{"id":1198,"date":"2013-04-11T06:35:00","date_gmt":"2013-04-11T04:35:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/04\/11\/hadur-1-resz\/"},"modified":"2017-08-01T23:56:40","modified_gmt":"2017-08-01T21:56:40","slug":"hadur-1-resz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/04\/11\/hadur-1-resz\/","title":{"rendered":"Had\u00far 1. r\u00e9sz"},"content":{"rendered":"
\n Mik\u00f6zben a technol\u00f3gia \u00e9s a m\u00e9rn\u00f6ki tud\u00e1s fejl\u0151d\u00e9s\u00e9nek k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en egyre fejlettebb, n\u00e9ha m\u00e1r szinte \u0171rtechnol\u00f3gi\u00e1t alkalmaz\u00f3 \u00faj haj\u00f3oszt\u00e1lyok sz\u00fcletnek, a klasszikus oszt\u00e1lyok n\u00e9pszer\u0171s\u00e9ge t\u00f6retlen. S\u0151t, vil\u00e1gszerte egyre ink\u00e1bb divatba j\u00f6nnek az \u201eoldtimer\u201d haj\u00f3k. A Balaton szerencs\u00e9re meglehet\u0151sen gazdag ilyenekben.\n<\/p>\n
\n Ha klasszikus cirk\u00e1l\u00f3-oszt\u00e1lyr\u00f3l esik sz\u00f3, a legt\u00f6bbeknek a scharenkreutzerek, az 50-es balatoni cirk\u00e1l\u00f3 vagy az R oszt\u00e1lyok jutnak az esz\u00e9be, nem az Eur\u00f3pa 30 versenycirk\u00e1l\u00f3 oszt\u00e1ly. Pedig az E-30 az egyetlen magyar tervez\u00e9s\u0171, klasszikus cirk\u00e1l\u00f3 oszt\u00e1ly. A scharenek \u00e9s az R haj\u00f3k eleve k\u00fclf\u00f6ldi tervez\u00e9s\u0171 oszt\u00e1lyok, r\u00e1ad\u00e1sul a hazai vizeken fut\u00f3 p\u00e9ld\u00e1nyokat vagy k\u00fclf\u00f6ldi tervez\u0151 tervezte, vagy k\u00fclf\u00f6ldi tervek m\u00f3dos\u00edt\u00e1s\u00e1val sz\u00fclettek. Az 50-es \u201ebalatoni\u201d cirk\u00e1l\u00f3 oszt\u00e1ly sz\u00e9p neve ellen\u00e9re egy n\u00e9met tengeri cirk\u00e1l\u00f3t\u00edpus (Seefahrtkreutzer) Balatonra val\u00f3 adapt\u00e1l\u00e1s\u00e1val j\u00f6tt l\u00e9tre. Az E-30 versenycirk\u00e1l\u00f3 azonban el\u0151zm\u00e9nyek n\u00e9lk\u00fcli, tiszta magyar tervez\u00e9s, Benacsek Jen\u0151 munk\u00e1ja.\n<\/p>\n
\n \u00dagy sz\u00fcletett, hogy az Eur\u00f3pai Vitorl\u00e1ssz\u00f6vets\u00e9g \u00faj, egys\u00e9ges nemzetk\u00f6zi versenycirk\u00e1l\u00f3 oszt\u00e1lyt szeretett volna l\u00e9trehozni. 1938 Kar\u00e1csony\u00e1n k\u00f6zz\u00e9tett\u00e9k az oszt\u00e1lyel\u0151\u00edr\u00e1st, ami viszonylag t\u00e1g teret hagyott a tervez\u0151i szabads\u00e1gnak, de a k\u00f6zhiedelemmel ellent\u00e9tben nem \u201eszabad tervez\u00e9s\u0171\u201d, hanem \u201ekonstrukci\u00f3s 2\u201d el\u0151\u00edr\u00e1s\u00fa volt. A kor neves haj\u00f3tervez\u0151i (pl. Karl Martens, a Kal\u00f3z alkot\u00f3ja) ennek keretei k\u00f6z\u00f6tt terveztek haj\u00f3kat, saj\u00e1t tervez\u0151i elveik \u00e9s az adott v\u00edzter\u00fclet adotts\u00e1gainak figyelembev\u00e9tel\u00e9vel. \u00cdgy a tengerre tervezettek nagyobb oldalmagass\u00e1g\u00faak, er\u0151sebb sz\u00e9lre \u00e9p\u00edtettek, m\u00edg a tavi haszn\u00e1latra sz\u00e1nt haj\u00f3k kisebb sz\u00e9lre \u00e9p\u00fcltek, kisebb oldalmagass\u00e1ggal. Ennek az eredeti oszt\u00e1lyel\u0151\u00edr\u00e1snak megfelel\u0151en dolgozta ki a kor meghat\u00e1roz\u00f3 magyar haj\u00f3tervez\u0151je, Benacsek Jen\u0151 (akkoriban az Eur\u00f3pai Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9g m\u0171szaki bizotts\u00e1g\u00e1nak tagja) azt a haj\u00f3tervet, ami alapj\u00e1n a balatoni Eur\u00f3pa harmincasok \u00e9p\u00fcltek. N\u00e9metorsz\u00e1gban, Ausztri\u00e1ban \u00e9p\u00fclt n\u00e9h\u00e1ny darab az ottani tervez\u0151k munk\u00e1i alapj\u00e1n, de a haj\u00f3t\u00edpus nem terjedt el. N\u00e9metorsz\u00e1gban \u00f6t, Ausztri\u00e1ban egy haj\u00f3 k\u00e9sz\u00fclt az ottani tervez\u0151k munk\u00e1i alapj\u00e1n, m\u00edg haz\u00e1nkban akkoriban t\u00edz \u00e9p\u00fclt. De a haj\u00f3t\u00edpus nem terjedt el nem v\u00e1lt \u00faj, egys\u00e9ges oszt\u00e1lly\u00e1. Err\u0151l nem a haj\u00f3t\u00edpus, hanem a t\u00f6rt\u00e9nelmi k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek tehetnek. (A n\u00e9met befoly\u00e1s alatt \u00e1ll\u00f3 Eur\u00f3pai Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9g nem minden orsz\u00e1gban volt n\u00e9pszer\u0171 Hitler hatalomra-ker\u00fcl\u00e9s\u00e9t k\u00f6vet\u0151en \u00e9s a h\u00e1bor\u00fas id\u0151kben nem a versenyvitorl\u00e1z\u00e1s sz\u00e1m\u00edtott a legfontosabb k\u00e9rd\u00e9snek.) N\u00e9met nyelvter\u00fcleten ma n\u00e9gy \u201eEuropadreissiger\u201d ismert, n\u00e9gy k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 tavon vitorl\u00e1znak, alig tudnak egym\u00e1sr\u00f3l. A Balatonon azonban n\u00e9pes oszt\u00e1lly\u00e1 v\u00e1lt ez a haj\u00f3t\u00edpus, \u00e9s nem v\u00e9letlen\u00fcl.\n<\/p>\n
\n Mert a magyar E-30 nagyon j\u00f3 versenyoszt\u00e1ly! Benacsek Jen\u0151 remek, a Balatonra ill\u0151 haj\u00f3t tervezett. R\u00f6videbb, mint a 30-as scharenek (a legenda szerint hossz\u00e1t \u00fagy hat\u00e1rozt\u00e1k meg, hogy a szabv\u00e1nyos vas\u00fati p\u0151rekocsikon sz\u00e1ll\u00edthat\u00f3 legyen versenyr\u0151l versenyre), olcs\u00f3bban \u00e1ll\u00edthat\u00f3 el\u0151 azokn\u00e1l, de t\u00f6bb benne a hely, kezelhet\u0151bb \u00e9s k\u00f6zel olyan gyors. Az eredeti tervek szerint \u00e9p\u00fcltek m\u00e1r 2-es sz\u00e9lben \u00e9lvezetesen f\u00fcrg\u00e9k \u00e9s csak 6-os felett kell g\u00e9nua helyett fockot h\u00fazni vagy reffelni \u0151ket.\n<\/p>\n
\n Vitorl\u00e1z\u00e1si tulajdons\u00e1gaik eg\u00e9szen m\u00e1sok, mint a manaps\u00e1g tervezett sz\u00e9les, lapos fenek\u0171, nagy oldalmagass\u00e1g\u00fa haj\u00f3knak. Nagyon hamar megd\u0151lnek, n\u00e9melyik m\u00e1r b\u0151 h\u00e1rmas sz\u00e9lben deckv\u00edzzel fut. Ugyanakkor hossz\u00fa kielj\u00fcknek is k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en remek\u00fcl tartj\u00e1k az ir\u00e1nyt, nagyon kiegyens\u00falyozottak. A modern haj\u00f3kra gyakran jellemz\u0151 l\u00favgierigs\u00e9g idegen t\u0151l\u00fck, gyenge h\u00e1rmas sz\u00e9lig a Had\u00far korm\u00e1ny\u00e1t kreutzban is el lehet engedni annyi id\u0151re, \u00a0m\u00edg a kaj\u00fct takar\u00e1s\u00e1ban pip\u00e1ra gy\u00fajt a korm\u00e1nyos. Az eur\u00f3p\u00e1k er\u0151s sz\u00e9lben csak g\u00e9nu\u00e1t h\u00fazva is kiegyens\u00falyozottak, kreutzolni is lehet \u00edgy vel\u00fck, igaz, 5-8 fokkal tomp\u00e1bban, mint teljes vitorl\u00e1zattal. Persze a hossz\u00fa kielnek \u00e9s a kiel v\u00e9g\u00e9re \u00e9p\u00edtett korm\u00e1nynak b\u00f6jtje is van, a f\u00fcggesztett kieles haj\u00f3khoz k\u00e9pest nehezen \u00e9s nagy \u00edvben fordul. Versenyen bizony minden fordul\u00f3t meg kell gondolni vele.\n<\/p>\n
\n Versenyszem\u00e9lyzet\u00fck 3-4 f\u0151, azaz nem kell t\u00fal n\u00e9pes csapatot egy\u00fctt tartani. Ugyanakkor csal\u00e1di \u00f6r\u00f6mvitorl\u00e1z\u00e1son egy hozz\u00e1\u00e9rt\u0151 szem\u00e9ly is elviszi a haj\u00f3t, \u00edgy manschafthi\u00e1ny eset\u00e9n is \u00f6r\u00f6met okoz tulajdonos\u00e1nak.\n<\/p>\n