten, az orrban elk\u00e9sz\u00fclt egy gyerekszekci\u00f3 is, ahol j\u00e1t\u00e9kos keretek k\u00f6z\u00f6tt ismerkedhetnek meg a legkisebbek a g\u0151z\u00f6ssel, a haj\u00f3z\u00e1ssal, a csom\u00f3k\u00f6t\u00e9ssel, \u00e9s a k\u00f3dlobog\u00f3kkal. A haj\u00f3 makettek k\u00f6z\u00f6tt megtal\u00e1lhat\u00f3ak g\u0151z\u00f6s\u00f6k, m\u0171k\u00f6d\u0151 g\u0151zg\u00e9p modell, motorosok \u00e9s vitorl\u00e1sok. A szervez\u0151k programjai ak\u00e1r t\u00f6bb \u00f3r\u00e1s j\u00e1t\u00e9kos elfoglalts\u00e1got biztos\u00edtanak.\n<\/p>\n

\n A m\u0171k\u00f6dtet\u0151 Alap\u00edtv\u00e1ny eln\u00f6ke \u00e9s munkat\u00e1rsai rem\u00e9li, hogy az elk\u00f6vetkez\u0151 \u00e9vekben sokan l\u00e1togatj\u00e1k majd a
\n
\n Balaton
\n <\/em>
\n Csavarg\u0151z\u00f6s M\u0171eml\u00e9khaj\u00f3t, amely nem csak m\u00fazeumk\u00e9nt, de k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi helyk\u00e9nt is funkcion\u00e1l.\n<\/p>\n

\n A haj\u00f3 el\u0151tt a parton egy r\u00e9gi hal\u00e1szb\u00e1rk\u00e1b\u00f3l kialak\u00edtott B\u00e1rka K\u00e1v\u00e9z\u00f3 terasz is ezt a c\u00e9lt szolg\u00e1lja, illetve a haj\u00f3 mellett a strand sz\u00e9l\u00e9n telep\u00edtett \u00fasz\u00f3m\u00f3l\u00f3n\u00e1l rendezett modellbemutat\u00f3k is cs\u00e1b\u00edt\u00f3ak lesznek a l\u00e1togat\u00f3k sz\u00e1m\u00e1ra. Itt b\u00e1rki kipr\u00f3b\u00e1lhatja a legkorszer\u0171bb modellvitorl\u00e1sokat, megn\u00e9zheti azok verseny\u00e9t a partk\u00f6zelben kit\u0171z\u00f6tt p\u00e1ly\u00e1n.\n<\/p>\n

\n A Balatonon egyed\u00fcl\u00e1ll\u00f3 programk\u00e9nt 2013-ban lesz RC modellg\u0151zhaj\u00f3 verseny is. Amennyiben a v\u00edzszint engedi, igazi vitorl\u00e1s bemutat\u00f3kat is szeretn\u00e9nek megrendezni, a helyi saj\u00e1toss\u00e1gok miatt els\u0151sorban kis mer\u00fcl\u00e9s\u0171 vitorl\u00e1sokkal.\n<\/p>\n

\n
\n A Balaton M\u0171eml\u00e9khaj\u00f3 mintegy ezer n\u00e9gyzetm\u00e9teres k\u00f6rnyezet\u00e9ben \u00e1lland\u00f3 \u00e9s id\u0151szaki ki\u00e1ll\u00edt\u00e1sok, csal\u00e1di rendezv\u00e9nyek, zen\u00e9s \u00e9s pr\u00f3zai kultur\u00e1lis programok is v\u00e1rj\u00e1k a l\u00e1togat\u00f3kat.
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n
\n balatoncsavargozos.hu
\n <\/a>
\n <\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

B\u00e1r nem vitorl\u00e1z\u00e1s, de sok szempontb\u00f3l szervesen k\u00f6t\u0151dik. M\u00f3l\u00f3 s\u00e9t\u00e1ny 140 \u00c9VES A BALATON CSAVARG\u0150Z\u00d6S. A BALATON ELS\u0150 CSAVARG\u0150Z\u00d6S VONTAT\u00d3JA 1873-BAN TETTE ELS\u0150 MENETRENDSZERINTI \u00daTJ\u00c1T A TAVON. A G\u0150Z\u00d6S \u00daJ \u00c9LETRE KELT, SZ\u00c9PEN FEL\u00daJ\u00cdTVA M\u0170EML\u00c9K \u00c9S M\u00daZEUM HAJ\u00d3K\u00c9NT SZOLG\u00c1L A BALATONBOGL\u00c1RI KIK\u00d6T\u0150BEN. SZOLG\u00c1L MINKET, HOGY NE FELEDJ\u00dcK A M\u00daLTAT, S P\u00c9LD\u00c1T MUTASSON. A balatoni g\u0151zhaj\u00f3z\u00e1s […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[891,381],"sailing_author":"Horv\u00e1th Csaba","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1190"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1190"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1190\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1190"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1190"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1190"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}