{"id":1198,"date":"2013-04-11T06:35:00","date_gmt":"2013-04-11T04:35:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/04\/11\/hadur-1-resz\/"},"modified":"2017-08-01T23:56:40","modified_gmt":"2017-08-01T21:56:40","slug":"hadur-1-resz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/04\/11\/hadur-1-resz\/","title":{"rendered":"Had\u00far 1. r\u00e9sz"},"content":{"rendered":"

\n Mik\u00f6zben a technol\u00f3gia \u00e9s a m\u00e9rn\u00f6ki tud\u00e1s fejl\u0151d\u00e9s\u00e9nek k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en egyre fejlettebb, n\u00e9ha m\u00e1r szinte \u0171rtechnol\u00f3gi\u00e1t alkalmaz\u00f3 \u00faj haj\u00f3oszt\u00e1lyok sz\u00fcletnek, a klasszikus oszt\u00e1lyok n\u00e9pszer\u0171s\u00e9ge t\u00f6retlen. S\u0151t, vil\u00e1gszerte egyre ink\u00e1bb divatba j\u00f6nnek az \u201eoldtimer\u201d haj\u00f3k. A Balaton szerencs\u00e9re meglehet\u0151sen gazdag ilyenekben.\n<\/p>\n

\n Ha klasszikus cirk\u00e1l\u00f3-oszt\u00e1lyr\u00f3l esik sz\u00f3, a legt\u00f6bbeknek a scharenkreutzerek, az 50-es balatoni cirk\u00e1l\u00f3 vagy az R oszt\u00e1lyok jutnak az esz\u00e9be, nem az Eur\u00f3pa 30 versenycirk\u00e1l\u00f3 oszt\u00e1ly. Pedig az E-30 az egyetlen magyar tervez\u00e9s\u0171, klasszikus cirk\u00e1l\u00f3 oszt\u00e1ly. A scharenek \u00e9s az R haj\u00f3k eleve k\u00fclf\u00f6ldi tervez\u00e9s\u0171 oszt\u00e1lyok, r\u00e1ad\u00e1sul a hazai vizeken fut\u00f3 p\u00e9ld\u00e1nyokat vagy k\u00fclf\u00f6ldi tervez\u0151 tervezte, vagy k\u00fclf\u00f6ldi tervek m\u00f3dos\u00edt\u00e1s\u00e1val sz\u00fclettek. Az 50-es \u201ebalatoni\u201d cirk\u00e1l\u00f3 oszt\u00e1ly sz\u00e9p neve ellen\u00e9re egy n\u00e9met tengeri cirk\u00e1l\u00f3t\u00edpus (Seefahrtkreutzer) Balatonra val\u00f3 adapt\u00e1l\u00e1s\u00e1val j\u00f6tt l\u00e9tre. Az E-30 versenycirk\u00e1l\u00f3 azonban el\u0151zm\u00e9nyek n\u00e9lk\u00fcli, tiszta magyar tervez\u00e9s, Benacsek Jen\u0151 munk\u00e1ja.\n<\/p>\n

\n \u00dagy sz\u00fcletett, hogy az Eur\u00f3pai Vitorl\u00e1ssz\u00f6vets\u00e9g \u00faj, egys\u00e9ges nemzetk\u00f6zi versenycirk\u00e1l\u00f3 oszt\u00e1lyt szeretett volna l\u00e9trehozni. 1938 Kar\u00e1csony\u00e1n k\u00f6zz\u00e9tett\u00e9k az oszt\u00e1lyel\u0151\u00edr\u00e1st, ami viszonylag t\u00e1g teret hagyott a tervez\u0151i szabads\u00e1gnak, de a k\u00f6zhiedelemmel ellent\u00e9tben nem \u201eszabad tervez\u00e9s\u0171\u201d, hanem \u201ekonstrukci\u00f3s 2\u201d el\u0151\u00edr\u00e1s\u00fa volt. A kor neves haj\u00f3tervez\u0151i (pl. Karl Martens, a Kal\u00f3z alkot\u00f3ja) ennek keretei k\u00f6z\u00f6tt terveztek haj\u00f3kat, saj\u00e1t tervez\u0151i elveik \u00e9s az adott v\u00edzter\u00fclet adotts\u00e1gainak figyelembev\u00e9tel\u00e9vel. \u00cdgy a tengerre tervezettek nagyobb oldalmagass\u00e1g\u00faak, er\u0151sebb sz\u00e9lre \u00e9p\u00edtettek, m\u00edg a tavi haszn\u00e1latra sz\u00e1nt haj\u00f3k kisebb sz\u00e9lre \u00e9p\u00fcltek, kisebb oldalmagass\u00e1ggal. Ennek az eredeti oszt\u00e1lyel\u0151\u00edr\u00e1snak megfelel\u0151en dolgozta ki a kor meghat\u00e1roz\u00f3 magyar haj\u00f3tervez\u0151je, Benacsek Jen\u0151 (akkoriban az Eur\u00f3pai Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9g m\u0171szaki bizotts\u00e1g\u00e1nak tagja) azt a haj\u00f3tervet, ami alapj\u00e1n a balatoni Eur\u00f3pa harmincasok \u00e9p\u00fcltek. N\u00e9metorsz\u00e1gban, Ausztri\u00e1ban \u00e9p\u00fclt n\u00e9h\u00e1ny darab az ottani tervez\u0151k munk\u00e1i alapj\u00e1n, de a haj\u00f3t\u00edpus nem terjedt el. N\u00e9metorsz\u00e1gban \u00f6t, Ausztri\u00e1ban egy haj\u00f3 k\u00e9sz\u00fclt az ottani tervez\u0151k munk\u00e1i alapj\u00e1n, m\u00edg haz\u00e1nkban akkoriban t\u00edz \u00e9p\u00fclt. De a haj\u00f3t\u00edpus nem terjedt el nem v\u00e1lt \u00faj, egys\u00e9ges oszt\u00e1lly\u00e1. Err\u0151l nem a haj\u00f3t\u00edpus, hanem a t\u00f6rt\u00e9nelmi k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek tehetnek. (A n\u00e9met befoly\u00e1s alatt \u00e1ll\u00f3 Eur\u00f3pai Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9g nem minden orsz\u00e1gban volt n\u00e9pszer\u0171 Hitler hatalomra-ker\u00fcl\u00e9s\u00e9t k\u00f6vet\u0151en \u00e9s a h\u00e1bor\u00fas id\u0151kben nem a versenyvitorl\u00e1z\u00e1s sz\u00e1m\u00edtott a legfontosabb k\u00e9rd\u00e9snek.) N\u00e9met nyelvter\u00fcleten ma n\u00e9gy \u201eEuropadreissiger\u201d ismert, n\u00e9gy k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 tavon vitorl\u00e1znak, alig tudnak egym\u00e1sr\u00f3l. A Balatonon azonban n\u00e9pes oszt\u00e1lly\u00e1 v\u00e1lt ez a haj\u00f3t\u00edpus, \u00e9s nem v\u00e9letlen\u00fcl.\n<\/p>\n

\n Mert a magyar E-30 nagyon j\u00f3 versenyoszt\u00e1ly! Benacsek Jen\u0151 remek, a Balatonra ill\u0151 haj\u00f3t tervezett. R\u00f6videbb, mint a 30-as scharenek (a legenda szerint hossz\u00e1t \u00fagy hat\u00e1rozt\u00e1k meg, hogy a szabv\u00e1nyos vas\u00fati p\u0151rekocsikon sz\u00e1ll\u00edthat\u00f3 legyen versenyr\u0151l versenyre), olcs\u00f3bban \u00e1ll\u00edthat\u00f3 el\u0151 azokn\u00e1l, de t\u00f6bb benne a hely, kezelhet\u0151bb \u00e9s k\u00f6zel olyan gyors. Az eredeti tervek szerint \u00e9p\u00fcltek m\u00e1r 2-es sz\u00e9lben \u00e9lvezetesen f\u00fcrg\u00e9k \u00e9s csak 6-os felett kell g\u00e9nua helyett fockot h\u00fazni vagy reffelni \u0151ket.\n<\/p>\n

\n Vitorl\u00e1z\u00e1si tulajdons\u00e1gaik eg\u00e9szen m\u00e1sok, mint a manaps\u00e1g tervezett sz\u00e9les, lapos fenek\u0171, nagy oldalmagass\u00e1g\u00fa haj\u00f3knak. Nagyon hamar megd\u0151lnek, n\u00e9melyik m\u00e1r b\u0151 h\u00e1rmas sz\u00e9lben deckv\u00edzzel fut. Ugyanakkor hossz\u00fa kielj\u00fcknek is k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en remek\u00fcl tartj\u00e1k az ir\u00e1nyt, nagyon kiegyens\u00falyozottak. A modern haj\u00f3kra gyakran jellemz\u0151 l\u00favgierigs\u00e9g idegen t\u0151l\u00fck, gyenge h\u00e1rmas sz\u00e9lig a Had\u00far korm\u00e1ny\u00e1t kreutzban is el lehet engedni annyi id\u0151re, \u00a0m\u00edg a kaj\u00fct takar\u00e1s\u00e1ban pip\u00e1ra gy\u00fajt a korm\u00e1nyos. Az eur\u00f3p\u00e1k er\u0151s sz\u00e9lben csak g\u00e9nu\u00e1t h\u00fazva is kiegyens\u00falyozottak, kreutzolni is lehet \u00edgy vel\u00fck, igaz, 5-8 fokkal tomp\u00e1bban, mint teljes vitorl\u00e1zattal. Persze a hossz\u00fa kielnek \u00e9s a kiel v\u00e9g\u00e9re \u00e9p\u00edtett korm\u00e1nynak b\u00f6jtje is van, a f\u00fcggesztett kieles haj\u00f3khoz k\u00e9pest nehezen \u00e9s nagy \u00edvben fordul. Versenyen bizony minden fordul\u00f3t meg kell gondolni vele.\n<\/p>\n

\n Versenyszem\u00e9lyzet\u00fck 3-4 f\u0151, azaz nem kell t\u00fal n\u00e9pes csapatot egy\u00fctt tartani. Ugyanakkor csal\u00e1di \u00f6r\u00f6mvitorl\u00e1z\u00e1son egy hozz\u00e1\u00e9rt\u0151 szem\u00e9ly is elviszi a haj\u00f3t, \u00edgy manschafthi\u00e1ny eset\u00e9n is \u00f6r\u00f6met okoz tulajdonos\u00e1nak.\n<\/p>\n


\n \"\"
\n
\n Kattintson a k\u00e9pre a nagyobb m\u00e9retben t\u00f6rt\u00e9n\u0151 megjelen\u00edt\u00e9shez!
\n <\/span>
\n<\/a><\/p>\n

\n Az Eur\u00f3pa oszt\u00e1ly m\u00e1sodik vir\u00e1gz\u00e1sa a 70-es, 80-as \u00e9vekben k\u00f6vetkezett be. M\u0171anyag sablon k\u00e9sz\u00fclt, ebben mintegy tucatnyi \u00faj haj\u00f3 \u00e9p\u00fclt. Az \u00fajonnan \u00e9p\u00fclt haj\u00f3k t\u00f6bbs\u00e9ge ugyanakkor jelent\u0151sen k\u00fcl\u00f6nb\u00f6zik az eredeti, klasszikus tervekt\u0151l. V\u00edzvonaluk hosszabb, faruk sz\u00e9lesebb, f\u00fcggesztett \u00e9s nagyobb mer\u00fcl\u00e9s\u0171 kielt kaptak. Sajnos, k\u00fclsej\u00e9ben nem mindegyik k\u00e9pviseli a klasszikus vonalvezet\u00e9st, n\u00e9melyik fed\u00e9lzeti kik\u00e9pz\u00e9se, kaj\u00fctje meglehet\u0151sen esetleges benyom\u00e1st kelt. De ebben is vannak \u00fcd\u00edt\u0151 kiv\u00e9telek, pl. a \u201eVakap\u00e1d\u201d teakbor\u00edt\u00e1s\u00fa deckje \u00e9s hagyom\u00e1nyos form\u00e1j\u00fa kaj\u00fctje, fed\u00e9lzeti r\u00e9zveretei a legeredetibb klasszikusnak is d\u00edsz\u00e9re v\u00e1ln\u00e1nak.\n<\/p>\n

\n Az E-30 remek tulajdons\u00e1gait mutatja, hogy az eredeti tervek tov\u00e1bbfejleszt\u00e9s\u00e9vel \u00e9p\u00fclt m\u0171anyag eur\u00f3p\u00e1k j\u00f3val gyorsabbak a klasszikusokn\u00e1l. Szerencs\u00e9re \u00e9p\u00fclt \u00faj E-30 eredeti tervek szerint is, a legels\u0151 eur\u00f3pa, a \u201eVill\u00e1m\u201d tervei alapj\u00e1n klasszikus technol\u00f3gi\u00e1val k\u00e9sz\u00fclt \u201eFisk\u00e1lis\u201d gy\u00f6ny\u00f6r\u0171 replika. Az m\u00e1r a magyar vitorl\u00e1s-sport saj\u00e1toss\u00e1ga, hogy a Yardstick besorol\u00e1s szerint 7 %-al lassabb klasszikus haj\u00f3k egy\u00fctt versenyeznek a gyorsabb, m\u0171anyag \u201eeur\u00f3p\u00e1kkal\u201d. (A legeredm\u00e9nyesebb korm\u00e1nyosa szer\u00e9nyen ki is jelentette, hogy neki csak a halak az ellenfelei, az oszt\u00e1ly t\u00f6bbi haj\u00f3ja nem.) De van erre p\u00e9lda m\u00e1s klasszikus oszt\u00e1lyban is\u2026 R\u00e1ad\u00e1sul \u00faj oszt\u00e1lykapit\u00e1ny\u00e1nak ir\u00e1ny\u00edt\u00e1sa alatt az E-30 oszt\u00e1ly megindult a tisztul\u00e1s \u00fatj\u00e1n, a n\u00e9met KLR rendszer bevezet\u00e9s\u00e9vel szeretn\u00e9k kiegyenl\u00edteni a haj\u00f3k k\u00f6z\u00f6tti jelent\u0151s sebess\u00e9gk\u00fcl\u00f6nbs\u00e9get. Ha ez megval\u00f3sul, \u00fajra sportszer\u0171 versenyeket lehet majd v\u00edvni ebben az oszt\u00e1lyban is. J\u00f3 alap erre, hogy az E-30 oszt\u00e1ly k\u00f6z\u00f6ss\u00e9ge igaz\u00e1n j\u00f3. A 2010. \u00e9vi L\u00e1szl\u00f3 napon p\u00e9ld\u00e1ul szinte valamennyi egys\u00e9g k\u00e9pvisel\u0151je egy\u00fctt robotolt, hogy a \u201eJohanna\u201d a bajnoks\u00e1gra v\u00edzre ker\u00fclhessen.\n<\/p>\n

\n A vil\u00e1gh\u00e1bor\u00fa el\u0151tt-alatt t\u00edz E-30 versenycirk\u00e1l\u00f3 \u00e9p\u00fclt, ezek k\u00f6z\u00fcl 9 ma is megvan. (Egy elpusztult.) A megmaradt haj\u00f3k k\u00f6z\u00fcl az egyik (Nagym\u00e1gus) v\u00edz alatti r\u00e9sz\u00e9t \u00e1t\u00e9p\u00edtett\u00e9k (tulajdonk\u00e9ppen nem is tekinthet\u0151 klasszikus eur\u00f3p\u00e1nak), de a fennmarad\u00f3 nyolc p\u00e9ld\u00e1ny igazi klasszikus versenyhaj\u00f3. (K\u00f6z\u00fcl\u00fck a \u201eSir\u00e1ly\u201d \u00e9vek \u00f3ta fel\u00faj\u00edt\u00e1s alatt a parton pihen, ha egyszer elk\u00e9sz\u00fcl, val\u00f3sz\u00edn\u0171leg a legszebb magyar E-30 lesz.) A sorban nyolcadikk\u00e9nt \u00e9p\u00fclt a \u201eHad\u00far\u201d, 1942-ben ker\u00fclt v\u00edzre, 68 \u00e9vvel ezel\u0151tt. Elfogults\u00e1gom tudat\u00e1ban is ki merem jelenteni, hogy jelenleg a legszebb \u00e9s a legjobb \u00e1llapot\u00fa eur\u00f3pa cirk\u00e1l\u00f3. De egy \u00f6ssz-balatoni klasszikus sz\u00e9ps\u00e9gversenyben is dobog\u00f3es\u00e9lyes lenne. (M\u00e1r nyert haj\u00f3sz\u00e9ps\u00e9gversenyt, pedig akkor fel\u00faj\u00edt\u00e1si folyamat\u00e1nak csak a fel\u00e9n\u00e9l j\u00e1rt.)\n<\/p>\n

\n
\n folytat\u00e1s k\u00f6vetkezik
\n <\/em>\n<\/p>\n


\n \"\"
\n
\n Kattintson a k\u00e9pre a nagyobb m\u00e9retben t\u00f6rt\u00e9n\u0151 megjelen\u00edt\u00e9shez!
\n <\/span>
\n<\/a>
\n
\n
\n Fot\u00f3: Mag Andrea \u00e9s Tak\u00e1cs Istv\u00e1n
\n<\/span>
\n
\n
\n Forr\u00e1s: yachting.hu
\n<\/span>
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mik\u00f6zben a technol\u00f3gia \u00e9s a m\u00e9rn\u00f6ki tud\u00e1s fejl\u0151d\u00e9s\u00e9nek k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en egyre fejlettebb, n\u00e9ha m\u00e1r szinte \u0171rtechnol\u00f3gi\u00e1t alkalmaz\u00f3 \u00faj haj\u00f3oszt\u00e1lyok sz\u00fcletnek, a klasszikus oszt\u00e1lyok n\u00e9pszer\u0171s\u00e9ge t\u00f6retlen. S\u0151t, vil\u00e1gszerte egyre ink\u00e1bb divatba j\u00f6nnek az \u201eoldtimer\u201d haj\u00f3k. A Balaton szerencs\u00e9re meglehet\u0151sen gazdag ilyenekben. Ha klasszikus cirk\u00e1l\u00f3-oszt\u00e1lyr\u00f3l esik sz\u00f3, a legt\u00f6bbeknek a scharenkreutzerek, az 50-es balatoni cirk\u00e1l\u00f3 vagy az R […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":8805,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[1314,382,1564],"sailing_author":"Tak\u00e1cs Istv\u00e1n","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1198"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1198"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1198\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/8805"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1198"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1198"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1198"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}