{"id":124,"date":"2016-11-09T17:58:00","date_gmt":"2016-11-09T16:58:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2016\/11\/09\/h-mint-h-boat\/"},"modified":"2017-08-02T00:04:47","modified_gmt":"2017-08-01T22:04:47","slug":"h-mint-h-boat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2016\/11\/09\/h-mint-h-boat\/","title":{"rendered":"H mint H-Boat"},"content":{"rendered":"
\n K\u00f6zel \u00e1ll hozz\u00e1m ez a haj\u00f3. Mert a 90-es \u00e9vekben az akkori Harken katal\u00f3gus t\u00e1rgyalta a felszerel\u00e9s\u00e9t \u00e9s \u00e9ppen aktu\u00e1lis volt egy Sud\u00e1r kapcs\u00e1n nem keveset vizsg\u00e1ltam.\n<\/p>\n
\n \n 1967-t\u00f3l gy\u00e1rtj\u00e1k a H-Boat haj\u00f3t. Paul Elvstrom 1971-ben n\u00e9h\u00e1ny kisebb m\u00f3dos\u00edt\u00e1ssal jav\u00edtott a haj\u00f3n. \n \n Eagle Marine (Finland), Elvstr\u00f8m (Denmark), Scanboat (\u00c5land), Hydrospeed (Finland), Artekno (Finland), \n Egy \u00faj haj\u00f3 \u00e1ra 60.000 \u20ac az\u00a0alap\u00a0felszerel\u00e9ssel. Haszn\u00e1ltan a versenyhaj\u00f3k \u00e1ra 35.000 \u20ac k\u00f6r\u00fcl mozog. \n Sv\u00e1jcb\u00f3l m\u00e9g enn\u00e9l olcs\u00f3bban is be tudunk szerezni haj\u00f3kat. Ami h\u00e1tr\u00e1ny ,hogy Sv\u00e1jc nem EU. Ez\u00e9rt itt\u00a0minimum\u00a0az \u00e1f\u00e1t m\u00e9g r\u00e1 kell sz\u00e1molni a haj\u00f3 \u00e1r\u00e1hoz. A haj\u00f3 lev\u00e9l \u00e1t\u00edr\u00e1sa is neh\u00e9zkesebb, persze mindig akad m\u00e1s lehet\u0151s\u00e9g. Aki teheti k\u00fclf\u00f6ld\u00f6n is\u00a0lajstromba\u00a0helyezheti a haj\u00f3j\u00e1t.A honos\u00edt\u00e1sa vagy is Magyar haj\u00f3 lev\u00e9l megszerz\u00e9se el\u00e9g b\u00fcrokratikus elj\u00e1r\u00e1s , ez\u00e9rt mindenkinek javaslom akinek nincsen k\u00f6zvetlen kapcsolatai \u00e9s\u00a0tapasztalatai \u00a0ebben, forduljon a megfelel\u0151 \u00fcgyv\u00e9dhez. \n A H-Boat haj\u00f3t haszn\u00e1lni viszont az, ami ezt a sok macer\u00e1t meg\u00e9ri. Mivel kapunk egy\u00a0kimondottan\u00a0j\u00f3 haj\u00f3z\u00e1si k\u00e9pess\u00e9ggel rendelkez\u0151 kis cirk\u00e1l\u00f3t. Gyenge\u00a0sz\u00e9lben is sz\u00e9pen megindul de er\u0151s sz\u00e9lben igaz\u00e1n elem\u00e9ben van. Javasolom kezd\u0151 \u00e9s halad\u00f3 vitorl\u00e1z\u00f3knak egyar\u00e1nt.Minden k\u00e9zre \u00e1ll, k\u00f6nnyen, j\u00f3l man\u0151verezik.\n<\/p>\n \n A m\u00e9retei miatt optim\u00e1lis a balatoni\u00a0vitorl\u00e1z\u00e1sra . Hossza 8.28 m, mer\u00fcl\u00e9se 1.30 m. \n Az oszt\u00e1ly\u00a0alap\u00edt\u00e1si\u00a0k\u00e9relm\u00fcnket a Magyar\u00a0Vitorl\u00e1s\u00a0Sz\u00f6vets\u00e9g elfogadta. A\u00a0k\u00f6vetkez\u0151 \u00a0\u00e9v nulladik \u00e9vnek sz\u00e1m\u00edt. \n \n Aki haj\u00f3v\u00e1s\u00e1rl\u00e1sra adja a fej\u00e9t, figyeljen oda,hogy legyen a haj\u00f3hoz lejtv\u00e1gni( leekocsi vagy gr\u00f3sztraveller) spinnakerbaum, \u00e9s legal\u00e1bb egy szett vitorla. \n \n T\u00f6bb m\u0171helyt\u0151l is k\u00e9rj\u00fcnk be \u00e1raj\u00e1nlatot. N\u00e9zz\u00fck meg a k\u00e9sz munk\u00e1kat. Id\u0151ben ha lehet m\u00e9g \u0151sszel vigy\u00fck \u00e1t a haj\u00f3t a\u00a0fel\u00faj\u00edt\u00e1sra , ne v\u00e1rjuk meg a\u00a0tavaszi\u00a0kapkod\u00e1st. A haj\u00f3\u00a0belsej\u00e9vel\u00a0is\u00a0foglalkozzunk ,\u00e9rdemes bels\u0151\u00a0rekeszeket\u00a0\u00fajra kifesteni evvel\u00a0elt\u0171nik\u00a0a haj\u00f3 r\u00e9gi szaga is.
\n H-Boat t\u00f6rt\u00e9nete.
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n
\n 1977-t\u0151l International One Design a haj\u00f3. T\u00f6bb mint 5.000 db k\u00e9sz\u00fclt bel\u0151le.
\n
\n Az\u00f3ta is az egyik legn\u00e9pszer\u0171bb klasszikus haj\u00f3 a vil\u00e1gon.
\n
\n A haj\u00f3t t\u00f6bb orsz\u00e1gban is gy\u00e1rtj\u00e1k a mai napig.\n<\/p>\n
\n Gy\u00e1rt\u00f3k:
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n
\n Botnia Marin (Finland), O.L. Boats (Denmark), Ott Yacht (Germany) and Frauscher (Austria).\n<\/p>\n
\n
\n Ezek viszonylag \u00faj haj\u00f3k 1996-t\u0151l 2008-ig bez\u00e1r\u00f3lag. Mivel 1967-t\u0151l gy\u00e1rtj\u00e1k, a r\u00e9gebbi\u00a0haj\u00f3khoz\u00a0jut\u00e1nyos \u00e1ron hozz\u00e1 lehet jutni.
\n
\n \u00c1tlagban 9.000 eur\u00f3\u00e9rt \u00a0vehet\u00fcnk m\u00e1r j\u00f3 H-Boat haj\u00f3kat. Ami f\u0151leg 1973-1985 k\u00f6z\u00f6tti \u00e9v j\u00e1ratott\u00a0jelenti.
\n
\n Ami ezen az \u00e1r alatt van, nagy\u00a0val\u00f3sz\u00edn\u0171s\u00e9ggel t\u00f6r\u0151d\u00e9s ig\u00e9nyel.
\n
\n Ami j\u00f3 h\u00edr viszont, hogy ezek a haj\u00f3k m\u00e9g rendesen meg\u00e9p\u00edtett darabok, amivel \u00e9rdemes\u00a0foglalkozni. A haj\u00f3k\u00a0m\u0171anyagb\u00f3l k\u00e9sz\u00fcltek ,ez\u00e9rt\u00a0minimum a\u00a0ozm\u00f3zis\u00a0v\u00e9delemmel sz\u00fcks\u00e9ges lesz t\u00f6r\u0151dni el\u0151bb ut\u00f3bb a koruk miatt.
\n
\n Ami haj\u00f3 v\u00edz alatti r\u00e9sz\u00e9t jelenti. A t\u00f6bbi igaz\u00e1b\u00f3l m\u00e1r csak sz\u00e9p\u00e9szeti k\u00e9rd\u00e9s. Kiv\u00e9tel k\u00e9pez persze a cs\u00fasz\u00e1sg\u00e1tl\u00f3 a decken ami fontos, hogy j\u00f3l m\u0171k\u00f6dj\u00f6n. Viszont l\u00e1ttam olyan 1973-as haj\u00f3t amit t\u00e9len- ny\u00e1ron takartak \u00e9s nagyon sz\u00e9p \u00e1llapotban megmaradt. Sz\u00f3val sokat\u00a0sz\u00e1m\u00edt\u00a0ki volt a gazd\u00e1ja.\n<\/p>\n
\n
\n \u00c9rdemes m\u00e9g sz\u00f3lni haj\u00f3 haza\u00a0sz\u00e1ll\u00edt\u00e1s\u00e1r\u00f3l, mivel ennek is van k\u00f6lts\u00e9ge.
\n
\n Ami viszont megint a haj\u00f3 mellett sz\u00f3l ,hogy a legt\u00f6bb haj\u00f3hoz adnak\u00a0k\u00f6z\u00faton\u00a0haszn\u00e1lhat\u00f3 tr\u00e9lert.
\n
\n Mivel a H-Boat egy k\u00f6nny\u0171, keskeny haj\u00f3. Egyszer\u0171 a sz\u00e1ll\u00edt\u00e1sa, ez is kedvezett az elterjed\u00e9s\u00e9ben. Mellette sz\u00f3l m\u00e9g, hogy a sz\u00e9less\u00e9ge 2.18 m\u00e9ter. Ami nem nagy,ez\u00e9rt a legt\u00f6bb kik\u00f6t\u0151helyen kedvez\u0151 \u00e1ron tudjuk t\u00e1rolni.\n<\/p>\n
\n
\n Fenntarthat\u00f3s\u00e1g jellemzi, mind a kik\u00f6t\u0151i \u00e9s vitorla k\u00f6lts\u00e9geit egyar\u00e1nt. H\u00e1rom emberrel m\u00e1r j\u00f3l\u00a0versenyezhet\u0151\u00a0a haj\u00f3.
\n
\n A szlogenje mindent elmond a t\u00edpusr\u00f3l:
\n
\n H-Boat racing and family.
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n
\n 2018-t\u00f3l\u00a0v\u00e1rhat\u00f3 a Magyar Bajnoks\u00e1g megrendez\u00e9sre a Balatonon.\n<\/p>\n
\n Haj\u00f3 v\u00e1s\u00e1rl\u00e1si tan\u00e1csok:
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n
\n Gr\u00f3sz , fok \u00e9s spinakker az\u00a0alapvitorl\u00e1zat.\u00a0Ezenk\u00edv\u00fcl\u00a0t\u00far\u00e1z\u00e1shoz l\u00e9tezik hozz\u00e1 roll gennaker \u00e9s g\u00e9noa is.
\n
\n Ha ezek megvannak,m\u00e1r csak finom\u00edt\u00e1sok vannak h\u00e1tra a haj\u00f3 versenyk\u00e9pes \u00e1llapotba val\u00f3 felk\u00e9sz\u00edt\u00e9s\u00e9hez.
\n
\n Gy\u00e1rilag a haj\u00f3k fix forst\u00e1ggal voltak szerelve, k\u00e9s\u0151bb terjedt el a deck al\u00e1 s\u00fcllyesztett(de a decken \u00e1tmen\u0151) fockroller, mellyel szint\u00e9n megoldhat\u00f3 az orrvitorla h\u00e1tsz\u00e9lben val\u00f3 leenged\u00e9se, mivel versenyz\u00e9s k\u00f6zben nem megengedett a roll haszn\u00e1lata.
\n
\n D\u00f6nts\u00fck el,hogy versenyz\u00e9sre is szeretn\u00e9nk-e haszn\u00e1lni a haj\u00f3t,mert ebben az esetben a k\u00fclmotoros v\u00e1ltozat\u00a0t\u0171nik el\u0151ny\u00f6sebbnek.\n<\/p>\n
\n Fel\u00faj\u00edt\u00e1s tan\u00e1csok:
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n
\n Hallgassunk\u00a0a szakemberekre, ha sz\u00fcks\u00e9ges k\u00e9rj\u00fcnk szaktan\u00e1csot olyan\u00a0embert\u0151l\u00a0akiben megb\u00edzunk.
\n
\n R\u00e9szletesen \u00e1t kell besz\u00e9lni a leend\u0151 v\u00e1llalkoz\u00f3val, hogy milyen munk\u00e1latok \u00e9s milyen \u00fctemben folynak majd a fel\u00faj\u00edt\u00e1s sor\u00e1n.
\n
\n K\u00e9rj\u00fcnk egy teljes list\u00e1t , hogy\u00a0\u00a0pontosan\u00a0mit tartalmaz a fel\u00faj\u00edt\u00e1s \u00e9s milyen\u00a0garanci\u00e1kat\u00a0v\u00e1llalnak r\u00e1.
\n
\n Ezzel rem\u00e9lhet\u0151leg elker\u00fclhet\u0151ek a v\u00e1ratlan helyzetek.\u00a0Ami persze mit miden\u00a0fel\u00faj\u00edt\u00e1skor lesznek, jobb ha el\u0151re felk\u00e9sz\u00fcl\u00fcnk r\u00e1.\n<\/p>\n